Kiinni juuttuneet hehkutulpat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat

Viesti Kirjoittaja aziz »

etrade kirjoitti:
aziz kirjoitti:Tässä välissä tulppa ilmeisesti lämpölaajeni ja tiukkaantui itsestään.
Eikö nuo Cdi hehkutulpat pohjaa ollenkaan?

Käskin kaverin pyörittää kiinni om602 hehkun kuumaan koneeseen ja ite lähdin nopeasti hakemaan kaupasta lisää varaosia, niin perkele ei ollut pyorittäny loppuun vaan sanoi että hyvin se sinne menee ja laita lopulliseen momenttiin ite. Ristus kun jämähti hehku puoli senttiä pohjasta eikä minkäänlaisella voimalla syvemmälle kun kone kylmä. Momentit sitten kun pohjas ainakin om602, mutta Cdi en tiedä.
Kyllä kait nekin pohjaa, en muista tarkkaan rakennetta, mutta jos hehkun jenka on kylmänä hieman väljä kannen kierteeseen verrattuna, niin momentistakin tulee väkisin väärä maalaisjärjellä ajateltuna. Tämähän on mutuilua, mutta näin kävi joka tapauksessa asennettaessa näissä molemmissa tapauksissa.
Niin kuin Veskolakin totesi, niin kaikkein turvallisin tapahan olisi ootella jäähtymistä, mutta tuskin ne esim. vehollakaan joutaa odottelee. Nimimerkki Dealerihan voisi tämän vahvistaa, että miten toimii virallinen huoltoukko.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat

Viesti Kirjoittaja pera8x »

voihan sen auton ajaa sinne korjaamolle jo edellisenä iltana, jollonka kone on takuulla kylmä ennenku sitä aletaan korjaileen.

meillä oli tuolla ex duunissa ihan normi käytäntö, että jos huollossa oli tiedossa, että esim. venttiilin välyksiä piti tutkailla, niin piti tuoda laite hyvissä ajoin paikalle, mieluiten jo edellisenä päivänä. näin pääsee tekeen työn niinkuin se kuuluukin, eikä tule vääristymiä lukemiin.
W201 250DT 20V
w201 190E
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat

Viesti Kirjoittaja etrade »

Cdi vehkeen kanssa saa siis olla tarkkana ettei kiristä hehkua kuumaan sylinteriin jolloin se saattaa huomaamatta lumpsahtaa palotilaan ja kannen irrotus edessä?
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat

Viesti Kirjoittaja aziz »

etrade kirjoitti:Cdi vehkeen kanssa saa siis olla tarkkana ettei kiristä hehkua kuumaan sylinteriin jolloin se saattaa huomaamatta lumpsahtaa palotilaan ja kannen irrotus edessä?
Mites tää lumpsahdus on mahdollista?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat

Viesti Kirjoittaja arska10 »

aziz kirjoitti:
etrade kirjoitti:Cdi vehkeen kanssa saa siis olla tarkkana ettei kiristä hehkua kuumaan sylinteriin jolloin se saattaa huomaamatta lumpsahtaa palotilaan ja kannen irrotus edessä?
Mites tää lumpsahdus on mahdollista?
Tuota itsekkin ihmettelin. Eiköhän se hehku vaan katkee siihen ja jää paikoilleen, siitä ne harmit alkaa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Tinzku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 17.11.2014 22:16

Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat

Viesti Kirjoittaja Tinzku »

pera8x kirjoitti:voihan sen auton ajaa sinne korjaamolle jo edellisenä iltana, jollonka kone on takuulla kylmä ennenku sitä aletaan korjaileen.
En tiedä onko mitään hyötyä, mutta itsellä ollu tapana ajaa kunnolla kuumaksi kone ennenkun hehkuja ruvennut vaihtaan. Siinä toivossa, että lähtis paremmin irti, ja ei ole ongelmia irtoamisen suhteen ollut.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Tinzku kirjoitti:
pera8x kirjoitti:voihan sen auton ajaa sinne korjaamolle jo edellisenä iltana, jollonka kone on takuulla kylmä ennenku sitä aletaan korjaileen.
En tiedä onko mitään hyötyä, mutta itsellä ollu tapana ajaa kunnolla kuumaksi kone ennenkun hehkuja ruvennut vaihtaan. Siinä toivossa, että lähtis paremmin irti, ja ei ole ongelmia irtoamisen suhteen ollut.
no joo. näin hehkujen vaihtoa ajatelleen homma on vähän kakspiippunen. irti lähtee varmasti parhaiten kone kuumana. mutta uudet pitäis laittaa kylmään koneeseen..
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat

Viesti Kirjoittaja veskola »

En uskaltaisi lähteä edes yrittämään CDI koneen tulppaa irti kylmästä koneesta. Rakenne on ihan sama eli kiristetään kunnes kartio ottaa vastaan, tappi vain on pidempi ja heikompi, joten katkeamisen todennäköisyys on moninkertainen vanhaan verrattuna.
Lisää tietoa: www.skg.fi
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat

Viesti Kirjoittaja etrade »

No jos rakenne on sama niin miksei sitä voi vaikka käsin pyöritellä kuumaan koneeseen kartioon asti ja sitten odotella jäähtymistä että saa momenttiavaimen naksumaan oikeas kohtaa.
Kuullostaa uskomattomalta että momenttiavain ei naksu ja hehku menee syvemmälle niin pitää jäähdytellä kone että saa momenttiavaimen naksumaan vai onko se hehku lämpimään koneeseen tosiaan niin väljä että lumpsahtaa kartiosta ohi palotilaan.

Uskomatonta suunnittelua saksalaisella koko Cdi hehkutuksen suhteen... Hehku vetää oikosulkuun rikkoutuessaan ja rikkoo hehkureleen...
Jos hehkulamppukin vetäis oikosulkuun rikkoutuessaan ja polttais talon... ristus.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tänää vaihoin OM611 hehkut ja niin että lämmin moottori, vanhat irti akkuruuvinvääntimellä, kalvoin paskat pois reijistä (tein kalvaimen itte vanhasta hehkusta) sillä pyöritin reijät puhtaaks, vähä bräkleeeniä suihkasin reikiin ja paineilmalla noki pois kierteistä. Valkoisella febin vaseliinilla sivelin uudet hehkut ja vedin ensin käsivoimin ne pohjaan, sen jälkeen kiristin ne momenttiin. koko työhön meni n 20min. Jäikö ne nyt sitten löysälle?

Kalvaimeen jäi paljon paskaa! yksi oli OEM mersun tähdellä varustettu hehku ja se oli tiukassa, alkoi jo pelottamaan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat

Viesti Kirjoittaja veskola »

etrade kirjoitti:Kuullostaa uskomattomalta että momenttiavain ei naksu ja hehku menee syvemmälle niin pitää jäähdytellä kone että saa momenttiavaimen naksumaan
Ei tuommosta kukaan ole puhunut/kirjoittanut. Kannattaa lukea se komentti liittyen yleisesti momenttiavaimen käyttöön kun sekin voi mennä pieleen joltakin. Ihan olen itsekkin katkonut joskus jonkin M6 pultin konetta kasatessa kun en ollut huolellinen.

Huolimattomuus hehkun kanssa on sitten käytännössä katastrofi, saattaa tosin siirtyä seuraavan omistajan murheeksi.

Tuosta moottori kuuma, hehkutulppa kylmä tilanteesta. Vedetään tulppa momenttiin, tulppa alkaa lämmetä, jolloin se luonnostaan pitenee, kierre pitää toisen pään paikallaan, kartio pitää toisen pään paikallaan, momentin pitäisi lisääntyä kaiken järjen mukaan. Tuttu ilmiö jolla liian piukka reikä saadaan akseliin kiinni jäähdyttämällä reikä, asennuksen jälkeen noita ei saa millään irti ilman lämpötilaeroja.

Muuttuuko momentti olennaisesti jos tulppa on kädenlämpöinen (30) ja moottori on enää vaikkapa 60-70 kun sinne on suihkuteltu aineita ja ilmoja. En usko momentin muuttuneen liikaa mutta teoria on teoriaa, jolla saa forumeille säpinää :mrgreen: Suosittelen että ruuvaa käsin kaikki hehkutulpat paikallen ja sitten alkaa vetämään niitä momenttiin, se tulppa lämpenee hyvin äkkiä moottorin lämpöön ollessaan reijässään, joten "ongelma" on täysin teoreettinen. Jossakin muussa yhteydessä ongelma voi olla todellinen.

Oikein asennettejun tulppien kierteessä ja varressa ei pitäisi näkyä nokea, eli Sergeyn tulpat on vuotaneet ainakin hitusen.
veskola kirjoitti:Momenttiavaimen käytössä pitää myös olla tarkkana erityisesti näiden pienten momenttien kanssa, joskus ne jää sellaiseen tilaan ettei naksahda vaikka miten veivaa eli oikea tapa on aina vääntää toiseen suuntaan reilusti liikkuvat pois ja sitten tasaisella liikkeellä kunnes naksahtaa. Mikäli loppuu liikerata niin jälleen toiseen suuntaan kaikki auki ja taas pitkaa tasainen liike kunnes naksahtaa.
Tuo korostuu erityisesti jos joutuu käyttämään isoille momenteille tarkoitettua avainta pienten momenttien kanssa. Oikeastaan työkalupakkiin pitäisi kuulua nykyisen kahden avaimen lisäksi vielä yksi todella pienille momenteille tarkoitettu avain.

P.S Semmosenkin olen huomannut että jos koneen kasaa nolla-asteisessa tallissa niin kaikki momentit tahtoo jäädä ja konetta saa vajaiksi ja konetta saa jälkikäteen kiristellä. Paras on jos saa kasata huoneenlämmössä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat

Viesti Kirjoittaja etrade »

Kiitos kattavasta vastauksesta. Keraamista rasvaa kannattaa varmaan suosia tulpissakin...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Veskola, kyllä, tuo OEM hehku oli se reikä josta noki irtosi. autolla ajettu 450tkm muistaakseni. Yksi hehku oli kuparirasvalla asennettu ja kaksi muuta oli näennäisen kuivia ja puhtaita. Mutta yksikään ei ollut ehjä! kiristykseen käytin bilteman 1/4" pientä momenttiavainta
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kai ne jättää tehtaallakin ne sitten vuotamaan, se on sitä mersun laatua.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mä olen laittanut dieseliä tilkan liukenemaan hehkun juureen ennen irrotusta. Sitten kone kuumaksi ja ainakin vielä on irronnut ilman mitään ongelmia kuumasta koneesta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuolla kun mä irrottelin ja lämmitin konetta niin tulpan kolot oli piripinnassa irroitusöljyä. Näkyy ehkä videollakin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin