Jakopään ketjun vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
VIISIKANTA
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 23.02.2015 12:52
Paikkakunta: PYHÄRANTA

Jakopään ketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja VIISIKANTA »

Tapasin sattumalta mersukorjaamomiehen, hänellä oma paja ja Veholta kokomusta 10 vuotta, ja hän kertoi että olisi hyvä vaihtaa jakopään ketju koska se venyy kilometrien rullatessa.
Ittellä mb c200 kompressor 1,8 automaatti 2006, korihan on w203 ja moottori M271 E18, ajettu nytten 104 000 km.
Pitäiskö vaihtaa ja milloin ?

Kiitos tietäjille ! 8)
MB C200 Kompressor
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jakopään ketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

http://www.google.fi/cse?cx=partner-pub ... gsc.page=1" onclick="window.open(this.href);return false;

ei se puhunut paskaa...lueskelepa mutta voit viedä sen venymä tarkastukseen vaikka olisi hyvä vaihdattaa se ja sitten tietyn ajomäärän päästä myös ettei mene rattaiden vaihdoksi joka on sitten jo kalliimpi remppa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2661
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Jakopään ketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

VIISIKANTA kirjoitti: Ittellä mb c200 kompressor 1,8 automaatti 2006, korihan on w203 ja moottori M271 E18, ajettu nytten 104 000 km.
Pitäiskö vaihtaa ja milloin ?

Kiitos tietäjille ! 8)
Kyllä se varmaan kannattaa vaihtaa ennen hajoamista. Paljon halvempaa niin..

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=163195" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Re: Jakopään ketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja G280E »

V-moottoriset on pitkillä ketjuilla,niissä sinkuma on vähintäänkin tuplat rivikoneisiin.omia jakoketjuvaihtokokemuksia mersun rivimoottoreihin on +500 000km eikä sillonkaan ollu esim 290td,edes paha viel.250 oli jo hyvin venynyt,muttei pitäny minkäänlais ääntä ja kilometrit oli +600 000.290 meni pelkäl ketjun vaihdol,liu ut ja laaharit viel tolkun kunnossa.25:seen vaihdoin pitkän laaharin,en muuta.Tän nykysen ketjuvaihtoväliksi annetaan 125000 km:((on sekin jo 340 menny enkä aio huomenna viel vaihtaa,ku kiristäjäl on varaa,eikä minkäänlaisia enteileviä ääniä ole kuuluvilla.jokahine vaihtaa/vaihdattaa ketjunsa omien argumenttiensa mukaan,mäkin vaihdan sukat joka päivä,mut se on hyvin perusteltua.

HYVÄ ON ...
lukaisin tuos noita linkkejä,en pyyhi kirjoittamaani pois,son mun muistutus siit et jalkoihin on jääty,kuten huomaatte esimerkkiajokkien ikäkategoriasta.tulee mieleen kun ensimmäiset tekstit luin aikoinaan mersun perseest et 1,8 kompressor..voi hyvä tavaton..
ottaako sit kompressori voimansa jakopäältä,vai mikä saa ketjun noin rasitukselle..onko kyse ketjun sinkumasta,vai pettääkö siel joku muu elementti joka sit löysää ketjun yhdessä hetkessä noin et pääsee hyppään yli?kyl ketjun tarvii olla tosi löysällä että alkaa loikkiin hampailla,kai tollasen venymän omaavassa jakopäässä on jo sellainen äänimaailma et tarviis alkaa ihmetteleen hyvissä ajoin et kaikki ei ole ihan kohdillaan??
W163 400 cdi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Jakopään ketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja karra »

G280E kirjoitti:son mun muistutus siit et jalkoihin on jääty,kuten huomaatte esimerkkiajokkien ikäkategoriasta.tulee mieleen kun ensimmäiset tekstit luin aikoinaan mersun perseest et 1,8 kompressor..voi hyvä tavaton..
ottaako sit kompressori voimansa jakopäältä,vai mikä saa ketjun noin rasitukselle..onko kyse ketjun sinkumasta,vai pettääkö siel joku muu elementti joka sit löysää ketjun yhdessä hetkessä noin et pääsee hyppään yli??
Niin itsekin luulin mutta kehitys kehittyy :D . Edellisessä eli W202 M111 moottorissa ketju oli kaksirivinen. Mersu teki tuotekehitystä ja varmaan laski kustannuksia ottamalla käyttöön yksirivisen ketjun M271 koneessa. Kustannukset siirrettiiin käyttäjille kuten on siirretty tuotekehityksen kustannuksiakin nykyään, ei tosin pelkästään Mercedes-Benzillä :P
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Re: Jakopään ketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja G280E »

Niin itsekin luulin mutta kehitys kehittyy :D . Edellisessä eli W202 M111 moottorissa ketju oli kaksirivinen. Mersu teki tuotekehitystä ja varmaan laski kustannuksia ottamalla käyttöön yksirivisen ketjun M271 koneessa. Kustannukset siirrettiiin käyttäjille kuten on siirretty tuotekehityksen kustannuksiakin nykyään, ei tosin pelkästään Mercedes-Benzillä :P[/quote]

Kuulostaa hurjalta ja pistää harmittaan oikeesti ku ajattelee oman luottomerkin tehneen noin ison munauksen,näillä kilometreillä ei enää merkki vaihdu,mut on näitä kyllä ikävä kuulla..
kuinka on,jos moottori muuten on mieluisa ja luja(onko)jos tuunais sinne kaksrivisen jakopään..onko esim.ton M111:n hammasrattaat pikkutyöstämisel kelvollisii laahareinee kiristäjinee koppinee öljypohjinee....jnejne..no huh huh,huomasin jo itsekin ajatuksen työläisyyden;)
no näillä mennään..
hmm.jos ei siel sit oliski muutoinki jo tilaa kaksriviselle...jaapa jaa..
W163 400 cdi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jakopään ketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tokko lie tilaa kaksi riviselle ja rattaat joutuu tekemään mittatilauksellla uudestaan..halvempi vain pitää jakopää kunnossa ja tarkkailla sitä...ja sitten huolettomia kilometrejä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: Jakopään ketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Ihan vaan mielenkiinnosta aiheeseen. Ompahan muuten melkosen rimpulan näköinen kedju... Mun 650 yamahassakin taitaa olla järeämpi. Toi kuva on yhdeltä toiselta foorumilta.
PicsArt_1428867456281.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
läyhy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 09.10.2013 01:32

Re: Jakopään ketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja läyhy »

Moro.

Jos tuo auto olisi minun menisin jo vaihtamaan..Tre:lla (siellä Lahdesjärven suunnalla) se vaihto maksaa 550eur. Siis ketju ja työ.
Vastaa Viestiin