w201 2.3 16v käynti ongelma
w201 2.3 16v käynti ongelma
Lueskelin tätä mahtavaa foorumia, josta löytyy neuvoja hyvin vaativiinkin vikoihin. En kuitenkaan löytänyt oikein meidän ongelmaan sopivaa vikakuvausta.
Poika osti w201 2.3 16v 136kw -86 mb:n. auto on seissyt monta vuotta ja ei aluksi lähtenyt ollenkaan käyntiin (pensapumppu rikki)
Nyt vaihdettu:
-bensa suodatin
-pensapumppu
-bensapumpun rele (edellistä juoteltu ja selvästi viallinen)
-YJ-rele
-korjailtu alipaineletkuja
-bensat vaihdettu tankista
-polttoainelinjat putsattu (katsottu että ainetta tulee)
-tulpat vaihdettu
-virranjakaja putsattu
-tarkistettu, että tulpille tulee kipinää
-välillä tulpat kosteat, että bensaakin taitaa tulla
Oireet: auto lähtee käymään, nostaa kierrokset 1500r/min ja sammuu samantien.
Bensapumppu tuntuu käynnistyvän, kun laittaa virrat päälle, samoin myös startatessa tarvittaessa.
Kokeiltu varalta myös bensapumpulle jatkuvaa virtaa, ei vaikutusta.
Puola on tullut myös mieleen ja kampiakselin asentotunnistin (halla anturi, mutta en löytänyt, missä sellainen sijaitsee)
Jotenkin tuntuu, että joku sammuttaa koneen?
Osaisiko joku antaa vinkkejä, misstä etsiä vikaa?
Olisko tietoa puolan ensiö ja toisio käämin arvoista, jos mittais sen kuntoa?
Kiitos teille jo etukäteen avusta.
Poika osti w201 2.3 16v 136kw -86 mb:n. auto on seissyt monta vuotta ja ei aluksi lähtenyt ollenkaan käyntiin (pensapumppu rikki)
Nyt vaihdettu:
-bensa suodatin
-pensapumppu
-bensapumpun rele (edellistä juoteltu ja selvästi viallinen)
-YJ-rele
-korjailtu alipaineletkuja
-bensat vaihdettu tankista
-polttoainelinjat putsattu (katsottu että ainetta tulee)
-tulpat vaihdettu
-virranjakaja putsattu
-tarkistettu, että tulpille tulee kipinää
-välillä tulpat kosteat, että bensaakin taitaa tulla
Oireet: auto lähtee käymään, nostaa kierrokset 1500r/min ja sammuu samantien.
Bensapumppu tuntuu käynnistyvän, kun laittaa virrat päälle, samoin myös startatessa tarvittaessa.
Kokeiltu varalta myös bensapumpulle jatkuvaa virtaa, ei vaikutusta.
Puola on tullut myös mieleen ja kampiakselin asentotunnistin (halla anturi, mutta en löytänyt, missä sellainen sijaitsee)
Jotenkin tuntuu, että joku sammuttaa koneen?
Osaisiko joku antaa vinkkejä, misstä etsiä vikaa?
Olisko tietoa puolan ensiö ja toisio käämin arvoista, jos mittais sen kuntoa?
Kiitos teille jo etukäteen avusta.
Re: w201 2.3 16v käynti ongelma
otapa bensapumpun rele pois ja 87 nastaan suora virta akulta ja kuuntele että pumppu pyörii koko ajan sitten käyntiin....mitä tapahtuu.
Korkeat kierrokset..voitele kaasuvivusto,katso että kaasu palautuu kotiinsa ja vaijerissa on löysää..sitten lisäilmaluistin kliineri liotus ja putsaus.
Kokeile kuitenkin toi bensapumpun pyöriminen suoralla virralla..vaikka siellä nyt onkin uusi rele.
Korkeat kierrokset..voitele kaasuvivusto,katso että kaasu palautuu kotiinsa ja vaijerissa on löysää..sitten lisäilmaluistin kliineri liotus ja putsaus.
Kokeile kuitenkin toi bensapumpun pyöriminen suoralla virralla..vaikka siellä nyt onkin uusi rele.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w201 2.3 16v käynti ongelma
Oletko tarkistanut tyhjäkäyntimoottorin toimivuuden putsaa se nyt alkuun. itsellä oli saman tyypistä ongelmaa mutta vika oli ruiskun määränsäätimessä.
Re: w201 2.3 16v käynti ongelma
bensapumppua on jo kokeiltu jo, ei vaikutusta. Tarkoitatko lisäilmaluistimella polttoaineen määrän säätimen alla / vieressä oleva ilmaläppää. Pitääpä putsata.
Missä se tyhjäkäyntimoottori sijaitsee?
Kiitos näistä, kokeillaan.
Missä se tyhjäkäyntimoottori sijaitsee?
Kiitos näistä, kokeillaan.
Re: w201 2.3 16v käynti ongelma
Kampura anturi ei ole viallinen tälläisilla oireilla.
Jos bensapumppu ei lähde päälle niin tekee tollasta että hörähtää ja heti sammuu mutta noilla kierroksilla.
Kastelee tulpat?..kävi mielessä jos joku paikka nyt kusee rajusti eli suuttimet,määränjakajan tapi tiiviste vuotaa bensaa paljon kaukalon päälle ja se polttaa sen käynnistäessä pois ja sitten ei mitään enää siellä olekaan.
Otapa suuttimet ylös ja laita ne irrallaan putkiin ja ota määris vaikka irti ja laita lankun pätkä määriksen alle niin suuttimet on tarpeeksi ylhäällä ettei tartte putkia vääntää..sitten hyppy johto ,pumppu pyörimään koko ajan ja tutki kuseeko paineen alla suuttimet ja tuleeko bensaa suuttimista ollenkaan kun painat lautasta.
Sitten pumppu sammuksiin ja seuraat vuotoja.
Jos bensapumppu ei lähde päälle niin tekee tollasta että hörähtää ja heti sammuu mutta noilla kierroksilla.
Kastelee tulpat?..kävi mielessä jos joku paikka nyt kusee rajusti eli suuttimet,määränjakajan tapi tiiviste vuotaa bensaa paljon kaukalon päälle ja se polttaa sen käynnistäessä pois ja sitten ei mitään enää siellä olekaan.
Otapa suuttimet ylös ja laita ne irrallaan putkiin ja ota määris vaikka irti ja laita lankun pätkä määriksen alle niin suuttimet on tarpeeksi ylhäällä ettei tartte putkia vääntää..sitten hyppy johto ,pumppu pyörimään koko ajan ja tutki kuseeko paineen alla suuttimet ja tuleeko bensaa suuttimista ollenkaan kun painat lautasta.
Sitten pumppu sammuksiin ja seuraat vuotoja.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w201 2.3 16v käynti ongelma
Pitääpä tehdä tuollainen koe. Katsotaan miten käy.
kiitos vinkistä
kiitos vinkistä
Re: w201 2.3 16v käynti ongelma
Samalla katsot ruiskun alta kumikaukalon kunnon ja huohotin letkujen kanssa...ja että toinen jousi kaasun palautuksessa on ehjä..tämä on tärkeä jousi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w201 2.3 16v käynti ongelma
Eilisestä testauksesta:
Yksi epäilykseni aihe jo meko alusta lähtien, kuten eka viestissä kirjoitainkin on ollut sytytyspuoli, että sytytysvirta katkeaa jostakin syystä.
Olen epäillyt virtalukon pohjaa.
Eilen poikani oli kokeillut sellaista, että kun moottori lähtee käyntiin, niin ei päästäkkään avaimesta irti vaan antaa startin pyöriä. Yllätys... kone pysyi käynnissä.
Niinpä aloitin mittaamalla puolan jännitettä, katkeaako se starttimoottorin puörimisen jälkeen.
Ennen tätä joudui etsimään, mihin 12v jännite tulee sytytysyksikköön ja käytin kaikkia kolmea töpseliä irti sytytysyksiköstä.
Uusi käynnistysyritys:
Yllätyksekseni sytytysvirta ei katkennukkaan starttimoottorin lopetettua puorimästä, mutta konekkin jäi käymää??
Eli kone alkoi toimimaa, mutta vikaa ei vielä paikallistettu. Luulen, että vika saattaa olla virtalukon pohjassa.
Kiitos paljon avusta tähän asti. Tässä tulee vielä varmaan monta ongelmaa ennenkun MB:n kaikki toiminnot saadaan toimimaan kunnolla.
Autohan on seissyt useamman vuoden ja tiedossa ei ole vielä kaikki viat.
Yksi epäilykseni aihe jo meko alusta lähtien, kuten eka viestissä kirjoitainkin on ollut sytytyspuoli, että sytytysvirta katkeaa jostakin syystä.
Olen epäillyt virtalukon pohjaa.
Eilen poikani oli kokeillut sellaista, että kun moottori lähtee käyntiin, niin ei päästäkkään avaimesta irti vaan antaa startin pyöriä. Yllätys... kone pysyi käynnissä.
Niinpä aloitin mittaamalla puolan jännitettä, katkeaako se starttimoottorin puörimisen jälkeen.
Ennen tätä joudui etsimään, mihin 12v jännite tulee sytytysyksikköön ja käytin kaikkia kolmea töpseliä irti sytytysyksiköstä.
Uusi käynnistysyritys:
Yllätyksekseni sytytysvirta ei katkennukkaan starttimoottorin lopetettua puorimästä, mutta konekkin jäi käymää??
Eli kone alkoi toimimaa, mutta vikaa ei vielä paikallistettu. Luulen, että vika saattaa olla virtalukon pohjassa.
Kiitos paljon avusta tähän asti. Tässä tulee vielä varmaan monta ongelmaa ennenkun MB:n kaikki toiminnot saadaan toimimaan kunnolla.
Autohan on seissyt useamman vuoden ja tiedossa ei ole vielä kaikki viat.
Re: w201 2.3 16v käynti ongelma
W201 projekti on vielä kesken!
Koria on kunnosteltu talven aikana ja alkaa olla jo kunnossa, mutta kone ei vielä pelitä kunnolla.
Tässähän on M102.983 kone ja auto on vm 86.
Kone tuntuu saavan liikaa polttoainetta. Käy tyhjäkäynnillä tosi raskaasti. Polttoainetta menee todella paljon ihan testatessa ja tutkiessa, vaikka ei olla päästy vielä ajamaankaan. Ei ota helpolla kierroksia. Tulpista näkee, että bensaa tulee reilusti.
Osaako joku antaa vinkkejä, mikä voisi olla vialla ja miten ko. osan voi testate.
Olemme uusineet mm.
-virranjakajan kannen , johdot ja tulpat.
-suuttimilta lähtevä ilmaputkiverkosto on tiivistetty "testausmielessä" irroittamalla kaikki letkut, puhdistettu ja teipattu tiiviiksi.
Autossa näyttää olevan jonkunlainen diaknostiikka töpseli, mutta oletteko löytäneet ohjeita, mitä sieltä voisi mitata?
Kiitos jo etukäteen vinkeistä, mielenkiintoinen projekti:)
Koria on kunnosteltu talven aikana ja alkaa olla jo kunnossa, mutta kone ei vielä pelitä kunnolla.
Tässähän on M102.983 kone ja auto on vm 86.
Kone tuntuu saavan liikaa polttoainetta. Käy tyhjäkäynnillä tosi raskaasti. Polttoainetta menee todella paljon ihan testatessa ja tutkiessa, vaikka ei olla päästy vielä ajamaankaan. Ei ota helpolla kierroksia. Tulpista näkee, että bensaa tulee reilusti.
Osaako joku antaa vinkkejä, mikä voisi olla vialla ja miten ko. osan voi testate.
Olemme uusineet mm.
-virranjakajan kannen , johdot ja tulpat.
-suuttimilta lähtevä ilmaputkiverkosto on tiivistetty "testausmielessä" irroittamalla kaikki letkut, puhdistettu ja teipattu tiiviiksi.
Autossa näyttää olevan jonkunlainen diaknostiikka töpseli, mutta oletteko löytäneet ohjeita, mitä sieltä voisi mitata?
Kiitos jo etukäteen vinkeistä, mielenkiintoinen projekti:)
Re: w201 2.3 16v käynti ongelma
Ryyppy suuttimen pistoke ensin irti tai parempi jos otat suuttimen irti ja litat irrallqn paiklleen,epistoke irti ja paineet päälle ja jos vuotaa niin siinä vika. .toinen vikapaikka voi olla määränjakajan tapin tiivisteet..jos siellä niin tiiviste sarjoja saa ja youtubess on videoita miten se tehdään ja säädetään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w201 2.3 16v käynti ongelma
Irrotimme eilen kaikki polttoainepuolen kalut, eli suuttimet, paineputket, ruiskuyksikkö sekä imuläppä"systeemi" imusarjasta irti.atlas kirjoitti:Ryyppy suuttimen pistoke ensin irti tai parempi jos otat suuttimen irti ja litat irrallqn paiklleen,epistoke irti ja paineet päälle ja jos vuotaa niin siinä vika. .toinen vikapaikka voi olla määränjakajan tapin tiivisteet..jos siellä niin tiiviste sarjoja saa ja youtubess on videoita miten se tehdään ja säädetään.
Nyt pääsee tutkimaan kaikki kytkimet ja myös kaasuläppäpotentiometrin.
Mistä löydän/tunnistan ryyppysuuttimen?
Imusarjassa oli hivenen bensaa. Mietin, että sen täytyy tulla ruiskuyksiköstä. Olisikohan se juuri se nappi ruiskutusyksikön pohjassa, jota ilmaläpän asento säätää mainitsemasi määränjakajan tappi?
Tiedätkö miten polttoaineen paineensäädin testataan?
Re: w201 2.3 16v käynti ongelma
ryyppysuutin on sininen tyvi muoviltaan ja 2-3 sylinterien välissä imusarjassa..ainakin 8-venaisissa.
Bensan paine mitataan nipasta ..tulpatusta määriksen ylä kannesta ja alapaine jostain alempaa..määriksen tappi on määroksen pohjassa sellainen pikkainen tappi joka näkyy jonkun millin ulospäin ja ympärillä mutteri...katso youtuben korjaus linkkejä..venäjältä tulee muutama.
Bensan paine mitataan nipasta ..tulpatusta määriksen ylä kannesta ja alapaine jostain alempaa..määriksen tappi on määroksen pohjassa sellainen pikkainen tappi joka näkyy jonkun millin ulospäin ja ympärillä mutteri...katso youtuben korjaus linkkejä..venäjältä tulee muutama.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-