m103 ja economimittari
m103 ja economimittari
Ajattelin kysäistä että kuinka muilla ecomittari käyttäytyy ajossa? Itsellä tuntuu että on koko ajan punaisella tapissa kun vähänkin kaasua painaa, varsinkin ylämäissä. Autossa muuten tuntuu olevan tehot tallella, kiihtyy hyvin jne.
Onko tämä siis aivan normaalia vai voisiko johtua huonosta bensanpaineesta? Pumput ja suuttimet on luultavasti alkuperäiset (300 tkm).
Onko tämä siis aivan normaalia vai voisiko johtua huonosta bensanpaineesta? Pumput ja suuttimet on luultavasti alkuperäiset (300 tkm).
W124 300 E -87 Aut.
Re: m103 ja economimittari
Tyhjiksellä sen pitää olla ..vasemmalla? ihan tapissa kiinni...jos ei vuotaa jostain ilmaa..esim. huonot venavarsi kumit...alipaine ja huohotin letkut...sen luulisi vähän nopeuttavan sen viisarin liikehdintää sinne punaiselle päin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: m103 ja economimittari
Omassa 230E:ssä tyhjäkäynnillähän tuo on vasemmalla, kaasun asento vaikuttaa kyllä heti asentoon. Pintakaasulla sopivan tasaisessa maastossa pysyy aikalailla vasemmalla, pienikin ylämäki niin kapuaa heti puoleenväliin-punaiselle kun kaasuun joutuu koskemaan (ajelen 80kmh alueella nelosella käytännössä aina). Reippaammassa vauhdissa vitosella mittari ei tahdo pysyä ihan laidassa vasemmalla tasaisellakaan, olisiko jotain 1/4 vasemmalta.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
ex. W124 230E 1987
Re: m103 ja economimittari
Jos kyseessä on alipainemittari, sen tehtävä on tosiaan muuttaa auto kaistajarruksi ja liikenteen tukoksi, koska kaasua ei voi painaa viisarin liikkumatta. Vaihda sen economikittarin tilalle insinöörimittari, jossa viisari on liimattu kiinni sopivaan kohtaan, niin ongelmasi poistuvat.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: m103 ja economimittari
Tuohan nyt ei oikeasti kerro mistään mitään.
Liikkuu vaan eestaas imusarjan alipaineen voimasta.
Osoitinta akselilla kääntämällä tuosta saa vaikka ahtopainemittarin.
Liikkuu vaan eestaas imusarjan alipaineen voimasta.
Osoitinta akselilla kääntämällä tuosta saa vaikka ahtopainemittarin.

Re: m103 ja economimittari
Mikä v...n idiootin kommentti tämä on?????tomant kirjoitti:Jos kyseessä on alipainemittari, sen tehtävä on tosiaan muuttaa auto kaistajarruksi ja liikenteen tukoksi, koska kaasua ei voi painaa viisarin liikkumatta. Vaihda sen economikittarin tilalle insinöörimittari, jossa viisari on liimattu kiinni sopivaan kohtaan, niin ongelmasi poistuvat.
tomant
W124 300 E -87 Aut.
Re: m103 ja economimittari
Siis yleisesti alipaineen määrä nousee kun menee viisari punaiselle......likainen,tukkoinen ilman putsari vaikuttaa tai pakoputki tukos myös ..katin romut tukkeena putkessa..kuutosissa jopa nokka akseli sileänä.
Sulla tosin vedot kohdallaan....bensan paineista ei se ainakaan johdu koska autosi pelaa hyvin..siellä ei ole vikaa.
Voihan mittarikin olla velttoutunut ajan saatossa.
Sulla tosin vedot kohdallaan....bensan paineista ei se ainakaan johdu koska autosi pelaa hyvin..siellä ei ole vikaa.
Voihan mittarikin olla velttoutunut ajan saatossa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: m103 ja economimittari
Se oli hyvin perusteltu kommentti siitä, että tuollaisella economimittarilla ei tee yhtään mitään. Mitä kohtaa et ymmärtänyt kommentissani, voin selittää tarkemmin?acparma kirjoitti:Mikä v...n idiootin kommentti tämä on?????tomant kirjoitti:Jos kyseessä on alipainemittari, sen tehtävä on tosiaan muuttaa auto kaistajarruksi ja liikenteen tukoksi, koska kaasua ei voi painaa viisarin liikkumatta. Vaihda sen economikittarin tilalle insinöörimittari, jossa viisari on liimattu kiinni sopivaan kohtaan, niin ongelmasi poistuvat.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: m103 ja economimittari
Mikset aluksi sitten kirjoittanut näin ja jättänyt viisastelun/v.....n pois?tomant kirjoitti:Se oli hyvin perusteltu kommentti siitä, että tuollaisella economimittarilla ei tee yhtään mitään. Mitä kohtaa et ymmärtänyt kommentissani, voin selittää tarkemmin?acparma kirjoitti:Mikä v...n idiootin kommentti tämä on?????tomant kirjoitti:Jos kyseessä on alipainemittari, sen tehtävä on tosiaan muuttaa auto kaistajarruksi ja liikenteen tukoksi, koska kaasua ei voi painaa viisarin liikkumatta. Vaihda sen economikittarin tilalle insinöörimittari, jossa viisari on liimattu kiinni sopivaan kohtaan, niin ongelmasi poistuvat.
tomant
tomant
W124 300 E -87 Aut.
Re: m103 ja economimittari
Kuten aikaisemmissa viesteissä mainittu, niin tuo economy kertoo vain ailipaineesta imusarjassa. Itse tuli paria economymittaria kokeiltua mittariston vaihtojen yhteydessä. Toinen liikkui hieman herkemmin kuin toinen. Olisiko aikojen saatossa toinen jo vähän väsähtänyt?
Ainoa ilo mikä tuosta mittarista on, niin jos jossain alkaa alipaineletkut falskaamaan niin sen saattaa havaita tuosta mittarista (mittari menee helpommin punaiselle).
Ainoa ilo mikä tuosta mittarista on, niin jos jossain alkaa alipaineletkut falskaamaan niin sen saattaa havaita tuosta mittarista (mittari menee helpommin punaiselle).
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Re: m103 ja economimittari
Okei, yritetään uudestaan. Olen pahoillani, että olin turhan suorapuheinen.acparma kirjoitti:Ajattelin kysäistä että kuinka muilla ecomittari käyttäytyy ajossa? Itsellä tuntuu että on koko ajan punaisella tapissa kun vähänkin kaasua painaa, varsinkin ylämäissä. Autossa muuten tuntuu olevan tehot tallella, kiihtyy hyvin jne.
Onko tämä siis aivan normaalia vai voisiko johtua huonosta bensanpaineesta? Pumput ja suuttimet on luultavasti alkuperäiset (300 tkm).
Mittarisi toimii juuri niin kuin sen pitääkin toimia. Se näyttää imusarjassa olevaa alipainetta, joka on suurimmillaan moottorijarrutuksissa ja tyhjäkäynnillä, kohtalainen tasakaasulla ajaessa ja olematon kiihdyttäessä ja vastamäissä. Alipaine laskee aina, kun avaat kaasuläppää reilummin. Takavuosina (about 1980-luvulle asti) näitä alipainemittareita käytettettiin menestyksellä esim. tyhjäkäynnin säätämisessä ja kaksoiskaasuttimien läppien säätämisessä. Vaimentamattomalla mittarilla kokenut asentaja osasi selvittää myös mm. ventiilivikoja ja sytytyspuolen ongelmia. Omassa autossasi moottorinohjaus pitää huolen polttoaineseoksista ja sytytyksen säätämisestä, joten alipainemittaria ei siihen tarvita.
Tuo sinun mittarisi rohkaisee ajamaan siten, että vastamäen tullessa kuljettaja vähentää kaasua ja vauhti laskee, jos haluaa mittarin pysyvän "vihreällä". Tämä saattaa aiheuttaa hermostumista takana ajavissa, jotka seuraavat nopeusmittaria ja yrittävät pitää nopeuden vakiona.
Summa summarum: Taloudellisuusmittari ja -ajo eivät edesauta sujuvaa liikennöintiä, joten niiden kanssa pitää käyttää harkintaa ajan ja paikan suhteen.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: m103 ja economimittari
Ok. Eli autossani on pientä alipainevuotoa jossain, koska käynnistyksen jälkeen mittari heiluu millin-pari hetki aikaa ennen kuin tasoittuu vasemmalle.tomant kirjoitti:Okei, yritetään uudestaan. Olen pahoillani, että olin turhan suorapuheinen.acparma kirjoitti:Ajattelin kysäistä että kuinka muilla ecomittari käyttäytyy ajossa? Itsellä tuntuu että on koko ajan punaisella tapissa kun vähänkin kaasua painaa, varsinkin ylämäissä. Autossa muuten tuntuu olevan tehot tallella, kiihtyy hyvin jne.
Onko tämä siis aivan normaalia vai voisiko johtua huonosta bensanpaineesta? Pumput ja suuttimet on luultavasti alkuperäiset (300 tkm).
Mittarisi toimii juuri niin kuin sen pitääkin toimia. Se näyttää imusarjassa olevaa alipainetta, joka on suurimmillaan moottorijarrutuksissa ja tyhjäkäynnillä, kohtalainen tasakaasulla ajaessa ja olematon kiihdyttäessä ja vastamäissä. Alipaine laskee aina, kun avaat kaasuläppää reilummin. Takavuosina (about 1980-luvulle asti) näitä alipainemittareita käytettettiin menestyksellä esim. tyhjäkäynnin säätämisessä ja kaksoiskaasuttimien läppien säätämisessä. Vaimentamattomalla mittarilla kokenut asentaja osasi selvittää myös mm. ventiilivikoja ja sytytyspuolen ongelmia. Omassa autossasi moottorinohjaus pitää huolen polttoaineseoksista ja sytytyksen säätämisestä, joten alipainemittaria ei siihen tarvita.
Tuo sinun mittarisi rohkaisee ajamaan siten, että vastamäen tullessa kuljettaja vähentää kaasua ja vauhti laskee, jos haluaa mittarin pysyvän "vihreällä". Tämä saattaa aiheuttaa hermostumista takana ajavissa, jotka seuraavat nopeusmittaria ja yrittävät pitää nopeuden vakiona.
Summa summarum: Taloudellisuusmittari ja -ajo eivät edesauta sujuvaa liikennöintiä, joten niiden kanssa pitää käyttää harkintaa ajan ja paikan suhteen.
tomant
Ps. Enkä tarkoitanut sitä että seurailen ecomittaria bensan kulutuksen takia


W124 300 E -87 Aut.
Re: m103 ja economimittari
Voihan ne alipaineletkut vilkaista läpi. Ei siitä ainakaan haittaa ole. En tosin pienestä "väpätyksestä" vielä huolestuisi. Nuo mittarit kun tuntui olevan ihan omia yksilöitään. Toinen heilui huomattavasti herkemmin kun toinen. Omassa oli pieni muovinen säiliö alipaineletkussa ihan imusarjan lähettyvillä. Käsittääkseni se toimi paineentasaajana tuolla alipainejärjestelmälle. Paineentasaaja tuppasi ajan myötä likaantumaan ja meni osittain tukkoon. Ilmeisesti bensaa ja jotain öljyhöyryjä tuonne ajan myötä kertyi. Välillä kun muisti paineentasaajan puhaltaa puhtaaksi niin ei päässyt töhnä valumaan alipaineletkuja pitkin muihin laitteisiin.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla