Moi!
Sama viesti kirjoitettu mese.fi sivustolle, mistä kopioin suoraan tänne:
On tuo nykyinen käyttökulkine (W124, OM606,aski 722.435) ollut pari vuotta ajossa, enkä ole oikeaan missään vaiheessa saanut sen automaattiaskia pelittämään kunnolla.
Öljyt on vaihdettu ja korjaussarjaa asenneltu, mutta ongelma ei varsinaisesti liity niihin vaan alipaineeseen (?!).
Eli lyhyesti, aski töksäyttää vaihteet päälle kaupunkiajossa tosi rumasti. Varsinkin 3-4 vaihto on sellanen että perästä kuuluu vieno paukaus, eikä auto juurikaan "nykäise" kuten pehmeissä vaihdoissa.
Olen koittanut säätää paineita askin kyljestä. Sillä saa aikaan vaikutuksen, että auto on kaupungissa melko ok ja aski alkaa luistaa kaasu pohjassa TAI, kovassa kiihdytyksessä pehmeät nykäsyt ja kaupungissa LIIAN tiukat vaihdot.
Modulaattorin käännöllä ei ole juurikaan ollut haluttua vaikutusta, vaikka ruuvailtu molempiin ääriasentoihin ja koitettu vakiosäädöllä (kaasuvipu pohjaan ja jousivaste --> siihen kiinni).
Musta tuntuu, että tämä ongelma liittyy enempi modulaattoriin ja siihen, että auton alipainesäätö ei pelaa oikein kaasun asennon mukaan.
Sain käytetystä autosta modulaattorin, mitä nyt olen testaillut ja sillä tuntuu, kuin olisi joku alipaineletku irti. Koitini jo tiputtaa kiekan askista painetta pois, mutta melko napakkaa on vielä ja 3-4 vaihto töksähtäen.
Onko modulaattoreissa eroa? Muuten samanlaiset möllykät, mutta toisessa valkoinen ja toisessa oranssi "muovitulppa" päällä.
Onko kellään viisaammalla tarjota apuja tähän? Rupee -tuttaa.
Alipainesysteemiä on melko paljon modattu edellisen omistajan toimesta, yksi irtonainen letkukin löytyi, minkä kiinnityksen jälkeen aski pelasikin jo paljon paremmin, mutta ei silti hyvin. Osa letkuista on tulpattu. Alkaisiko sieltä suunnalta etsiä vikaa.
Kaikki veikkaukset/arvaukset otetaan kiitollisesti vastaan. Lisäksi jos tohon askiin löytyy "oikeaa" modulaattoria niin saa tarjota.
En usko, että varsinaisessa vaihteistossa on mitään vikaa. Puolikaasulla vaihteet vaihtuu nätisti.
- A -
Automaatti rykii vaihteet päälle
Automaatti rykii vaihteet päälle
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Automaatti rykii vaihteet päälle
miten olet asentanut sen modulaattorin
oletko vain työntänyt sen paikalleen ja kiristänyt kaaren kiinni
jos näin niin löysääppä kiinnitys ruuveja ja koita kääntää modulaattoria myötäpäivään sen verran että alkaa tuntumaan hiukan kireeltä ja ruuvit takaisin kiinni ja kokeilu/uusi säätö avaimesta 



mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Automaatti rykii vaihteet päälle
touhottaja kirjoitti:miten olet asentanut sen modulaattorinoletko vain työntänyt sen paikalleen ja kiristänyt kaaren kiinni
jos näin niin löysääppä kiinnitys ruuveja ja koita kääntää modulaattoria myötäpäivään sen verran että alkaa tuntumaan hiukan kireeltä ja ruuvit takaisin kiinni ja kokeilu/uusi säätö avaimesta
Kuten aikaisemmin kirjoitin, olen työntänyt modulaattorin paikalleen ja selkeä jousivaste tuntuu kun sitä pyörittää ruuvit löysällä.
Kaasuvipu pohjaan motin päältä, kun alkaa jousi ottamaan vastaan niin siihen stop ja ruuvit kireelle.
Eikö pitäis olla perussäätö näin?
Ilmeisesti väärä modulaattori tällä hetkellä kiinni (oranssitulppainen). Liittyy tietäjien mukaan manuaaliin ja pakokaasunkierrätykseen.'
Alkuperäinen modulaattori meni kaput, kun irroituksen jälkeen jouset ja tatteja lenteli hevonper*****.
Kai joku sen vielä korjaiskin.
Sama kai kun tilais uuden KL:ltä, kun ei kellään tunnu olevan myydä käytettyä.
A
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Re: Automaatti rykii vaihteet päälle
Kaikki alipainelinjat pitää tarkistaa. Yksikään letku ei voi olla irti. Laatikko vaatii nyt ne alipaineet sinne laatikkoon, kun muutenhan tuo rykäyttää vaihteet sisään kuin olisi jokaisessa vaihdossa täyskaasutilanne. Laita ensin se oikea modulaattori paikalleen, ja sen jälkeen sitten tarkempaa tutkimista. Et saa laatikonkupeesta säätämällä kompromissiratkaisua, mikäli alipaineet eivät tule laatikkoon oikeen. Jos säädät liian alhaiselle, niin laatikko luistaa kierrosvaihdoissa yms.
Re: Automaatti rykii vaihteet päälle
jees, alipainevuodot kuriin ihan ensimmäisenä. sitten testaamaan auttoiko ja jos ei, niin sitten vasta säätämään lisää.
toosan alipainetoiminta menee yksinkertaisesti niin, että alipainepumpulta tulee putki syöttöpumpun kyljessä olevaan modulaattoriin, josta se jatkaa matkaa toosalle. ei kovin monimutkainen systeemi. voit kokeilla, että toimiiko tuo itse laatikon pään säädin sillain, että jos nyt vaihdot on kovin kovat, niin kytket suoran alipainelinjan laatikolle ilman sitä pumpun modulaattoria. tällöin vaihtojen pitäisi olla ääreis löysät ja lootan pitäisi luistaa jo lähes pintakaasuvaihdoillakin. jos nyt toimii, niin laatikko on kunnossa ja vika on säädöissä, tai pumpun modulaattorissa. jos vaihtaa aika pehmeästi, mutta ei selvästi ylipehmeästi jo pintakaasulla, niin säädä laatikon päästä aukipäin.
pumpun modulaattoreita on käsittääkseni erilaisia. turbollisissa ja vapareissa omansa + lisäksi vielä turbomalleissa on lootan vaihtoja ohjaamassa yksi ylimääränen "modulaattori", mihin tulee ahtopaineita ja alipaineita jne. mutta ei siitä sen enempää, kun tämähän oli vapari? myös modulaattori voi olla rikki. siellä on sellanen vähän niinkun ylipaineventtiili, minkä asetus muuttuu kaasun asennon mukaan. jos tuo valskaa, tai on rikki, niin laite ei luonnollisestikkaan toimi. selvennetään vielä, että ylipaine siksi, että toisella puolella venttiiliä on suurempi paine, kun toisella puolen. mutta molemmat paineet on silti alipaineen puolella, tai maksimissaan normaali ilmanpaineen tasoa.
toosan alipainetoiminta menee yksinkertaisesti niin, että alipainepumpulta tulee putki syöttöpumpun kyljessä olevaan modulaattoriin, josta se jatkaa matkaa toosalle. ei kovin monimutkainen systeemi. voit kokeilla, että toimiiko tuo itse laatikon pään säädin sillain, että jos nyt vaihdot on kovin kovat, niin kytket suoran alipainelinjan laatikolle ilman sitä pumpun modulaattoria. tällöin vaihtojen pitäisi olla ääreis löysät ja lootan pitäisi luistaa jo lähes pintakaasuvaihdoillakin. jos nyt toimii, niin laatikko on kunnossa ja vika on säädöissä, tai pumpun modulaattorissa. jos vaihtaa aika pehmeästi, mutta ei selvästi ylipehmeästi jo pintakaasulla, niin säädä laatikon päästä aukipäin.
pumpun modulaattoreita on käsittääkseni erilaisia. turbollisissa ja vapareissa omansa + lisäksi vielä turbomalleissa on lootan vaihtoja ohjaamassa yksi ylimääränen "modulaattori", mihin tulee ahtopaineita ja alipaineita jne. mutta ei siitä sen enempää, kun tämähän oli vapari? myös modulaattori voi olla rikki. siellä on sellanen vähän niinkun ylipaineventtiili, minkä asetus muuttuu kaasun asennon mukaan. jos tuo valskaa, tai on rikki, niin laite ei luonnollisestikkaan toimi. selvennetään vielä, että ylipaine siksi, että toisella puolella venttiiliä on suurempi paine, kun toisella puolen. mutta molemmat paineet on silti alipaineen puolella, tai maksimissaan normaali ilmanpaineen tasoa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Automaatti rykii vaihteet päälle
pera8x kirjoitti:jees, alipainevuodot kuriin ihan ensimmäisenä. sitten testaamaan auttoiko ja jos ei, niin sitten vasta säätämään lisää.
toosan alipainetoiminta menee yksinkertaisesti niin, että alipainepumpulta tulee putki syöttöpumpun kyljessä olevaan modulaattoriin, josta se jatkaa matkaa toosalle. ei kovin monimutkainen systeemi. voit kokeilla, että toimiiko tuo itse laatikon pään säädin sillain, että jos nyt vaihdot on kovin kovat, niin kytket suoran alipainelinjan laatikolle ilman sitä pumpun modulaattoria. tällöin vaihtojen pitäisi olla ääreis löysät ja lootan pitäisi luistaa jo lähes pintakaasuvaihdoillakin. jos nyt toimii, niin laatikko on kunnossa ja vika on säädöissä, tai pumpun modulaattorissa. jos vaihtaa aika pehmeästi, mutta ei selvästi ylipehmeästi jo pintakaasulla, niin säädä laatikon päästä aukipäin.
Yhdistin suoraan AP pumpulta lootalle letkun ja kokeilin, vaihdot oli tosi mukavia melkein tyhjäkäynnillä kun rullasi alamäkeen.
pintakaasulla pehmeät edelleen, puolikaasulla rupes luistamaan.
Eli uus modulaattori KL-ltä ja alipainelinjojen tsekkaus + säädöt, niin eiköhän tuo rupea toimimaan.
Kiitos avusta.
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Re: Automaatti rykii vaihteet päälle
Uudella modulaattorilla ja alipaineletkuilla homma rupes pelaamaan.
Askin kyljestä sai tiputtaa 5 1/2 kierrosta painetta. Joku seppä vähän säädellyt.
Nyt uusilla osilla oli helppo todeta, että säädöt on päin peetä.
Vaihdot on nyt pintakaadulla pehmeitä ja isommalla kaadulla kovenee, ei kuitenkaan nykäise kuin vähän täyskaasukiihdytyksessä.
Problem solved.
A
Askin kyljestä sai tiputtaa 5 1/2 kierrosta painetta. Joku seppä vähän säädellyt.
Nyt uusilla osilla oli helppo todeta, että säädöt on päin peetä.
Vaihdot on nyt pintakaadulla pehmeitä ja isommalla kaadulla kovenee, ei kuitenkaan nykäise kuin vähän täyskaasukiihdytyksessä.
Problem solved.
A
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Re: Automaatti rykii vaihteet päälle
saako udella mitä uusi modulaattori maksoi, ja haitko marmoritiskiltä?