270 cdi sylinteri järjestys
270 cdi sylinteri järjestys
Mistähän löytyis sylinteri järjestys ko.mottoriin? Vaihdoin kaikki hehkut mutta vielä ilmoittaa että 2 sylinterin hehku oikosulussa. Mitaten kaikki kuitenkin näyttäis olevan ok.
Re: 270 cdi sylinteri järjestys
Yleensä se lasketaan jakopäästä päin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: 270 cdi sylinteri järjestys
Rele rikkiauthan kirjoitti:Mistähän löytyis sylinteri järjestys ko.mottoriin? Vaihdoin kaikki hehkut mutta vielä ilmoittaa että 2 sylinterin hehku oikosulussa. Mitaten kaikki kuitenkin näyttäis olevan ok.
(ja jos olisi auton tiedot näkyvissä voisi mahdolisen korjaus vinkin laittaa)
jakopään suunasa eli mootorin etuosassa on 1syl ja siitä sitten kohti tuulilasia 2syl, jen
-10
,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
- Tukala
- Mersumies
- Viestit: 600
- Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
- Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)
Re: 270 cdi sylinteri järjestys
Tässä välissä, sanotaanko nyt vaikka muutama mielenkiintoinen seikka, näihin sylinterien järjestyksiin tai siihen miten niitä tulkitaan. Se kun ei ihan aina näytä olevan selvää valmistajalle / saati "koulutetulle" huoltohenkilöstölle.
Saattaa olla että koskee pääasiassa näitä "isompia" motteja, mutta tässäpä vaikka pari valmistaja joille esim. 1-sylinterin paikka ei ole aivan selvää pässinlihaa:
Scania & Volvo (tarkemmmin Deutz / - & vact).
Otan esimerkkitapauksen; Jakopää on vängällä ängetty vauhtipyörän taakse, ja tällöin valmistajan mukaan syl. nrot. yhdestä kuuteen, lasketaan "kaavelista" moottorin "etupäätä" kohden. Ruiskutus/sytytysjärjestys taasen päinvastoin, eli etupäästä laskien 1-5-3-6-2-4, mutta mikäli aiotkin säätää c"vain" venttiilit.. Syl. nro 1 löytyykin jakopäästä, ts. vauhtipyörän puolelta. Edellisellä seikalla ei sikäli ole merkitystä jos syt.järjestys on tiedossa, muutoin taas "veivaamista" on pikkuisen enemmän.
SUMMARUM:
Luojan kiitos, näistä harvemmin enää tarvitsee tai edes pystyy ruiskutusennakkoa "perinteisillä metodeilla säätämään.
Saattaa olla että koskee pääasiassa näitä "isompia" motteja, mutta tässäpä vaikka pari valmistaja joille esim. 1-sylinterin paikka ei ole aivan selvää pässinlihaa:
Scania & Volvo (tarkemmmin Deutz / - & vact).
Otan esimerkkitapauksen; Jakopää on vängällä ängetty vauhtipyörän taakse, ja tällöin valmistajan mukaan syl. nrot. yhdestä kuuteen, lasketaan "kaavelista" moottorin "etupäätä" kohden. Ruiskutus/sytytysjärjestys taasen päinvastoin, eli etupäästä laskien 1-5-3-6-2-4, mutta mikäli aiotkin säätää c"vain" venttiilit.. Syl. nro 1 löytyykin jakopäästä, ts. vauhtipyörän puolelta. Edellisellä seikalla ei sikäli ole merkitystä jos syt.järjestys on tiedossa, muutoin taas "veivaamista" on pikkuisen enemmän.
SUMMARUM:
Luojan kiitos, näistä harvemmin enää tarvitsee tai edes pystyy ruiskutusennakkoa "perinteisillä metodeilla säätämään.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
----------------------
Re: 270 cdi sylinteri järjestys
Joo eli deutzissa se alkaa takaa mutta on siellä takana se jakopääkin...eli jakopäästä päin aina...sitten miten v-koneisesta katsotaan yleisesti kumpu on ykkönen...kaiketi jakopäästä katsottuna vasen on yksi...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- Tukala
- Mersumies
- Viestit: 600
- Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
- Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)
Re: 270 cdi sylinteri järjestys
Kyllä, juurikin niin että jakopäästä laskien. Tuo esimerkkini taasen on "virallisesta korjaamo-ohjeesta", muttaulkomuistiin tuo ei ainakaan itselläni ole helpolla jäänyt.atlas kirjoitti:Joo eli deutzissa se alkaa takaa mutta on siellä takana se jakopääkin...eli jakopäästä päin aina...sitten miten v-koneisesta katsotaan yleisesti kumpu on ykkönen...kaiketi jakopäästä katsottuna vasen on yksi...
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
----------------------
Re: 270 cdi sylinteri järjestys
En tiedä onko taas trollia, mutta moottoritekniikkaa kun on opiskellut, selviää että ajoneuvomoottorit ja teollisuusmoottorit jakautuu sylinterijärjestyksen mukaan. Moottorit myös suunnitellaan sytysjärjestyksen mukaan balanssiin.
+358 18B8FE99
- Tukala
- Mersumies
- Viestit: 600
- Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
- Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)
Re: 270 cdi sylinteri järjestys
Vai trollia ja moottoritekniikan opiskelua... Opiskelua kait se on hakukoneiden kiivas käyttökin.J.Kulmala kirjoitti:En tiedä onko taas trollia, mutta moottoritekniikkaa kun on opiskellut, selviää että ajoneuvomoottorit ja teollisuusmoottorit jakautuu sylinterijärjestyksen mukaan. Moottorit myös suunnitellaan sytysjärjestyksen mukaan balanssiin.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
----------------------
Re: 270 cdi sylinteri järjestys
Onneksi tai valitettavasti kaikki tiedot moottoritekniikasta ei löydy hakukoneiden sivustoilta.Tukala kirjoitti:Vai trollia ja moottoritekniikan opiskelua... Opiskelua kait se on hakukoneiden kiivas käyttökin.J.Kulmala kirjoitti:En tiedä onko taas trollia, mutta moottoritekniikkaa kun on opiskellut, selviää että ajoneuvomoottorit ja teollisuusmoottorit jakautuu sylinterijärjestyksen mukaan. Moottorit myös suunnitellaan sytysjärjestyksen mukaan balanssiin.
Moottoritekniikassa ja suunnittelussa on paljon sellaisia lainalaisuuksia, jotka ovat vain suunnittelijoiden tiedossa.
+358 18B8FE99
- Tukala
- Mersumies
- Viestit: 600
- Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
- Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)
Re: 270 cdi sylinteri järjestys
...Voi ja voih...
Millään viitsisi aloittaa vääntöä ja kääntöä vääntövärähtelyistä tms.,joten antaapa olla, koska täältä tuota suunnittelutason tietoa jo löytyykin.
Millään viitsisi aloittaa vääntöä ja kääntöä vääntövärähtelyistä tms.,joten antaapa olla, koska täältä tuota suunnittelutason tietoa jo löytyykin.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
----------------------
Re: 270 cdi sylinteri järjestys
Onkos Kulmala ollut suunnittelemassa tota uutta Wärtsilän dieseliä?92 cm on halkaisija ja iskunpituus vajaa 3,5 metriä?!
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Re: 270 cdi sylinteri järjestys
Vaika kysymys ei liity millään tavalla aiheeseen niin vastataan nyt jotakin tiedonjanoiselle.mpower kirjoitti:Onkos Kulmala ollut suunnittelemassa tota uutta Wärtsilän dieseliä?92 cm on halkaisija ja iskunpituus vajaa 3,5 metriä?!
Ei noissa teollisuus- ja laivamoottoreissa ole mitään erikoisempaa, oli valmistaja mikä taho tahansa. Suunnittelupöydällä moottorit tehdään, kokoonpano sitten muualla. Tiedän ja tunnen kyseisen moottorin suunnittelijatiimin, ettei siitä sen enempää. Paikanpäällä olen myös tutustunut moottorin valmistukseen / kokoonpanoon.
Nämä leikkimieliset kysymykset moottoreiden sylinterijärjestyksestä ovat hupaisia. Tämmöistäkö tämä foorumin tietopohja / tietämättömyys on. Yleisimpiin kysymyksiin löytyy vastaus Googlettamalla, mutta speciaalitietoa mainitusta tekniikasta ei löydy.
+358 18B8FE99
Re: 270 cdi sylinteri järjestys
J.Kulmala kirjoitti:Vaika kysymys ei liity millään tavalla aiheeseen niin vastataan nyt jotakin tiedonjanoiselle.mpower kirjoitti:Onkos Kulmala ollut suunnittelemassa tota uutta Wärtsilän dieseliä?92 cm on halkaisija ja iskunpituus vajaa 3,5 metriä?!
Ei noissa teollisuus- ja laivamoottoreissa ole mitään erikoisempaa, oli valmistaja mikä taho tahansa. Suunnittelupöydällä moottorit tehdään, kokoonpano sitten muualla. Tiedän ja tunnen kyseisen moottorin suunnittelijatiimin, ettei siitä sen enempää. Paikanpäällä olen myös tutustunut moottorin valmistukseen / kokoonpanoon.
Nämä leikkimieliset kysymykset moottoreiden sylinterijärjestyksestä ovat hupaisia. Tämmöistäkö tämä foorumin tietopohja / tietämättömyys on. Yleisimpiin kysymyksiin löytyy vastaus Googlettamalla, mutta speciaalitietoa mainitusta tekniikasta ei löydy.
joo, mää olin kanssa siellä samassa tiimissä kimmon ja janipetterin kanssa. tunnen kyllä erittäin hyvin tän moottorin konsstruktiot ja vääntövärähtelyt. ja tärinät.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 270 cdi sylinteri järjestys
Wärtsilän moottorisuunnittelutiimiissä ei ole Perttu Pitkastä eikä muitakaan mainittuja heppuja.
+358 18B8FE99
Re: 270 cdi sylinteri järjestys
höpö höpö. sää luet nyt jotain vääriä papereita. kyllä siellä on, kun me kimmona ja janipetterin kanssa siellä olluun pidetty palavereita ja tehty suunnitelukonstruktiota ja mitä kaikkee.J.Kulmala kirjoitti:Wärtsilän moottorisuunnittelutiimiissä ei ole Perttu Pitkastä eikä muitakaan mainittuja heppuja.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 270 cdi sylinteri järjestys
pera8x kirjoitti:höpö höpö. sää luet nyt jotain vääriä papereita. kyllä siellä on, kun me kimmona ja janipetterin kanssa siellä olluun pidetty palavereita ja tehty suunnitelukonstruktiota ja mitä kaikkee.J.Kulmala kirjoitti:Wärtsilän moottorisuunnittelutiimiissä ei ole Perttu Pitkastä eikä muitakaan mainittuja heppuja.
Aika huonosti on moottorisuunnittelusta tietoa, kun ei edes työtahdin aikana olevasta mäntään kohdistuvasta paineesta ei ole tietoa....viitaten toisen topiciikin mietelmiin.
Suunnittelutiimin kokouksiin ja työtehtäviin ei tyhjäntoimittajilla ole asiaa.
+358 18B8FE99
Re: 270 cdi sylinteri järjestys
Rumiluksen kannattaa uusittaa reseptit ajantasalle.
Alkaa jutut olla taas siinä mallissa
Alkaa jutut olla taas siinä mallissa
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Re: 270 cdi sylinteri järjestys
Oliskos tuo rele korjattavissa. Otin kyllä irti ja katselin että aika tiivis pakkaus. Auto on 270 cdi-vm05. Tulpissa ei vikaa ja johdotuksetkin tarkastettu. Aina vaan välillä hehkuvalo palaa käynnistyksen jälkeen.CDI203 kirjoitti:Rele rikkiauthan kirjoitti:Mistähän löytyis sylinteri järjestys ko.mottoriin? Vaihdoin kaikki hehkut mutta vielä ilmoittaa että 2 sylinterin hehku oikosulussa. Mitaten kaikki kuitenkin näyttäis olevan ok.
(ja jos olisi auton tiedot näkyvissä voisi mahdolisen korjaus vinkin laittaa)
jakopään suunasa eli mootorin etuosassa on 1syl ja siitä sitten kohti tuulilasia 2syl, jen
-10
,
Re: 270 cdi sylinteri järjestys
Mittaa hehkujen vastus josko hehku olisi kumminkin rikki
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: 270 cdi sylinteri järjestys
Eikös yleisesti kun järki ihmiset haluavat diesel auton ja ajetaan paljon niin yleensä järki valinta kallistuu mersuun..ainakin jotka ovat muitakin merkkejä kokeilleet.
Cdi moottori on mersulla kyllä hyvä...tokko tuolla on täyttä tai huonoa moottoria ollenkaan..OM604 mutta sen huono osa on vain Lucas pumppu muuten kone kestää kauheasti.
Edit...meni muuten vika topikiin tää kommentti mutta olkoon.
Cdi moottori on mersulla kyllä hyvä...tokko tuolla on täyttä tai huonoa moottoria ollenkaan..OM604 mutta sen huono osa on vain Lucas pumppu muuten kone kestää kauheasti.
Edit...meni muuten vika topikiin tää kommentti mutta olkoon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 270 cdi sylinteri järjestys
Osa porukasta on niin häiriintyneitä, tokkopa topiikin aiheeseen liittyen on sama mitä täällä hörisee. Mielenkiintoa pitää yllä , mistä päästä ne huurut tulee ulos.atlas kirjoitti:Eikös yleisesti kun järki ihmiset haluavat diesel auton ja ajetaan paljon niin yleensä järki valinta kallistuu mersuun..ainakin jotka ovat muitakin merkkejä kokeilleet.
Cdi moottori on mersulla kyllä hyvä...tokko tuolla on täyttä tai huonoa moottoria ollenkaan..OM604 mutta sen huono osa on vain Lucas pumppu muuten kone kestää kauheasti.
Edit...meni muuten vika topikiin tää kommentti mutta olkoon.
+358 18B8FE99