Bensan dieseliksi katsastus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
konstappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ti 24.07.2012 11:02

Bensan dieseliksi katsastus

Viesti Kirjoittaja konstappi »

Auto on W124 vm.87 3.0 M103, johon vaihdettu om606 isommalla turbolla ja välijäähdyttimellä. Bensassa vakiona voimaa 188hp ja dieselissä 177hp. Mitä tässä nyt käytetään katsastuksessa vertailukohteena jos nyt ajatellaan että katuteho olisi vaikka n. 185hp? Tarvitaanko vastaavuustodisituksia alustan osista ollenkaan jos autossa on voimaa tuon 177hp ja 188hp väliin eli vähemmän mitä alkuperäisellä bensakoneella? :problem:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Bensan dieseliksi katsastus

Viesti Kirjoittaja pera8x »

sikäli mikäli moottorin painot ei tule esille, tai vaikuta asiaan, niin et tartte muutakun teholapun, missä on alle 188 heppaa.

mulla oli joskus 124 farkku 230E. joku muu oli sen jo dieselöiny 602:selle turbokoneelle ja mun tartti enää virtellä sitä. turbot ja muut hilut ja penkin kautta vähemmän tehoa, kun mitä tossa 230E moottorissa oli, eikä tarttenut kun muutoskatsastaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
konstappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ti 24.07.2012 11:02

Re: Bensan dieseliksi katsastus

Viesti Kirjoittaja konstappi »

Eli penkkilapun kanssa mahdollisimman tyhjänä auto leimalle? Entäs jos pomppaa koneen painosta? Om606 painaa vissiin n.210 kg mutta bensakoneen painoa en löytänyt..
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Bensan dieseliksi katsastus

Viesti Kirjoittaja pera8x »

no sitten en oikein tiedä, että vaatiiko ne jotain jyräkämpää kallistuksenvakainta, tai jousia tms keulaan. joitain tapauksia on kait ollut, että autosta tulee 4 paikkanen, kun on laitettu tarpeeks paljon painavampi kone.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Bensan dieseliksi katsastus

Viesti Kirjoittaja tomant »

Autossa ilmeisesti on jo turbodieselin jouset, joten se riittää painon osalta. Bensakoneen jarrut riittävät bensakoneen tehoon asti. Teholappu voidaan vaatia, jos vaihdetun moottorin tehoa on nostettu (iso turbo ja välijäähy?). (Jos 320-24 on mallisarjan tehokkain, saat sen alustalla ja voimansiirrolla maksimissaan 320-24 tehot+20%.)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
konstappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ti 24.07.2012 11:02

Re: Bensan dieseliksi katsastus

Viesti Kirjoittaja konstappi »

H&r jouset jokanurkalla ja ne on samalla tuotenumerolla myös 300 dt:ssä. Dieselistä on vaihdettu myös se 2mm paksumpi kallistuksenvakaaja, joten eikai tässä pitäs olla sitten muutakun leimalle.
konstappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ti 24.07.2012 11:02

Re: Bensan dieseliksi katsastus

Viesti Kirjoittaja konstappi »

Noniin. Penkilappu olis nyt hommaittu ja kävinkin sitten samalla reissulla kyselemässä konttorilta, että mitä puuttuu vielä. Sanoivat, että kaikki pitäs olla ok kun saa vaan todistettua jollakin nämä 3.0l m103 ja om606 moottoreiden painot? Mistähän nuo tiedot löytyis järkevästi?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Bensan dieseliksi katsastus

Viesti Kirjoittaja tomant »

Moottorien painoja ei tahdo löytyä mistään, ei edes kysymällä Veholta tai Mercedes-Benz AG:ltä. Itse löysin M111-koneen painon ja jonkun 5-sylinterisen dieselkoneen painon varaosien hintasovelluksesta PL64, jossa on myös osien paino kerrottu. Kokeilemalla eri koneen varaosanumeroita sain jonkin peruspainon, joshon lisäsin kompressorin ym. yksittäisten lisälaitteiden painoja. Tuo PL64 oli joku kopion kopio, jonka löysin guuglaamalla.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Bensan dieseliksi katsastus

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Täydellinen 603:nen painaa 195kg
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Bensan dieseliksi katsastus

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Jos joku selvittelee painoja kiinnostaisi myös paljonko OM605 turbokone painaa? Sehän on toinen vaihtoehto jos dieselöi noita bensa 124ia.
A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 31.08.2007 22:21
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Bensan dieseliksi katsastus

Viesti Kirjoittaja A »

Omalla kohdallani ovat noissa moottorinvaihdoissa punninneet auton katsastuksen yhteydessä eikä mitään painotodistuksia ole kyselty. En tiedä olisko mitään apua jos kävisit jossain punnitsemassa autosi. Tohon pystylyhtyyn kun vaihdoin dieselin tilalle ton kasin, niin auto keveni vaikka selvitysten pohjalta ton kasin piti olla painavampi.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Bensan dieseliksi katsastus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Toi koko auton punnitushan on fiksu toimenpide vaikka he haluaisivat juuri tuon etuakselille lisääntyvän painon tiedon.
Koko auton painotiedonhan saa mutta akseli kohtaisia ei...se kaiketi pitäisi punnita akseleilta ennen ja jälkeen toimenpiden.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Bensan dieseliksi katsastus

Viesti Kirjoittaja tomant »

Auton pyöräkohtaiset painot saa katsastusaseman iskunvaimennintesteristä. Näissä pitää ottaa huomioon kuljettajan lisäksi oleva massa. Mittauksen tarkkuus on sitten hieman epävarma asia. Katsastusasemalla voi myös maksua vastaan punnita etuakseli- ja taka-akselipainot. Yksinkertainen tapa on myös punnita moottorit koneenvaihdon yhteydessä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin