Pimmeetä: Raitisilmasäätimien valaistus / W126

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Pimmeetä: Raitisilmasäätimien valaistus / W126

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No niin, eilen ehtoolla tuli ensimmäisen kerran sitten alkukevään ajettua oikeasti pimeässä :shock: . Jonkun ajan kuluttua tuntui, että kaikki ei ole aivan kohillaan.
Eikös kojetaulun keskellä olevien kolmen jokaisen raitisilmasäätimen alla pitäisi hehkua jonkinlainen valorivistö? Samoin takalasin lämppärin kytkimessä ja takaosaston valokytkimessä. Nämä ovat pimeänä, vaikka muut keskikonsolin valot (hätävilkun kytkin, sisäkierron kytkin, lämppärin kiertokytkimet jne) toimivat.
No juu, kuskin puolen lämmönsäätörullan tuikku on kärähtänyt, samoin peilinsäätönupikka on pimeänä, myös säätötoiminnan osalta (voi olla liitin tipahtanut, eipä ole vielä keskipuuta tullut nostettua irti katselmusta varten).

Mistä raitisilmavivuille valo tulee? Johtuuko pimeys palaneesta vasemman lämpörullan valosta vai onko asialla jokin laajempi yhteys? Haulla löytyi vastaavanlaista asiaa kosolti 124-malleista, mutta 126:n tzydeemit ovat monilta osin erilaiset ja tuosta ei juttua osunut silmään.

Kerran on tuo keskipaneeli otettuna irti säätörullan vaihtoa varten, mutta noita ylävipuja ei tullut silloin ihmeteltyä, saati niiden valaistusta.

PS. edit: vai eikö valovoima ehkä riitä? Vaihdoin kesällä kiertokytkimiin 0,4W tuikut, joiden kyllä pitäisi olla oikeat. Hakua käyttäessä vaan oli tarinaa, notta 124:ssä kiertokytkinten vieressä on 1,2W polttimot. Tosin 126:ssä polttimo taisi olla keskellä, kytkimen akseliin tökättynä... muisti pätkii...
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

valokaapeli?

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

En tiiä W126sta,mutta W115ssa on noi lämppärivipujen valaistus hoidettu valokaapelin välityksellä, et jos sattuis W126ssa oleen samanlainen systeemi nii kannattaa vilkaista onko valokaapelit kiinni molemmista päistään(valokaapeli lähtee nopeusmittaristosta ja menee jonnekki sinne vipuihin)
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Muistaakseni noille katkaisimille ja muille pienen valon tarvitsijoille on yhteinen lamppu. Valo kuljetetaan säkil... eikun valokuidulla oikeisiin kohteisiin. Valon lähde on muistini mukaan omansa, ei siis säätörullan tms. valo.

Kun otat konsolin panelin auki, niin seuraamalla kuituja, löydät lampun.
Terveisin
Tero
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: valokaapeli?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Wahva115 kirjoitti:En tiiä W126sta,mutta W115ssa on noi lämppärivipujen valaistus hoidettu valokaapelin välityksellä, et jos sattuis W126ssa oleen samanlainen systeemi nii kannattaa vilkaista onko valokaapelit kiinni molemmista päistään(valokaapeli lähtee nopeusmittaristosta ja menee jonnekki sinne vipuihin)
Kuin myös W123:ssa. Itse poltin on vaihdekepin liepeillä ja "valokaapeli" vie valaistusta ylemmäs kojetauluun. (Hiukan pidempi johto, ja ehkä sitä riittäisi kuskinkin kupoliin. Sieltä sitä joskus tuntuu kipeämmin puuttuvan. :shock: )
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: valokaapeli?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aku P kirjoitti:
Wahva115 kirjoitti:En tiiä W126sta,mutta W115ssa on noi lämppärivipujen valaistus hoidettu valokaapelin välityksellä, et jos sattuis W126ssa oleen samanlainen systeemi nii kannattaa vilkaista onko valokaapelit kiinni molemmista päistään(valokaapeli lähtee nopeusmittaristosta ja menee jonnekki sinne vipuihin)
Kuin myös W123:ssa. Itse poltin on vaihdekepin liepeillä ja "valokaapeli" vie valaistusta ylemmäs kojetauluun. (Hiukan pidempi johto, ja ehkä sitä riittäisi kuskinkin kupoliin. Sieltä sitä joskus tuntuu kipeämmin puuttuvan. :shock: )
Täh? Eikös se ole keskikonsolin sisällä, vasemmassa seinässä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kun nyt on päästy lähes liikuttavaan yksimielisyyteen apuvalaistuksen toimintatavasta, niin lieneekö kuituoptinen valonlähde tuhdimpi kuin namiskuukkelivalojen 0,4W. Näin luulisi olevan. Vai pitäisikö kysyä Kuituselta :shock: Vastaus löytyy varmasti, jos toteutus vain on autoilijalle riittävän kallis tai mieluummin kohtuuton. Alkaa lipsua, pitää poikkaista... :roll:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Ainakin W123:ssa kuitusvalo on 1,2W. 0,4W polttimolla switsit pysyvät pimeinä.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Leka kirjoitti:Ainakin W123:ssa kuitusvalo on 1,2W. 0,4W polttimolla switsit pysyvät pimeinä.
Tack tiedosta, näin se varmaan on myös W126:n kohdalla. Olisikohan tuossa kesäisessä valoshowssa tullut vahingossa vaihdettua kuitusvaloksikin 0,4W, kun vainoharhaisuuksissa vaihtelin kaikki konsolista käsille sattuvat tuikut pieniin versioihin. Eihän tuon mahdollisen mokan seurauksia yöttöminä öinä voinut mitenkään todentaa - nyt sen vasta näkee, kun itse asiassa ei näe mitään :shock: Tai sananlaskua mukaillen: mitä mustempi taivas, sen kirkkaammin tähdet tuikkivat. Jota taas voisi johdatella suuntaan, notta mitä enemmän kyrsii, sitä mukavammalta Mersu tuntuu :roll:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kaapo kirjoitti:
Leka kirjoitti:Ainakin W123:ssa kuitusvalo on 1,2W. 0,4W polttimolla switsit pysyvät pimeinä.
Tack tiedosta, näin se varmaan on myös W126:n kohdalla. Olisikohan tuossa kesäisessä valoshowssa tullut vahingossa vaihdettua kuitusvaloksikin 0,4W, kun vainoharhaisuuksissa vaihtelin kaikki konsolista käsille sattuvat tuikut pieniin versioihin. Eihän tuon mahdollisen mokan seurauksia yöttöminä öinä voinut mitenkään todentaa - nyt sen vasta näkee, kun itse asiassa ei näe mitään :shock: Tai sananlaskua mukaillen: mitä mustempi taivas, sen kirkkaammin tähdet tuikkivat. Jota taas voisi johdatella suuntaan, notta mitä enemmän kyrsii, sitä mukavammalta Mersu tuntuu :roll:
Haitanneko tuo mitään, vaikka ovatkin pimeenä. Kovaa ajoa vaan :roll: Vaikka mulla ne kyllä toimiikin :wink: :wink:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: valokaapeli?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
Wahva115 kirjoitti:En tiiä W126sta,mutta W115ssa on noi lämppärivipujen valaistus hoidettu valokaapelin välityksellä, et jos sattuis W126ssa oleen samanlainen systeemi nii kannattaa vilkaista onko valokaapelit kiinni molemmista päistään(valokaapeli lähtee nopeusmittaristosta ja menee jonnekki sinne vipuihin)
Kuin myös W123:ssa. Itse poltin on vaihdekepin liepeillä ja "valokaapeli" vie valaistusta ylemmäs kojetauluun. (Hiukan pidempi johto, ja ehkä sitä riittäisi kuskinkin kupoliin. Sieltä sitä joskus tuntuu kipeämmin puuttuvan. :shock: )
Täh? Eikös se ole keskikonsolin sisällä, vasemmassa seinässä?
No se nyt on mun kielenkäytössä vaihdekepin liepeillä. :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Day Downhill kirjoitti: Haitanneko tuo mitään, vaikka ovatkin pimeenä. Kovaa ajoa vaan :roll: Vaikka mulla ne kyllä toimiikin :wink: :wink:
Lähdetään siitä positiivisesta ajatelmasta, että kaikki Mersun ratkaisut ovat niin hienostuneita, että niiden olemassaolon huomaa vasta häiriötilanteessa.
Eiväthän noi mitenkään ajoa haittaa, mutta on hienoa, kun pimmeellä on kojetaulussa valoja kuin Cessnassa 8) . Toisen kautta voisi ajatella, että kun näitä etenemiselle yhdentekeviä pikkujuttuja kertyy tarpeeksi, niin parin vuoden päästä ei toimi enää kuin katsastusvarusteet :lol: :lol:

PS. Kyllä noiden pikkuvilppien laittamiseen saisi yhden täyden päivän kulumaan, mutta kun on aika olevinaan niin kortilla. Tälläkin viikolla kun pääsee iltaysiksi kotiin, niin siinä auton ropaamiset jo jäävät. Lisäksi Kaapon viikonloppujen ajankäytössä kamppailevat useat niin ulko- kuin sisäpuolisetkin tahot.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Kaapo kirjoitti:Olisikohan tuossa kesäisessä valoshowssa tullut vahingossa vaihdettua kuitusvaloksikin 0,4W, kun vainoharhaisuuksissa vaihtelin kaikki konsolista käsille sattuvat tuikut pieniin versioihin. :roll:
Ei tuon pitäisi seota, sillä lamppu on muistaakseni isompi, sellainen pikkulillin pään kokoinen (noh, ainakin lapsen, jos ei ihan aikuisen).
Terveisin
Tero
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

flosse kirjoitti: Ei tuon pitäisi seota, sillä lamppu on muistaakseni isompi, sellainen pikkulillin pään kokoinen (noh, ainakin lapsen, jos ei ihan aikuisen).
Jaaha, sitten voisikin kusaista, että onko lampuke silti lasikantainen vaiko peräti kierteellä, kun tarjottua tuotetta tarkastelee. Tämä kuuluu sarjaamme "hyvä tietää, kun käyt KL:ssä". Myivät nuo viime visiitillä keskikonsoliinkin 1,2W tuikkua kirkkain silmin, vaikka ne on todettu jo moneen kertaan polttavan ylikuumiksi. Venetmäellä kyllä tyrkättiin tentaamatta 0,4-versiot käteen.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kyllä se 1,2W on jokseenkin saman kokoinen lasikantainen polttimo, kuin nuo 0,4 wattisetkin, tosin kirkasta klasia; sen sijaan mittariston polttimot ovat noita pikkurillin paksuisia 3 wattisia. Saa vaan purkaa jonkin verran että siihen pääsee käsiksi. Puut huitsin nevadaan ja lämmityslaitteen roinatkin joutunee irroittamaan, koska polttimo on siellä "takaseinässä" kiinni. Se on vähän semmonen hämähäkin näkönen kompleksi, jossa se lamppu on kiinni. 8) Jos mallikappaleen haluat nähdä, niin samanlainen polttimo on tuhkakupin valossa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Mitenkäs tuo W124:n ilmakanavan säätörullan polttimo vaihdetaan? Kuskin puolelta on pimeänä... Ihanko rullasta vetämällä pääsee lamppuun käsiksi vai kuinka? Niin, sillä ei kai ole väliä, että ostin 0,5 watin polttimon 0,4 watin sijaan :wink:
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mogge kirjoitti:Mitenkäs tuo W124:n ilmakanavan säätörullan polttimo vaihdetaan? Kuskin puolelta on pimeänä... Ihanko rullasta vetämällä pääsee lamppuun käsiksi vai kuinka?
Nöy. Pitää ottaa koko suutin irti. Suuttimen sisäpuolella on jousimaiset kiinnikkeet, joitä pitää vääntää aukipäin (siis sisäänpäin) samalla kun suutinta vetää esim. jollain koukulla ulos. Pajalla on ihan rautalangasta tehdyt työkalut mutta pikku meisseleilläkin aukeavat.

Keskisuuttimessa onkin sitten vielä ruuvi haskalokeron puolella sekä suuttimen sisällä läpän säätöruuvi, jotka pitää aukaista.

t.
R.
E500 – 211.070
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Roisto kirjoitti:Nöy. Pitää ottaa koko suutin irti. Suuttimen sisäpuolella on jousimaiset kiinnikkeet, joitä pitää vääntää aukipäin (siis sisäänpäin) samalla kun suutinta vetää esim. jollain koukulla ulos. Pajalla on ihan rautalangasta tehdyt työkalut mutta pikku meisseleilläkin aukeavat.
Jaahas, kiitokset tiedosta. Operaatio tosin kuulostaa sille, että voin saman tien käydä lisäämässä ostetaan -osastolle ilmoituksen uudesta, ehjästä ritilästä :D
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Pasi M. kirjoitti:Kyllä se 1,2W on jokseenkin saman kokoinen lasikantainen polttimo, kuin nuo 0,4 wattisetkin, tosin kirkasta klasia; sen sijaan mittariston polttimot ovat noita pikkurillin paksuisia 3 wattisia. Saa vaan purkaa jonkin verran että siihen pääsee käsiksi. Puut huitsin nevadaan ja lämmityslaitteen roinatkin joutunee irroittamaan, koska polttimo on siellä "takaseinässä" kiinni. Se on vähän semmonen hämähäkin näkönen kompleksi, jossa se lamppu on kiinni. 8) Jos mallikappaleen haluat nähdä, niin samanlainen polttimo on tuhkakupin valossa.
Kuinka lujaa sitä hämähäkin johtoa pitää vetää, että se polttimo lähtee sieltä pois? Purin se puupanelin siitä edestä pois ja käsi mahtuisi juuri sinne. Ajattelin, että jos sen saisi ilman enempää purkamista vaihdettua samalla kun vaihtaa niitä lämmönsäätörullien valoja. Kuinka lujaa sitä uskaltaa vetää vai onko siihen olemassa joku niksi miten se irtoaa?

Edit: Eli sain sen sieltä nykäistyä irti ja paikoilleenkin takaisin. Aika ahdasta oli. Eli ei tarvitse enempää purkaa. Sain kaikki kasaan ja kun koitin startata niin ABS boksista kuului armoton nakutus ja laite ei startannut. Laitoin nyt sen laturiin, jos akku olisi tyhejntynyt. Mistähän tuo johtuu?

Edit: Akun latauksella homma toimi. Eli akku oli päässyt tyhjäksi, kun valot oli pitkään päällä.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Vastaa Viestiin