W 124 lämmönsäätöpaneelin viat
W 124 lämmönsäätöpaneelin viat
Onkohan täällä foorumissa kellään tietoa mikä siitä paneelin piirikortilta yleisimmin hajoaa.Mulla on tällä hetkellä menpssa jo kolmas säätöpaneeli.jos jollain on näistä tarkempaa tietoa olisin kiitollinen tiedoista.Niistä kahdesta käytetystä saattais saada pienelläkin laitolla toimivia ,kun vaan tietäis niiden heikon lenkin.

Mercedes-Benz E200 CDI A Classic 1999
Re: W 124 lämmönsäätöpaneelin viat
etkös kokeillutkin jo hakua? (lämmönsäätöpaneeli, *paneeli jne.)mikkall kirjoitti:Onkohan täällä foorumissa kellään tietoa mikä siitä paneelin piirikortilta yleisimmin hajoaa.Mulla on tällä hetkellä menpssa jo kolmas säätöpaneeli.jos jollain on näistä tarkempaa tietoa olisin kiitollinen tiedoista.Niistä kahdesta käytetystä saattais saada pienelläkin laitolla toimivia ,kun vaan tietäis niiden heikon lenkin.![]()
tuntuu olevan aika yleinen vika satakaksnelosissa, ja on tarkoitus koota jonkinlaista yhteenvetoa tai tietoa lämmönsäätöpaneelista lähiaikoina nettiin. esim. piirikaavio on jo olemassa paneelista, ja tästä kuuluu suuri kiitos jäsen mjo33400:lle, joka digikuvien perusteella piirsi kaaviot: minulta olisi jäänyt tekemättä moinen työ
mutta onko jokin tietty komponentti selkeästi vikana, siihen saa viisaammat sanoa...
Älä Jere päätä tollaseen lauseeseen vastaustasi, eihän tohon uskalla sen jälkeen vastata.
Mutta asiaan, pääsääntöisesti paneelissa hajoaa ohjaustransistorit. Analogia piirit ei yleensä hajoa, koska eivät joudu rasitukselle. Iso piiri (selvittämättä mikä on ) ei hajoa muusta kuin jännitepiikistä ja sekin on aika hyvin eliminoitu. Transistorit on helppo mitata ilman jännitteitä. Itse asiassa voisin vaikka korjailla niitä korvausta vastaan. 
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Oiskohan magneettiventtiilit jumissa? Pistä puhaltamaan kylmää, ja käy naputtamassa vaikka jakoavaimella magneettiventtiilejä (akun edessä muistaakseni, kaksi metallinväristä möhkylää vierekkäin, joita myöskin pässinkiveksiksi kutsutaan). Mikäli naputtelun jälkeen alkaa puskea kylmää, niin vika on paikallistettu, muttei toki vielä korjattu...PKivireki kirjoitti:Joku vois perustaa noitten 124sen lämppäreitten korjaamiseen erikoistuneen firman.Asiakkaitta varmaan riittäis. Täälä esimerkiksi yksi.
Pelkkää lämmintä nääs pukkaa. Ja sähköpuolen tietämys rajoittuu autostereotasolle..
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Periaatehan voisi olla,että kun asiakas lähettää rikkinäisen
tulemää vaikka postissa niin samaan aikaan korjaaja lähettäisi korjatun tulemaan,näin seisokki jäis lyhyeksi.
Tästä on juuri kysymys. Priimus lämmittimien suhteen toimin juuri näin
PS. Ainoa huomautus on, että risan piirilevyn täytyy tulla ensin perille, jootta näkee, että piirilevy on asiallisessa kunnossa fyysisesti eikä raiskattu.
tulemää vaikka postissa niin samaan aikaan korjaaja lähettäisi korjatun tulemaan,näin seisokki jäis lyhyeksi.
Tästä on juuri kysymys. Priimus lämmittimien suhteen toimin juuri näin
PS. Ainoa huomautus on, että risan piirilevyn täytyy tulla ensin perille, jootta näkee, että piirilevy on asiallisessa kunnossa fyysisesti eikä raiskattu.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Jaaha, meitsin 124sen lämppärivika muuttikin muotoaan.
Nykyinen vika-olomuoto lämppärissä onkin sitte sellainen, että kun molemmat lämmönsäätönamiskat on asetettu kohtaan "kylmin", niin keskeltä pukkaa kylmää ja reunoilta sitten kuumaa. Oli puhaltimen teho/kautta suuntaaminen mihin nsuuntaan tahi symboliin tahansa. (symboleittten semiotiikkaan täytyy joskus varmaan tutustua, ohjekirjan puuttuessa en ole jaksanut)
Kuulostaako tutulta kenellekään? pässinkiveksiä täytyy innostua koettelemaan viikonloppuna jahka sienestämiseltä kerkeää..
Nykyinen vika-olomuoto lämppärissä onkin sitte sellainen, että kun molemmat lämmönsäätönamiskat on asetettu kohtaan "kylmin", niin keskeltä pukkaa kylmää ja reunoilta sitten kuumaa. Oli puhaltimen teho/kautta suuntaaminen mihin nsuuntaan tahi symboliin tahansa. (symboleittten semiotiikkaan täytyy joskus varmaan tutustua, ohjekirjan puuttuessa en ole jaksanut)
Kuulostaako tutulta kenellekään? pässinkiveksiä täytyy innostua koettelemaan viikonloppuna jahka sienestämiseltä kerkeää..
w124:n viimeisimmän faceliftin yhteydessä ('93) tuli sellainen parannus, että keskeltä saa tulemaan halutessaan myös kuumaamjo33400 kirjoitti:Tarkoitatko, "keskeltä pukkaa kylmää" niitä yläpaneeleita. Ohjekirjan mukaan sieltä ei tulekaan kuin raitista.
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Millähän näppäinkoodilla tuo tapahtuu, kun ei omasta -94 tuu kuin kylmää.Mogge kirjoitti:w124:n viimeisimmän faceliftin yhteydessä ('93) tuli sellainen parannus, että keskeltä saa tulemaan halutessaan myös kuumaamjo33400 kirjoitti:Tarkoitatko, "keskeltä pukkaa kylmää" niitä yläpaneeleita. Ohjekirjan mukaan sieltä ei tulekaan kuin raitista.
Täytyypä alkaa kääntelemään namiskoita, sillä tuohan olisi kerrassaan jees ominaisuus.
W219 350CLS -06
S204 220CDI -12
Exät MB:t:
W209 240CLK -04
S204 180CDI -12
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
S204 220CDI -12
Exät MB:t:
W209 240CLK -04
S204 180CDI -12
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
eikös tuo ole vain ilmastoitujen mallien ominaisuus???Hannu V. kirjoitti:Millähän näppäinkoodilla tuo tapahtuu, kun ei omasta -94 tuu kuin kylmää.Mogge kirjoitti:w124:n viimeisimmän faceliftin yhteydessä ('93) tuli sellainen parannus, että keskeltä saa tulemaan halutessaan myös kuumaamjo33400 kirjoitti:Tarkoitatko, "keskeltä pukkaa kylmää" niitä yläpaneeleita. Ohjekirjan mukaan sieltä ei tulekaan kuin raitista.
Täytyypä alkaa kääntelemään namiskoita, sillä tuohan olisi kerrassaan jees ominaisuus.
Voipi hyvinkin olla. Omani ei ole viimeisintä faceliftiä, kunhan kuulopuheita toistelin. Mutta siis ainakin joissain w124:ssa saa keskeltäkin tarvittaessa kuumaaMika.T kirjoitti:eikös tuo ole vain ilmastoitujen mallien ominaisuus???Hannu V. kirjoitti:Millähän näppäinkoodilla tuo tapahtuu, kun ei omasta -94 tuu kuin kylmää.Mogge kirjoitti:w124:n viimeisimmän faceliftin yhteydessä ('93) tuli sellainen parannus, että keskeltä saa tulemaan halutessaan myös kuumaamjo33400 kirjoitti:Tarkoitatko, "keskeltä pukkaa kylmää" niitä yläpaneeleita. Ohjekirjan mukaan sieltä ei tulekaan kuin raitista.
Täytyypä alkaa kääntelemään namiskoita, sillä tuohan olisi kerrassaan jees ominaisuus.
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
- Dieselmies
- Vakiokalustoa

- Viestit: 138
- Liittynyt: La 07.08.2004 19:38
Re: W 124 lämmönsäätöpaneelin viat
Täälläkin lämmönsäätöpaneeli temppuili aikansa kylmää....kuumaa..kylmää ja perkele ... ennenkuin viitsin alkaa tutkia missä vika piilee. Ensinnäkin käytin magneettiventtiilit auki , ei mitään köhnää, aivan kuin uudet ja muutenkin pelittivät hyvin.Seuraavaksi käytin lämmönsäätöpaneelin irti, mistä sitten löytyi se vika, kuskin puoleisen säätörullan tinaukset irronneet " viiksistä" 2 irti neljästä, ei kun uudelleen tinaus niin alkoi pelittään. Lämmönsäätörullat on muutenkin aika hepposesti tuettu, nitkuttaa ajan päälle tinaukset irti , varsinkin jos käyttää säätörullia raskain käsin , niinkuin itsellänikin on ollut ennen tapana pyöräyttää vauhdilla päin maxim lämpöä kylmään autoon mennessä.mikkall kirjoitti:Onkohan täällä foorumissa kellään tietoa mikä siitä paneelin piirikortilta yleisimmin hajoaa.Mulla on tällä hetkellä menpssa jo kolmas säätöpaneeli.jos jollain on näistä tarkempaa tietoa olisin kiitollinen tiedoista.Niistä kahdesta käytetystä saattais saada pienelläkin laitolla toimivia ,kun vaan tietäis niiden heikon lenkin.![]()
Vanhempana viisaampi, autoni on MB 300 D -90
Mikä oli vikana paneelissa? miten sait purettua paneelin..?
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Vikana oli se, että kuskinpuolen lämmönsäätö toimi välillä ja välillä ei(tuli vain kylmää tai kuumaa). Apukuskinpuoli toimi normaalisti.vesqju kirjoitti:Mikä oli vikana paneelissa? miten sait purettua paneelin..?
Purkuohje lainaten Jeren kirjoitusta tuolta toisen otsakkeen alta:
purkaminen meneepi suurin piirtein näin:
- puhaltimen nopeus- ja puhallusilman suuntausnupikat ensin irti, lähtevät vetämällä topakasti
- näiden alla kaksi kiinnitysmutteria, jotka pitää aukaista
- radion (tai sen paikan) yläpuolella on kaksi ruuvia, ne pois niin puupaneeli kääntyy ylös ja on irroitettavissa
- alla lämmönsäätöyksikkö muovikehikossa, prismat pois ja se musta kansi , itse kehikko kiinni neljällä ruuvilla
- ja liitin irti muovikehikon takaa, nyt pitäisi olla lämmönsäätöpaneeli irti
itse piirikortin irrottaminen muovikehikoista, jos mielenkiintoa riittää:
- lämmönsäädöt kannattaa kääntää jompaa kumpaan ääriasentoon (pitäis kuulua kliks), tämä helpottaa kokoamista
- lämmönsäätörullien ympärillä muovisuojat, jotka pitää kammeta pois (tahtoovat sitten hajota ne pikku klipsut, joten ei ihan 20 asteen pakkasessa kannata repiä)
- rullat irtoavat kampeamalla niitä kohtisuoraan sivuille, esim. leveäkärkinen meisseli tähän oiva apuväline
- ratasmekanismit lähteävät myös kampeamalla
- keskellä piirikorttia on molemmin puolin kaksi muovista tappia, joita pitää hieman "avittaa" että itse kortti lähtee pois: kortin voi työntää takaa painamalla liittimen nastoja
Pistä hakusanaksi esim. lämmönsäätöpaneeli ja seuraile keskusteluja niin taatusti löytyy ohjeita sekä monesti myös kuvia!!!
Itsekkin rupesin tuumasta toimeen näiden ohjeiden avulla. Kiitoksia vaan kaikille!!!
ps. Varovaisuutta purkamisessa!! Kannattaa varata tarpeeksi aikaa, että saa rauhassa purkaa ja kasata, ettei tule turhia vahinkoja.
Unohtu mainita se vika tarkemmin...Siis lämmönsäätörullan "viikset" olivat irti piirilevystä ja näin siinä oli kosketus vain aikaajoin(jos ollenkaan). Helppo homma tinata takaisin. Samalla juotin uudelleen myös muita "epäilyttäviä" juotoksia. En ole mikään elektroniikka expertti, mutta tällä kertaa korjaus onnistui. Kiitos foorumilaisille!
Kiitokset kaikille jotka antoivat neuvoja.. Paneeli toimii mainiosti tinauksen jälkeen, oikean puolen säätörullan tinaukset oli irti... Stana ku tuli hermostuksissa ostettua tuo uusi paneeli, ja sit se ei toiminu vaan puhalti vain kuumaa...
palautus oikeutta/vaihto-oikeutta ei taida olla kun hommasin sen saksan maalta, no jospa sen sais myytyä jollekin joka ei viitsi ruveta tinailee.. Ai niin, uusi paneeli taitaa olla ilmastoituun malliin..
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
olen kyl samaa mieltä et joku sähkö? ammattimies, kannattais
ruveta korjaan näitä lämmönsäätöyksiköitä, kun ovat kyl turkasen kalliita.
eli jos jollain kiinnostusta ja taitoa, niin kannattais varmaan harkita
sellaista pientä sivu bisnestä iltahommina.
ruveta korjaan näitä lämmönsäätöyksiköitä, kun ovat kyl turkasen kalliita.
eli jos jollain kiinnostusta ja taitoa, niin kannattais varmaan harkita
sellaista pientä sivu bisnestä iltahommina.
MB W124 300D -85
ex MB S124 250TD -87
ex MB W201 2.0D -86
ex MB W124 3.0D -86
ex MB W124 2.5D-85
ex MB W124 2.0B-88 ex
ex MB S124 250TD -87
ex MB W201 2.0D -86
ex MB W124 3.0D -86
ex MB W124 2.5D-85
ex MB W124 2.0B-88 ex




