
Mitä mieltä moottorin pesusta?
- Sepelimies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 217
- Liittynyt: Su 18.09.2011 22:48
- Paikkakunta: Kiiminki
Mitä mieltä moottorin pesusta?
Onko moottorin pesusta teidän mielestä enemmän haittaa kun hyötyä? Yksikin tuttu mersumies pesee melko usein moottorinkin kun autonkin pesee, painepesurilla tai letkulla liuotin aineen kans. Eihän isompia vikoja pitäs tulla jos liitokset ja tiivisteet on kunnossa. Ite oikeastaan vaan pyyhin pölyt pois ja sillon ehkä pesen jos on öljyä vuotanu johonkin. Omasta mielestä turhaa riskin ottoa vaan jos vettä lotraa moottoritilaan ja jos ei pölyä kummempaa likaa ole. Monen mielestä oon turhankin tarkka autojen käytön ja pidon suhteen. Ite ajattelen sillain että käytän vaan sitä maalaisjärkeä autojen suhteen, viat korjataan heti ja koitetaan ennakoida jossain remonteissa. Mikään muu ei vi**ta enempää kun itse aiheutettu turha vika tai jonku remontin tekemättä jättäminen.
Nuo autot kun tahtoo muutenkin käydä lompsan päälle välillä..

- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
Silloin tällöin olen moottoritiloja pessyt. Silloinkin pesurista lämmöt tappiin eli höyryllä että kuivaa nopeaan. Kylmällä vedellä ja paineella en lähtis pesemään.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
Koskaan ei ole ollut pesun jälkeen ongelmia mersun dieseleissä.
wiimax.fi
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
Öljy on ruosteen ja sähkövikojen tappaja....vesi aiheuttaa molemmat.
.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
m111 bensakoneisissa en pesisi tai koppia irti ja kunnollista kuivausta.
dieselin voi tieten pestä kun varoo laturia ja stefoja.
Jos kone olisi hieman lämmin,kuuma paine vesi ja hallissa yön yli niin ei pelkoa mutta dieseleissä tuskiin tarttee olla kovin varovainen.
Jotkut käärii laturin muovi pussiin ja virranjakajan.
Ja tarkoitushan ei ole pestä ohjainyksiköitä vaan moottori.
dieselin voi tieten pestä kun varoo laturia ja stefoja.
Jos kone olisi hieman lämmin,kuuma paine vesi ja hallissa yön yli niin ei pelkoa mutta dieseleissä tuskiin tarttee olla kovin varovainen.
Jotkut käärii laturin muovi pussiin ja virranjakajan.
Ja tarkoitushan ei ole pestä ohjainyksiköitä vaan moottori.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
Kolme auton konehuonetta muutamia kertoja pessyt. kylmällä tai kuumalla, en ole kattonut. Mutta liuotinta vähäsen vaan reunoille (eli peltipinnoille) ja sitten konehuoneen huuhtelee vain vedellä kaukaa, ihan hyvät niistä on tullu eikä ongelmia 

Mersu on auto ja muut ajoneuvoja tai liikkumiseen tehtyja kapistuksia.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
Liuotina ja paineilamlla puhallen paskat pois...ei kova homma jos ei kiirus kiusaa.
Painepesurilla varovasti ja hellästi, ei ole ollut ongelmaa...ainakaan kun antaa rauhassa kuivaa (paineilmalla kuivalua).
Mua ainakin ketuttaa likainen konehuone...ässä oottaa niin moottoripesua ja kansimuovien fiksausta!
Painepesurilla varovasti ja hellästi, ei ole ollut ongelmaa...ainakaan kun antaa rauhassa kuivaa (paineilmalla kuivalua).
Mua ainakin ketuttaa likainen konehuone...ässä oottaa niin moottoripesua ja kansimuovien fiksausta!
ex-E230 W124
ex-CE300-12v W124
ex-E300 W124
ex.CE300-12v W124
ex-S320 W220
exS500L W220
CE300-24v W124
S500 W220
ex-CE300-12v W124
ex-E300 W124
ex.CE300-12v W124
ex-S320 W220
exS500L W220
CE300-24v W124
S500 W220
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
Jos auto ei kestä moottoritilan pesua, niin joutaa paaliin koko romu.
Ei se konehuone muutenkaan mikään hermeettinen tila ole ja vettä maailmassa riittää.
Itse kävin pari päivää sitten landcruiserin konehuoneen "pesemässä" purossa. (ja vähän lattioitakin)
Jos vakio kuntoinen toyota kestää aallot konepellillä, niin kyllä mersun kuuluu kestää pesu.
Itse olen pessyt mersun moottorit yleensä painepesurilla (aika kaukaa suihkien) eikä ole ikinä ollut mitään ongelmaa pesusta johtuen. Lämpimän koneen pesen ja pesun jälkeen olen joskus käyttänyt konetta ns. kuivatuskäynnillä, eli pelti auki ja tyhjäkäyntiä sen aikaa kun kerää pesuvälineet pois ja polttelee tupakin.
Aina ennen huoltoa pestään, koska on niin paljon mukavampi räpeltää puhtaassa konehuoneessa.
(verrattuna esim. viime syksyinen cruiserin konehuone, jossa oli flektin kaapima kolo kurassa, ja muut kolot olikin sitten täynnä naapurin hevoslaidunta. Siinä jäi löpösuodatin vaihtamatta, ja suunta kohti pesupaikkaa)
Ei se konehuone muutenkaan mikään hermeettinen tila ole ja vettä maailmassa riittää.
Itse kävin pari päivää sitten landcruiserin konehuoneen "pesemässä" purossa. (ja vähän lattioitakin)
Jos vakio kuntoinen toyota kestää aallot konepellillä, niin kyllä mersun kuuluu kestää pesu.
Itse olen pessyt mersun moottorit yleensä painepesurilla (aika kaukaa suihkien) eikä ole ikinä ollut mitään ongelmaa pesusta johtuen. Lämpimän koneen pesen ja pesun jälkeen olen joskus käyttänyt konetta ns. kuivatuskäynnillä, eli pelti auki ja tyhjäkäyntiä sen aikaa kun kerää pesuvälineet pois ja polttelee tupakin.
Aina ennen huoltoa pestään, koska on niin paljon mukavampi räpeltää puhtaassa konehuoneessa.
(verrattuna esim. viime syksyinen cruiserin konehuone, jossa oli flektin kaapima kolo kurassa, ja muut kolot olikin sitten täynnä naapurin hevoslaidunta. Siinä jäi löpösuodatin vaihtamatta, ja suunta kohti pesupaikkaa)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
Ite pesen liuottimella ja paine/höyrypesurilla muutaman kerran vuodessa.
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
Liuottimella ja vesiletkupistoolilla huuhtelu tai sitten painepesuri ja pienet paineet. Ja kuten Jeremy, pyrin laittamaan auton käyntiin pikimmiten pesun jälkeen, usein lähen ajelulle.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
- Heimonen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: Su 06.01.2008 01:26
- Paikkakunta: Cote d'Azur / Espoo / Tampere
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
Koskaan en oo pataa pessy enkä mitään oo ottanu.






Vito Mixto Select Long 114 CDI :: 7G-tronic plus :: Obsidian musta
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
JeremyH kirjoitti:Jos auto ei kestä moottoritilan pesua, niin joutaa paaliin koko romu.

Kerran-kaksi vuodessa tulee moottorit pestyä. Paineella, ja kylmällä vedellä. Koskaan ei ole harmia tullut. Sen verran tulee varottua, ettei ihan kymmenestä sentistä päästä.
E350CDI&A180CDI
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
Jos auto sietää motarilla vesisateessa toisen perässä ajoa, niin miksei konehuone vesipesua?!
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
Ei ole mitään ongelmaa esim. cdi-moottorien pesussa, liuotinta ja painepesuria ja kylmä vesi käy.
Ei kuumaan moottoriin, lämmin moottori olisi mielestäni paras niin kuivuu nopeammin. Ei ihan läheltä sähköosiin, laturia voi suojata.
Lopuksi suuttimien ja hehkujen kolot ym. vastaavat paineilmalla vedet pois, jonkin ajan kuluttua käyntiin ja pelti auki odotella että kuivuu.
Bensakoneen pesussa merkistä ja mallista riippumatta on tärkeää irrotella tulpanjohdot (puolapaketti, mitä tulppien päällä onkaan) ja kuivata sieltä.
Viimeksi kuluneella viikolla tuli laittoon käyntivikainen 2,2 Opel jossa moottoritila pesty ja tulppien kolot vettä täynnä + puolapaketti hajalla, useamman sadan euron hintainen osa siihen autoon.
Ei kuumaan moottoriin, lämmin moottori olisi mielestäni paras niin kuivuu nopeammin. Ei ihan läheltä sähköosiin, laturia voi suojata.
Lopuksi suuttimien ja hehkujen kolot ym. vastaavat paineilmalla vedet pois, jonkin ajan kuluttua käyntiin ja pelti auki odotella että kuivuu.
Bensakoneen pesussa merkistä ja mallista riippumatta on tärkeää irrotella tulpanjohdot (puolapaketti, mitä tulppien päällä onkaan) ja kuivata sieltä.
Viimeksi kuluneella viikolla tuli laittoon käyntivikainen 2,2 Opel jossa moottoritila pesty ja tulppien kolot vettä täynnä + puolapaketti hajalla, useamman sadan euron hintainen osa siihen autoon.
wiimax.fi
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
kyllähän noita tullu pestyä ilman mitään sen kummempia ihmettelyjä. aina, jos on kovin likanen esim. remontin jälkeen, niin surutta vaan liuotinpesuaineet koneen päälle ja painepesurilla lämmintä/kuumaa vettä perään. ainoat ongelmat on ollu, että kovalla pakkasella kaasu saattaa vähän takerrella, jos pesee kaasuvivuston nivelistä kaikki vassut pois. mutta sitten vaan suihkii niihin jotain liukastetta ja taas toimii.
esim. joku viikko sitten vaihtelin suutinputkia pari kappaletta ja sitä naftasotkuahan oli jo jonkun verran kerenny sinne tuleen, kun katkenneella suutinputkella tarvi kotia ajaa. eka paineilmalla puhaltelu suuttimiin ja syöttöpumpulle, sitten vaihtaen pari uutta putkea, sitten taas paineilmaa ja lopulta käymään, että näkee vuotaako. sitten, kun oli riittävän kireellä, ettei vuoda mistään, niin lopulta kunnon pesu konehuoneeseen. tälläsissä tilanteissa tulee moottori pestyä.
esim. joku viikko sitten vaihtelin suutinputkia pari kappaletta ja sitä naftasotkuahan oli jo jonkun verran kerenny sinne tuleen, kun katkenneella suutinputkella tarvi kotia ajaa. eka paineilmalla puhaltelu suuttimiin ja syöttöpumpulle, sitten vaihtaen pari uutta putkea, sitten taas paineilmaa ja lopulta käymään, että näkee vuotaako. sitten, kun oli riittävän kireellä, ettei vuoda mistään, niin lopulta kunnon pesu konehuoneeseen. tälläsissä tilanteissa tulee moottori pestyä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
Tässä tapauksessahan siellä konehuoneessa jo on omasta takaa tuota liuotinta, niin on hyvä sauma pestä koko hoitopera8x kirjoitti:esim. joku viikko sitten vaihtelin suutinputkia pari kappaletta ja sitä naftasotkuahan oli jo jonkun verran kerenny sinne tuleen, kun katkenneella suutinputkella tarvi kotia ajaa.

Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
- Sepelimies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 217
- Liittynyt: Su 18.09.2011 22:48
- Paikkakunta: Kiiminki
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
Itellä kertyy tuota pölyä aika paljon konehuoneeseen tuon työn takia, sepeleitä ku tehhään niin yleensä pölisee paljon..
Paineilmalla puhaltelen yleensä enimpiä pois ja ajoviima hoitaa loput. Kyllähän nuo pensat on just vähän herkempiä tuon pesun suhteen, eikä moottoria kannata kuumanakaan pestä. Semmosena vähän kättä lämpimämpänä.. Nuo 90-luvun ranskikset on aika herkkiä vedelle, työharjottelussa kun olin yhellä huoltamolla 99-02 niin monesta moottoripesusta kieltäytyvät jos pösöstä tai sitikasta oli kyse. Muutenkin niissä on niitä sähkö ja maadotus vikoja paljon. Vai eihän se moottori vettä saa pelätä, mutta silti sitä mieltä ettei siitä mitään hyötyäkään ole jos ei moottori likainen ole tai joku isompi remontti edessä.

- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
Aikoinaan, kun kuplavolkkarit oli uusia, kuului määräaikaishuoltoon melkein aina moottorin pesu; Sillä eliminoitiin öljynkatkun tuloa kabiiniin lämmitysputkien kautta. Pahnanpuhaltimessa kun tahtoi nuo sylinteriputken tihkua öljyä juurestaan. No, eihän siellä moottoritilassa ollu kuin kolme sähkökomponenttia: laturi virranjakaja ja puola. Starttikin oli siellä alapuolella ainaisessa rapasuihkussa.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
itse en uskaltas lähtee pesee mitään.
laturi varsinkin on tosi herkkä puhtaalle vedelle.
nm: http://www.youtube.com/watch?v=vPXHkqv3-6Y" onclick="window.open(this.href);return false; :DD
laturi varsinkin on tosi herkkä puhtaalle vedelle.
nm: http://www.youtube.com/watch?v=vPXHkqv3-6Y" onclick="window.open(this.href);return false; :DD
-Saksalainen vitonen, mualiman kaunein ääni... :)
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
Käytin just oman OM 605 - W202 pesussa ja kuivuttua osa muoviosista kuten ahtoputki ja "imusarja hapettuivat harmaaksi! Mikä ihme nyt eteen?
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?


Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
Se oli autonmeikkausfirma
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 191
- Liittynyt: To 02.06.2011 13:42
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
No tuleehan se huhtastua kerran vuodessa,eli katsastukseen.En tosin aina siinä näe mitään järkeä,puhdasta konetta huljutella,mutta se on tapana.Aina saa käyttää maalaisjärkee.
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
W124 pesen koneen useasti varsinkin ennen leimaa kun tuppaa vuotamaan öljyä. Painepesurilla pesen vältän noita sähköhärpäkkeitä suihkuttelemasta, mitään ongelmia ei oo pesusta tullut.
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
Kyllä minäkin oon konehet ja konehuoneet pessyt jos on ollu tarvetta niin bensa- kuin nakuistakin eikä mitään ongelmia kun vähä kattoo minne pruuttailee kärscherillä
Sumupullolla liuottimet joka paikkaan ja tupakin mittainen vaikutus aika ja eikun vettä perään, sitten toinen tupakkitauko ja koneet tulille niin kuivaa äkkiempää ja puhrasta tulee.
En ole mitään suojannu laturia eikä muitakaan laatikoita ja aina on käyntiin lähteny, aikoinaan jokku japsit vähän aikaa köhii ja käy parilla kolmella mutta nekin korjaantui ittestään lämmettyään. Ei kai puhdas vesi niin vaarallista ole kun vähä kattoo minne pruuttaa ja kuinka kaukaa, ranskalaisia kuulemma ei pitäs mennä pesemään ainakaan painepesurilla, tiedä sitten mutta niitähän pääasiassa syödään


Sumupullolla liuottimet joka paikkaan ja tupakin mittainen vaikutus aika ja eikun vettä perään, sitten toinen tupakkitauko ja koneet tulille niin kuivaa äkkiempää ja puhrasta tulee.
En ole mitään suojannu laturia eikä muitakaan laatikoita ja aina on käyntiin lähteny, aikoinaan jokku japsit vähän aikaa köhii ja käy parilla kolmella mutta nekin korjaantui ittestään lämmettyään. Ei kai puhdas vesi niin vaarallista ole kun vähä kattoo minne pruuttaa ja kuinka kaukaa, ranskalaisia kuulemma ei pitäs mennä pesemään ainakaan painepesurilla, tiedä sitten mutta niitähän pääasiassa syödään


Mercedes-Benz W212 E220CDI -11
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
Sama juttu,kymmeniä autoja pesty painepesurilla ja liuottimilla eikä ongelmia liioin.Jonkun kaverin golffi tais röpöttää vähän aikaa kun löi tulille mut hävisi itsestään..yleensä heitän liuottimet,vaikutusaika,pahimmat öljyt mekaanisesti harjaten,sit vettä perään järkevän matkan päästä,varoen näkyviä sähkökomponentteja. Paineilmalla vedet pois,tulpanreijistä ja sähkölaitteiden koloista myös. Käyntiin(jos lähtee
) ja ihmettelyä.
Ässästä ei ole tullut vielä pestyä koppien alta mut ensi ajokaudelle tehdään sekin,eiköhän tuo sen verran kestä vettä niskaan ja jos ei kestä niin ihmetellään..

Ässästä ei ole tullut vielä pestyä koppien alta mut ensi ajokaudelle tehdään sekin,eiköhän tuo sen verran kestä vettä niskaan ja jos ei kestä niin ihmetellään..

Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
Autoliikkeiden fiksarit tekevät kyllä hienoa jälkeä moottoritilojen ollessa kuin uusia. Vinkkejä tähän?
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Re: Mitä mieltä moottorin pesusta?
JanneVillePetteri kirjoitti:Sama juttu,kymmeniä autoja pesty painepesurilla ja liuottimilla eikä ongelmia liioin.Jonkun kaverin golffi tais röpöttää vähän aikaa kun löi tulille mut hävisi itsestään..yleensä heitän liuottimet,vaikutusaika,pahimmat öljyt mekaanisesti harjaten,sit vettä perään järkevän matkan päästä,varoen näkyviä sähkökomponentteja. Paineilmalla vedet pois,tulpanreijistä ja sähkölaitteiden koloista myös. Käyntiin(jos lähtee) ja ihmettelyä.
Ässästä ei ole tullut vielä pestyä koppien alta mut ensi ajokaudelle tehdään sekin,eiköhän tuo sen verran kestä vettä niskaan ja jos ei kestä niin ihmetellään..



Mercedes-Benz W212 E220CDI -11