Jarrujen ilmausvinkki (w124 + mahd. muut)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Jarrujen ilmausvinkki (w124 + mahd. muut)

Viesti Kirjoittaja juha »

Voi olla että läheskään kaikki ei ole yhtä sokeita kuin minä mutta kaltaisilleni puusilmille tiedoksi:
Kun remppaat ja ilmaat takajarruja niin jarrusäiliö on jaettu kahteen piiriin. Kun katsot nestetasoa normaalisti näyttää että jarrunestettä on ihan ok eikä se tunnu vähenevän vaikka kuin ilmaa eikä nestettä tule läpi.. Hoplaa, kurkkaappa jarrunestesäiliön taakse niin huomaat että toinen puoli säiliöstä on tyhjä, se takajarrujen nestetaso onkin piilossa siellä jarrusäiliön takana! ***ttu sentään.. Noh, näitä sattuu ja tekevälle aina vähän enemmän. Kun lisäät jarrunestettä niin laita pieni maglite tms kiinni jarrunestesäiliön kanteen, valo helpottaa nestepinnan korkeuden toteamista kun neste on uutta ja kirkasta. Niin ja ilmausjärjestys on oikea taka, vasen taka, oikea etu, vasen etu.

Rempan syy oli pykineet jarruletkut mistä inssi huomautti ja kehoitti vaihtamaan seuraavaan tarkastukseen mennessä. Ostin letkut motonetistä (alfasudissa samat jarruletkut ;-)) ja päätin vaihtaa myös takajarruputket samalla. Onneksi oli uudet putket sillä toisen puolen liitin ei lähtenyt irti ilman kohtuutonta väkivaltaa (rälläkkä lauloi). Letkut ja putket kustansi noin 25e.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12613
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

heh, itse pähkäilin juuri saman kanssa kun vaihdoin taakse uudet putket :lol:
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

Et ole yksin tämän jarrunestesäiliö asian kanssa. Itse, jarrunesteitä vaihtaessani, jouduin soittamaan Mersun raskaan kaluston päivystysnumeroon, kun katosi toisesta piiristä nesteet. Oli todella mystinen juttu kun säiliö oli täynnä ja silti tuli vain ilmaa.

Onneksi siellä oli 124- mersun asiantuntija, joka valisti tyhmää.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Ilmausjärjestyksestä

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Juuri tänään ilmasin jarrut (tein puslarempan lisäksi täyden jarrurempan takajarruihin) tuosta W124sesta ja tuntui ilmaa tulevan oikeasta takajarrusta vaikka eukko olisi kuinka pumpannut.

Koska auto oli passelisti pukeilla niin ryömin auton alle ja etsin takajarruputken haarautumiskohdan (perästä heti auton keulaan päin, liitin selkeästi näkyvillä).

Liittimeen tuli putki ylhäältä (jarrupääsylinteristä siis) ja siitä lähti yksi sivulle ja yksi alas. Sivulle lähtevä meni sinne oikealle takapyörälle ja alas lähtevä vasemmalle.

Nyt meikäläisen logiikka sanoo että ilmaus pitäisi aloittaa aina alimmasta pisteestä eli ilmasin sitten VASEMMAN takapyörän ensin, se ilmautuikin aika vauhdilla, ja sitten vasta oikean takapyörän, joka myös ilmautui vauhdikkaasti kun vasemman jarrun putkesta oli ilmat pois.

Edessä jarrupääsylinteriltä lähteviä putkia tutkien totesin samalla logiikalla että oikea etupyörä ensin ja (putken lähdöltään ylempänä sijaitseva) vasen pyörä sitten.

Eli kiersin periaatteessa ympyrää auton ympäri: vasen (kuskin) taka, oikea (hanttari) taka, oikea (hanttari) etu, vasen (kuski) etu.

Menikö meikäläisellä nyt logiikka pahemman kerran solmuun vai miten mahtoi olla?

Oli niin julmetun myöhä ja aurauskulmat vielä säätämättä etten käynyt vielä koeajolla eli huomennahan se nähdään jos on jäänyt ilmaa järjestelmään...

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

järjestys

Viesti Kirjoittaja juha »

Mä katsoin tuon järjestyksen korjausmanuaalista. Etu ja takapiiri on erikseen joten Haynesin logiikan mukaan ilmaus olisi aloitettava aina piirin etäisimmästä sylinteristä. Mä kun vaihdoin putket taakse (siitä t liittimestä sylintereille menevät) + letkut niin ilmaa oli niin paljon että ilmasin niitä takapyöriä vuorotellen kunnes alkoi neste kunnolla tulemaan. Viimeisen kierroksen tein tuon oppaan mukaan suositellulla järjestyksellä. Tuli muuten aika hemmetin likaista nestettä ulos, onneksi tuli nyt vaihdettua nesteet samalla.

Bilteman 5e ilmauslaite on muuten tosiaan jopa toimiva joten suosittelen jos joudutte yksin ilmaamaan. Tosin koska kyse on bilteman tuotteesta niin tätäkin piti modifioida ennenkuin alkoi kunnolla pelaamaan. Takaiskuventtiilissä oleva jousi oli liian jäykkä eikä härveli alkuun pelannut :-( 5mm jousta poikki sivareilla ja avot, hyvin toimii!! Siistiä hommaa, ei tarvi muijalle kirjota kun se nostaa polkimen ylös ennenkuin ehdit kiristämään ilmausruuvin jne...
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Homma kusi

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Juu kyllä manuaali tiesi taas enemmän kuin merkonomin logiikka.
Sain auraus- camber- ja casterkulmat säädettyä mittanauha/silmämäärämenetelmällä vähän sinnepäin että uskalsin lähteä koeajolle ja kuinka ollakaaan, jarrupoljin painuu liian alas, suhisee mennessään, ja takajarrut eivät lukitu sitten millään.

Ei voi pistää pelkkien uusien levyjen, palojen ja satuloiden korjaussatsin piikkiin vaan kyllä nyt on vielä ilmaa järjestelmässä.

Eiköhän ole parempi lakata rimpuilemasta, laittaa emäntä taas polkimen taakse reisilihasjumppaa tekemään ja ilmata jarrut vielä kerran ja tällä kertaa OIKEASSA järjestyksessä eli tuo yllämainittu oikea taka, vasen taka, oieka etu, vasen etu.

Henkka
"Opin pääosin kantapään kautta"

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

hmm..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Joskus olen ilmannut jarrut onnistuneesti siten, että avaa vain ilmausruuvin ja antaa ilman tulla pois "omalla painollaan". Täytyy vain pitää huoli tässäkin, että jarruneste säiliö on kokoajan täynnä. Homma hoituu siististi, kun laittaa ilmausruuvin päähän sopivan letkun ja toinen pää vaikka vanhaan jarrunestepulloon.
Tämä yli tulleen vanhan/ likaisen jarrunesteen voi uusiokäyttää jossain "eioomittäänväliäromuralliautossa". Käy tuo vanha jarruneste myös maalinpoisto aineesta.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Ilmausvinkki

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Erinomaisesti jarrut saa ilmattua juurikin käyttämällä sopivaa kirkasta letkunpätkää, joka laitetaan kaartamaan ensin vähän ylös ja sitten astiaan (jonka astian voikin sitten kiikuttaa ongelmajätelaitokselle aikanaan. Kannattaa pistää vain yhtä myrkkyä yhteen purkkiin ja merkitä selvästi, koska maksaa 1000 mummoa selvittää mitä jossakin epämääräisessä purtilossa on).

Nyt kun apumies (tai kauniimpi puolisko) pumppailee jarrua, vaikka polkimen noustessa jarrunestettä imeytyy hiukan takaisin satulaan, tekemäsi lenkki on täynnä jarrunestettä ja näin ollen sisälle satulaan ei mene ilmaa vaikka eukon pohjelihaksen ja pitelemäsi jakoavaimen synkronointi ei täysin toimisikaan.

T: Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Janne M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 01.04.2003 13:06
Paikkakunta: Tampere

ilmauksesta

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Stiga Rider leikkurin mukana tuli aikoinaan n. 2dl vetoinen injektioruisku. Siihen sopiva kumiletkun pätkä päähän ja ilmaus sujuu imemällä helposti, nopeasti ja apulaisia ei tarvita...
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Modaus

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Niin kuin pilteeman vehkeetkin, tätä mesen jarrusäiliötäkin piti modata jotta sen täyttökin onnistuu tien päällä. Säiliön yläreunan väliseinään reikä niin ei tarvitse tarkkailla pintoja lamppujen kanssa...
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Jarrujen ilmausta helpottaa suuresti "ilmauslaite", jota saa useammista
tarvikeliikkeistä. Idea on yksinkertainen; korkki, letku, ja liitin -jolla otetaan
painetta autonrenkaasta. Hinta on n. 20 E. Tämän avulla ilma tulee ulos
niin että 'poksahtaa ', ja homma on nopeasti kunnossa.

Tämä on aivan välttämätön varuste myös varsinkin, jos joutuu ilmaamaan
kytkimen nestejärjestelmää.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Löpönen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: La 12.04.2003 13:08
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Löpönen »

124:n kytkimen onnistuu ilmaamaan alhaalta työsylinteristä ylöspäin joko vetämällä letkun oikean etujarrun ilmaruuvista kytkimen työsylinterin ilmanippaan tai tippakannulla letkun välityksellä nestettä työsylinterin nippaan painamalla. Ensimmäinen tapa on siistimpi, jos saa kiinni ruostuneen jarrun ilmanipan auki.

Takajarrujen ilmauksen oleellinen juttu on aivan piripinnassa oleva säiliö. Nestettä pitää siis olla max-merkin yli kun aloittaa. Jos usko loppuu niin kannattaa pitää tauko, joskus kokenut että neste ikäänkuin valuisi säiliöstä taaksepäin ja vartin kuluttua homma on edennyt kun säiliö onkin vajunut. Puolillaan nestettä oleva pullo ja letku jarrun ilmanipasta pulloon, niin ei pääsee ilmapatsas takaisin jarruun päin.

OT, VT, OE ja VE järjestyksessä eli säiliöön nähden kauimmaisesta aloittaen.

Molemmat operaatiot voi tarvittaessa tehdä yksin. Jos ei käytä pulloa, niin eukon reisi on synkronoitava avainkäden kanssa. Autoissani ei ole abs:ää.
Avatar
Juho R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 15.10.2003 20:42
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Juho R »

Molemmat operaatiot voi tarvittaessa tehdä yksin. Jos ei käytä pulloa, niin eukon reisi on synkronoitava avainkäden kanssa. Autoissani ei ole abs:ää.
Onko ilmaus sitten erillaista, tarvitseeko erikois työkaluja tai jotain jos on abs:t
Auto oli M-B 200D W124. vm93
Ja M-B 200D W123. vm79
Ex: M-B 190B 2.0 W201. vm86.
--Niillä tehään mitä on--
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Re: Jarrujen ilmausvinkki (w124 + mahd. muut)

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="juha"]Voi olla että läheskään kaikki ei ole yhtä sokeita kuin minä mutta kaltaisilleni puusilmille tiedoksi:
Kun remppaat ja ilmaat takajarruja niin jarrusäiliö on jaettu kahteen piiriin..[/quote]



Moi !

Eikö se takaosa ole kytkintä varten ?

Ei sen puoleen, syytä senkin on olla täynnä....

t jone
Avatar
TNd
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 07.10.2004 12:46
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TNd »

Kiitokset vinkeistä, tuli juuri sopivaan saumaan kun näitä jarruongelmia rupesi kasautumaan :)
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Hyvä idea on ottaa jarrusäiliöstä sense linjat irti ja säiliön pään liittimiin laittaa yleismittarin R-alueelle jossa summeri alue. Jos nestepinta laskee alle lähelle min aluetta niin summeri soi tarkoittaen että pitäisi lisätä nestettä... 8)
Avatar
janne I
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Su 16.05.2004 17:02
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja janne I »

Tänään ilmasin mesen takajarrut injektioruutalla,näppärä konsti.
Satuloiden kumituksen jälkeen ei tarvinnut kuin 3-4x20 ml puoleltaan,
se muuten "hämää",näyttää että ilma ei lopu ollenkaan kun ilma ruuvin kierteistä tuppaa vuotamaan kuplia sekaan.
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

Löpönen kirjoitti:124:n kytkimen onnistuu ilmaamaan alhaalta työsylinteristä ylöspäin joko vetämällä letkun oikean etujarrun ilmaruuvista kytkimen työsylinterin ilmanippaan tai tippakannulla letkun välityksellä nestettä työsylinterin nippaan painamalla. Ensimmäinen tapa on siistimpi, jos saa kiinni ruostuneen jarrun ilmanipan auki.

Takajarrujen ilmauksen oleellinen juttu on aivan piripinnassa oleva säiliö. Nestettä pitää siis olla max-merkin yli kun aloittaa. Jos usko loppuu niin kannattaa pitää tauko, joskus kokenut että neste ikäänkuin valuisi säiliöstä taaksepäin ja vartin kuluttua homma on edennyt kun säiliö onkin vajunut. Puolillaan nestettä oleva pullo ja letku jarrun ilmanipasta pulloon, niin ei pääsee ilmapatsas takaisin jarruun päin.

OT, VT, OE ja VE järjestyksessä eli säiliöön nähden kauimmaisesta aloittaen.

Molemmat operaatiot voi tarvittaessa tehdä yksin. Jos ei käytä pulloa, niin eukon reisi on synkronoitava avainkäden kanssa. Autoissani ei ole abs:ää.
VOi kikkeli.
Ja tähän asti tätä topikkia ei voinut lukea kun piti rientää jarrujen kimppuun, ja lopputulos oli se että jarrut pitää juuri ja juuri pohjassa eli säiliö oli täysi mutta ei korkkiamyöten joten.... huomenna uusiks emännän avustuksella.

Sielä jarrunestepurkissa uiskentelee epäääräistä mönjää vaikka tyhjensin sen ensin ruutalla, kai se sieltä laskeutuu kun pohjalla olikin.:?

Mittään väliä jarrunesteellä, pistin dotti 4 auto on 300 td vm89 apässät löytyy mutta kai se noillakin pysähtyy :?:
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2272
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ....keula ylös ja sitten vaan huolehditaan että nestettä on korkin kaulusta myöten kokoajan säiliössä ....näin säiliön taka osa pysyy täynnä kokoajan ....ja eiku ilmaamaan omalla paineella ...vaihtuu samalla nestekin osittain uudenmaksi kun annat valua kunnolla :twisted: ...muista ottaa vanha pulloon EI maahan :shock:
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

niin tein ja tarkemminkuin katsoin niin se todellakin pitää olla kaulusta myöten täynnä eipäollut...

kanisteriin otin nesteet saattavat palaa sen jäteöljynkera ulkotulessa joskus :twisted: ...
:idea: eipähän kasvaisi rikkaruohoja pihassa jos sinne ne vaihtais :wink: no ei..
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
andyx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Su 24.10.2010 22:17

Re: Jarrujen ilmausvinkki (w124 + mahd. muut)

Viesti Kirjoittaja andyx »

Kiitoksia tästäkin topicista, nimimerkillä merkkivalo palaa vaikka "nestettä on riittämiin"... olin huomenna viemässä autoa pajalle ;)
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Vastaa Viestiin