juhaeino kirjoitti:Huoltokirja löytyy johonkin reiluun 300tkm asti. ja edelliset omistajat käsittääkseni pitäneet melko hyvin. Isäni osti tuon vuonna 2009 kun oli kilsoja 430tkm. Ollut huollot hieman epämääräisillä väleillä ja joku öljynvaihto livahti yli 20tkm mittaseks. Pari viimistä vaihtoa taas tehty asiallisilla väleillä. Meillä käytetty mobil 10w40.
Jep oon monessa samaa mieltä että toimivaa ei kannata alkaa korjaamaan. Aattelin vaan että oikein ehty puhistus voisi olla nannaa vanhukselle. toisaalta jos aineet laittaakin paskan kiertoon ja jotai jää jumii. Yksi hyvä vaihtoehto olisi tuo mistä yllä puhutaan että vaihtaisi pari kertaa öljyt tiuhemmin parin tuhannen kilsan välein
Tuo tiuhennettu vaihto voisi olla hyvä taikka "napan" ehdottama resepti jossa ensin öljynvaihto ja sitten uusilla öljyillä "hellä" pesu .
Itse meinasin ottaa öljypohjan irti ja kaapia sieltä moskat pois. Samoin kuivasumpun huuhtelu jotenkin. Sitten ehkä tuo pesu, tai ehkä ei... koska auto toimii hyvin ja on ollut (pitäisi olla ollut) mersuharrastajalla ajossa ameriikassa.
No saimpa taas jotain tehtyä. Vaihoin ennen katsastusta uudet öljyt. Laitoin jotain mobil delvaccia jota oli nurkissa ylimääräisenä. Sitten vähn tallilla käyttelin ja muutaman päivän päästä lähettii kymään konttorilla. siinä tuli ajoa noin 15-20km suuntaansa ja samalla käytiin tankkaamassa.(meni muuten satalankku huomautuksitta läpi). Nyt sitten tänään käytin koneen lämpimäksi ja sen jälkeen laitoin valvolinen puhistusaineen sisälle. tämän pitäisi olla hellempi aine kuin forte eikä pitäisi tuoteselosteen mukaa olla riskiä tukkeentumisesta. Annoin mömmön olla koneessa tyhjäkäynnillä vajaan kymmenen minuuttia. Mustaa tuli pois ja oli suodattimessa jotain painosta päätellen. Nyt mosassa sisällä mobil super 3000 täyssynteettiset 5w40. En tiedä kuvittelenko että nyt ottaisi kierroksia vähän herkemmin ja kulostaisi pehmeämmältä.
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
karra kirjoitti:[
Tuo tiuhennettu vaihto voisi olla hyvä taikka "napan" ehdottama resepti jossa ensin öljynvaihto ja sitten uusilla öljyillä "hellä" pesu .
Itse meinasin ottaa öljypohjan irti ja kaapia sieltä moskat pois. Samoin kuivasumpun huuhtelu jotenkin. Sitten ehkä tuo pesu, tai ehkä ei... koska auto toimii hyvin ja on ollut (pitäisi olla ollut) mersuharrastajalla ajossa ameriikassa.
Tänään purkasin GM:n bensakoneen jolla on kilometrejä takana reilu 1/4 miljoona ja venttiilikoppa sisäpuolelta lähes täysin puhdas. Metalli näkyy vain hieman öljyn tummentama, ei karstaa, mönjää tai mitään epäpuhtautta.
Jos tuollaiseen koneeseen laittaa kerosiinia sekaan, ei se ainakaan mitään hyvää tee. Tai jos ylipäätään pitää mömmöjä koneesta poistaa, on vahinko jo tapahtunut ja jälkihoito turhaa. Paitsi sille kerosiinin myyjälle joka sitä sielunrauhaa kauppaa.
Vastaava puhtaus oli viime talvena nähtävissä euroauton tdi-moottorissa, kilometrejä 300tkm.
Samat kokemukset. Noiden vanhojen 115 ja 123 ventiilejä säätäessä huomannut ettei siellä näillä normaaleilla pesevillä öljyillä oo mitään kaavittavaa. Alumiini kopissa on vielä senverran karkea pinta, että enempi siellä on nöhtää puhdistuksen jälkeen.
Samaten käytin 124 dieselin 650 tkm öljypohjan pois paikaltaan muista syistä, ei sieläkään mitään puhdistettavaa ollut. Puhtaat ja kauniit pinnat.
Kun ostin tuon 320cdi:ni niin siinä taisi olla jotain 280tkm mittarissa. Kone piti sellaista ihme tsik tsik kilkutusta aina kiihdytyksissä. Kyseessä oli ensimmäinen CDI autoni joten en ollut ihan satavarma miten huolissaan äänestä olisi pitänyt olla mutta koska moottori kävi tasaisesti ja veti hyvin, ostin auton vähän riskillä. Kokeilin vanhaa ja hyväksi koettua konstia eli öljyt ja suodattimet vaihtoon ja armotta kenkää. Noin 10tkm täyskaasukiihdyttelyjen ja 300km suuntaansa moottoritieajojen jälkeen moottorin kilkutukset oli historiaa, ihan ilman Forte käsittelyä. Minkäänlaisia nakutuksia tai kilkutuksia ei enää kuulunut.
Sitten tosin iski noin 40tkm myöhemmin 'musta kuolema' eli suuttimen tiiviste alkoi vuotamaan. Onneksi lähtivät suosiolla irti, selvisi tiivisteiden uusimisella sillä kertaa.
Daimler konsernin nykyiset tai menneet menopelit:
CLK 500 Elegance -03
Ex W204 C320 CDI 4Matic Avantgarde -07
Ex Jeep Commander CRD -06
Ex E320 CDI Elegance -01
Ex E320 Elegance (*sniff* M104) -96