W126 300se Diisselöinti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
230cupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 25.07.2011 21:32

W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja 230cupee »

Tuli hankittuu konevikanen vanha ässä. Nyt paikallaan 3 litranen laakerivikanen bensakone ja automaattilaatikko. Täl hetkel suunnitelmissa olis vaihtaa tilalle diesel kone.
Pari 124 koppasta oon omistanu, mut en mitenkää rakennellu. Et nyt olis tämmöne isompi prokkis ja pitäis kaikennäköstä opiskella 126 mersuista ja noista dieselkoneista ylipäätään. Ei mitään kokomusta niistä :D. Aattelin tehä tänne tämmösen topikin mis voin kysellä kaikennäköstä tähän projektiin liittyen. Et tänne vaan kirjottelemaan ketkä viitsii autella ja jakaa tietojaan. Muillekkin varmasti hyötyä.

Ens pitäis selvitellä et mitenkä toi vaihto onnistuu laillisesti, ilmeisest koneen oltava vähintään -87 tai uudempi, kun auto on -87? Ja orkkisturbokone olis varmaan järkevä hankkia ni jaksaa iso koppa liikkua. Onko monet foorumilla näitä vaihtoja tehny? Jos joku viitsiis auttaa meikää alkuun ja kertoilla vähän et miten kannattais lähtee hommaa suunnittelee, mitä kaikkea osaa tulee vaihdettavaks ja mikä olis järkevä konevalinta? Onko cdi koneet vaikeita sähkötysten puolesta, ym keskustelua. Tänne saa vapaasti kirjotella kaikkia vinkkejä mitä tulee mieleen.
Kiitos etukäteen jos joku viitsii vastailla.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Cdi olisi varmaan kiehtova laitos tuohon mutta itse laittaisin OM606 turbolla ja 722.3 askilla eli perus setti...ja tuosta saa voimaa hyvin jos tarttee.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
230cupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 25.07.2011 21:32

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja 230cupee »

juu ton oon ymmärtäny et 606 on voimakone. Mites noissa moniventtiilisissä, eli ilmeisest vähän uudemmissa koneissa on tota sähköhommaa. Eli onko ne sitten 606 ja 605? Ja c w210 mersuista ainakin löytyy?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja atlas »

En laittaisi sähköistä pumppua vaan OM603 mallista pumpun niin kuin virittäjät tekee..eli täysin mekaanisen.
Tieten mielipiteitä on monia ja tämä vain yksi.
Tollanen cdi olisi tosiaan makea jollakin 320 koneisella mutta kaikkisähköt,askit,virtalukot pitää siirtää että saa toimimaan.
Tollanen vanhempi setup tai hyväksi havaittu jossa reserviä niin on idiootti varma helppo tunkea sinne..

Tuolla muuten vastaavanlaisia dieselöinti juttuja ...
http://www.google.fi/cse?cx=partner-pub ... gsc.page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
230cupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 25.07.2011 21:32

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja 230cupee »

noniin muilla ollut samantyylisiä projekteja. Eli virtalukon kun ottaa 124 tai 123 dieselistä niin saa sammumaan. Hehkujen sähköistys melkeen ainoa sähköhomma? Ja miten tuo sähkönen pumppu, onko semmonen kaikissa 606 ja 605 koneissa?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sähköinen pumppu OM 604,605,606 ja nekun vielä ecun kanssa keskustelee ja automaatti siihen keskusteluun mukaan niin helpompi heivata ne pumput pois ja laittaa mekaaninen.
Ja eiköhän se mene kiinni siihen suoraan mikä vaihteisto sulla siellä on..vaihtaa vaan dieselin turbiinin..voi olla että piti muuttaa muutakin mutten muista...alipaine pitäisi saa askille..sellainen säädettävällä kaasun asennosta riippuen..sellaiset kyllä taitaa olla mekaanisen pumpun kyljessä jo suoraan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
230cupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 25.07.2011 21:32

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja 230cupee »

ookei eli noissa koneissa sit on sähkönen. Ja vanhempien koneiden pumput sopii sitten noihin uudempiin? Esim om602 pumppu 605 koneeseen? Entäs onko kukaan käytelly noita sähköpumppuja jonkun ecun ohjaamana, esim megan? Joo ja ton turbiinin kuulinkin että diisselissä omanlaisensa.
Vielä hiukan kiinnostais myös noi cdi koneet, kun söis aika vähän :). Onko kukaan laitellu cdi konetta johonkin vanhempaan koppaan? Onkohan se sähköistys kuinka iso homma?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Cdi on tungettu w201 koppaan mutta en tiedä onko siitä stooria missään.
Vaihdettava jos automaatilla niin pakettina kaikki ,aski ,motti ,virtalukko..pitikö vielä asr ja muut lisä laitteet eli totaallisesti aika pitkälti kaikki sähköistys.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
230cupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 25.07.2011 21:32

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja 230cupee »

Just juu et tehty on. Saiskohan niistä sähköistä tehtyy jotenki riisutun version, vaikka mega ohjamaan konetta?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Toi mega kävi mielessä cdi koneiseen aiemmin mutta ei taida olla karttoja tolle kun se ruiskutuskaan ei ole ihan on-off.
Ideahan olisi järkevä..voisi kyllä ehkä löytyäkin jos etsisi googlella jonkin tekemänä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
230cupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 25.07.2011 21:32

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja 230cupee »

juu tai sitten siirtäis ecut sun muut siitä alkuperäsestä. Mittaristo taitais mennä kokonaan myös uusiks? Ja niissä on jotain ajonestolaitteita ja tommosia, tuleekohan niitten kanssa ongelmia?
230cupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 25.07.2011 21:32

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja 230cupee »

Ookkei hyljätään cdi idea. Taitaa mennä vaikeeks ja ne on vissiin vähän vikaherkkiä? Et joku esikammiokone sinne laitetaan. Onko kulutuksissa eroa 5 ja 6 pyttysten välillä?
230cupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 25.07.2011 21:32

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja 230cupee »

Ookkei, koneeksi löytyi 603 turbo. Nyt sitten pitäis purkaa vanha tekniikka pois. En oo automaattiloota enne purkanut joten olisko siihen jollain hyviä vinkkejä? Tai saako ässästä koneen nostettua laatikkoineen päivineen?
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Heitetääs vielä kissa pöydälle elikkäs miettikääpä millanen laite olis w126 jota kuljettaa 3l V6 cdi kone (om642) ja 7G tronic 8) Olis polttoainetaloudellinen ja sillä vois (varsinki lastutettuna) yllättää monet. Jos sähköjen päälle ymmärtää ja piirissä on star taitonen kaveri niin voisin väittää olevan vaivan arvonen juttu. Varsinkin jos koriltaan ja alustaltaan on hyvässä kunnossa.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3208
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja Hage »

Höpö höpö miksei suoraan 420 CDI :D Tehojen puolesta pitäisi ainakin olla mahdollista jos käytetään verrokkina 560SE:n tehoja? Siinä olis jo Rusan Shellin viiksikarvoilla ihmettelemistä :mrgreen:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ChxXwfvB24k[/youtube]

Mechatronik

On sitä tehty.

Ja Hage ei tuo V8 yhtään pöllömpi idea sekään :thumbup:
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
230cupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 25.07.2011 21:32

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja 230cupee »

Hienoja koneita varmasti. Itse päädyin tähän helpompaan ratkaisuun. Olisiko teillä vinkkejä ton tekniikan purkuun?
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

230cupee kirjoitti:Hienoja koneita varmasti. Itse päädyin tähän helpompaan ratkaisuun. Olisiko teillä vinkkejä ton tekniikan purkuun?
Joo onhan tuo om606 sovittelu aavistuksen yksinkertasempaa, ja erinomainen motti sekin :)
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
230cupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 25.07.2011 21:32

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja 230cupee »

Sovittelin 603:sta tonne konehuoneeseen, ja ottaa turbon hukkaportti kiinni runkoon. Eli menee pakosarja muokkaukseen ja samalla varmaan etin hiukan isomman turbon. Miten mahtaa auton toimintaan vaikuttaa jos siirrän turboa ylöspäin, vakiosarjaan pultattavalla välilaipalla? Ja minkälainen turbo olis hyvä ton vakiopumpun kanssa?
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Jos et hirmuisia tehoja lähe siitä koneesta vonkaamaan, niin helpoin ja varmaankin paras ratkaisu turbon suhteen olis tehä niinkuin minä tein. Alkuperäinen turbo huoltoon, jossa sorvaavat sen hieman isommaksi ja vaihtavat siihen paremmin puhaltavat siivet. Saat tehokkaamman turbon ja lisäksi varmuuden siitä, että se on uudenveroinen. Käytetyn turbon ostaminen kun on, noh, vähän arpapeliä.

Ja kaite sinä välijäähyn oot laittamassa? Sitä kuumaa ilmaa ei kannattais hirveästi työntää sinne koneeseen, varsinkin jos syöttöjä meinaat lisätä. Tuleepi kansiongelmia takuulla.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
230cupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 25.07.2011 21:32

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja 230cupee »

Minkälainen hinta tuli sulle tosta remontista? Ja saako tota vakiota paljon paranneltua, että pääsis vaikka lähelle sitä 180hp?
Juu ajattelin laittaa pienen välijäähdyttimen pyöränkoteloon. Eteen ei oikeen mahu ku on ilmastointi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Se pakosarjan muokkaus erillisellä laipalla onnistuu ihan hyvin. Pitää vaan tehdä tosi hyvin ja laittaa tukia, muuten murtuu aika nopeasti. En lähtisi itse muokkauttamaan/korjuuttamaan vakioturboa, kun ainakin takavuosina olisi ollut lähemmäs tuhannen euron homma. Samaan rahaan sai uusiakin turboja.Vakioturbolla pääsee tonne 180-200 heppaa kuitenkin vakiopumpun kanssa.
230cupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 25.07.2011 21:32

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja 230cupee »

ookei, veikkaisin kanssa että voi olla kallista hommaa tuo turbon muokkaus. Ja turbo sais olla sen verran suuri että kone pääsis vähemmällä, eli ne pakopaineet pienemmäks?
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Vanha automaatti sen 300:sen bensan perästä sopii ton dieselin jatkoks ihan suoraan. Se kun on sama 722.3 laatikko, joka turbodieselin kaverinakin on. Säädöt ja turbiini hiukan erilaiset, mutta toimii hyvin suoraankin.
w126 -86, 300 24v. turbodiesel
230cupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 25.07.2011 21:32

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja 230cupee »

Ostin koneen kanssa diiselin laatikon, sen ajattelin laittaa paikalleen. Nopeusmittari vaan on erilainen tuossa 124:sessa..
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Nopeusmittarin saat toimimaan, kun otat laatikon takapään siitä w126:sen laatikosta ja laitat sen siihen toiseen..
w126 -86, 300 24v. turbodiesel
230cupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 25.07.2011 21:32

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja 230cupee »

Olis tarkotus purkaa ässästä taka-akselisto pois. Onko hyviä vinkkejä kuinka homma kannattaa tehdä?
Takapalkki on ilmeisesti kolmesta pisteestä kiinni korissa? Ne kun irroittaa niin koko hoito tulee nätisti alas :) ? Jarrusatuloiden, käsijarruvaijerin ja asd putkien irroitus onko muuta?
Toinen kysymys: jos asd perän tilalle tulee lukoton perä niin mikä on järkevin tapa tukkia/purkaa asd hilppeet pois?
230cupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 25.07.2011 21:32

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja 230cupee »

Eikö oo ässän perän purkaneita? :D
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos käyttö kohde on nokka-akselin päästä niin pumpun ja nokan väliltä sellainen kytkentä rengas pois ja pumppu ei pyöri...tandem pumpusta kaiketi vaihtaa normi pumpun mutta jos on muutakin esim. tason säätöä niin eipä käykään purkaminen vaan pitää kierto järjestää.
Muistat sitten että tässäkin kai joutuu vaihtamaan pitemmät ei-asd vetarit perän mukana ...lankuissa ainakin mutta mittaamalla tiedät varmaksi perän leveydestä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
230cupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 25.07.2011 21:32

Re: W126 300se Diisselöinti

Viesti Kirjoittaja 230cupee »

juu vetarit ostan uuden perän mukana! Juu mulla on tandempumppu ja ilmeisesti myös tuo tasonsäätö löytyy. Onko kokemusta kuinka tehdä kierto tohon asd linjaan. Ei riitä että sen tulppaa vai?
Vastaa Viestiin