Missä W204:ssa jatkuva 12V konehuoneessa ?
Missä W204:ssa jatkuva 12V konehuoneessa ?
Mistä löytää jatkuvan 12V tulojännitteen W204 (220cdi) konehuoneessa ?
Tarkoituksena asentaa päivävalot, joiden syöttö tulee suoraan akkuun. Syttyvät siis min. 13,3 V jännitteellä. Himmennys lyhyiltä.
Tarkoituksena asentaa päivävalot, joiden syöttö tulee suoraan akkuun. Syttyvät siis min. 13,3 V jännitteellä. Himmennys lyhyiltä.
Re: Missä W204:ssa jatkuva 12V konehuoneessa ?
Kysymykseesi en osaa autaa, mutta laitas kuva kun asennettu.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
Re: Missä W204:ssa jatkuva 12V konehuoneessa ?
Kyllä se sieltä jommalta kumman lokasuojan puolelta löytyy...konepeltin alta siis. Punaisen muoiviläpyskän alta, jossa sulake. Löytyy varmasti kun vaan viitsii tutkia konehuonetta.helu kirjoitti:Mistä löytää jatkuvan 12V tulojännitteen W204 (220cdi) konehuoneessa ?
Tarkoituksena asentaa päivävalot, joiden syöttö tulee suoraan akkuun. Syttyvät siis min. 13,3 V jännitteellä. Himmennys lyhyiltä.
+358 18B8FE99
Re: Missä W204:ssa jatkuva 12V konehuoneessa ?
Apparin puolen lokasuojan luota löytyy akulle suora yhteys. Punaisen suojan alla niin kuin edellä mainuttu.
W212 -13 250CDI
Re: Missä W204:ssa jatkuva 12V konehuoneessa ?
Kiitos kaikille vastauksista ! Sieltähän se repsikan puolelta nätisti oli otettavissa.
Kytkentä ei mennyt aivan nappiin, niinkuin valmistaja oli kehottanut homman tekemään. Nyt kuitenkin toimii todella loistavasti !
Päivävalot kehotettiin kytkemäään suoraan akkuun (herätevirta min. 13,3V), joten valot syttyvät aina kun auto käynnistetään. Normi 12V tilassa eivät siis pala. 50% teholle (ajovalojen kanssa) kytkin lyhyiltä "controlboxiin" piuhan, joka myös toimi niin kuin pitää.
Kytkennässä tuli kuitenkin sellainen ongelma, että päivävalot eivät sammuneet, kuin n. 0,5 h kuluttua. Liekkö kynnysjännitteen raja kuitenkin vähän alempi, koska akun suuremman varauksen vuoksi eivät sammuneetkaan.
Ratkaisin ongelman laittamalla releen syöttökaapelin väliin (katkotaan n. 14V jännitettä), johon syöttö tulee parkeilta. Nyt saan myös päivävalot sammumaan heti. Ne palavat aina silloin, kuin parkitkin.
Kuva 1 (100% teho)

Kuva 2 (50% teho valojen kanssa)

Kuva 3

Kytkentä ei mennyt aivan nappiin, niinkuin valmistaja oli kehottanut homman tekemään. Nyt kuitenkin toimii todella loistavasti !
Päivävalot kehotettiin kytkemäään suoraan akkuun (herätevirta min. 13,3V), joten valot syttyvät aina kun auto käynnistetään. Normi 12V tilassa eivät siis pala. 50% teholle (ajovalojen kanssa) kytkin lyhyiltä "controlboxiin" piuhan, joka myös toimi niin kuin pitää.
Kytkennässä tuli kuitenkin sellainen ongelma, että päivävalot eivät sammuneet, kuin n. 0,5 h kuluttua. Liekkö kynnysjännitteen raja kuitenkin vähän alempi, koska akun suuremman varauksen vuoksi eivät sammuneetkaan.
Ratkaisin ongelman laittamalla releen syöttökaapelin väliin (katkotaan n. 14V jännitettä), johon syöttö tulee parkeilta. Nyt saan myös päivävalot sammumaan heti. Ne palavat aina silloin, kuin parkitkin.
Kuva 1 (100% teho)
Kuva 2 (50% teho valojen kanssa)
Kuva 3
Re: Missä W204:ssa jatkuva 12V konehuoneessa ?
Komeen näköset valot!
Auto:w208 CLK430 -99
pärrät: KTM 950 SM ja kawasaki klr 650
pärrät: KTM 950 SM ja kawasaki klr 650
Re: Missä W204:ssa jatkuva 12V konehuoneessa ?
Ei kai tuota kytkentää voi tuollaisena pitää. Joudut joka kerta liikenteeseen lähtiessä vääntämään valokytkintä ja vielä ajossakin jos valoisuus muuttuu niin että pitää vaihtaa kokovaloille tai pois?
Tuonhan pitäisi mennä niin että valoanturilla syttyy automaattisesti (hämärässä) ajovalot (ja parkit) ja ajovalojen syttyessä himmenee DRL:t automaattisesti. Silloin ei juuri valokytkimeen tarvitse kajota kuin ehkä kirkkaassa säässä lumipölyssä (en muista sytyttääkö 204 ajovalot automaattisesti sateella kuten isoveljet tekee).
Tuonhan pitäisi mennä niin että valoanturilla syttyy automaattisesti (hämärässä) ajovalot (ja parkit) ja ajovalojen syttyessä himmenee DRL:t automaattisesti. Silloin ei juuri valokytkimeen tarvitse kajota kuin ehkä kirkkaassa säässä lumipölyssä (en muista sytyttääkö 204 ajovalot automaattisesti sateella kuten isoveljet tekee).
Re: Missä W204:ssa jatkuva 12V konehuoneessa ?
Päiväajovalot ei saa palaa samaan aikaan muitten valojen kanssa, ei edes parkkien.
Laita kytkentä niin, että otat päivävaloille syötön siitä karvasta, johon tulee virta, kun avain on käyntiasennossa. Silloin siis päivävalot päällä. Releen kautta sammutus päiväajovaloille silloin kun parkit menee päälle. Noin kytkemällä päivävalot toimii oikein myös ajovaloautomagiikan kanssa.
Risto
Laita kytkentä niin, että otat päivävaloille syötön siitä karvasta, johon tulee virta, kun avain on käyntiasennossa. Silloin siis päivävalot päällä. Releen kautta sammutus päiväajovaloille silloin kun parkit menee päälle. Noin kytkemällä päivävalot toimii oikein myös ajovaloautomagiikan kanssa.
Risto
Re: Missä W204:ssa jatkuva 12V konehuoneessa ?
Eikös tuo ole EU-sääntö johon Suomessa sallitaan joku poikkeus? Ainakin muissa automerkeissä koodaavat parkit palamaan päiväajovalojen kanssa (etuparkeista en ole varma).RistoA kirjoitti:Päiväajovalot ei saa palaa samaan aikaan muitten valojen kanssa, ei edes parkkien.
Laita kytkentä niin, että otat päivävaloille syötön siitä karvasta, johon tulee virta, kun avain on käyntiasennossa. Silloin siis päivävalot päällä. Releen kautta sammutus päiväajovaloille silloin kun parkit menee päälle. Noin kytkemällä päivävalot toimii oikein myös ajovaloautomagiikan kanssa.
Risto
Eikös nuo päiväajovalot jälkiasennettuna ole aika puhdas ulkonäkökysymys ja samasta syystä ne halutaan ajovalojen kanssa päälle, himmennettynä joka on sallittua.
Muuten esittämäsi kytkentä olisi ihan OK.
Re: Missä W204:ssa jatkuva 12V konehuoneessa ?
Olen DBFI:n kanssa samaa mieltä, että enemmän ulkonäkökysymys koko tuohu.
Niille, jotka epäilevät parkkien kanssa päivävalojen laillisuutta, kehotan tutustumaan Trafin säädöksiin. Siellä sanotaan, että muiden kuin parkkien kanssa eivät saa palaa yhtä aikaa. Siis parkkien kanssa saavat palaa.
Mielestäni kytkennässä ei ole mitään ongelmaa, vaikka hämäräntunnistusautomatiikka päivävalojen osalta ei toimikkaan. Ledit ovat "riittävän" kirkaat puolitehollakin (ajovalojen kanssa) koristamaan keulaa. Saavat siis palaa himmennettynä ajovalojen kanssa. Jos haluaa täyden kirkkauden, pyöräytän vain parkit päälle. Ja on kirkasta
Niille, jotka epäilevät parkkien kanssa päivävalojen laillisuutta, kehotan tutustumaan Trafin säädöksiin. Siellä sanotaan, että muiden kuin parkkien kanssa eivät saa palaa yhtä aikaa. Siis parkkien kanssa saavat palaa.
Mielestäni kytkennässä ei ole mitään ongelmaa, vaikka hämäräntunnistusautomatiikka päivävalojen osalta ei toimikkaan. Ledit ovat "riittävän" kirkaat puolitehollakin (ajovalojen kanssa) koristamaan keulaa. Saavat siis palaa himmennettynä ajovalojen kanssa. Jos haluaa täyden kirkkauden, pyöräytän vain parkit päälle. Ja on kirkasta

Re: Missä W204:ssa jatkuva 12V konehuoneessa ?
Ja kun laitat akun lataukseen, joka ulkoisella tai kiinteällä laturilla, niin syttyvät myös silloin.helu kirjoitti:Päivävalot kehotettiin kytkemäään suoraan akkuun (herätevirta min. 13,3V), joten valot syttyvät aina kun auto käynnistetään.

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Re: Missä W204:ssa jatkuva 12V konehuoneessa ?
Eipä syty kun akulle menevää kaapelia katkotaan parkilta otettavalla herätteellä releen avulla 

Re: Missä W204:ssa jatkuva 12V konehuoneessa ?
Parkit ja päivävalot ei saa palaa yhtäaikaa.helu kirjoitti:Eipä syty kun akulle menevää kaapelia katkotaan parkilta otettavalla herätteellä releen avulla
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Re: Missä W204:ssa jatkuva 12V konehuoneessa ?
Jotta jälkikytketyt päivävalot menevät katsatuksena läpi, on kytkentä tehtävä näin.
1. Valoissa on oltava E ja RL-merkintä/hyväksyntä
2. Päivävalojen palaessa, edessä ei saa palaa muita valoja (esim.parkkeja), takana ei tarvitse palaa mitään valoja. Parkkien syttyessä päivävalojen tulee sammua.
3. Ajovalojen syttyessä päivävalojen pitää joko sammua kokonaan tai muuttua huomiovaloiksi (n. 50% valoteho)
1. Valoissa on oltava E ja RL-merkintä/hyväksyntä
2. Päivävalojen palaessa, edessä ei saa palaa muita valoja (esim.parkkeja), takana ei tarvitse palaa mitään valoja. Parkkien syttyessä päivävalojen tulee sammua.
3. Ajovalojen syttyessä päivävalojen pitää joko sammua kokonaan tai muuttua huomiovaloiksi (n. 50% valoteho)
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Re: Missä W204:ssa jatkuva 12V konehuoneessa ?
Tämä on kanssa harvinaisen sekava asia. Pari vuotta sitten kysyin tätä suomen poikkeusta katsastuskonttorilta ja silloin sanoivat, että parkit ja takavalot saa palaa samaan aikaan huomiovalojen (päivävalojen) kanssa, mutta kytkimen ollessa parkkiasennolla ei saa huomiovalot palaa. Trafin sivuilta ei silloin löytynyt mitään järkevää, kuten ei löydy vieläkään 
E: löytyhän sieltä vastaus:
Huomiovalot myös jälkikäteen
Kaikkiin autoihin saa asentaa jälkikäteen huomiovalot. Asennuksen yhteydessä tulee olla tarkkana kytkentöjen ja asennuspaikan vaatimustenmukaisuudesta. Huomiovalaisimien tulee syttyä automaattisesti käynnistyksen yhteydessä, eivätkä ne saa palaa samanaikaisesti sumuvalojen tai lähivalojen kanssa. Huomiovalaisimien yhteydessä saa palaa seuraava valoryhmä: takavalot, rekisterikilven valo, etuvalot (parkit). Huomiovalot tulee asentaa vähintään 25 cm korkeudelle yli 60 cm päähän toisistaan.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... valaisimia" onclick="window.open(this.href);return false;
E2:
Mutta sitten tosiaan sanotaan myös näin:
Uusilla LED-valaisimilla voi olla myös kaksoishyväksyntä, jolloin valo himmeämmin palaessaan toimii etuvalona ja kirkkaammin palaessaan huomiovalona. Tällaisten valaisimien tulee palaa aina, eikä niiden yhteydessä saa olla toisia etuvaloja. Yhdistelmävalaisimen hyväksyntämerkinnässä on RL-merkinnän lisäksi etuvalon A-merkintä.
Eli tarkoitetetaanko tällä toisilla etuvaloilla parkkeja?, tässähän on juuri tuollaiset kaksoishyväksytyt kyseessä, itse kyselin silloin pelkkiä huomiovaloja autoon

E: löytyhän sieltä vastaus:
Huomiovalot myös jälkikäteen
Kaikkiin autoihin saa asentaa jälkikäteen huomiovalot. Asennuksen yhteydessä tulee olla tarkkana kytkentöjen ja asennuspaikan vaatimustenmukaisuudesta. Huomiovalaisimien tulee syttyä automaattisesti käynnistyksen yhteydessä, eivätkä ne saa palaa samanaikaisesti sumuvalojen tai lähivalojen kanssa. Huomiovalaisimien yhteydessä saa palaa seuraava valoryhmä: takavalot, rekisterikilven valo, etuvalot (parkit). Huomiovalot tulee asentaa vähintään 25 cm korkeudelle yli 60 cm päähän toisistaan.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... valaisimia" onclick="window.open(this.href);return false;
E2:
Mutta sitten tosiaan sanotaan myös näin:
Uusilla LED-valaisimilla voi olla myös kaksoishyväksyntä, jolloin valo himmeämmin palaessaan toimii etuvalona ja kirkkaammin palaessaan huomiovalona. Tällaisten valaisimien tulee palaa aina, eikä niiden yhteydessä saa olla toisia etuvaloja. Yhdistelmävalaisimen hyväksyntämerkinnässä on RL-merkinnän lisäksi etuvalon A-merkintä.
Eli tarkoitetetaanko tällä toisilla etuvaloilla parkkeja?, tässähän on juuri tuollaiset kaksoishyväksytyt kyseessä, itse kyselin silloin pelkkiä huomiovaloja autoon

Re: Missä W204:ssa jatkuva 12V konehuoneessa ?
A-merkitty etuvalo on ns. äärivalo.
Sekavaahan nämä on ja ensimmäistä kertaa kun muutama vuosi sitten vein valorakennelman katsastajalle, niin ilme oli monen puhuva. Ikinä ei ollut nähnyt vastaavaa jälkiasennusta. Toimi kuten uudemmissa mersuissa. Ainut ero että tämä oli vuosimallissa -98. Mutta mistään ei voinut syyttää koska valot toimi kaikkien lakien ja pykälien mukaan, väänteli herra sit valokatkasijaa miten päin vaan ja sammutteli ja käynnisteli autoa.
Asia joka erityisesti kiinnosti oli tieliikennelain
36 §
Valojen käyttö ajettaessa
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja.
Parkit = etuvalot. Eli ei ajon aikainen valaisin.
Sekavaahan nämä on ja ensimmäistä kertaa kun muutama vuosi sitten vein valorakennelman katsastajalle, niin ilme oli monen puhuva. Ikinä ei ollut nähnyt vastaavaa jälkiasennusta. Toimi kuten uudemmissa mersuissa. Ainut ero että tämä oli vuosimallissa -98. Mutta mistään ei voinut syyttää koska valot toimi kaikkien lakien ja pykälien mukaan, väänteli herra sit valokatkasijaa miten päin vaan ja sammutteli ja käynnisteli autoa.
Asia joka erityisesti kiinnosti oli tieliikennelain
36 §
Valojen käyttö ajettaessa
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja.
Parkit = etuvalot. Eli ei ajon aikainen valaisin.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Re: Missä W204:ssa jatkuva 12V konehuoneessa ?
Siinäpä se nyt on - laillinen kytkentä. Kiitokset teille, jotka tulkitsitte lakia mm. etuparkkien samanaikaisesti palamisen osalta niin, että muutin kytkentää.
Piirsin huvikseen puhtaaksi kytkennät, jos jota kuta kiinostaa. Tämä toimii !
Myös auton oma valoautomatiikka toimii yhteen, eli valokatkaisin automaatti- asennossa sytyttää illan hämärtyessä valot ja päinvastoin.
Relehässäkän päälle tein muovista suojan.



Piirsin huvikseen puhtaaksi kytkennät, jos jota kuta kiinostaa. Tämä toimii !
Myös auton oma valoautomatiikka toimii yhteen, eli valokatkaisin automaatti- asennossa sytyttää illan hämärtyessä valot ja päinvastoin.
Relehässäkän päälle tein muovista suojan.