w201 nokka ketjun kireys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juho R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 15.10.2003 20:42
Paikkakunta: Vihti

w201 nokka ketjun kireys

Viesti Kirjoittaja Juho R »

Kyselisin täässä kuinka tiukalla nokka ketju bensa koneissa on, kun tossa viime viikonloppuna vaihtelin öljyjä, ja kokeilin sormella ketjua öljy korkin kautta, niin sehän oli löysä varmaan 5mm liikkui pysty suunnassa. Muistelin kun auton ostin 60tkm sitten niin ketju ei liikkunut oikeestaa yhtään pysty tai sivu suunnassa. Kone kyllä naputtaa kylmänä, eli pitäiskö halytyskellojen soida jo ja konetta elvyttämään :?
Auto oli M-B 200D W124. vm93
Ja M-B 200D W123. vm79
Ex: M-B 190B 2.0 W201. vm86.
--Niillä tehään mitä on--
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Juho R kirjoitti:Kyselisin täässä kuinka tiukalla nokka ketju bensa koneissa on, kun tossa viime viikonloppuna vaihtelin öljyjä, ja kokeilin sormella ketjua öljy korkin kautta, niin sehän oli löysä varmaan 5mm liikkui pysty suunnassa. Muistelin kun auton ostin 60tkm sitten niin ketju ei liikkunut oikeestaa yhtään pysty tai sivu suunnassa. Kone kyllä naputtaa kylmänä, eli pitäiskö halytyskellojen soida jo ja konetta elvyttämään :?
Oletettavasti kyseessä on yksirivinen malli? Vaihtosuositus sille taitaa olla jotakuinkin 200tkm. 5mm tuntuu aika hurjalta. Oman kaksirivinen ei tehnyt elettäkään, kun sitä semmoisella T-mallisella teräskoukkupää työkalulla yritettiin tempoa nokkapyörästä ylös.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1193
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

ketju

Viesti Kirjoittaja Ari »

Uskomatonta että satuit ottamaan aiheen esiin,kun juuri korjaamolta palattuani meinasin pistää varoituksen sanaa.
Omaan autoon vaihdettiin nokkaketju "tavallisen"asentajan toimesta keväällä.Sen jälkeen moottorissa oli ylimääräinen juriseva ääni.En pitänyt sitä (todennäköisesti)vaarallisena,joskin harmillisena.
Nyt käytin autoa (MB)ammattimiehellä jonka arvaus osoittautui todeksi:ketju oli kiristetty liian tiukalle.Kuulemma,ja näemmä,tässäkin hommassa täytyy tietää miten mersun systeemit toimii.Vähän muutakin oli tehty väärin.
Tällainen vaiva voi pahimmassa tapauksessa katkaista nokka-akselin.

Niin paljon kuin kadehdin ja ihailenkin kaikkia tee-se-itse miehiä,niin itse taitamattomana tunnen toisaalta tyydytystä siitä että voi antaa ammattilaisen huoleksi korjaustyöt;tietää että hommat tulee tehtyä kerrasta kunnolla,eikä osienkaan perässä tartte juosta ym.
Tietenkin tästä kaikesta joutuu maksamaan,mutta eipä ole toisaalta vaihtoehtojakaan.Ei tietty ole koskaan liian myöhäistä alkaa itse opettelemaan korjaustöitä,mutta toistaiseksi edetään nyt näin.Ja onhan se kai niinkin että suht´halvasta korjauksesta voisi tulla itselle kohtuuton vaiva(ja painajainen?)jos ei ihan tarkkaan tiedä miten homma tehdään..kerrasta oikein.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

ÖÖ mitenkäs sen nokkaketjun onnistuu kiristämään liikaa eikös kaikissa mersuissa ole öljynpaineella toimiva kiristäjä vai olenko väärässä?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Antti K kirjoitti:ÖÖ mitenkäs sen nokkaketjun onnistuu kiristämään liikaa eikös kaikissa mersuissa ole öljynpaineella toimiva kiristäjä vai olenko väärässä?
samaa mietiskelin itekki...

kyllä mulla jäi nokkaketju hieman löysälle vaihdon jälkeen.. kiristyi sitten kun käytti käynnissä...
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1193
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

ketju

Viesti Kirjoittaja Ari »

Hmm,kun ei olisi tällainen hörhö,niin muistaisi joskus tarkkaan mitä on kuullut.Mutta tosiaan kysyin tuosta jurisevasta äänestä ja mekaanikko arveli että ketjua olisi kiristetty liikaa,selitti vielä asiaa tarkemmin mutta kun ei näemmä jäänyt pysyväismuistiin.Autoa hakiessani totesi että todellakin näin oli tehty,ja jurina oli poissa.Pahoittelen etten osaa tarkemmin kertoa asiasta varsinkin kun siihen liittyi vielä jokin vääränkokoisen osan asennus.Yritin kyllä kuunnella miestä tarkkaavaisesti mutta oli niinä päivinä aika tohinaa muillakin elämän osa-alueilla,ja tuo muistikin on hyvä vain silloin kun se toimii.
Ei tarvinne kenenkään pelästyä,sillä luulisin että jos käyntisoundit normaalit niin kaikki ok.Toisaalta useimmat meistä tietänevät että jos rupeaa oikein kuuntelemalla kuuntelemaan niin kaikenlaista ylimääräistä ääntä alkaa autosta löytymään..ja kaikki vain omassa päässä.Kuitenkin tämä jurina autoni moottorissa oli aivan selvä ja kenen tahansa kuultavissa.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1193
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

vielä..

Viesti Kirjoittaja Ari »

Niin,mainittakoon että silloin kun sain autoni huonosti tehdystä ketjuremontista,pitivät venttiilit aivan helvetillistä nakutusta.Hävetti oikein ajaa.
Mutta on nuo itsesäätyvät venttiilinnostimet uljaita.Noin 3-4:nen päivän tienoilla oli nakutus tiessään.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Vastaa Viestiin