Mitä tarvitaan:
- molempiin suuntiin toimiva momenttiavain alueelle n. 10-20Nm (esim. Bahco 7455-20)
- 8mm pitkä hylsy
- taittuva / nivel jatkovarsi hylsylle
- ruuvimeisseli (ilmaputkiston irroitus)
- 10mm kiintoavain (akun napa)
- keraaminen rasva (esim. Febi Nr.26712)
- uudet hehkutulpat
Hyvä olla myös..
- tunkeutuva irroitusöljy (esim. CRC penetrating oil + MoS2)
- pitkäleukaiset pihdit
- paineilmaa tulppien ympäristön puhdistukseen
- istuvat asennushanskat (moottori lämmin)
- Joku rätti puhdisteluun
Esivalmistelut:
- Irroittavaa öljyä tulppien juureen esim. parina päivänä ennen hommaa.
- Aja moottori lämpöiseksi
Työ:
- Irroita akun miinusnapa (en tiedä onko tämä edes tarpeen?).
- Moottorin suojamuovi pois.
- Turbolle menevä ilmaputki (y-haara) pois ja sähköliittimet irti.
- Tulppien johdot irti ja tulppien juurten puhdistus paineilmalla (rätillä putsaamiseen on niukalti tilaa).
- Tulppien irroitus. katkeamispiste 20Nm, joten pienemmällä momentilla (omat lähti kaikki momenttiavaimen 10Nm asetuksella).
- Kierteiden putsaus jos tarpeen.. omassa oli täysin puhtaat.
- Uusien tulppien kierteeseen hitunen keraamista rasvaa ja tulpat paikoilleen (10 Nm).
- Tulppien johdot kiinni.
- Turbolle menevä ilmaputki paikalleen. Tarkista, että tiiviste ok ja että ilmansuodattimille menevät liitokset asettuu tiiviisti.
- Moottorin suojamuovi paikoilleen ja akun johto kiinni.
- Vikakoodin nollaus. (yksinkertainen obd2 bluetooth vikakoodinlukija esim. ELM327 ja vaikkapa puhelimen 'OBD Car Doctor free' riittää tähän)
..DONE (helppoa ensikertalaisellekkin)
Hommassa menee aloittelijalta n. tunti / 6 tulppaa ja rauhallisesti ihmetellen ja osia puhdistellen kaksi.
Osaan tulpista joutuu kurkottelemaan, joten työasento käy selälle.. Joku suojaviltti tms. auton nokan päällä on hyvä, johon voi nojailla.
Kaikkia tulppia ei tarvitse tietenkään vaihtaa jos vika vain yhdessä, mutta pieni vaiva ja kustannus pistää kerralla kaikki uusiksi.