CLK:n sähköjen "katoaminen"
CLK:n sähköjen "katoaminen"
Dodii, tulipas laitettua johtotähti, mutta lähtöönsä ei hommat lähteneet sujumaan toivotulla tavalla.
Autossa oli jotain "ihmeellisyyttä" sähköissä jo viime syksynä, mutta auto laitettiinkin talviteloille joten sähköjen tsekkaukselle ei ollut mitään kiirusta.
Nyt vappu painaa päälle ja vaimo tuumasi, että olishan se kiva päräyttää kylille katto alhaalla.....nii-in, olishan se tietty, vastasin, kun en vielä tiennyt mitä tulemaan piti!
No, akkuhan piti ladata pariinkin kertaan talvella ja vielä varmuudeksi juuri ennen tallista poistoa. Autohan pärähti käyntiin kuten asiaan kuuluukin, vain pienen nostajan kilkatuksen saattelemana...no, tämä taitaa olla aivan toinen tarina sit joskus myöhemmin.
Sain siis auton ulos talvitallista ja ajattelin täräyttää katon alas....juu, ei sitten minkään laista elämää sillä saralla! Seuraavaksi kaikki sähkölasit pimeinä, kuten myös sähköpeilit...ja takaniskatuet, ja tietysti se tavaratilan avaaja....
Mistäs kannattais aloitella....sulakkeet katsoin läpi irti käyttämällä -ehjiä. Ja autohan ei ole sitten leimassaan, joten starille meno ei siis käy
Kai noilla jokin logiikka on, kun kaikki yhtäaikaa pimeinä! Nii...ja peräkonttiahan ei saa auki, kun sen tilannehan on se ainakin CLK:lle tutunomainen, eli rauta-avain ei pyöri lukossa (tai siis lukko ei pyöri avaimella) ja sähköllä keskikonsolista ei tapahdu mitää...ei edes se merkkivalo pala kytkimessä. Talvella peräkontin kanssa räplätessäni olin kuulevinani ilmakompuran/alipainepumpun käynnistyvän ja pitävän ääntä auton oikeassa takaposkessa...nyt ei kuulu enää mitään sieltäkään.....
Onko tää nyt sitten kuollu, vai voiko vielä elvyttää? ....no siis varmasti voi, kun vain oikeat konstit löytyy, ja niitähän tässä juuri nyt metsästetään!
Ehdotuksia kiitos...
Ja autohan on siis Mb CLK 320 Cab -99.
Edit 23.4....
Noniin, vihdoin sain hetkuteltua tavaratilankannen lukon auki! Tavaratilasta näin pikaisesti katsottuna löytyi mahdollinen sähköjen katoamisen syykin....ainakin verhoilujen alta pukkaa kovasti valkoista "tahmaa" ...eli oliskos joku sähköliitos saanut talvenaikana siipeensä kosteuksien kannustamana, ja hapettanut isot liittimet kattosysteemien välittömässä läheisyydessä.... tarina jatkuu tulevaisuudessa kun vain taas tallille kerkiin aukomaan paikkoja...
Autossa oli jotain "ihmeellisyyttä" sähköissä jo viime syksynä, mutta auto laitettiinkin talviteloille joten sähköjen tsekkaukselle ei ollut mitään kiirusta.
Nyt vappu painaa päälle ja vaimo tuumasi, että olishan se kiva päräyttää kylille katto alhaalla.....nii-in, olishan se tietty, vastasin, kun en vielä tiennyt mitä tulemaan piti!
No, akkuhan piti ladata pariinkin kertaan talvella ja vielä varmuudeksi juuri ennen tallista poistoa. Autohan pärähti käyntiin kuten asiaan kuuluukin, vain pienen nostajan kilkatuksen saattelemana...no, tämä taitaa olla aivan toinen tarina sit joskus myöhemmin.
Sain siis auton ulos talvitallista ja ajattelin täräyttää katon alas....juu, ei sitten minkään laista elämää sillä saralla! Seuraavaksi kaikki sähkölasit pimeinä, kuten myös sähköpeilit...ja takaniskatuet, ja tietysti se tavaratilan avaaja....
Mistäs kannattais aloitella....sulakkeet katsoin läpi irti käyttämällä -ehjiä. Ja autohan ei ole sitten leimassaan, joten starille meno ei siis käy
Kai noilla jokin logiikka on, kun kaikki yhtäaikaa pimeinä! Nii...ja peräkonttiahan ei saa auki, kun sen tilannehan on se ainakin CLK:lle tutunomainen, eli rauta-avain ei pyöri lukossa (tai siis lukko ei pyöri avaimella) ja sähköllä keskikonsolista ei tapahdu mitää...ei edes se merkkivalo pala kytkimessä. Talvella peräkontin kanssa räplätessäni olin kuulevinani ilmakompuran/alipainepumpun käynnistyvän ja pitävän ääntä auton oikeassa takaposkessa...nyt ei kuulu enää mitään sieltäkään.....
Onko tää nyt sitten kuollu, vai voiko vielä elvyttää? ....no siis varmasti voi, kun vain oikeat konstit löytyy, ja niitähän tässä juuri nyt metsästetään!
Ehdotuksia kiitos...
Ja autohan on siis Mb CLK 320 Cab -99.
Edit 23.4....
Noniin, vihdoin sain hetkuteltua tavaratilankannen lukon auki! Tavaratilasta näin pikaisesti katsottuna löytyi mahdollinen sähköjen katoamisen syykin....ainakin verhoilujen alta pukkaa kovasti valkoista "tahmaa" ...eli oliskos joku sähköliitos saanut talvenaikana siipeensä kosteuksien kannustamana, ja hapettanut isot liittimet kattosysteemien välittömässä läheisyydessä.... tarina jatkuu tulevaisuudessa kun vain taas tallille kerkiin aukomaan paikkoja...
Re: CLK:n sähköjen "katoaminen"
Huomioithan , että oli varmasti plussan puolella keli ennenkuin käskit katon alas? Se katonavausmoottorissa hydraalineste saattaa olla muuten liian jähmeää ..
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Re: CLK:n sähköjen "katoaminen"
Tervehdys, ostin toissa viikolla Hannoverista CLK:n rättikatto mallin 2003 vuodelta. Auto sippasi myyjän portille ei ihan kaupanteon jälkeen, mutta ei paljosta puuttunut. Syy sähköt hävisi. Mitä sitten tapahtui on ihan eri stoori, mutta syy miksi ne hävisivät, ja mikään ei toiminut oli, että autoon oli asennettu vanha täyteen ladattu akku, laturi oli "rikki" eli latausjännite oli alle jotain, joka aiheutti keskusyksikön toimimattomuuden, ja akussa vähän virtaa + alijännite.
Korjaukseksi riitti uusi akku MB Bartelsilta asennuksineen 355 €, ja myöhemmin vian uusiuduttua, kun laturi olikin se lopullinen syy, niin Norderstedtissä uusi laturi asennuksineen 700 €, ja apropoo kaikki pelasi jälleen.
Näin Manuko mit zwei linke Hände
Korjaukseksi riitti uusi akku MB Bartelsilta asennuksineen 355 €, ja myöhemmin vian uusiuduttua, kun laturi olikin se lopullinen syy, niin Norderstedtissä uusi laturi asennuksineen 700 €, ja apropoo kaikki pelasi jälleen.
Näin Manuko mit zwei linke Hände
Re: CLK:n sähköjen "katoaminen"
...toki asia tuli huomioitua, ja kun katto ei yrittänyt tehdä mitään avautuakseen, kokeilin tietysti heti perään josko vikaa esiintyisi toisaallakin...ja noinhän sitten olikin; eli sähkölasit ei liikahtaneet kuten ei myöskään peilit. Penkin säädöt surisi normisti ja sisävalo paloi kuten myös mittaristo yms ja autonhan voi siis ajaan talliin vioista huolimatta.sportsman kirjoitti:Huomioithan , että oli varmasti plussan puolella keli ennenkuin käskit katon alas? Se katonavausmoottorissa hydraalineste saattaa olla muuten liian jähmeää ..
Nyt tutkimukset kesken. Tavaratilaan pääsin jo luukun lukon avauduttua ja sillä osastolla näin äkkiväärästi katsottuna näyttää kaikki olevan ok.
...tutkimukset siis jatkuu...
Re: CLK:n sähköjen "katoaminen"
Kiitän tarinastasi, ja olen kallistumassa omassakin laitteessa juurikin siihen, että huono/jäätynyt akku on tämän kaiken takana....vaikkakin taustalta löytynee joku rele tms joka on antautunut lopulta liian vähäisen virran (ja talvenaikaisen starttausyrityksen) vuoksi?maunuko kirjoitti:Tervehdys, ostin toissa viikolla Hannoverista CLK:n rättikatto mallin 2003 vuodelta. Auto sippasi myyjän portille ei ihan kaupanteon jälkeen, mutta ei paljosta puuttunut. Syy sähköt hävisi. Mitä sitten tapahtui on ihan eri stoori, mutta syy miksi ne hävisivät, ja mikään ei toiminut oli, että autoon oli asennettu vanha täyteen ladattu akku, laturi oli "rikki" eli latausjännite oli alle jotain, joka aiheutti keskusyksikön toimimattomuuden, ja akussa vähän virtaa + alijännite.
Korjaukseksi riitti uusi akku MB Bartelsilta asennuksineen 355 €, ja myöhemmin vian uusiuduttua, kun laturi olikin se lopullinen syy, niin Norderstedtissä uusi laturi asennuksineen 700 €, ja apropoo kaikki pelasi jälleen.
Näin Manuko mit zwei linke Hände
Jatkotutkimukset jatkuvat uuden akun jälkeen.....
Re: CLK:n sähköjen "katoaminen"
Itse itselleni vastaten (ehkä tästä on jollekin kohtalotoverille apua);kpranger kirjoitti:Kiitän tarinastasi, ja olen kallistumassa omassakin laitteessa juurikin siihen, että huono/jäätynyt akku on tämän kaiken takana....vaikkakin taustalta löytynee joku rele tms joka on antautunut lopulta liian vähäisen virran (ja talvenaikaisen starttausyrityksen) vuoksi?maunuko kirjoitti:Tervehdys, ostin toissa viikolla Hannoverista CLK:n rättikatto mallin 2003 vuodelta. Auto sippasi myyjän portille ei ihan kaupanteon jälkeen, mutta ei paljosta puuttunut. Syy sähköt hävisi. Mitä sitten tapahtui on ihan eri stoori, mutta syy miksi ne hävisivät, ja mikään ei toiminut oli, että autoon oli asennettu vanha täyteen ladattu akku, laturi oli "rikki" eli latausjännite oli alle jotain, joka aiheutti keskusyksikön toimimattomuuden, ja akussa vähän virtaa + alijännite.
Korjaukseksi riitti uusi akku MB Bartelsilta asennuksineen 355 €, ja myöhemmin vian uusiuduttua, kun laturi olikin se lopullinen syy, niin Norderstedtissä uusi laturi asennuksineen 700 €, ja apropoo kaikki pelasi jälleen.
Näin Manuko mit zwei linke Hände
Jatkotutkimukset jatkuvat uuden akun jälkeen.....
.....jenkkisivustoilta aikani lueskeltuani löysin juurikin vastaavan tilanteen sekä ratkaisun....asiaa oli tutkittu useamman asiantuntijan voimin sekä tietysti Starilla, ja lopulta oli päädytty siihen, että ongelma piilee katon ohjausmoduulissa joka elää omaa elämäänsä (eli ei voi kuulemma korjata, vaan täytyy vaihtaa) .... MUTTA; ongelma itsessään on kuulemma sen kaltainen, että vika tulee ja menee omia aikojaan, eli kun vika iskee päälle useinmiten n. 15 min. ajolenkki palauttaa moduulin oikealle polulle ja kaikki taas toimii kuin ennenkin.
- tätä täytyy kokeilla, kun saan auton taas ajettavaan kuntoon ja leimalle
Re: CLK:n sähköjen "katoaminen"
Itse itselleni vastaten;
Nyt ollaan tilanteessa, jossa katto toimii akunkenkää irti käyttämällä hetken aikaa, mutta "tonneau cover" ei jaksa pysyä pystyasennossa ja siten kattokin jää puoliväliin. Viittaako tämä siis hydraulikompuran vähäiseen paineeseen vaiko mahdolliseen vuotoon jossain? Vuotoa pääsen metsästämään vasta huomenissa, kun katto on nyt alhaalla (käsin autettuna) ja siten siis kompuran suojapeltiä ei voi irroittaa vasta kun katto on taas ylhäällä ja tilaa on riittävästi suojapellin irroitukseen....
Tänään tilattu uusi rele kompuralle, kun oletettavasti nykyinen palaa kiinni ja vaatii akunkenkien irroituksen jotta katon (ja lasien) sähköt taas toimii.
....hmmm....voiko "vanhat" hydrauliöljyt teettää tämänkaltaista ongelmaa???
Tarina jatkuu siis myöhemmin.
Nyt ollaan tilanteessa, jossa katto toimii akunkenkää irti käyttämällä hetken aikaa, mutta "tonneau cover" ei jaksa pysyä pystyasennossa ja siten kattokin jää puoliväliin. Viittaako tämä siis hydraulikompuran vähäiseen paineeseen vaiko mahdolliseen vuotoon jossain? Vuotoa pääsen metsästämään vasta huomenissa, kun katto on nyt alhaalla (käsin autettuna) ja siten siis kompuran suojapeltiä ei voi irroittaa vasta kun katto on taas ylhäällä ja tilaa on riittävästi suojapellin irroitukseen....
Tänään tilattu uusi rele kompuralle, kun oletettavasti nykyinen palaa kiinni ja vaatii akunkenkien irroituksen jotta katon (ja lasien) sähköt taas toimii.
....hmmm....voiko "vanhat" hydrauliöljyt teettää tämänkaltaista ongelmaa???
Tarina jatkuu siis myöhemmin.
Re: CLK:n sähköjen "katoaminen"
Toivottavasti tästä tarinasta olisi jollekin apua
...elikkäs, nyt on taisteltu siis katoavien sähköjen kanssa ja sähköt katosivat nimenomaan sähkölaseilta, sähköpeileiltä sekä takaluukun avaajalta ja tietysti sähkötoimiselta katolta. Luulin jo hetken, että hydrauleissakin on vikaa, kun paineet ei pysyneet katon "tuubeissa", mutta mutta....nyt on kuitenkin niin, että katto toimii, lasit pelaa kuten muutkin varusteet, ja syylliseksi vikatilaan osoittautui kiinni palanut katon hydraulikompuran rele!
Uusi rele (joka on muuten ns. "B-kytkennällä" eli olikohan "85" ja "87" käännetty järjestys) paikoilleen ja käsinajo katolle, jonka jälkeen kaikki laitteet toimi kuin taikaiskusta!!!! Katon käytin auki-kiinni muutaman kerran, jotta järjestelmässä ollut ilma poistui ja katto toimii jälleen kuten sen kuuluukin.
Eli, suosittelen vastaavassa tilanteessa olevaa avo-mersuilijaa vaihtamaan kompressorin kyljessä olevan releen (joka on sama kuin polttoainepumpun rele) uuteen (29,-) ja uskoisin tilanteen korjautuvan aika usein vain tällä pikku hommelilla ....työläs, mutta kannattava (ja opettavainen) remppa!
Nyt, lämmintä ja aurinkoista kesää kaikille!
T: w208 clk cab -99
...elikkäs, nyt on taisteltu siis katoavien sähköjen kanssa ja sähköt katosivat nimenomaan sähkölaseilta, sähköpeileiltä sekä takaluukun avaajalta ja tietysti sähkötoimiselta katolta. Luulin jo hetken, että hydrauleissakin on vikaa, kun paineet ei pysyneet katon "tuubeissa", mutta mutta....nyt on kuitenkin niin, että katto toimii, lasit pelaa kuten muutkin varusteet, ja syylliseksi vikatilaan osoittautui kiinni palanut katon hydraulikompuran rele!
Uusi rele (joka on muuten ns. "B-kytkennällä" eli olikohan "85" ja "87" käännetty järjestys) paikoilleen ja käsinajo katolle, jonka jälkeen kaikki laitteet toimi kuin taikaiskusta!!!! Katon käytin auki-kiinni muutaman kerran, jotta järjestelmässä ollut ilma poistui ja katto toimii jälleen kuten sen kuuluukin.
Eli, suosittelen vastaavassa tilanteessa olevaa avo-mersuilijaa vaihtamaan kompressorin kyljessä olevan releen (joka on sama kuin polttoainepumpun rele) uuteen (29,-) ja uskoisin tilanteen korjautuvan aika usein vain tällä pikku hommelilla ....työläs, mutta kannattava (ja opettavainen) remppa!
Nyt, lämmintä ja aurinkoista kesää kaikille!
T: w208 clk cab -99
Re: CLK:n sähköjen "katoaminen"
....ja arvatenkin itselleni taas vastaillen, että eihän se ongelma sittenkään poistunut kuten jo tovin toivoin.
Hydr.kompuran releen vaihdettuani, katto toimi loistavasti testikäytöt. Mutta, mutta....seuraavana päivänä tallille mentyäni nappasin autoon virrat päälle -ja kuinkas ollakkaan....punavalo katon katkaisijassa tervehti jälleen tuttuun tapaan! Toki sillä erotuksella, että nyt toimii takaluukun sähköavaaja!
Aikani asian kanssa väsättyäni, käytin akun miinusnavan kahvitauon verran irrallaan sekä katon jälleen manuaalisesti paketissa ja käsin taas ylöskin, ja voila! Lasien automatiikka palasi remmiin, eli lasit putosivat alas kun yritin avata kattoa sähköisesti.....mutta siihen se sitten tyrehtyikin, eli katto ei tehnyt elettäkään ja katkaisijan valo aloitti vilkkumisen (hitaasti).
Oletus on, että olen jättänyt katon suojalevyn lukituksen varmaan auki, kuten myös katon takaosan lukituksen, ja katon automatiikka ei siksi anna katon toimia vaan herjaa lukkojen avoimuutta vilkkuvalolla? Täytyy tutkia asiaa tarkemmin, kun sade taukoaa (ei mahdu avaamaan kattoa tallissa!)
Tässä välissä tein peltisuikaleista orig. soittimelle irroitusavaimet ja vaihdoin soittimen (Audio 10:ssä koodi hukassa!), ja täytyy sanoa, että Bosen äänentoistolla huonompikin soitin kuulostaa hyvältä!
Jään vielä odottelemaan korjauskelejä, ja sittemmin tutkimaan lisää Mb:n sähköjen sielunelämää..... -eli, tarina jatkuu
Hydr.kompuran releen vaihdettuani, katto toimi loistavasti testikäytöt. Mutta, mutta....seuraavana päivänä tallille mentyäni nappasin autoon virrat päälle -ja kuinkas ollakkaan....punavalo katon katkaisijassa tervehti jälleen tuttuun tapaan! Toki sillä erotuksella, että nyt toimii takaluukun sähköavaaja!
Aikani asian kanssa väsättyäni, käytin akun miinusnavan kahvitauon verran irrallaan sekä katon jälleen manuaalisesti paketissa ja käsin taas ylöskin, ja voila! Lasien automatiikka palasi remmiin, eli lasit putosivat alas kun yritin avata kattoa sähköisesti.....mutta siihen se sitten tyrehtyikin, eli katto ei tehnyt elettäkään ja katkaisijan valo aloitti vilkkumisen (hitaasti).
Oletus on, että olen jättänyt katon suojalevyn lukituksen varmaan auki, kuten myös katon takaosan lukituksen, ja katon automatiikka ei siksi anna katon toimia vaan herjaa lukkojen avoimuutta vilkkuvalolla? Täytyy tutkia asiaa tarkemmin, kun sade taukoaa (ei mahdu avaamaan kattoa tallissa!)
Tässä välissä tein peltisuikaleista orig. soittimelle irroitusavaimet ja vaihdoin soittimen (Audio 10:ssä koodi hukassa!), ja täytyy sanoa, että Bosen äänentoistolla huonompikin soitin kuulostaa hyvältä!
Jään vielä odottelemaan korjauskelejä, ja sittemmin tutkimaan lisää Mb:n sähköjen sielunelämää..... -eli, tarina jatkuu
Re: CLK:n sähköjen "katoaminen"
Yllätys yllätys, kävin paikallisen mb harrastajan luona, ja *:lla poistettiin vikakoodit ja tutkittiin joka paikka läpikotaisin ja toistaiseksi näyttää siltä, että kaikki aiemmat viat häipyivät sen myötä!
Lisäksi tarkistettiin mm. auton todelliset ajokilometrit, jotka yllättäen pitivät yhtä mittarilukeman kanssa
Nyt tilannetta seurataan mielenkiinnolla, josko viat pysyvät poissa?
Suurkiitokset paikalliselle mb-harrastajalle vaivannäöstä!
Palaan asiaan mikäli tarvetta ilmenee... aurinkoista kesää kaikille
Lisäksi tarkistettiin mm. auton todelliset ajokilometrit, jotka yllättäen pitivät yhtä mittarilukeman kanssa
Nyt tilannetta seurataan mielenkiinnolla, josko viat pysyvät poissa?
Suurkiitokset paikalliselle mb-harrastajalle vaivannäöstä!
Palaan asiaan mikäli tarvetta ilmenee... aurinkoista kesää kaikille