W124 oven lukkojen rasvaus -> rasvaa virtalukkoon?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ramstad
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

W124 oven lukkojen rasvaus -> rasvaa virtalukkoon?

Viesti Kirjoittaja Ramstad »

W124 Mersun kuskin oven lukko tuntuu hieman takkuilevan. Noinkohan sinne uskaltaa tavallista lukkoöljyä laittaa, kun foorumilla kovasti varoitellaan virtalukkopesän öljyämisestä? Kyllähän sitä öljyä sitten joutuu virtalukkoonkin, jos oven lukko on kovasti öljytty.

Mikä taika siinä yleensäkin piilee, että virtalukkoon ei öljyä saisi laittaa lainkaan? :?:
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: W124 oven lukkojen rasvaus -> rasvaa virtalukkoon?

Viesti Kirjoittaja jone2 »

Moi !

Pakkohan siihen oven lukkoon on öljyä joskus laittaa. Ainakin pesun jälkeen talvella.

Eikö tämä hoidu merussa vähän niin kuin automaattisesti, kun virtalukkopatruuna menee vaihtoon niin samalla pääsee 2 avain-järjestelmään eli eri avain oveen ja virtalukkoon olettaen että et sarjoita virtalukkoa. Nuo virtalukot kestävät 4-5 V/140 tkm ja sitten taas uusiksi.....
Virtalukko on sellainen rimpula jossa honosta kannen kiinnitystavasta johtuen haitat heiluu miten sattuu, kai se öljy pistää lukon sisällä ne paskat liikenteeseen ja haitat huonon/kuluneen lukon sisällä liikkuvat entistä huonommin.

t jone

quote="Ramstad"]W124 Mersun kuskin oven lukko tuntuu hieman takkuilevan. Noinkohan sinne uskaltaa tavallista lukkoöljyä laittaa, kun foorumilla kovasti varoitellaan virtalukkopesän öljyämisestä? Kyllähän sitä öljyä sitten joutuu virtalukkoonkin, jos oven lukko on kovasti öljytty.

Mikä taika siinä yleensäkin piilee, että virtalukkoon ei öljyä saisi laittaa lainkaan? :?:[/quote]
mc
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja mc »

Itse olen öljynnyt ovien lukot säännöllisesti.

Se pieni määrä mikä jää siihen avaimeen oven lukosta, niin sen voi pyyhkiä ovikaukalossa olevaan paperiin, ( lisävaruste ) tai antaa mennä suoraan virtalukkoon.
Itse olen tuumaillut asian näin, menköön avaimessa oleva öljy virtalukkoon, se on niin olematonta, ja tekeehän se pieni liukkaus sillekin hyvää kun sitä ei saa varsinaisesti öljytä, niin poistaahan kitkaa.
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

Täytyy varmaan koputtaa puuta (tai kojelautaa ) mutta , viime syksynä leikkasi itseltäni c-mallista virtalukon jumiin . vikana varmaan ton rattilukon kielekkeen palautus tjsp .. Ajoin silloin virtalukkoon varmaan 1/2 spray purkkia aseöljyä ja teetätin sen jälkeen uuden avaimen ...
Tuon jälkeen on virtalukko toiminut moitteetta vuoden verran .. Ainakin minulla rasvaus siis auttoi .
Pelkäsin itsekin tekeväni 'viimeistä voitelua' vaan toisin kävi .
mc
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja mc »

juppepuputti kirjoitti:Täytyy varmaan koputtaa puuta (tai kojelautaa ) mutta , viime syksynä leikkasi itseltäni c-mallista virtalukon jumiin . vikana varmaan ton rattilukon kielekkeen palautus tjsp .. Ajoin silloin virtalukkoon varmaan 1/2 spray purkkia aseöljyä ja teetätin sen jälkeen uuden avaimen ...
Tuon jälkeen on virtalukko toiminut moitteetta vuoden verran .. Ainakin minulla rasvaus siis auttoi .
Pelkäsin itsekin tekeväni 'viimeistä voitelua' vaan toisin kävi .

Samalla lailla täytyy tunnustaa,

Pari vuotta takaperin annoin tuolle C- Mersun virtalukolle aseöljyä ja reippaasti, ihan voidellakseni sitä, mutta en nähnyt siinä mitään riskiä koska tiesin auton kilometrit ja niitä oli niin vähän, ja itse katson ja puhallan sekä tarvittaessa pyyhin aina avaimeen ennen kuin laitan sen virtalukkoon, ettei näkyvää paskaa mene virtalukkoon. Tämä on vaistomaista sen jälkeen kun yksi virtalukko jumitti.
juha
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja juha »

Jos virtalukkoa rasvaa niin panos ulos pesästä ja rasvailee sitten käsissään sen.. JOS lukkosylinteri sattuu jumimaan niin vitutus ei ole läheskään niin suuri! Lukko lähtee kuitenkin niin helposti irti ja samalla saa öljyä sinne mekaniikkaan mitä lukon pohja kääntelee.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Vastaa Viestiin