etrade kirjoitti:Kuullostaa uskomattomalta että momenttiavain ei naksu ja hehku menee syvemmälle niin pitää jäähdytellä kone että saa momenttiavaimen naksumaan
Ei tuommosta kukaan ole puhunut/kirjoittanut. Kannattaa lukea se komentti liittyen yleisesti momenttiavaimen käyttöön kun sekin voi mennä pieleen joltakin. Ihan olen itsekkin katkonut joskus jonkin M6 pultin konetta kasatessa kun en ollut huolellinen.
Huolimattomuus hehkun kanssa on sitten käytännössä katastrofi, saattaa tosin siirtyä seuraavan omistajan murheeksi.
Tuosta moottori kuuma, hehkutulppa kylmä tilanteesta. Vedetään tulppa momenttiin, tulppa alkaa lämmetä, jolloin se luonnostaan pitenee, kierre pitää toisen pään paikallaan, kartio pitää toisen pään paikallaan, momentin pitäisi lisääntyä kaiken järjen mukaan. Tuttu ilmiö jolla liian piukka reikä saadaan akseliin kiinni jäähdyttämällä reikä, asennuksen jälkeen noita ei saa millään irti ilman lämpötilaeroja.
Muuttuuko momentti olennaisesti jos tulppa on kädenlämpöinen (30) ja moottori on enää vaikkapa 60-70 kun sinne on suihkuteltu aineita ja ilmoja. En usko momentin muuttuneen liikaa mutta teoria on teoriaa, jolla saa forumeille säpinää

Suosittelen että ruuvaa käsin kaikki hehkutulpat paikallen ja sitten alkaa vetämään niitä momenttiin, se tulppa lämpenee hyvin äkkiä moottorin lämpöön ollessaan reijässään, joten "ongelma" on täysin teoreettinen. Jossakin muussa yhteydessä ongelma voi olla todellinen.
Oikein asennettejun tulppien kierteessä ja varressa ei pitäisi näkyä nokea, eli Sergeyn tulpat on vuotaneet ainakin hitusen.
veskola kirjoitti:Momenttiavaimen käytössä pitää myös olla tarkkana erityisesti näiden pienten momenttien kanssa, joskus ne jää sellaiseen tilaan ettei naksahda vaikka miten veivaa eli oikea tapa on aina vääntää toiseen suuntaan reilusti liikkuvat pois ja sitten tasaisella liikkeellä kunnes naksahtaa. Mikäli loppuu liikerata niin jälleen toiseen suuntaan kaikki auki ja taas pitkaa tasainen liike kunnes naksahtaa.
Tuo korostuu erityisesti jos joutuu käyttämään isoille momenteille tarkoitettua avainta pienten momenttien kanssa. Oikeastaan työkalupakkiin pitäisi kuulua nykyisen kahden avaimen lisäksi vielä yksi todella pienille momenteille tarkoitettu avain.
P.S Semmosenkin olen huomannut että jos koneen kasaa nolla-asteisessa tallissa niin kaikki momentit tahtoo jäädä ja konetta saa vajaiksi ja konetta saa jälkikäteen kiristellä. Paras on jos saa kasata huoneenlämmössä.