Diisselin säksätys
- diisselin kannattaja
- Vakiokalustoa
- Viestit: 76
- Liittynyt: To 15.05.2003 22:49
- Paikkakunta: keskeinen suomi
Diisselin säksätys
Tuli tossa mieleen kun 200D -91 säksättelee aina välillä, varsinkin mielellään kylmänä. Kaveri tossa kertoi, että pitäisi venttiilinnostimet vaihtaa. Tarkoitus onkin, jos syy on niissä. Missähän vaiheessa ne on syytä vaihtaa / koska ne pitää vaihtaa ennenkuin joku paikka hajoaa. Tai ylipäätänsä mitä tapahtuu jos en vaihdakkaan niitä...ainakaan vielä?
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Säksätys vai naksutus
Terve!
Hieman tuon mainitsemasi 'säksätyksen' tarkennusta toivoisin. Minulle säksätys viittaa enemmän vuotavaan pakosarjan tiivisteeseen. Säksättävää ääntä tulee aluksi vain kylmällä koneella, mutta jatkossa myös lämpimällä.
Kurkkaa käynnistyksen jälkeen, tuleeko ääni siitä pakosarjan perästä, josta alkaa pakoputki (lue: helpponakki vaihtaa) vai koneen kyljestä (lue: joskus aika iso nakki, jos ei ole liotellut kiinnitysmuttereita crc:llä tms. huolellisesti).
Jos taas todella tarkoitat noita nostajia, niin kannattanee ensin kokeilla forte- tms. käsittelyä naputuksen hiljentämiseksi. Siis, mielestäni nostajien soundi on en emmän rapinaa kuin säksätystä....
Hieman tuon mainitsemasi 'säksätyksen' tarkennusta toivoisin. Minulle säksätys viittaa enemmän vuotavaan pakosarjan tiivisteeseen. Säksättävää ääntä tulee aluksi vain kylmällä koneella, mutta jatkossa myös lämpimällä.
Kurkkaa käynnistyksen jälkeen, tuleeko ääni siitä pakosarjan perästä, josta alkaa pakoputki (lue: helpponakki vaihtaa) vai koneen kyljestä (lue: joskus aika iso nakki, jos ei ole liotellut kiinnitysmuttereita crc:llä tms. huolellisesti).
Jos taas todella tarkoitat noita nostajia, niin kannattanee ensin kokeilla forte- tms. käsittelyä naputuksen hiljentämiseksi. Siis, mielestäni nostajien soundi on en emmän rapinaa kuin säksätystä....
Terveisin
Tero
Tero
Re: Diisselin säksätys
Nostimien aiheuttama ääni on sellaista välillä voimistuvaa rapinaa joka välillä hiljenee kun nostimiin tulee painetta, vuotavat nostimet kuitenkin hukkaavat paineen ja ääni palaa hetkeksi. Haitta on vain "kosmeettinen", eli jos ääni häiritsee niin vaihda, Veholla 25 € / kpl, tingittyä saa. KL:ssä halvemmat mutta kuulemma voitelu niissä huonompi. Mutta kyllä nekin kauan kestävät.diisselin kannattaja kirjoitti:Tuli tossa mieleen kun 200D -91 säksättelee aina välillä, varsinkin mielellään kylmänä. Kaveri tossa kertoi, että pitäisi venttiilinnostimet vaihtaa. Tarkoitus onkin, jos syy on niissä. Missähän vaiheessa ne on syytä vaihtaa / koska ne pitää vaihtaa ennenkuin joku paikka hajoaa. Tai ylipäätänsä mitä tapahtuu jos en vaihdakkaan niitä...ainakaan vielä?
Jos nostimet menevät tukkoon niin sitten voi venttiilin varsi kärsiä, vuotaminen ei käytännössä hajoita mitään.
Vaihtaminen helppoa, venakoppa irti, nokka-akselin pukit auki ja nokka pois ja uudet nostimet vanhojen tilalle.
Viimeksi muokannut Mauri H., Ma 21.07.2003 10:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- diisselin kannattaja
- Vakiokalustoa
- Viestit: 76
- Liittynyt: To 15.05.2003 22:49
- Paikkakunta: keskeinen suomi
säksätystarkennus
Tarkennan vielä säksättelyä. Se tosiaan kuuluu vähän milloin sattuu.
Esim vaikka kone olisi lämmin, ajaessa kakkosella rauhallisesti
kuuluu moottorista tsäk-tsäk-ääntä. Kun kiihdyttää se häipyy,
kolmosella ääni saattaa ilmaantua, tai sitten ei. Tyhjäkäynnillä
se joskus kuuluu, toisinaan ei.
Esim vaikka kone olisi lämmin, ajaessa kakkosella rauhallisesti
kuuluu moottorista tsäk-tsäk-ääntä. Kun kiihdyttää se häipyy,
kolmosella ääni saattaa ilmaantua, tai sitten ei. Tyhjäkäynnillä
se joskus kuuluu, toisinaan ei.