Asd ja lukkoperä ihmettelyä..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tenuxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 31.01.2015 14:17
Paikkakunta: Rovaniemie

Asd ja lukkoperä ihmettelyä..

Viesti Kirjoittaja tenuxi »

Elikkä en löytänyt täältä ongelmaani ihan suoraa asiaa molempia noista käsiteltiin ominaan.
Ongelmani on tuo lukkoperän toiminnan käsittäminen?
Autona minulla vm-89 300e jossa on moottorin nokalla tämä hydraulinen pumppu.

Edellinen omistaja oli sitten päättänyt laittaa autoon normaalit iskarit/jouset. Ja katkassut hyde pumpun molemmat letkut moottorin nokalta ja tulpannu ne. Jättäen kuitenkin kaikki muut paikalleen.

Koska eikös lukkokin käytä tuota samaa pumppua(ainakin samaa hyde säiliötä käyttää) http://www.mbpartsworld.com/showAssembl ... evel=20571

Sitten tässä on kuva tuosta asd linjoista http://www.mbpartsworld.com/showAssembl ... evel=20571

Sitä olen tässä ihmetellyt että mistä se lukko ottaa tuota nestettä oikein kun sieltä kuitenkin paluu putki tulee. Käsittääkseni minun autossa tuota voimaa ei tuoteta tuolla ohj pumpulla vaan tuolla nokkapumpulla? Ohj tehostimessa kun ei ole kuin kaksi letkua kiinni. Vai onko niistä toinen tuolle järjestelmälle sitten. Mutta ongelma on edelleen se mistä se ottais sen nesteen lukolle?

Onko mahdollista että takana ois joku haarotin mistä se jakaa hyde nesteen lukolle ja asd:lle jos on niin onko sitä mahdollista tulpata asd osalta niin että lukolle menis vaan neste. Vai onko nämä kaksi ihan täysin omia sarjoja, mutta silti niillä ois sama neste säiliö kuten noissa linkeissä on.. ja lukko toimis normaalisti? Olen nostanu auton toisen puolen ilmaan ja kokeillut pyörittää sitä auton ollessa käynnissä niin ihan normaalisti pyöri ettei ottanut kiinni. Vai pitäiskö sen pyöriä lujempaa kuin lihas voimalla vaan..

Jos joku osaisi kertoa minulle tästä jotain?Eli onko tuolla nokkalla olevalla pumpulla jotain tekemistä lukon kanssa? eka mb mikä minulla niin vähän ihmettelyä tämä :D vectran v6 vaihtui mb:n kutoseen.. :)
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Asd ja lukkoperä ihmettelyä..

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Tarkennetaan nyt hiukan, ASD ja nk lukko perä ovat samoja asioita. Kerroit edellisen omistajan vaihtaneen tavan iskarit ja jouset tilalle joten autossasi on ilmeisestikin ollut perän korkeuden säätö, yleensä vakio jos farkku, jos taasen sedan niin hiukka harvinaisempi varuste valittu aikanaan tilauksen yhteydessä, auton tyyppi kun ei käynyt ilmi sedan/farmari kertomuksessasi!?

ASDn olemassa olo käy selville esim; mittaristossa nopeusmittarissa keskellä varoitus kolmio, akun takana suojamuovin takana ASD rele lukee boxin päällä, ja viimeisenä polttoaine pumppu paketin luona taka akselin oikealla puolella magneetti venttiili paineen varaaja putkihässäköinen josta selkeästi perämurikalle tuleva ja menevä hyde putkisto. Löytyykö nämä??

Jos löytyy, niin tuo testi minkä teit ja nostit takarenkaan ylös ja pyörittelit sitä kertoi mahdollisesti ettei olemassa oleva asd toimi, yleensä 30% lukko asdssä päällä aina joten pyörä ei kovin "helposti" pyöri käsin pyörittämällä!

Joskus hiukka sekavaksi menee koska noita pumppu järjestelmiä on kahden laisia tandem pumppu (ohjaustehostin pumppu) ja hyde pumppu nokka akselin käyttämä, yleensä 300e bensoissa käytetty tandem pumppua johtuen virranjakajan sijainnista nokka akselin päässä jäähdyttimen edessä, pienemmissä koneissa yleensä siinä nokka akselin käytettävissä...

Pystytkö laittamaan kuvia konehuoneesta ko kohdista?
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
tenuxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 31.01.2015 14:17
Paikkakunta: Rovaniemie

Re: Asd ja lukkoperä ihmettelyä..

Viesti Kirjoittaja tenuxi »

Juu elikkä auto sedani jossa on tasonsäätö iskarit ollu ja lukko perä taitaa olla 300:sen vakio juttuja :D Mittaristosta löytyy asd valo ja keltainen kolmio nopeus mittarin keskeltä. asd valosta otettu hehki irti palaa jatkuvasti.. Ja kolmio syttyy joskus käynnistyksen yhteydessä ja sammuu hetken päästä.. Asd rele on akun takana kun ronklasin niitä releitä kun abs kans oli vähän ongelmia --> nyt jorjattu vika oli etu anturissa.

Pitääkö tuosta takaa purkaa jotain jotta näkee tuon magneetti venttiilin? Onko se hanttimiehen puolla takana tuon suojamuovin alla?
Voinko vain tuosta venttiilistä tulpata nuo tasonsäädölle lähtevät putket/letkut? vai onko järjestelmä ilmannu itsensä iskareiden kautta tai onko niillä pallukoilla(peräkontissa) jotain tekemistä lukon kanssa vai ainostaan tasonsäädön?

Mistä haluasit koneesta kuvia sitten? Siinä on se venttiilikopan päässä oleva pyöreä pumppu noin 10-12cm halkaisijaltaan. Siitä on vain katkaistu letkut poikki..
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Asd ja lukkoperä ihmettelyä..

Viesti Kirjoittaja atlas »

Letkujen poikki lyönti ja tulppaus ...jaa...siellä pumpun ja nokan välissä on holkki jonka pois ottamalla pumppu ei enää pyöri.
Jos pumppu pyörii ja putket on tulpattu on edessä kiinni leikkautumien ja jakoketju poikki...kiva.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
tenuxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 31.01.2015 14:17
Paikkakunta: Rovaniemie

Re: Asd ja lukkoperä ihmettelyä..

Viesti Kirjoittaja tenuxi »

Voipi tietty olla että se holkki otettu pois sieltä ja tulpattu ettei öljyä tule ulos tai muuten vain. Tullu kuitenkin ajettua autolla jo syksystä lähtien ilman ylipääsemättömimpiä ongelmia. Mitä nyt ohjaustehostimen korvake irtos ja jakokoppa piti vaihtaa..
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Asd ja lukkoperä ihmettelyä..

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

tenuxi kirjoitti:Juu elikkä auto sedani jossa on tasonsäätö iskarit ollu ja lukko perä taitaa olla 300:sen vakio juttuja :D Mittaristosta löytyy asd valo ja keltainen kolmio nopeus mittarin keskeltä. asd valosta otettu hehki irti palaa jatkuvasti.. Ja kolmio syttyy joskus käynnistyksen yhteydessä ja sammuu hetken päästä.. Asd rele on akun takana kun ronklasin niitä releitä kun abs kans oli vähän ongelmia --> nyt jorjattu vika oli etu anturissa.

Pitääkö tuosta takaa purkaa jotain jotta näkee tuon magneetti venttiilin? Onko se hanttimiehen puolla takana tuon suojamuovin alla?
Voinko vain tuosta venttiilistä tulpata nuo tasonsäädölle lähtevät putket/letkut? vai onko järjestelmä ilmannu itsensä iskareiden kautta tai onko niillä pallukoilla(peräkontissa) jotain tekemistä lukon kanssa vai ainostaan tasonsäädön?

Mistä haluasit koneesta kuvia sitten? Siinä on se venttiilikopan päässä oleva pyöreä pumppu noin 10-12cm halkaisijaltaan. Siitä on vain katkaistu letkut poikki..
No niin sedan siis, eipä ole 300e malleissa vakiona minkään valtakunnan lukko perää, ellei lasketa Kemppi periä itsetehtyjä siihen. Tuo asd järjestelmä kun on liikkeelle lähtö avustin ja on käytössä vain noin 2-45kmh tuossa 40kmh alkaa putoamaan automaattisesti pois (toki tuonkin jonkinmoiseksi lukoksi voisi laskea). Mittariston kolmio valo toimii oikein startatessa juurikin noin, mutta se asd merkkivalo jonka poltin on poistettu kertoo että järjestelmä on vika tilassa ja esimerkiksi kertomasi abs vika jo yksinään vaikuttaa asd järjestelmään, asd käyttää pyörintä antureina juurikin noita kolmea abs anturia, etupyörät ja perämurikka!
Juuri sieltä apparin puolen takarenkaan kohdilta kun otat sen suoja muovin pois näet asd järjestelmän osat ja sen oman paineen varaajan, niillä takakontissa olevilla ei asdn kanssa ole sinäänsä mitään tekemistä.

Kokeile haulla löydät paljonkin juttua asd ja sen vika koodien lukua vilkku lampulla jonka teet ohjeitten avulla helposti itse.
Nyt vaan olisi hyvä selvittää onko asdkin poissa pelistä jos hyde iskarienkin linjat on tulpattu...
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
tenuxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 31.01.2015 14:17
Paikkakunta: Rovaniemie

Re: Asd ja lukkoperä ihmettelyä..

Viesti Kirjoittaja tenuxi »

Elikkä voi tulpata nuo magneetti venttiililtä tason säädölle lähtevät letkut? Niin eihän ne nytten toimikkaan jos nokka pumpulta on katkaistu johdot niin ei tarvi koodeja edes katselle vielä ainakaan. :) vai ymmärsinkö väärin eikö se tuota sen voiman sinne?

Sen tiesinkin että tuo asd on yhteydessä abseihin. Talvella viottui yksi abs anturi niin sen vuoksi ei toimineet.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Asd ja lukkoperä ihmettelyä..

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Juuri näin! :)
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
tenuxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 31.01.2015 14:17
Paikkakunta: Rovaniemie

Re: Asd ja lukkoperä ihmettelyä..

Viesti Kirjoittaja tenuxi »

Saakos siihen nokka pumpulle niitä uusia holkkeja jos se puuttuu siitä? vai pitääkö ostaa koko pumppu juttu uusi/käytetty jostain?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Asd ja lukkoperä ihmettelyä..

Viesti Kirjoittaja atlas »

Viskasin tossa taannoin useamman pumpun roskiin mutta se kytkentä holkko tai sellaine levyhän se on niin pitäisi löytyä...ei se muutenkaan ole erikoinen osa eli käytetty pumppu sinne jos pitää se vaihtaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
tenuxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 31.01.2015 14:17
Paikkakunta: Rovaniemie

Re: Asd ja lukkoperä ihmettelyä..

Viesti Kirjoittaja tenuxi »

entä löytyisko sitä rauta putkea joka lähtee siitä pumpulta perää kohti. Loppuen sitten siihen liittimeen akun kulmalla? Tai siis sitä koko pätkää muistaakse oli prässättu siihen putkeen se rautaputki joka on pumpussa. Kun on näemmän rauta sahalla vedetty poikki se. Vai kesketäiskö siinä joku liitin, käsittääkseni aika kova paine tuossa kuitenkin on..
tenuxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 31.01.2015 14:17
Paikkakunta: Rovaniemie

Re: Asd ja lukkoperä ihmettelyä..

Viesti Kirjoittaja tenuxi »

Kuva

Elikkä voinko siis tulpata tästä kuvasta letkun numero 122 joka lähtee magneetti ventiililtä? Sillä ilmeisesti ei ole mitään merkitystä lukon kanssa, ainostaan tasonsäädön. Vai kierrättääkö tuo jotain tuon "tasonsäädön vivun" kautta kun lukko aktivoituu?

Minulla muuten sama järjestelmä mutta paine otetaan nokka pumpulta ei tandemilta..
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Re: Asd ja lukkoperä ihmettelyä..

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Itse en tulppaisi vaan kytkisin joko 164:ään tai haaroittaisin149:ään.
Jos siellä on seinä vastassa magneettiventtiililohkossa on todennäköisesti jonkinlainen paineventtiili joka pitää 122:ssa aina virtauksen kunnes paine nousee asetetuksi. Muutenhan tasonsäädölle ei saataisi käyttöpainetta.
Toimii varmaan tulppamallakin, mutta sitten hydepumppu joutuu jatkuviin töihin ja vähintään kulutus nousee.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Asd ja lukkoperä ihmettelyä..

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Kuvasta katsottuna ei pitäisi olla ongelmaa tulpata, jos tuonne säiliöön tulee kaksi paluu putkea. ASD perä ei tuosta tulppauksesta häiriinny, koska tason säätö toimii osittain omana piirinä, vain syöttö on samassa linjassa ja mankulta haaroitus molemmille järjestelmille. Toki tuo haaroittaminenkin toimii.
Jahka joudan tuonne tallille voin vilkaista tuota mankkua, jotta oliko siinä jo valmis tulppaus, tuo kun on purettu pelkästä ASD perällä olleesta cupeesta.....
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Re: Asd ja lukkoperä ihmettelyä..

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Vaan eikösse sitten pidä tulpatussa linjassa jatkuvasti tasonsäädön vaatimaa maksimipainetta ja tällöin ota turhaan voimaa pumpulta?
tenuxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 31.01.2015 14:17
Paikkakunta: Rovaniemie

Re: Asd ja lukkoperä ihmettelyä..

Viesti Kirjoittaja tenuxi »

No niin elikkäs olen ratkaissut ongelman. Eli yhdistin letkun numero 122 letkuun 164. Käynnistin auton ja ads valo jäi palamaan. Luin vikakoodit johdot 1 ja 5:seen. Vilkkutti 8 kertaa eli magneettiventtiiliä/sitä jarrutunnistinta herjasi. No nollasin sen kuitenkin. Kun ajattelin että jääny vanhastaan vikakoodi sinne. Kuten olikin, ei enää jääny ads valopalamaan kun käynnistin auton.
Ja tuossako kävin kokeilemassa ja sudittamassa toinen rengas nurtsilla ja toinen asfaltilla niin kolmio valoa vilkutteli iloisesti. Ja nurtsille ei juuri jälkeä jäänyt.. :) Elikkäs järjestelmä ilmeisestinkin toimii..

Hankalinta oli löytää sopiva letku tuohon magneettiventtiililtä paluuputkelle. Lopulta teetin letkun hiflexillä oikeilla liittimillä. Eikä loppujen lopuksi ollut hinnan kirous sekään kun noin parikymppiä maksoi.
tenuxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 31.01.2015 14:17
Paikkakunta: Rovaniemie

Re: Asd ja lukkoperä ihmettelyä..

Viesti Kirjoittaja tenuxi »

Kun laitoin järjestän toimintaan ja vaihdoin nuo öljyt tuosta linjasta. Kun laitoin auton käyntiin niin nestettä tuli järjestelmän läpi tuosta letkusta 173. Sitten yhdistin ads releen alta pinnin 8 ja 10. Niin tuossa ei tapahtunut mitään muutosta. Odotin että nestettä tulisi 164:sta mutta neste tuli kuitenkin 173:sta koko ajan. Tein tämän ennen kuin nollasin tuon vikakoodin. Voisiko se vaikuttaa siihen? Mutta kun kävin ajamassa niin ads toimi kuitenkin. Olen ohittanut tuon tasonsäätö venttiili jutun kokonaan. Eli magneetti venttiili ei ilmeisti aukase tuota 122 linjaa ollenkaan sitten. Ei sillä että sillä olisi minulle merkitystä mutta ihmettelen vain tuota järjestelmän toimintaa muuten vain..
tenuxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 31.01.2015 14:17
Paikkakunta: Rovaniemie

Re: Asd ja lukkoperä ihmettelyä..

Viesti Kirjoittaja tenuxi »

No alkoipa tuo sittenkin sytytteen tuota ads vika valoa kun sillä ajaeli jonkin aikaa. Jännä kun nollaan vikakoodin niin ads toimii sitten jonkin ajaan kuluttua kun ajellu niin syttyy valo uudestaan palamaan. Pitää varmaan kokeilla vaihtaa se jarruvalo kytkin sieltä jos sillä vaikka sitten tokenisi..
tenuxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 31.01.2015 14:17
Paikkakunta: Rovaniemie

Re: Asd ja lukkoperä ihmettelyä..

Viesti Kirjoittaja tenuxi »

Sillähän tuo näytti tokenevan. ELi vaihdoin uuden jarruvalokytkimen siihen ja lisäsin merkkiin asti hydrauliikka öljyä. Tuosta linjasta mistä lukko päällä pitäisi nesteen tulla tuli ilmaa jonkin verran mukana tai kuplia siis. Siinä varmaan myös osa syy. Nytten ainakin näytti toimivan kun sillä kävin ajelemassa lenkin. Ja ei sytytelly enää asd valoa.
kalle124
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 07.04.2021 03:38

Re: Asd ja lukkoperä ihmettelyä..

Viesti Kirjoittaja kalle124 »

tenuxi kirjoitti: Su 13.09.2015 11:26 Kun laitoin järjestän toimintaan ja vaihdoin nuo öljyt tuosta linjasta. Kun laitoin auton käyntiin niin nestettä tuli järjestelmän läpi tuosta letkusta 173. Sitten yhdistin ads releen alta pinnin 8 ja 10. Niin tuossa ei tapahtunut mitään muutosta. Odotin että nestettä tulisi 164:sta mutta neste tuli kuitenkin 173:sta koko ajan. Tein tämän ennen kuin nollasin tuon vikakoodin. Voisiko se vaikuttaa siihen? Mutta kun kävin ajamassa niin ads toimi kuitenkin. Olen ohittanut tuon tasonsäätö venttiili jutun kokonaan. Eli magneetti venttiili ei ilmeisti aukase tuota 122 linjaa ollenkaan sitten. Ei sillä että sillä olisi minulle merkitystä mutta ihmettelen vain tuota järjestelmän toimintaa muuten vain..
Muistatko millä ohitit tasonsäätö venttilin kokonaan vai riittääkö se pelkkien 122 ja 164 putkien yhdistys ittel pitäis kans tason säätö ohittaa ku joku poistanu, mutta asd pitäis saada myös pelaaman.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Asd ja lukkoperä ihmettelyä..

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

kalle124 kirjoitti: Ke 07.04.2021 03:41
tenuxi kirjoitti: Su 13.09.2015 11:26 Kun laitoin järjestän toimintaan ja vaihdoin nuo öljyt tuosta linjasta. Kun laitoin auton käyntiin niin nestettä tuli järjestelmän läpi tuosta letkusta 173. Sitten yhdistin ads releen alta pinnin 8 ja 10. Niin tuossa ei tapahtunut mitään muutosta. Odotin että nestettä tulisi 164:sta mutta neste tuli kuitenkin 173:sta koko ajan. Tein tämän ennen kuin nollasin tuon vikakoodin. Voisiko se vaikuttaa siihen? Mutta kun kävin ajamassa niin ads toimi kuitenkin. Olen ohittanut tuon tasonsäätö venttiili jutun kokonaan. Eli magneetti venttiili ei ilmeisti aukase tuota 122 linjaa ollenkaan sitten. Ei sillä että sillä olisi minulle merkitystä mutta ihmettelen vain tuota järjestelmän toimintaa muuten vain..
Muistatko millä ohitit tasonsäätö venttilin kokonaan vai riittääkö se pelkkien 122 ja 164 putkien yhdistys ittel pitäis kans tason säätö ohittaa ku joku poistanu, mutta asd pitäis saada myös pelaaman.
Jos tasonsäätöventtiili on paikoillaan niin ehkä helpointa on poistaa vain sen venttiilin säätötanko ja jättää sen tasosäätöventtiilinvarren keskiasentoon. Ja mikäettei jos sen tasosäädön palauttaa takaisin. Sehän ei loppupeleissä ole mikään ameriikantemppu ja varusteena on mitä mainioin.

Jos venttiiliä ei ole ja pumppu on pyöriny kuivana kauemminkin ni voi olla ettei se pumpu enään pelaa joten sen toiminnantarkistus varmaan olis paikallaan ihan enste?
kalle124
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 07.04.2021 03:38

Re: Asd ja lukkoperä ihmettelyä..

Viesti Kirjoittaja kalle124 »

Jari Ke kirjoitti: Ke 07.04.2021 07:11
kalle124 kirjoitti: Ke 07.04.2021 03:41
tenuxi kirjoitti: Su 13.09.2015 11:26 Kun laitoin järjestän toimintaan ja vaihdoin nuo öljyt tuosta linjasta. Kun laitoin auton käyntiin niin nestettä tuli järjestelmän läpi tuosta letkusta 173. Sitten yhdistin ads releen alta pinnin 8 ja 10. Niin tuossa ei tapahtunut mitään muutosta. Odotin että nestettä tulisi 164:sta mutta neste tuli kuitenkin 173:sta koko ajan. Tein tämän ennen kuin nollasin tuon vikakoodin. Voisiko se vaikuttaa siihen? Mutta kun kävin ajamassa niin ads toimi kuitenkin. Olen ohittanut tuon tasonsäätö venttiili jutun kokonaan. Eli magneetti venttiili ei ilmeisti aukase tuota 122 linjaa ollenkaan sitten. Ei sillä että sillä olisi minulle merkitystä mutta ihmettelen vain tuota järjestelmän toimintaa muuten vain..
Muistatko millä ohitit tasonsäätö venttilin kokonaan vai riittääkö se pelkkien 122 ja 164 putkien yhdistys ittel pitäis kans tason säätö ohittaa ku joku poistanu, mutta asd pitäis saada myös pelaaman.
Jos tasonsäätöventtiili on paikoillaan niin ehkä helpointa on poistaa vain sen venttiilin säätötanko ja jättää sen tasosäätöventtiilinvarren keskiasentoon. Ja mikäettei jos sen tasosäädön palauttaa takaisin. Sehän ei loppupeleissä ole mikään ameriikantemppu ja varusteena on mitä mainioin.

Jos venttiiliä ei ole ja pumppu on pyöriny kuivana kauemminkin ni voi olla ettei se pumpu enään pelaa joten sen toiminnantarkistus varmaan olis paikallaan ihan enste?
Siis ei ole pyöriny kuin sen verran, että liikuteltu hallin pihalla joitain metrei. Ongelmahan on se et mull on kyllä yhet tasonsäätötolpat mitkä sinne voisi laittaa, mutta ne takinmaiset putket on hölmösti katkaistu niin että osa niistä puuttuu. Pointtihan oli se, että jos on ollu tasonsäätö ja se poistettu niin millä niitä tukittu että saa asd toimimaan ilman, että valuttaa tasonsäädönputkista aineet pihalle.
Vastaa Viestiin