Itselläni on poltellut jo monta vuotta hankkia harrasteautoksi jokin hiukan vanhempi ajopeli, nyt siihen sitten avautui hieno tilaisuus kun elokuun lopussa olisi tarkoitus mennä naimisiin ja myös hääautolle oli tilausta. Aikaisempaa kokemusta itselläni ainoastaan mersun -90 sekä 2000-luvun dieseleistä mutta nyt sitten päätin tutustua sitten näihin bensiinillä käyviin laitoksiin

Aikansa nettiautoa ja tori.fi palvelua selattuani tuli hankittua itselle vm -74 280 SE automaattilootalla. Vaihtoehtoja noissa autoissa ei ihan hirveästi tuntunut olevan jos ei valmista museoautoa ole ostamassa, ja edullisimmissa autoissa liikaa laittamista omaan tietotaitoon verrattuna. Kuitenkaan ei koko autoa haluaisi maalata heti uudelleen ja auto olisi hyvä pystyä ajamaan kotia eikä kuskata trailerilla.
No tosiaan löytyi kohtuuhintainen yksilö. Auto on joskus päällemaalattu ja kärsinyt maalauksen jälkeen sinnetänne pieniä kiveniskeymiä ja naarmuja, pohjamaali paistaa. Ei kuitenkaan mikään pommi sillä helmat, pohja, kontti sekä pyöräkotelot on läpikäyty ja uutta peltiä on kulunut muutaman tynnyrin verran

Tekniikka pelaa ja kone käy nätisti. moottori käy tasaisesti, lämmöt pysyy 80 asteen paikkeilla ja laatikko vaihtaa hyvin. Ainoastaan perä lonksaa hiukan. Yllättävän hienosti auto kulkee vaikka ikää on yli 40v, ei ole tosiaan tuulesta temmattu kun olen kuullut kerrottavan että Mercedes ollut tuohon aikaan noin 10 vuotta edellä kehityksessä ainakin tämän hintaluokan autossa. Moni -90 luvun toisenmerkkinen tekelekkään ei ole noin hyvä ajaa. Keitto maistuu ja 90km/h vauhdissa menee about kympillä. Jos ajaa 100km/h tai karvankaan yli niin sitten alkaa mennä about 15L/100km. Paluumatkalla eräs isäntä tuli jututtamaan bensa-asemalla että tuolla et varmaan paljoa tankillisella pääse? No siihen arvelin että 1000km varmaan parhaillaan, ukko oli ihmeissään että miten ihmeessä?? No sadan litran tankki niin kyllähän sillä pääsee kun tarpeeksi rauhassa ajeleepi

Sisusta on siisti ja penkit on uudelleen verhoiltu ja jouset vaihdettu. Auton sisustassa on jonkun verran käytetty jalopuuta, onko kaikissa tuon ajan ässissä ollut vai onko kyseessä jokin erikoisvaruste? Löytyyhän sitä muutama haastekkin, mittariston kello sekä tupakansytinpistoke eivät pelaa.
Isoin haaste löytyy takaumpioista joiden tiivisteet fuskaavat oikein kunnolla, vettä tulee sateella sisään ja jää lillumaan pyöräkoteloon ja sivukoteloihin. Oletteko arvon kohtalotoverit miten korjailleet tätä ongelmaa, onko jostain saatavilla enää uusia tiivisteitä? Jos ei niin onko käytetty minkälaista massaa tiivistämään saumat? Kontin luukun tiiviste on jo vaihdettu.
Tänään tässä Suomen peliä katsellessa tuli puhdistettua tupakansytytin ruosteesta ja huomenna testaamaan joko saisi autolaturi kontaktia. Samoin löysin varaosakellon mittaristoon joka lähti pelaamaan välittömästi kun sille syötti kahtatoista volttia.
Haussa olisi muutama osa ko. autoon eli jos sinulla on ylimääräisiä varastossa niin ota yhteyttä vaikka yksityisviestillä:)
Haussa olisi ainakin w116 alkuperäinen tunkki, työkalusarja, tupakinsytyttimen pistokeosa, takaumpioiden tiivisteet molemmille puolille, oven puisia lukkonuppeja 2 kpl sekä autoon liittyvää kirjallisuutta. Voi myös tarjota muita osia ja lisävarusteita, innostuksen mukaan mennään jos hinta on sopiva.
Myös jos on joitakin vinkkejä mitä autossa kannattaa pitää silmällä niin suurin kiitoksin otan vastaan. Pahoittelen jos tekstissä hirveitä asiavirheitä tai sekavia termejä, tämä motorsport harrastus vasta alkutekijöissään
