Huumoripalstalta napattu kysymys Mercedeksen tuotemerkistä.

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti

Huumoripalstalta napattu kysymys Mercedeksen tuotemerkistä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Sivonen kirjoitti: Nyt menee kyllä asian vierestä koska ollaan huumoripalstalla...
Eräs kaverini kertoi että Mersun merkin kolme sakaraa ei alunperin tarkoittanutkaan jotta "apu tulee ylhäältä ja alemmat sakarat näyttää hinauskoukkujen paikat", vaan sitä että Mersulla on kulkuneuvoja sekä maassa, vedessä, että ilmassa. Onko noin?
Mercedes (Huom. vielä tässä ajanjaksossa vain Mercedes) vuosina 1899-1926 niitti menestystä huomattavasti paremmin autourheilun saralla, kun esim. viimeaikoina.

21.3 1899 Nizza - Magagnon - Nizza ralliin osallistuu mm. Emil Jellinek Daimlerillaan, jonka hän on nimennyt kymmenen vuotta vanhan tyttärensä Mercedes Jellinekin mukaan. Mercedekseksi nimetty Daimler voittaa kilpailun.

2.4 1900 Emil Jellinek valitaan Daimler-Motoren-Gesellschaftin johtokunnan jäseneksi.

Daimlerin tehdasajaja Wilhelm Werner hallitsee Mercedeksellän Nizzan vuoden 1901 kilpa-ajoja: Hän voittaa kaikki kilpailut muutamaa pikataivalta lukuunottamatta.

Seuraavien vuosien autourheilumenestykset vaan vahvistavat Mercedes nimen mainetta ja vastoin alkuperäistä suunnitelmaa nimenomaan nuorineiti Jellinekin etunimestä tulee maailmalla käsite, jopa niin että vuonna 1902 Mercedes nimi suojataan oikeusteitse.

1903 Emil Jellinek esittää Itävallan viranomaisille Wienissä anomuksen saada muuttaa nimensä "Jellinek - Mercedekseksi" - Pyyntöön suostutaan 7.7 1903

1902 Ranskan automobiiliklubin pääsihteeri Paul Meyan kirjoittaa sangen epätyypilliseen sävyyn ranskalaiseksi, että Mercedeksen kausi tulee jatkumaan onnellisten tähtien alla.

Vuonna 1900 Gottlieb Daimlerin pojat (Toisen pojan nimi Adolf Daimler, toisen nimi minulla vielä selvittämättä... :oops: ) muistuttivat, että heidän isänsä oli lähettänyt kerran vaimolleen postikortin, jonka päälle oli maalattu tähti. Tämä tähti, Gottlieb Daimler ennusti, tulee kerran kohoamaan hänen tehtaansa yläpuolelle.

Daimlerin aavistus alkaa vähin erin toteutua. Vuonna 1909 Daimler Motoren Gesellschaft ottaa tuotemerkikseen kolmi- ja nelisakaraiset tähdet. Näistä kolmisakarainen osoittautuu elinvoimaisemmaksi. Kun kaksi maailman vanhinta autotehdasta fuusioituvat vuonna 1926 Daimler-Benz AG:ksi, niiden tuotemerkit yhdistyvät kanssa. Benz laakerinlehvineen ja Daimler tähtineen - näin muodostuu Mercedes-Benzin yhä edelleenkin käytössä oleva tuotemerkki.

Mercedes Jellinek saa nähdä tehtaiden yhteensulautumisen, mutta Mercedes nimi ei tuo enää onnea hänelle henkilökohtaisessa elämässä. Ensimmäisen avioliiton kariuduttua ja toisen aviopuolisonsa menehtymisen jälkeen kuolema kohtaa 23.2.1929 Wienissä Mercedes Adrienne Jellinekin - naisen, jonka isä oli ensimmäinen mies, joka otti itselleen tyttärensä nimen.

Että tämmöinen tarina on Mercedeksen tähdellä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija

Re: Huumoripalstalta napattu kysymys Mercedeksen tuotemerkis

Viesti Kirjoittaja M.K »

Mesedesi kirjoitti: Vuonna 1900 Gottlieb Daimlerin pojat (Toisen pojan nimi Adolf Daimler, toisen nimi minulla vielä selvittämättä... :oops: )
In 1907 Gottlieb Daimler's son, Paul, took over the chief engineering post at the company, and, while he made certain it maintained its reputation and a builder of sound engines, there wasn't much excitement or verve attached to the Daimler marque.

Paul Daimler (1869-1945)
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti

Että Paul Daimler.
No kiitosta tuosta. :D
Timo999
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Ylläoleva lienee se "virallinen" totuus!

Itse olen kuullut, että se ei ole tähti vaan työntekijän työaika:
- kahdeksalta töihin
- kahdeltatoista ruokatunti
- neljältä kotiin
:wink:

Timo
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Turmelioitsia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Turmelioitsia »

Hö, eikö se olekkaan tähtäin mikä tossa nokalla killuu? :roll:
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, on parempi ite.
Vieras001
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 12:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Antti Järvi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Viesti Kirjoittaja Antti Järvi »

Timo999 kirjoitti:Ylläoleva lienee se "virallinen" totuus!

Itse olen kuullut, että se ei ole tähti vaan työntekijän työaika:
- kahdeksalta töihin
- kahdeltatoista ruokatunti
- neljältä kotiin
:wink:

Timo
Ei vaan viet auton aamulla kahdeksalta huoltoon, kysyt ruokatunnilla kello 12, neljältä saa hakea!
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti

Mielenkiintoista huomata, että itse faktatieto ei aiheuta loppujenlopuksi tälläkertaa kovinkaansuurta keskustelua, mutta kaikki muu viisastelu aiheen ympärillä kyllä kukoistaa sangen suuresti - noh, hyvä että edes jotain. :D

Mutta itseäni on kiinnostanut nähdä se Daimlerin nelisakarainen tähti, ei ole tullut missään kuvassa minulle vastaan...ainankaan muistaakseni.

MM. Keisari Hirohitolle toimitetussa autossa on kyllä sangen omituinen keulamerkki, joka ei ole ihan selvillä myöskään, että mikä ihme se siinä syylärin päällä napottaa... :shock: Mercedeksestä on kuitenkin kyse...
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mesedesi kirjoitti:Mielenkiintoista huomata, että itse faktatieto ei aiheuta loppujenlopuksi tälläkertaa kovinkaansuurta keskustelua, mutta kaikki muu viisastelu aiheen ympärillä kyllä kukoistaa sangen suuresti - noh, hyvä että edes jotain. :D
Siihen ei ole paljoa lisättävää, ja senkin vähän M.K jo lisäsi. Mielenkiintoinen tekstinpätkä, pitäähän oman auton historia tuntea hieman huoltokirjaa (niin mitä?) pidemmälle.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Vastaa Viestiin