jumiutuneen hehkun irroitus
jumiutuneen hehkun irroitus
no niin , nyt syttyi hehkuvalo startin jälkeen eli jokin hehku on sökö, tiedossa on että kaksi hehkua on " jumissa" ja kaksi aukeaa, mitenkäs nämä saa irti rikkomatta niitä? 220 cdi on kone.
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Hehkunvaihto hieman arka homma muutenkin, ja jos jo tiedossa että ovat jumissa, niin suosittelen lämpimästi korjaamokeikkaa.
Kaikki ne kannattaa vaihtaa, jollei osa ole juuri vaihdettu.
Riippuen auton iästä, voi olla ohjainkin rikki/ korjausta vailla...
Veholle ei ole pakko viedä, edullisempia ja varsinkin parempia on!
Kaikki ne kannattaa vaihtaa, jollei osa ole juuri vaihdettu.
Riippuen auton iästä, voi olla ohjainkin rikki/ korjausta vailla...
Veholle ei ole pakko viedä, edullisempia ja varsinkin parempia on!
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Jotaki irrotusrasvaa voi koittaa suihkia jo etukäteen sinne hehkun juureen. Ja paras konsti ajaan kone oikein kunnolla mahdollisimman lämpöiseksi ja samantien nitkuttamaan hehkua irti. Ja jos tuntuu ettei suosiolla tule, vaikka lähtee jo pyöriin niin kannattaa nitkutellä edes takasi ja suihkia välis jotaki ruosteenirrottajaa tai ihan vain öljyä. Itellä ole 3 hehkua pimiänä ja lähti kun itsestään irti kun kone vain oli lämmin.
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
sinäänsä homma ei vaikuta vaikealta, mikähän olisi paras irroitus aine? hajoaako hehku helposti kun sitä pikku väkipakolla yrittää irroittaa ?
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
No ei kannata hampaat irvessä vääntää sitä poikki vaan varoen koittaa josko lähtis. Ite taisin suohkia jotaki WD40 sinne hehkun juureen vain.
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Jos et ole ennen irroittanut niin melkeinpä suosittelisin viemään vaihdettavaksi. Jos sen itse katkaiset niin sitten alkaa tulla hehkulle hintaa. Esimerkiksi omaan kikkareeseen hehku maksaa noin 23e/kpl, niin en viitsi omia näppejä edes liata noilla hinnoilla. Jos kaikki irtoaa ongelmitta niin ei siinä oikeastaan ehdi edes kahvikupposta kunnolla juomaan kun homma on mekaanikolta ohi.annikki kirjoitti:hajoaako hehku helposti kun sitä pikku väkipakolla yrittää irroittaa ?
Hehku on ikäänkuin ontto joten ja se katkeaa aika tunnottomasti, se kääntyy ja kohtaa antaakin sitten jo periksi. Kyllä sen aika äkkiä oppii milloin se katkeaa mutta muutama saattaa mennä harjoitellessa jos ovat kovinkin tiukassa.
Viimeksi muokannut Jumpstart, To 26.02.2015 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W219 CLS350 vm.2005
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
kuuma kone ja juuressa jotain irroitinta sekä http://www.forcetools-kepmar.eu/FC-909G ... emoval-Kit niin lähtee eli jossei ole kokemusta hommasta suosittelen viemään jonnekkin jossa esim kyseinen työkalu
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Eipä sitä kokemusta ikänä tuukkaan, jos ei rohkeasti irrota. Toki jos oikeasti sattuu oleen lujas niin voi olla helpoin ja ehkä halvin viedä suosiolla johonki vaihdettavaksi. Mutta voihan sitä itte aluksi kokeilla ja jos ei kohtuudella lähde niin vie asiansa osaavalle korjaamolle.
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Omasta autosta kun irrottelin niitä, niin ei inahtanutkaan. Suihkutin kolon täyteen Kent Rusty Penetrant irroitusöljyä ja annoin sen vaikuttaa puolisen tuntia. Sen jälkeen lähti nätisti ilman itkua ja hammastenkiristelyä. Näteimmin se irtoaa iskevällä ruuvinvääntimellä.
Vanhasta hehkusta tein sitten kalvaimen jolla puhdistin reijän. eli mirkelillä viilasin hehkusta kierteet pois ja rälläkällä tein sen kylkeen pituussuuntaisen viillon. sitten vain ruuvikoneella ja hylsyllä pyöritin sitä kolossaan.
Vanhasta hehkusta tein sitten kalvaimen jolla puhdistin reijän. eli mirkelillä viilasin hehkusta kierteet pois ja rälläkällä tein sen kylkeen pituussuuntaisen viillon. sitten vain ruuvikoneella ja hylsyllä pyöritin sitä kolossaan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
mitä omia kokemuksia näiden jumittuneiden hehkujen osalta voin sanoa, niin melkein sellanen homma, että vie sinne korjaamolle vaan. taikka jos välttämättä haluaa tapella niiden kanssa ja saada sitä kokemusta, niin sitten katkoo ne sinne reikiinsä ja porailee pois. itse en ainakaan enää halua saada yhtään lisää kokemuksia jumittuneista hehkuista. eli jos korjaamolla saa kahvia juodessa hehkut vaihdettua, niin suosittelen.
nimimerkillä "kolme iltaa niitä porasin ja irrottelin ja tein kierteitä uudestaan".
nimimerkillä "kolme iltaa niitä porasin ja irrottelin ja tein kierteitä uudestaan".
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Mihin tämä tieto perustuu eli onko siellä joku jo käynyt vääntämässä hehkut pilalle vai loppuiko usko kesken ?annikki kirjoitti:<...>tiedossa on että kaksi hehkua on " jumissa" ja kaksi aukeaa<..>
Millään käsityökaluilla ei kannata alkaa vääntämään, noiden edellä olevien vinkkien lisäksi tarvitaan sopivalla momentilla oleva iskävä työkalu...eli vie suosiolla pajalle.
CDI moottorissa riitti noin 100Nm kun pystyi lämmittämään moottorin, OM606 tarvitsi enemmän momentiaq kun sitä ei voinut lämmittää muuten kuin kaasulla. Toisaalta 606 hehku kestää enemmän vääntöä kuin CDI:n tulpat.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Oliko tämä joku apinatestiveskola kirjoitti:annikki kirjoitti:<...>tiedossa on että kaksi hehkua on " jumissa" ja kaksi aukeaa<..>
CDI moottorissa riitti noin 100Nm kun pystyi lämmittämään moottorin,
Ei ole asiasta tietoa, mutta voisko tuo olla 10Nm?
MB E 200 CDI -02 (W211) Käsin kepitettävä pykäliä laatikkoon.
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
No jos sinä saat irroiteltua cdi moottorista hehkut 10Nm momenttiavaimella niin hyvä homma, minä paukutin niitä irti 100 Nm momentilla ja tiukassa oli pari kolme kahdeksasta.
Sen voin sanoa että kun laitoin hehkut momenttiavaimella kiinni oikeaan momnttiin niin et niitä saa irti 10 Nm avaimella
Sen voin sanoa että kun laitoin hehkut momenttiavaimella kiinni oikeaan momnttiin niin et niitä saa irti 10 Nm avaimella
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
no nyt on tullut vastauksia puolesta ja vastaan mutta mun mersu on edelleen pulassa joten vien sen korjaamolle ja sitten vaihtoon tai ei tätä kukaan huoli siis tarkoitin paalikoneeseen. manuaali bensa on seuraavana listalla, onkos kokemuksia c200t kompurasta?
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Ei sitä nyt paaliin kannata ajaa, höps höps.
Hehkujen uusintaa tarvitsee harvoin tehdä. Hehkujen vaihto liikkeessä ei ole kovinkaan kallista suhteutettuna kilometreihin mitä ne kestää ajaa. Jos hehku katkeaa ja joutuu porailemaan niin se on sitten huoltohenkilökunnan päänvaiva, ei sinun. Jos hehkut maksaa sen ~23€/kpl ja vaihtoon menee katkenneidenkin kanssa oikeilla työkaluilla noin tunti niin ei tuosta kovinkaan kallis remontti tule. Hehkurele maksaa about 200€ jos niissä ilmenee ongelmaa. Jos rele on palanut niin yksi syy voi olla oikosulku hehkujärjestelmässä. Releen hehkuille lähtevästä piuhasta on helppo tarvittaessa testata mikä hehku on pimeänä. Mutta lähtökohtaisesti ne kannattaa uusia kaikki kerralla, koska elinikä on yleensä sama kaikilla.
Palanut hehku kannattaa aina vaihtaa mahdollisimman pian. Hehku karstoittuu aina, mutta kun se menee pimeäksi niin silloin karstoittuminen lisääntyy niin paljon että jumiutumisen vaara on suuri.
Hehkujen uusintaa tarvitsee harvoin tehdä. Hehkujen vaihto liikkeessä ei ole kovinkaan kallista suhteutettuna kilometreihin mitä ne kestää ajaa. Jos hehku katkeaa ja joutuu porailemaan niin se on sitten huoltohenkilökunnan päänvaiva, ei sinun. Jos hehkut maksaa sen ~23€/kpl ja vaihtoon menee katkenneidenkin kanssa oikeilla työkaluilla noin tunti niin ei tuosta kovinkaan kallis remontti tule. Hehkurele maksaa about 200€ jos niissä ilmenee ongelmaa. Jos rele on palanut niin yksi syy voi olla oikosulku hehkujärjestelmässä. Releen hehkuille lähtevästä piuhasta on helppo tarvittaessa testata mikä hehku on pimeänä. Mutta lähtökohtaisesti ne kannattaa uusia kaikki kerralla, koska elinikä on yleensä sama kaikilla.
Palanut hehku kannattaa aina vaihtaa mahdollisimman pian. Hehku karstoittuu aina, mutta kun se menee pimeäksi niin silloin karstoittuminen lisääntyy niin paljon että jumiutumisen vaara on suuri.
W219 CLS350 vm.2005
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Tuon on kylläkin urbaani legenda. Hehkutulppa hehkuu vain sieltä päästä ja se osa ei ole mitenkään kiinni kannessa. Tulppa jumiutuu rungostaan kanteen ja sitä jumiutumista edesauttaa jos edellinen asentaja on jättänyt sen löysälle tai tiivistepinnat on jääneet puhdistamatta tai ne on muutoin pilattu ja sen vuoksi pakokaasun noki pääsee tulpan rungon ja kannen väliin. Tulpan hehkuttaminen ei mitenkään poista tuota nokea. Toki tulpan lämpeneminen sähköllä voi teoriassa aiheuttaa pienen lämpölaajenemisen tulpan runkoon, jolloin se myös irtoaa helpommin, mutta millään karstoittumisella ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Parempi kun ajaa aina mootorin kuumaksi ennen tulpan irroitusta niin tulppakin irtoaa helpommin. Mikäli moottoria ei voi ajaa kuumaksi tai mikäli tulpat on erityisen tiukassa kannattaa tulpan runkoa lämmittää kaasulla tai nykyään on sellaisia hienoja induktiosysteemejäkin.Jumpstart kirjoitti:Palanut hehku kannattaa aina vaihtaa mahdollisimman pian. Hehku karstoittuu aina, mutta kun se menee pimeäksi niin silloin karstoittuminen lisääntyy niin paljon että jumiutumisen vaara on suuri.
Tuon on vähän samanlainen urbaani legenda kuin se että jatkuvilla tuplahehkutuksella saisi tulpan palamaan poikki ja pään tippumaan sinne männän päälle. Tulppa kestää todella pitkää yhtäjaksoista hehkuttamista.
Mitään järkevää syytä en toki keksi miksei kaikkia hehkuja vaihdettaisi heti kun sieltä on se yksikin rikki. Muutenkin hehkut kannattaisi vaihtaa noin 200 000 km välein vaikkei ne olisi vielä rikkikään. Tosiaan aika pieni kustannus kyseessä jos kerran 10 vuoteen vaihtaa kaikki tulpat.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
om642 hehkujen.. ainakin ne Beru:t jotka alkutalvesta vaihdoin.. katkeamismomentiksi oli ilmoittu 20Nm. Pari päivää ennen vaihtoa suihkuttelin irroitusöljyä tulppien juureen ja lähtivät kaikki irti 12Nm momentilla, jonka avaimeen oli asettanut. Kone kuumana. Nuo irroitetut oli alkuperäiset hehkut, joten kiinnitysmomentti lienee ollut kutakuinkin oikea? Kiinni latoin ohjeen mukaisella 10Nm ja keraamista rasvaa kierteeseen.veskola kirjoitti:No jos sinä saat irroiteltua cdi moottorista hehkut 10Nm momenttiavaimella niin hyvä homma, minä paukutin niitä irti 100 Nm momentilla ja tiukassa oli pari kolme kahdeksasta.
Sen voin sanoa että kun laitoin hehkut momenttiavaimella kiinni oikeaan momnttiin niin et niitä saa irti 10 Nm avaimella
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
No ei se siitä ainakaan parane CDI:n verrattuna, se o varma juttuannikki kirjoitti:no nyt on tullut vastauksia puolesta ja vastaan mutta mun mersu on edelleen pulassa joten vien sen korjaamolle ja sitten vaihtoon tai ei tätä kukaan huoli siis tarkoitin paalikoneeseen. manuaali bensa on seuraavana listalla, onkos kokemuksia c200t kompurasta?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
100nm on kyllä jo niin paljon hehkulle, kun hehkulle, että varmana katkee. pikkuräikkään ei taida edes saada niin paljon voimaa ilman jatkovarsia ja silti sain silläkin hehkuja poikki. veskolan momenteissa jotain pielessä.
mikähän tuo jenka noisas hehkuissa on.. normaali m8:n pultti vedetään yleisesti n.20nm tiukkuuteen. tietenkin kovat pultit ja erikospultit erikseen, mutta keskimäärin perus 8,8:n pultti on 20nm. 6mm:n pultti on.10-12nm. ja hehku on ehkä 12mm ja ontto. kiinnitysmomentti on mitä? 10nm? normi 12mm putlin momentti taitaa olla jotain 40-70nm luokkaa, en tiedä, mutta ei se varmaan sataa ainakaan ole. veikkaan kyllä vahvasti, ettei kestä 100nm vääntää minnekkään suuntaan, ennenku katkeaa.
mikähän tuo jenka noisas hehkuissa on.. normaali m8:n pultti vedetään yleisesti n.20nm tiukkuuteen. tietenkin kovat pultit ja erikospultit erikseen, mutta keskimäärin perus 8,8:n pultti on 20nm. 6mm:n pultti on.10-12nm. ja hehku on ehkä 12mm ja ontto. kiinnitysmomentti on mitä? 10nm? normi 12mm putlin momentti taitaa olla jotain 40-70nm luokkaa, en tiedä, mutta ei se varmaan sataa ainakaan ole. veikkaan kyllä vahvasti, ettei kestä 100nm vääntää minnekkään suuntaan, ennenku katkeaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Omassa w124 moniventtiilissä parikin asentajaa koitti vääntämällä auki ja liuotinta.Ensimmäinen luovutti,että ei kannata katkaista.Ihmetteli miksi vaihtaa,jos kerran kaikki lämpiää.No,sanoin,että yksi tai useampi on viallinen,huomaa kyllä käynnistäessä.Seuraava asentaja sanoi,että ette te uskalla vääntää.Parin viikon jälkeen hain auton pois,kun edelleen olivat vaihtamatta.
Kolmas paikka sai osan auki ilmeisesti mutteripyssyllä ja pari täytyi ottaa poraamalla.Ammattilaiselta se käy ja erikoistyökalulla.Eikä mielestäni ollut edes kallis.
Kolmas paikka sai osan auki ilmeisesti mutteripyssyllä ja pari täytyi ottaa poraamalla.Ammattilaiselta se käy ja erikoistyökalulla.Eikä mielestäni ollut edes kallis.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Ei ole momentissa pielessä, nyt puhutaan iskevästä työkalusta. 606 hehkut pystyi irroittamaan isolla scorppion pulttipyssyllä kunhan paineen laittoi tarpeeksi pieneksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
ymmärsinkö oikein että 100nm momentti tarkoittaa että väännät 1m mittaisella varrella 10kg voimalla auki? ja vastaavasti jos momentti olisi se 10nm niin momentti olisi 1kg ja metrin varren päästä 100g painovoima.
Eli 100nm,10cm mittainen räikkä,ja väännät 100kg voimalla auki. tai vastaavasti 10nm=1kg=10cm varresta 10kg vääntövoimaa.
Muistan kun aikanaan olin kaverina ison pyöräkuormaajan moottorin kannentiivisteen vaihdossa,takaisin laitettaessa kannenpulttien momenttien laitossa alkoi sit hiki virrata,muistaakseni momentti oli jotain 400-500nm ja pultteja oli varmaan arviolta 20-25kpl..Siinä metrin varren päästä sai vääntää ihan tosissaan kiinni..
Eli 100nm,10cm mittainen räikkä,ja väännät 100kg voimalla auki. tai vastaavasti 10nm=1kg=10cm varresta 10kg vääntövoimaa.
Muistan kun aikanaan olin kaverina ison pyöräkuormaajan moottorin kannentiivisteen vaihdossa,takaisin laitettaessa kannenpulttien momenttien laitossa alkoi sit hiki virrata,muistaakseni momentti oli jotain 400-500nm ja pultteja oli varmaan arviolta 20-25kpl..Siinä metrin varren päästä sai vääntää ihan tosissaan kiinni..
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
No varmasti ajatus katkos..noi isojen koneiden kannen pultit niin metrin varsi ja yksinään niin revähtää kyllä paikat.
Itse olen aina pyytänyt että kahdestaan väännetään tollaset yli 350nm pultit kiinni ja monesti niistä momenteista ei saa tietoa kun on alku momentti ja sitten vedetään kulmaa päälle....usko meinaa joskus loppuua mutta valmistaja kun määrää niin pitäähän se kestää pultin.
tossa muuten menee joskus sekaisin kun pultteja alkaa olemaan paljon ettei järjestys tai luku sekoa niin valkealla tussilla numerot pulttien päähän ja sitten laskee mennessään.
Itse olen aina pyytänyt että kahdestaan väännetään tollaset yli 350nm pultit kiinni ja monesti niistä momenteista ei saa tietoa kun on alku momentti ja sitten vedetään kulmaa päälle....usko meinaa joskus loppuua mutta valmistaja kun määrää niin pitäähän se kestää pultin.
tossa muuten menee joskus sekaisin kun pultteja alkaa olemaan paljon ettei järjestys tai luku sekoa niin valkealla tussilla numerot pulttien päähän ja sitten laskee mennessään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Suunnilleen joo. Tarkalleen ottaen voiman yksikkö on Newton [N], eikä kg, mutta maan vetovoimakentässä se 100N on aika lähellä sitä voimaa, jolla maa vetää 10kg massaa puoleensa.JanneVillePetteri kirjoitti:ymmärsinkö oikein että 100nm momentti tarkoittaa että väännät 1m mittaisella varrella 10kg voimalla auki?
En ihan ymmärtänyt tuota lausetta, mutta 10Nm momentti syntyy, kun metrin mittaisen varren päästä väännetään 10 Newtonin voimalla, ja 1kg massa tekee suunnilleen tuommoisen vetovoiman.JanneVillePetteri kirjoitti: ja vastaavasti jos momentti olisi se 10nm niin momentti olisi 1kg ja metrin varren päästä 100g painovoima.
Ja jos siinä vaakatasossa olevan metrisen varren päästä riiputetaan sitä 100g massaa, niin varren toiseen päähän syntyy noin 1Nm vääntö.
Kerran seurasin keskustelua, jossa oli puhetta jonkun laivamoottorin komponentin avaamisesta. Siinä momentti oli kevyet 2000Nm, ja sille oli hydraulinen työkalu, joka oli vaan niin huono, ettei se toiminut. Huoltomiesten esimies avautui työkalun suunnittelijalle, ja kertoi, että heillä se osa nykyään avataan niin, että metrin mittaisen varren päässä roikkuu 200 -kiloinen asentaja. Ja sitten hän paikkaili vähän, että itse asiassa se on kyllä niin, että se käytettävä varsi on 2m pitkä, eikä sen päässä roiku yksi iso asentaja, vaan kaksi pientä filippiiniläistä konemiestä.
EDIT: Kommentoidaan nyt varren pituuttakin vielä...
Kyllä, jos varren pituus lyhenee kymmenesosaan, niin silloin voiman pitää kymmenkertaistua, jotta momentti olisi sama. Eli jos haetaan 100Nm vääntöä 10cm varrella, niin varren päästä vääntävää voimaa tarvitaan 1000N, ja maan vetovoimakentässä 100kg massa tekee about tuommoisen voiman (tarkalleen se 100kg:n tekemä voima ei ole 1000N, vaan noin 981N, mutta ei sillä nyt ole tässä mitään käytännön merkitystä).
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
noinhan se menee. jos ajatellaan, että veskolan hehkut aukeaa 100nm voimalla ja niitä väännetään auki isollaräikällä.
räikän varsin on n.25cm pitkä. näin ollen varren päässä on oltava voimaa 400nm, jotta hehkuun tulee se 100nm. tuo tarkottaa, että massana tarvitaan n.40kg räikän varren päähän. se on aika paljon se. en tiedä onko se mahdollista, vai mahdotonta, että hehku ei mene poikki tolla voimalla, kun sitä nyt oikein ajattelee ja koittaa järkeillä.. toisaalta mitä väliä.
jatketaan ot:ta. joskus, kun olin metso mineralssilla töissä rakentamassa kivimurskia, niin siellä käytettiin aika järeitä pultteja. momentit oli useita satoja, tuhansia nyyttoneita. siellä oli sellanen hydraulinen momenttiavain, mihinkä katottiin taulukosta sopiva paine, mikä vastas sitten tiettyä momenttia. sitten vaan avain kattokraanalla paikoilleen ja napista momenttiin. aika isoja ja painavia vekottimia. pultit ja mutteritkin oli kyllä isoja ja painavia.
räikän varsin on n.25cm pitkä. näin ollen varren päässä on oltava voimaa 400nm, jotta hehkuun tulee se 100nm. tuo tarkottaa, että massana tarvitaan n.40kg räikän varren päähän. se on aika paljon se. en tiedä onko se mahdollista, vai mahdotonta, että hehku ei mene poikki tolla voimalla, kun sitä nyt oikein ajattelee ja koittaa järkeillä.. toisaalta mitä väliä.
jatketaan ot:ta. joskus, kun olin metso mineralssilla töissä rakentamassa kivimurskia, niin siellä käytettiin aika järeitä pultteja. momentit oli useita satoja, tuhansia nyyttoneita. siellä oli sellanen hydraulinen momenttiavain, mihinkä katottiin taulukosta sopiva paine, mikä vastas sitten tiettyä momenttia. sitten vaan avain kattokraanalla paikoilleen ja napista momenttiin. aika isoja ja painavia vekottimia. pultit ja mutteritkin oli kyllä isoja ja painavia.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Aika iso ero siinä, mitä hehkutulppaa kukin tarkoittaa.
M8 kierteinen ohut puikula, jossa katkeamismomentti n. 20Nm
VS.
M10 kierteinen, jossa katkeamismomentti n. 35Nm
VS.
12M kierteinen , jossa katkeamismomentti n. 45Nm.
VS.
Vielä paksumpi.
M8 kierteinen ohut puikula, jossa katkeamismomentti n. 20Nm
VS.
M10 kierteinen, jossa katkeamismomentti n. 35Nm
VS.
12M kierteinen , jossa katkeamismomentti n. 45Nm.
VS.
Vielä paksumpi.
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Kannattaa kokeilla nakutella pyssyllä niitä auki ja jos haluaa tutkia sitä unohtunutta fysiikkaa niin vääntää joka toisen poikki 100Nm momenttiavaimella ja ottaa joka toisen ehjänä auki 100Nm iskevällä työkalulla.
Tuokin on ihmeellistä että pitää kirjoitella nm eli nanometrei vaikka oikea yksikkö on Nm eli Newtonmetri
Loppuun pikku vinkki, jos tuntuu että on tosi heiveröinen suutin, pultti tai tulppa niin pari jatkovartta ja/tai niveltä iskevän avaimen väliin niin momentista on poistunut osa eikä pultti katkea.
Tuokin on ihmeellistä että pitää kirjoitella nm eli nanometrei vaikka oikea yksikkö on Nm eli Newtonmetri
Loppuun pikku vinkki, jos tuntuu että on tosi heiveröinen suutin, pultti tai tulppa niin pari jatkovartta ja/tai niveltä iskevän avaimen väliin niin momentista on poistunut osa eikä pultti katkea.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Sen oikean momentin kiristäessä tietää siitä, että otetaan vasemmalla kädellä munista kiinni ja aletaan kiristää samassa tahdissa. Oikea tiukkuus löytyy aika helposti...
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
Kyllä ne kaikki poikki menee ennemmin tai myöhemmin mutteripyssylläkinveskola kirjoitti:Kannattaa kokeilla nakutella pyssyllä niitä auki ja jos haluaa tutkia sitä unohtunutta fysiikkaa niin vääntää joka toisen poikki 100Nm momenttiavaimella ja ottaa joka toisen ehjänä auki 100Nm iskevällä työkalulla.
jos ne on täydellisen jumissa.
Ei se hehkun rimpula voi kovin kauan kestää ennenkuin väsyy.
Nääs fysiikan laki on vain semmonen.
MB E 200 CDI -02 (W211) Käsin kepitettävä pykäliä laatikkoon.
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Re: jumiutuneen hehkun irroitus
jos fysiikan lakeja vielä jatketaan, niin mistä se hehku sen tietää tuleeko sille jatkuva 100Nm vääntö, vai hetkellinen 100Nm isku? sama voimahan sitä kiertää. ja kun tietty voima on saavutettu, niin hehku lopulta katkeaa.
jos pyssyn arvoista säädetään 100Nm ja se on sillon pyssyn karalta se sata. siihen laitetaan vähän jatkoo ja niveltä ja vielä hylsy, niin enää se ei ole iskevässä koneessa se sata.
jos pyssyn arvoista säädetään 100Nm ja se on sillon pyssyn karalta se sata. siihen laitetaan vähän jatkoo ja niveltä ja vielä hylsy, niin enää se ei ole iskevässä koneessa se sata.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E