W123 230E käynnistys ongelmat..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Juba93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 05.04.2011 23:01

W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Juba93 »

Joo elikkäs moinen laitos olis aiheuttamaisillaan pään vaivaa.. kylmänä lähtee kohtalaisesti käymään ehkä hiukan starttauttaa, ja lämpimällä moottorilla lähtee kun palmun alta JOS starttaa noin 1min sisään sammuttamisesta. mitä pitempi aika, sen pitempi vieteri... eli noin puoli tuntia ja saa sahata noin 10sec.. Ja kyllä, yritin käyttää hakua ja kuuklea ja diipadaapaa noin kolme tuntia vierähti eikä mitään ideaa tarttunu päähän. kyseessä siis ensimmäinen bensiini mercedes.

Vaihdettu on nyt tulpat, tulpan johdot, ja pyöriä. kansi oli siivun verran hapettunut joten pikkasen pyhkästiin hapettumia ja takas nippuun. Aluksi tuntu että vika korjaantu, mutta ei. sama ongelma palas taas lämpösenä. No uudestaan levällensä ja ilmanputsari pois, kaikki liittimet auki ja rasvaa väliin ja takas nippuun ei vaikutusta. ei myöskään sen tyhjäkäynti suuttimen irroituksella ollut mitään merkitystä. elikkä erityisesti lämpimänä starttauttaa edelleen.

itsellä tulee enää mieleen suuttimet ja bensapumppu, mutta miten voisi varmistua asiasta kun ei raaskis kerralla vaihtaa kaikkia kun menee muuten omaisuus tohon laitteeseen heti laakistaan.. auto on siis vuosimallia 82 ja moottorina M102 K-jetillä..

hyviä vinkkejä jos sais niin tietäis miten lähtee huomena jatkamaan..

Niin ja kulutus oli 11.5l/100 mutta toisaalta ihan kohtuullinen kun on kuitenkin automaatti. vaikkakin pääsääntöisesti matka-ajoa..

pahoittelut sekavasta tekstistä, koittakaa kestää :)

Kiitos jo etukäteen
Köyhillä on kiire...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tutki alipaine vuodot....kumikaukalo .alipaineletkut..joku annturi ohjaa ecua ja kylmäkäynnistystä ja voi olla viallinen.
Täysin en tunne k-jettiä mutta se varmaan on tässä aika saman näköinenkin kuin uudempi..

Puhuit diesel mersusta mutt bensakoneella...kai sulla on kuitenkin bensaa tankissa?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Juba93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 05.04.2011 23:01

Re: W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Juba93 »

Joo tosiaan yön pimeinä hetkinä tapahtui kirjoitus virhe eli ihan alkuperäinen bensa tämä on. Niin ja tuo k-jettihän on tietääkseni mekaaninen kylmäkäynnistys suutinta lukuunottamatta..

Mutta täytyy alkaa hämmästelemään niitä letkuja. Mikä se kaukalo on siinä imusarjan alla ja mitä se tekee? Ja siis tälläkin hetkellä on se kk suuttimen töpseli irti mutta lähtee silti kuumana hetken seisottamisen jälkeen huonosti käyntiin...

Kipinä tulee ja ajallaan, mutta soppa ei taida kulkea oikein/ oikealla paineella. Miten voisin tarkistaa suuttimien kunnon tai jopa putsata ne sekä onko bensalinjaan jotain mittaria millä voisi mitata bensapaineen?
Köyhillä on kiire...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja atlas »

Suuttimen testaus....irti ja takas putkeen sitten starttaus kylmänä..tuleeko bensaa .toki pistokkeesta voi mitata tai lampulla välähtääkö käynnistettäessä.
Jos on alilaine vuotoa ei lautanen painu ollenkaan alaspäin ja kakkua ei tule.
Kaukalosta ole varma kun en ole nähnyt sen ruiskun kuvaa mutta se on vain sellainen pohja siellä ja ajanoloon se halkeilee....se taitaa olla muuten halvin veholla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Juba93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 05.04.2011 23:01

Re: W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Juba93 »

Selvä täytynee tarkistella. Kiitoksia!
Köyhillä on kiire...
Juba93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 05.04.2011 23:01

Re: W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Juba93 »

Juh. Elikkä tänään tutkittiin kk-suuttimen toimivuus ja näyttääpi pelaavan eikä vuodakkaan. Huomena haen vielä kostoks uuden puolan ja kokeilenpa sillä. Myös bensan suodattimen taidan riipasta matkaan.Tänään tuli myös mieleen että voiskohan joku venttiili kantaa? Tiistaina ois tarkotus hämmästellä niitä lisää. Mutta osaisko joku kertoa oikeet säätöarvot kun ei satu olemaan muistissa. Oliko 0.15 imu ja 0.30 pako ja moottori kylmänä?

Ehkäpä viikonloppuna pääsee tutkailemaan lisää ja tarkoitus olis katsella se kaukalo ja samalla kaikki muutkin alipaine vuodot mikäli niitä onpi. Sitten jääki enää jälelle pensapumppuu.
Köyhillä on kiire...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja atlas »

Venttiili voi tosiaan kantaa..onko lukkopellissä tieto venttiilivälyksestä kun monesti siinä on tietoa sytty ja seos tiedoista
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Juba93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 05.04.2011 23:01

Re: W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Juba93 »

http://juba93.blogi.net/blog/

Laitoin tuonne muutaman kuvan koko konehuoneesta ja siitä tarran jämästä.. ilmottakeepa jos kuvat ei näy.

Huomasin tänäaamuna myös että myös kylmäkäynnistys on ruvennut köhimään. Starttauttaa enemmän mutta rupeaa kuitenkin heti lupailemaan. Vähän kun antaa kaasua niin lähtee ihan ok.

Ja tuosta sytkästä, että miten se säädetään kohdalleen? Arvot näkyy tarrassa mutta asetetaanko kohdalleen tyhjäkäynnillä enbakko letku kiinni vai auki?
Köyhillä on kiire...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Käyttäjä ei ole julkaissut blogiartikkeleja
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sytyn saa ilman stroboakin kohdalleen..kuin ralli miehet tekee eli käyntiin ja jakajan ruuvi löysälle..etsi kohta jolloin tyhjäkäynti on kiivaimmillaan ja kepeimmin käy...siitä käännät myöhäisemmälle kannen kehältä noin 1cm ja on aika tarkasti kohdallaan...tää on muistaakseni ilman alipainetta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Juba93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 05.04.2011 23:01

Re: W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Juba93 »

Mitenkös voiko sitä alipaine vuotoa metsästää lievästi ylipaineistamalla järjestelmän?
Köyhillä on kiire...
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Itse etsiskelin alipainevuotoa starttisprayn kanssa, käyden eri osien liitoskohtia läpi ruikkimalla eetteriä tyhjäkäyntiluistin letkuille, ruiskun kumikaukalon liitoksiin ja kaasulpän akselin kohdille ym. Ongelma on tietty, että se sumu meinaa hakeutua imuun joka tapauksessa, ja kierrokset nousee.

Ainakin puhdistui koko höskä, kun ruikin bräkleenillä myös. En kyllä löytänyt mitään, suurempia vuotoja tuskin olikaan, eikä käynnistyvyydessä ole ongelmia ollutkaan.

Lopuksi runttasin ase/lukkoöljyt kaasuläpän niskaan koneen käydessä, ja siihen vielä ponnekaasuvaseliinit päälle. Eetterihän vie kaikki voiteluaineet mennessään.

Yksi keino yrittää todentaa imuvuotoja yleensä, on esim. Valuttaa tippakannusta öljyä vaikka imusarjan tiivisteelle, ja jos esim. tuolla on selkeä vaikutus moottorin käyntiin, voipi tivari olla vaihtoa vaille.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Juba93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 05.04.2011 23:01

Re: W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Juba93 »

No joo kieltämättä kuulostaa helpommalta vaihtoehdolta. Mutta ei siintä varmaan mitään säry vaikka sitä vähän paineistaa jos ei muuten löydy?
Köyhillä on kiire...
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Juba93 kirjoitti:No joo kieltämättä kuulostaa helpommalta vaihtoehdolta. Mutta ei siintä varmaan mitään säry vaikka sitä vähän paineistaa jos ei muuten löydy?
En ole ikinä kokeillu paineistamalla, aika pro meininkiä :) En ainakaan äkkipäätä keksi, mitä siellä vois mennä paskaksi, kunhan ei aivan julmettua painetta käytä. Heikommin kiinni olevat alipaineletkut varmaan ampuu irti. Ja niitähän näissä riittää mittariston takamusta myöten... Jättäsin väliin itte, ainakin tässä vaiheessa elämää...

Eetteri on sitte tosiaan ihan snadin syttyvää eli varo ettei humahda ja kulmakarvat käryä.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Juba93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 05.04.2011 23:01

Re: W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Juba93 »

Dodiin. Alipaine vuotija eiainakaan vielä löytynyt. Puola tuli vaihdettua ja venttiilit säädeltyä, ja sytkä kotteltua kohalleen. -> ei muutosta. Tulipa Vaan mieleen, että jos toi kaasuläppä (mikälie) ei aukeekkaan startatessa.. onko siinä joku kalvo mikä vois vuotaa?
Köyhillä on kiire...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja atlas »

ilmamäärä mittarin lautanenhan pitäisi hieman liikahtaa alaspäin ja siten lähtee suuttimista bensaa tulemaan..jos alipaine vuotoa tätä liiketttä ei tapahdu..tosin jos ryypytä ei se lähde kylmälläkään käyntiin..potikan paskaisuus ja katkos josta se kuluu eniten tyhjis alueella niin vaikuttaa myös käynnistykseen..itsellä korjaantui potikan säädöllä ja putsauksella.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mrv
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 22.03.2014 14:45
Paikkakunta: Vilppula

Re: W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja mrv »

Eikös tuonne pa linjaan pidä jäädä jonkinlainen paine vaikka auto ei käy? Eli voisiko olla jokin bensa vuoto ja vaatii sen vuoksi pitkän startin? Pienen seisonnan jälkeen kokeilla avata suutinputkea suuttimesta ja kaikenjärjen mukaan pitäisi roiskahtaa. Itse joskus takkusin kjetin käynti häiriöiden kanssa. suuttimien ja niiden tiivisteiden vaihto auttoi.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tietty aikahan siellä piti paine tai tietty paine pysyä..suutin voi tiputtaa..ryyppy suutin vuotaa tai määriksen tappi ...bensaa koneeseen ja tulpat märkinä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Efraim »

mrv kirjoitti:Eikös tuonne pa linjaan pidä jäädä jonkinlainen paine vaikka auto ei käy? Eli voisiko olla jokin bensa vuoto ja vaatii sen vuoksi pitkän startin? Pienen seisonnan jälkeen kokeilla avata suutinputkea suuttimesta ja kaikenjärjen mukaan pitäisi roiskahtaa. Itse joskus takkusin kjetin käynti häiriöiden kanssa. suuttimien ja niiden tiivisteiden vaihto auttoi.
atlas kirjoitti:Tietty aikahan siellä piti paine tai tietty paine pysyä..suutin voi tiputtaa..ryyppy suutin vuotaa tai määriksen tappi ...bensaa koneeseen ja tulpat märkinä.
Jep, mä äänestän näitä. Systeemin pitää jäädä paineet päälle joksikin aikaa sammuttamisen jälkeen. Muuten suuttimissa oleva bensa höyrystyy, jolloin uudelleen startatessa suuttimissa oleva höyry joustaa eikä bensapumpun paine ei pysty avaamaan suuttimia. Moottorin jäähtyessä bensahöyry tiivistyy jälleen nesteeksi ja ongelma poistuu.

Potentiaalisia vikakohteita:
- vuotava suutin
- jakajan kyljessä oleva järjestelmäpaineensäädin ei sulkeudu bensapumpun sammuessa, vaan jää vuotamaan paluukanavaan
- bensapumpun kuljessä oleva paineenvaraaja on kaput

Muita mahdollisia vikoja:
- ohjauspaine liian korkea
- määräjakajan mäntä ei liiku kunnolla
Juba93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 05.04.2011 23:01

Re: W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Juba93 »

No nyt on ohjeita :D tosiaan kylmänä lähtee hyvin koska ryyppy toimii. Lämpösenä ei toimi. Ja siis tulpat on kauniin kahvin väriset, ja lämpimänä kun lähtee niin käy todella nätisti ja vetoja on sen mitä voi olla. Kulutus n:11l satkulla, ihan inhimillinen minusta. Jotenki en tahtos uskoa tohon bensan paine hommaan. luulis sen muussa toiminnassa näkyvän. Esim täyskaasu vedossa soppa ei riitä tai muuta vastaavaa.

Ehkäpä sitä täytynee tutkailla. Jospa sen sais nippuun vielä eräänä päivänä. Luulenpa että riipasen k-jetin pilkkeeks pöydälle ja rupian tutkimaan mitä se on syäny
Köyhillä on kiire...
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Juba93 kirjoitti:Jotenki en tahtos uskoa tohon bensan paine hommaan. luulis sen muussa toiminnassa näkyvän. Esim täyskaasu vedossa soppa ei riitä tai muuta vastaavaa.

Ehkäpä sitä täytynee tutkailla. Jospa sen sais nippuun vielä eräänä päivänä. Luulenpa että riipasen k-jetin pilkkeeks pöydälle ja rupian tutkimaan mitä se on syäny
Tilanne käydessä ja sammuttamisen jälkeen on eri (kuten olet huomannut). Käydessä pumppu pyörii normituotolla ja paineella, kone käy ja kukkuu tarvittaessa 100% teholla. Mutta tilanne tulee päälle vain sammuttaessa lämpöisen koneen.

Teeppä testi. Tyrkkää kylmä kone käyntiin. Anna käydä hetki ilman että lämpiää kunnolla. Sammuta. Odota hetki ja starttaa uudelleen. Jos käynnistyy normaalisti vika viittaa jäännöspaineeseen.

Ei kannata palastella systeemiä. Vika tuskin pöydällä selviää, sillä vaikuttaa olevan toiminnallinen ja tilanneriippuva. Asenna painemittari bensan painelinjaan pumpun ja jakajan väliin, jotta voit tarkkailla paineen elämään. Noin 20min sammuttamisen jälkeen painetta tulisi olla vielä yli 1bar. Mittarilla voit muutenkin todeta bensanpaineen.
Juba93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 05.04.2011 23:01

Re: W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Juba93 »

Mitenkös semmonen kun kerran pumppu pyörähtää heti virrat kääntäessä päälle niin luulis että se sinne jonkin näkösen paineen keräis... tietty jos se paineen rajotin on kännissä niin siinätapauksessa.

Mille kohdin olisi hyvä asentaa mittari? Ja myöskin millainen mittari. Ja kyllä, oon tosiaan kujalla näistä pensselin pesukoneista -,-
Köyhillä on kiire...
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Juba93 kirjoitti:Mitenkös semmonen kun kerran pumppu pyörähtää heti virrat kääntäessä päälle niin luulis että se sinne jonkin näkösen paineen keräis... tietty jos se paineen rajotin on kännissä niin siinätapauksessa.
Niin, systeemin paine nousee, mutta se ei pääse sylinteriin bensahöyrykuplan vuoksi tai sitten sylinteriin on jo valunut raakaa bensaa.
Juba93 kirjoitti:Mille kohdin olisi hyvä asentaa mittari? Ja myöskin millainen mittari.
Systeemipaine M110:ssä on noin 5,5bar, 230E:n paine on samaa luokkaa. Mun autossa oli muistaakseni viritys, jossa kuminen bensaletku (se joka johtaa sisälokasuojan kyljestä jakajaan) katkaistiin ja siihen prässättiin hydrauliliikkeessä T-haara, johon ruuvattin pieni painemittari.
Juba93 kirjoitti:Ja kyllä, oon tosiaan kujalla näistä pensselin pesukoneista -,-
Tekemällä oppii.
Juba93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 05.04.2011 23:01

Re: W123 230E käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Juba93 »

Juurikin näin. Vähän kerrassaan :)
Köyhillä on kiire...
Vastaa Viestiin