Pimmeetä: Raitisilmasäätimien valaistus / W126
Pimmeetä: Raitisilmasäätimien valaistus / W126
No niin, eilen ehtoolla tuli ensimmäisen kerran sitten alkukevään ajettua oikeasti pimeässä . Jonkun ajan kuluttua tuntui, että kaikki ei ole aivan kohillaan.
Eikös kojetaulun keskellä olevien kolmen jokaisen raitisilmasäätimen alla pitäisi hehkua jonkinlainen valorivistö? Samoin takalasin lämppärin kytkimessä ja takaosaston valokytkimessä. Nämä ovat pimeänä, vaikka muut keskikonsolin valot (hätävilkun kytkin, sisäkierron kytkin, lämppärin kiertokytkimet jne) toimivat.
No juu, kuskin puolen lämmönsäätörullan tuikku on kärähtänyt, samoin peilinsäätönupikka on pimeänä, myös säätötoiminnan osalta (voi olla liitin tipahtanut, eipä ole vielä keskipuuta tullut nostettua irti katselmusta varten).
Mistä raitisilmavivuille valo tulee? Johtuuko pimeys palaneesta vasemman lämpörullan valosta vai onko asialla jokin laajempi yhteys? Haulla löytyi vastaavanlaista asiaa kosolti 124-malleista, mutta 126:n tzydeemit ovat monilta osin erilaiset ja tuosta ei juttua osunut silmään.
Kerran on tuo keskipaneeli otettuna irti säätörullan vaihtoa varten, mutta noita ylävipuja ei tullut silloin ihmeteltyä, saati niiden valaistusta.
PS. edit: vai eikö valovoima ehkä riitä? Vaihdoin kesällä kiertokytkimiin 0,4W tuikut, joiden kyllä pitäisi olla oikeat. Hakua käyttäessä vaan oli tarinaa, notta 124:ssä kiertokytkinten vieressä on 1,2W polttimot. Tosin 126:ssä polttimo taisi olla keskellä, kytkimen akseliin tökättynä... muisti pätkii...
Eikös kojetaulun keskellä olevien kolmen jokaisen raitisilmasäätimen alla pitäisi hehkua jonkinlainen valorivistö? Samoin takalasin lämppärin kytkimessä ja takaosaston valokytkimessä. Nämä ovat pimeänä, vaikka muut keskikonsolin valot (hätävilkun kytkin, sisäkierron kytkin, lämppärin kiertokytkimet jne) toimivat.
No juu, kuskin puolen lämmönsäätörullan tuikku on kärähtänyt, samoin peilinsäätönupikka on pimeänä, myös säätötoiminnan osalta (voi olla liitin tipahtanut, eipä ole vielä keskipuuta tullut nostettua irti katselmusta varten).
Mistä raitisilmavivuille valo tulee? Johtuuko pimeys palaneesta vasemman lämpörullan valosta vai onko asialla jokin laajempi yhteys? Haulla löytyi vastaavanlaista asiaa kosolti 124-malleista, mutta 126:n tzydeemit ovat monilta osin erilaiset ja tuosta ei juttua osunut silmään.
Kerran on tuo keskipaneeli otettuna irti säätörullan vaihtoa varten, mutta noita ylävipuja ei tullut silloin ihmeteltyä, saati niiden valaistusta.
PS. edit: vai eikö valovoima ehkä riitä? Vaihdoin kesällä kiertokytkimiin 0,4W tuikut, joiden kyllä pitäisi olla oikeat. Hakua käyttäessä vaan oli tarinaa, notta 124:ssä kiertokytkinten vieressä on 1,2W polttimot. Tosin 126:ssä polttimo taisi olla keskellä, kytkimen akseliin tökättynä... muisti pätkii...
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
valokaapeli?
En tiiä W126sta,mutta W115ssa on noi lämppärivipujen valaistus hoidettu valokaapelin välityksellä, et jos sattuis W126ssa oleen samanlainen systeemi nii kannattaa vilkaista onko valokaapelit kiinni molemmista päistään(valokaapeli lähtee nopeusmittaristosta ja menee jonnekki sinne vipuihin)
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Muistaakseni noille katkaisimille ja muille pienen valon tarvitsijoille on yhteinen lamppu. Valo kuljetetaan säkil... eikun valokuidulla oikeisiin kohteisiin. Valon lähde on muistini mukaan omansa, ei siis säätörullan tms. valo.
Kun otat konsolin panelin auki, niin seuraamalla kuituja, löydät lampun.
Kun otat konsolin panelin auki, niin seuraamalla kuituja, löydät lampun.
Terveisin
Tero
Tero
Re: valokaapeli?
Kuin myös W123:ssa. Itse poltin on vaihdekepin liepeillä ja "valokaapeli" vie valaistusta ylemmäs kojetauluun. (Hiukan pidempi johto, ja ehkä sitä riittäisi kuskinkin kupoliin. Sieltä sitä joskus tuntuu kipeämmin puuttuvan. )Wahva115 kirjoitti:En tiiä W126sta,mutta W115ssa on noi lämppärivipujen valaistus hoidettu valokaapelin välityksellä, et jos sattuis W126ssa oleen samanlainen systeemi nii kannattaa vilkaista onko valokaapelit kiinni molemmista päistään(valokaapeli lähtee nopeusmittaristosta ja menee jonnekki sinne vipuihin)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: valokaapeli?
Täh? Eikös se ole keskikonsolin sisällä, vasemmassa seinässä?Aku P kirjoitti:Kuin myös W123:ssa. Itse poltin on vaihdekepin liepeillä ja "valokaapeli" vie valaistusta ylemmäs kojetauluun. (Hiukan pidempi johto, ja ehkä sitä riittäisi kuskinkin kupoliin. Sieltä sitä joskus tuntuu kipeämmin puuttuvan. )Wahva115 kirjoitti:En tiiä W126sta,mutta W115ssa on noi lämppärivipujen valaistus hoidettu valokaapelin välityksellä, et jos sattuis W126ssa oleen samanlainen systeemi nii kannattaa vilkaista onko valokaapelit kiinni molemmista päistään(valokaapeli lähtee nopeusmittaristosta ja menee jonnekki sinne vipuihin)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kun nyt on päästy lähes liikuttavaan yksimielisyyteen apuvalaistuksen toimintatavasta, niin lieneekö kuituoptinen valonlähde tuhdimpi kuin namiskuukkelivalojen 0,4W. Näin luulisi olevan. Vai pitäisikö kysyä Kuituselta Vastaus löytyy varmasti, jos toteutus vain on autoilijalle riittävän kallis tai mieluummin kohtuuton. Alkaa lipsua, pitää poikkaista...
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Tack tiedosta, näin se varmaan on myös W126:n kohdalla. Olisikohan tuossa kesäisessä valoshowssa tullut vahingossa vaihdettua kuitusvaloksikin 0,4W, kun vainoharhaisuuksissa vaihtelin kaikki konsolista käsille sattuvat tuikut pieniin versioihin. Eihän tuon mahdollisen mokan seurauksia yöttöminä öinä voinut mitenkään todentaa - nyt sen vasta näkee, kun itse asiassa ei näe mitään Tai sananlaskua mukaillen: mitä mustempi taivas, sen kirkkaammin tähdet tuikkivat. Jota taas voisi johdatella suuntaan, notta mitä enemmän kyrsii, sitä mukavammalta Mersu tuntuuLeka kirjoitti:Ainakin W123:ssa kuitusvalo on 1,2W. 0,4W polttimolla switsit pysyvät pimeinä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Haitanneko tuo mitään, vaikka ovatkin pimeenä. Kovaa ajoa vaan Vaikka mulla ne kyllä toimiikinKaapo kirjoitti:Tack tiedosta, näin se varmaan on myös W126:n kohdalla. Olisikohan tuossa kesäisessä valoshowssa tullut vahingossa vaihdettua kuitusvaloksikin 0,4W, kun vainoharhaisuuksissa vaihtelin kaikki konsolista käsille sattuvat tuikut pieniin versioihin. Eihän tuon mahdollisen mokan seurauksia yöttöminä öinä voinut mitenkään todentaa - nyt sen vasta näkee, kun itse asiassa ei näe mitään Tai sananlaskua mukaillen: mitä mustempi taivas, sen kirkkaammin tähdet tuikkivat. Jota taas voisi johdatella suuntaan, notta mitä enemmän kyrsii, sitä mukavammalta Mersu tuntuuLeka kirjoitti:Ainakin W123:ssa kuitusvalo on 1,2W. 0,4W polttimolla switsit pysyvät pimeinä.
Re: valokaapeli?
No se nyt on mun kielenkäytössä vaihdekepin liepeillä.Timo L. kirjoitti:Täh? Eikös se ole keskikonsolin sisällä, vasemmassa seinässä?Aku P kirjoitti:Kuin myös W123:ssa. Itse poltin on vaihdekepin liepeillä ja "valokaapeli" vie valaistusta ylemmäs kojetauluun. (Hiukan pidempi johto, ja ehkä sitä riittäisi kuskinkin kupoliin. Sieltä sitä joskus tuntuu kipeämmin puuttuvan. )Wahva115 kirjoitti:En tiiä W126sta,mutta W115ssa on noi lämppärivipujen valaistus hoidettu valokaapelin välityksellä, et jos sattuis W126ssa oleen samanlainen systeemi nii kannattaa vilkaista onko valokaapelit kiinni molemmista päistään(valokaapeli lähtee nopeusmittaristosta ja menee jonnekki sinne vipuihin)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Lähdetään siitä positiivisesta ajatelmasta, että kaikki Mersun ratkaisut ovat niin hienostuneita, että niiden olemassaolon huomaa vasta häiriötilanteessa.Day Downhill kirjoitti: Haitanneko tuo mitään, vaikka ovatkin pimeenä. Kovaa ajoa vaan Vaikka mulla ne kyllä toimiikin
Eiväthän noi mitenkään ajoa haittaa, mutta on hienoa, kun pimmeellä on kojetaulussa valoja kuin Cessnassa . Toisen kautta voisi ajatella, että kun näitä etenemiselle yhdentekeviä pikkujuttuja kertyy tarpeeksi, niin parin vuoden päästä ei toimi enää kuin katsastusvarusteet
PS. Kyllä noiden pikkuvilppien laittamiseen saisi yhden täyden päivän kulumaan, mutta kun on aika olevinaan niin kortilla. Tälläkin viikolla kun pääsee iltaysiksi kotiin, niin siinä auton ropaamiset jo jäävät. Lisäksi Kaapon viikonloppujen ajankäytössä kamppailevat useat niin ulko- kuin sisäpuolisetkin tahot.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei tuon pitäisi seota, sillä lamppu on muistaakseni isompi, sellainen pikkulillin pään kokoinen (noh, ainakin lapsen, jos ei ihan aikuisen).Kaapo kirjoitti:Olisikohan tuossa kesäisessä valoshowssa tullut vahingossa vaihdettua kuitusvaloksikin 0,4W, kun vainoharhaisuuksissa vaihtelin kaikki konsolista käsille sattuvat tuikut pieniin versioihin.
Terveisin
Tero
Tero
Jaaha, sitten voisikin kusaista, että onko lampuke silti lasikantainen vaiko peräti kierteellä, kun tarjottua tuotetta tarkastelee. Tämä kuuluu sarjaamme "hyvä tietää, kun käyt KL:ssä". Myivät nuo viime visiitillä keskikonsoliinkin 1,2W tuikkua kirkkain silmin, vaikka ne on todettu jo moneen kertaan polttavan ylikuumiksi. Venetmäellä kyllä tyrkättiin tentaamatta 0,4-versiot käteen.flosse kirjoitti: Ei tuon pitäisi seota, sillä lamppu on muistaakseni isompi, sellainen pikkulillin pään kokoinen (noh, ainakin lapsen, jos ei ihan aikuisen).
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Kyllä se 1,2W on jokseenkin saman kokoinen lasikantainen polttimo, kuin nuo 0,4 wattisetkin, tosin kirkasta klasia; sen sijaan mittariston polttimot ovat noita pikkurillin paksuisia 3 wattisia. Saa vaan purkaa jonkin verran että siihen pääsee käsiksi. Puut huitsin nevadaan ja lämmityslaitteen roinatkin joutunee irroittamaan, koska polttimo on siellä "takaseinässä" kiinni. Se on vähän semmonen hämähäkin näkönen kompleksi, jossa se lamppu on kiinni. Jos mallikappaleen haluat nähdä, niin samanlainen polttimo on tuhkakupin valossa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Nöy. Pitää ottaa koko suutin irti. Suuttimen sisäpuolella on jousimaiset kiinnikkeet, joitä pitää vääntää aukipäin (siis sisäänpäin) samalla kun suutinta vetää esim. jollain koukulla ulos. Pajalla on ihan rautalangasta tehdyt työkalut mutta pikku meisseleilläkin aukeavat.Mogge kirjoitti:Mitenkäs tuo W124:n ilmakanavan säätörullan polttimo vaihdetaan? Kuskin puolelta on pimeänä... Ihanko rullasta vetämällä pääsee lamppuun käsiksi vai kuinka?
Keskisuuttimessa onkin sitten vielä ruuvi haskalokeron puolella sekä suuttimen sisällä läpän säätöruuvi, jotka pitää aukaista.
t.
R.
E500 – 211.070
Jaahas, kiitokset tiedosta. Operaatio tosin kuulostaa sille, että voin saman tien käydä lisäämässä ostetaan -osastolle ilmoituksen uudesta, ehjästä ritilästäRoisto kirjoitti:Nöy. Pitää ottaa koko suutin irti. Suuttimen sisäpuolella on jousimaiset kiinnikkeet, joitä pitää vääntää aukipäin (siis sisäänpäin) samalla kun suutinta vetää esim. jollain koukulla ulos. Pajalla on ihan rautalangasta tehdyt työkalut mutta pikku meisseleilläkin aukeavat.
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Kuinka lujaa sitä hämähäkin johtoa pitää vetää, että se polttimo lähtee sieltä pois? Purin se puupanelin siitä edestä pois ja käsi mahtuisi juuri sinne. Ajattelin, että jos sen saisi ilman enempää purkamista vaihdettua samalla kun vaihtaa niitä lämmönsäätörullien valoja. Kuinka lujaa sitä uskaltaa vetää vai onko siihen olemassa joku niksi miten se irtoaa?Pasi M. kirjoitti:Kyllä se 1,2W on jokseenkin saman kokoinen lasikantainen polttimo, kuin nuo 0,4 wattisetkin, tosin kirkasta klasia; sen sijaan mittariston polttimot ovat noita pikkurillin paksuisia 3 wattisia. Saa vaan purkaa jonkin verran että siihen pääsee käsiksi. Puut huitsin nevadaan ja lämmityslaitteen roinatkin joutunee irroittamaan, koska polttimo on siellä "takaseinässä" kiinni. Se on vähän semmonen hämähäkin näkönen kompleksi, jossa se lamppu on kiinni. Jos mallikappaleen haluat nähdä, niin samanlainen polttimo on tuhkakupin valossa.
Edit: Eli sain sen sieltä nykäistyä irti ja paikoilleenkin takaisin. Aika ahdasta oli. Eli ei tarvitse enempää purkaa. Sain kaikki kasaan ja kun koitin startata niin ABS boksista kuului armoton nakutus ja laite ei startannut. Laitoin nyt sen laturiin, jos akku olisi tyhejntynyt. Mistähän tuo johtuu?
Edit: Akun latauksella homma toimi. Eli akku oli päässyt tyhjäksi, kun valot oli pitkään päällä.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!