W201:n fixailua; flekti, tyhjäkäynti yms...
W201:n fixailua; flekti, tyhjäkäynti yms...
Jokunen hetki sitten tuli hankittua tenava (W201, vm93, 2.0L) kauppakipoksi, jossa ei mainittavia vikoja, mutta huvin ja huvin vuoksi olisi kiva pienetkin viat saada korjailtua. Eli lähtökohtaisesti auto toimii hyvin; vastaa kaasuun, kulkee, ei nitise natise tms...
Muutama asia kuitenkin noussut häiritsemään. Auto käy kylmänä huonosti tyhjäkäyntiä, röpöttää ja sammuu, aivan kuin tukehtuisi. Jos käynnistyksen jälkeen ei paina kaasua, niin auto saattaa! pysyä käynnissä. Mutta kaasun palautuksen jälkeen kierrokset tipahtavat 500 ja parin röpötyksen jälkeen sammuu tai jos painaa "ilmalautasta" niin sammuu. Lämpösenä tyhjäkäynti pelaa hyvin. Auto myös tuntuisi savuttavan jonkin verran ei niinkään mustaa vaan harmaata / valkoista savua. En tiedä, miten paljon normaalisti mallin autot savuttaa, mutta vaikka verrattuna W210 220D, niin savutus on runsasta. Nesteitä ei kuitenkaan tunnu häviävän eikä vettä löydy öljyn seasta. Edellinen omistaja sanoi, että syö öljyä, mutta sitäkään ei kyllä ole hävinnyt omilla ajoilla ainakaan. Voisiko jostain vuotaa jäähdytysnestettä imusarjaan tai palotilaan?
YJ-rele irti auto kävi aikalailla samalla tapaa kuin rele kiinni. Vastasi kaasuun normaalisti jne... Lisäilmaluistin sisään ruikin crc:tä. Lähteekö mötikkä irti ihan tulo- ja lähtö letkut irrottamalla, jos tuon nostaisi pöydälle ja tutkisi elonmerkkejä? Alla linkki vastaavanlaisen luistin kuvaan.
http://i219.photobucket.com/albums/cc13 ... isti02.jpg
Jos ei muu auta, niin tällä ohjeella seosta säätämään? http://www.landiss.com/mixture.htm
Edellinen omistaja oli vetänyt flektin napille, en tiedä miksi, mutta kuvan keskellä oleva liitin löytyi irtonaisena. Onko flektille? http://www.uppic.org/image-14EE_546C9508.jpg
Seuraavat asiat tehty:
YJ-rele irrotettu ja tarkistettu, putsailtu ja tinattu (oli aiemminkin irroitettu ja tinailtu)
Tulpat ja moottoriöljyt vaihdettu
Pumpun alta kumikaukaloa kopeloitu
Luistia ruikittu crc:llä
Paljon kysymyksiä, mutta toivottavasti joltain löytyy jotain ideoita tai jotain...
Muutama asia kuitenkin noussut häiritsemään. Auto käy kylmänä huonosti tyhjäkäyntiä, röpöttää ja sammuu, aivan kuin tukehtuisi. Jos käynnistyksen jälkeen ei paina kaasua, niin auto saattaa! pysyä käynnissä. Mutta kaasun palautuksen jälkeen kierrokset tipahtavat 500 ja parin röpötyksen jälkeen sammuu tai jos painaa "ilmalautasta" niin sammuu. Lämpösenä tyhjäkäynti pelaa hyvin. Auto myös tuntuisi savuttavan jonkin verran ei niinkään mustaa vaan harmaata / valkoista savua. En tiedä, miten paljon normaalisti mallin autot savuttaa, mutta vaikka verrattuna W210 220D, niin savutus on runsasta. Nesteitä ei kuitenkaan tunnu häviävän eikä vettä löydy öljyn seasta. Edellinen omistaja sanoi, että syö öljyä, mutta sitäkään ei kyllä ole hävinnyt omilla ajoilla ainakaan. Voisiko jostain vuotaa jäähdytysnestettä imusarjaan tai palotilaan?
YJ-rele irti auto kävi aikalailla samalla tapaa kuin rele kiinni. Vastasi kaasuun normaalisti jne... Lisäilmaluistin sisään ruikin crc:tä. Lähteekö mötikkä irti ihan tulo- ja lähtö letkut irrottamalla, jos tuon nostaisi pöydälle ja tutkisi elonmerkkejä? Alla linkki vastaavanlaisen luistin kuvaan.
http://i219.photobucket.com/albums/cc13 ... isti02.jpg
Jos ei muu auta, niin tällä ohjeella seosta säätämään? http://www.landiss.com/mixture.htm
Edellinen omistaja oli vetänyt flektin napille, en tiedä miksi, mutta kuvan keskellä oleva liitin löytyi irtonaisena. Onko flektille? http://www.uppic.org/image-14EE_546C9508.jpg
Seuraavat asiat tehty:
YJ-rele irrotettu ja tarkistettu, putsailtu ja tinattu (oli aiemminkin irroitettu ja tinailtu)
Tulpat ja moottoriöljyt vaihdettu
Pumpun alta kumikaukaloa kopeloitu
Luistia ruikittu crc:llä
Paljon kysymyksiä, mutta toivottavasti joltain löytyy jotain ideoita tai jotain...
Re: W201:n fixailua; flekti, tyhjäkäynti yms...
Jos nestettä on pytyissä niin varmaan röpöttää..voi olla bensaakin eli ryyppy suutin irti takas putkeen paineet päälle.
Voi vuotaa määriksen tappikin...tai seisoessaan tulee bensaa ruiskun pohjalle.
Yj-rele voi silti olla viallinen tai jokin sähkökomponentti ei pelaa koska sulakkeen tai releen irroitus ei muuta käyntiä yhtään.
perusteellista tutkimista ja hakusanoja hakuun.
Voi vuotaa määriksen tappikin...tai seisoessaan tulee bensaa ruiskun pohjalle.
Yj-rele voi silti olla viallinen tai jokin sähkökomponentti ei pelaa koska sulakkeen tai releen irroitus ei muuta käyntiä yhtään.
perusteellista tutkimista ja hakusanoja hakuun.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201:n fixailua; flekti, tyhjäkäynti yms...
Ajattelin, että laitan tuon kuvan luististakin täältä foorumilta, ettei ensimmäinen viesti olisi "haku käyttöön". Yj-releen irroitus ei erityisemmin vaikuttanut käyntiin, tiedä sitten miten pitäisi vaikuttaa. Tietenkin abs-valon irrottaminen sytytti, joten ei nyt ainakaan kokonaan ole hajalla. Miten tuon kaasuläpän asentotunnistimen kuuluisi toimia tuossa vivustossa?atlas kirjoitti:Jos nestettä on pytyissä niin varmaan röpöttää..voi olla bensaakin eli ryyppy suutin irti takas putkeen paineet päälle.
Voi vuotaa määriksen tappikin...tai seisoessaan tulee bensaa ruiskun pohjalle.
Yj-rele voi silti olla viallinen tai jokin sähkökomponentti ei pelaa koska sulakkeen tai releen irroitus ei muuta käyntiä yhtään.
perusteellista tutkimista ja hakusanoja hakuun.
Re: W201:n fixailua; flekti, tyhjäkäynti yms...
Vivustossa oleva kytkin on vain moottorijarrutuksessa olevaan bensan syöttöä varten .
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201:n fixailua; flekti, tyhjäkäynti yms...
Kävin polttoainelinjaa läpi ja määräjakajasta lähtevät bensaletkut näyttivät olevan löysällä. Kiristin ja käynti muuttui huomattavasti. Nyt ei kuitenkaan enää käynnisty ollenkaan. Kerran nostaa aina kierrokset ilmeisesti kylmäkäynnistyssuuttimen ansiosta? Seosruuvi näyttää siltä, että sitä olisi räpläilty enemmän ja vähemmän. Onko tuossa paljon pelivaraa vai milläs sitä tyhjäkäyntiä lähtisi etsimään? Ei käynnisty edes kaasun kanssa siis.
Re: W201:n fixailua; flekti, tyhjäkäynti yms...
Sitä on joskus joutunut montakin kierrosta pyörittämään että käy...kokeilet vain suuntaan ja toiseen useamman kierroksen.
Sitten kun käy tosi tasaisesti ,iloisesti niin hieman kierrät kiinnipäin että se käy raskaammin.
Sitten kun käy tosi tasaisesti ,iloisesti niin hieman kierrät kiinnipäin että se käy raskaammin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201:n fixailua; flekti, tyhjäkäynti yms...
Ei anna mitään vastetta kääntely kumpaankaan suuntaan. Käyntiin auton saa, kun painaa lautasta käsipelillä alaspäin. About 0,5cm viturallaan lautasen paikka edes käymistä. Jotenkin oudolta tuntuu, että noin paljon olisi pienen vuodon takia eroa. Tuossa lautasessa tuntuu suunnilleen juuri tuo puolen sentin "välys", kun sitä painaa. Käynnistäess kuitenkin yrittää hakea paikkaa, mutta ei vain taivu seokselle ilman avitusta. Taitaa olla ruiskun irrotus edessä. Toivoen ei ole ruuvi tullut kokonaan ulos, jos se edes mahdollista olisi.atlas kirjoitti:Sitä on joskus joutunut montakin kierrosta pyörittämään että käy...kokeilet vain suuntaan ja toiseen useamman kierroksen.
Sitten kun käy tosi tasaisesti ,iloisesti niin hieman kierrät kiinnipäin että se käy raskaammin.
Re: W201:n fixailua; flekti, tyhjäkäynti yms...
Tutkipa ruiskun alta sellainen kumikaukalo ettei ole ratki...huohotus putket ettei ole rikki koska jossakin on nyt imuilmavuoto.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201:n fixailua; flekti, tyhjäkäynti yms...
Imusarjasta löytyi bensaa oikein kunnolla ja olihan tuo kumikaukalokin mäsä, vaikka ei kopeloinnit oikein onnistunutkaan. En kyllä tiedä vuotaako ilmaa tuosta vai ei. Ei siitä päivä paista, mutta ei kaukana ole. Kannattaakohan tuohon lyödä pohjaan vaan kerros silikonia vai ostaa suosiolla uusi. Pitää tutkia toimiiko tuo ruuvi vai onko se jumittunut. Jotkut kierteet sieltä näytti tulevan, kun tuon kaukalon otti pois. Tyhjäkäyntimoottori kuitenkin toiminnan kuitenkin huomasi ja imun tunti huohotin putkesta, kun konetta piti käynnissä. Mistä tuonne imusarjaan ylipäätään noin paljon bensaa pääsee? Kuitenkin varmaan useampi desi.
http://oi57.tinypic.com/14jox2q.jpg
http://oi60.tinypic.com/4rq1vr.jpg
http://oi57.tinypic.com/14jox2q.jpg
http://oi60.tinypic.com/4rq1vr.jpg
Re: W201:n fixailua; flekti, tyhjäkäynti yms...
Voi määriksen tappi vuotaa bensaa,ryyppysuutin......
Ei se kaukalo tule kuntoon jos sen päälle kusee
Ei se kaukalo tule kuntoon jos sen päälle kusee

-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201:n fixailua; flekti, tyhjäkäynti yms...
Täytynee availla lisää ensi viikolla. Saako noita kumikaukaloita jostain varaosana / mihin hintaan vai pitääkö lähteä romikselta etsimään.
Re: W201:n fixailua; flekti, tyhjäkäynti yms...
Kl varaosat ,merteil ja motonetistakin taisi saada ja veholta niitä kaukaloita.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201:n fixailua; flekti, tyhjäkäynti yms...
Kl varaosissa on alkuperäisiä 55€. Jos ei käynnisty, katso ettei esim. Kylmäkäynnistys suuttimen vieressä oleva letku ole irti. Se jää helposti huonosti ja sitten ei käynnisty. Vaico m102 alipaine letkut on myös alkuperäisiä joista tähti poistettu.
W213 220d +W242 electric drive
Re: W201:n fixailua; flekti, tyhjäkäynti yms...
Seosruuvi oli "jumahtanut" liian ylös ja ruiskun oma kuusiokolosäätö oli päästä pyöreä. Säätöhärdelli oli niiteillä kiinni niin joutui poraamaan irti. Seosruuvin kierteet ja kanta kuitenki kunnossa, joten pääsi säätämään. Täytynee joku patentti keksiä tuohon, että saa tiiviiksi. Seosruuvin "oletusasento" on ilmeisesti siinä vastakierteiden tasolla eli ei koholla eikä painuksissa. Vähän rikkaammalla lähti käyntiin, koska vuotaa kuitenkin tuosta säätönamiskan reiästä. Tai jos joku omistaa sellaisen ehjän tarpeettomana, niin voin siitä ainakin postikulut maksaa 
Pari polttoaineletkuakin oli määrän jakajassa jumissa, mutta ei ilmeisesti haitannut. Ei vaan sylkenyt polttoainetta ko. lähdöistä, vaikka avasi liitoksistaan.

Pari polttoaineletkuakin oli määrän jakajassa jumissa, mutta ei ilmeisesti haitannut. Ei vaan sylkenyt polttoainetta ko. lähdöistä, vaikka avasi liitoksistaan.
Re: W201:n fixailua; flekti, tyhjäkäynti yms...
Eli tarvitset sen kotelon ilman määränjakajaa mutta läpänkanssa?
Onko siinä numerosarjaa vai kävisikö kaikki keskenään.
Määrän säätimiäkin on erinumerolla samankokoisissa koneissa.
No mulla on 2.0 ja 2kpl 2.3 koneen koteloita eri ikäisistä....joutaa varmaan luopua jostain.
Onko siinä numerosarjaa vai kävisikö kaikki keskenään.
Määrän säätimiäkin on erinumerolla samankokoisissa koneissa.
No mulla on 2.0 ja 2kpl 2.3 koneen koteloita eri ikäisistä....joutaa varmaan luopua jostain.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201:n fixailua; flekti, tyhjäkäynti yms...
Läppä on siis ehjä ja myös varsinainen säätöruuvi. MB:n oma säätömötikkä, joka kääntää säätöruuvia on nyt hajalla, sen mahdollisesti vain tarvitsisi. Tosin helpostihan siihen laittaa pikkupulteilla peltilätkän eteen, mutta oikeiden säätöjen hakeminen olisi helpompaa tuolla tarkoitetulla säätöhärpäkkeellä. En oikein tiedä, millä nimellä sitä kutsuisi, kun eihän se mitään säädä loppupeleissä.atlas kirjoitti:Eli tarvitset sen kotelon ilman määränjakajaa mutta läpänkanssa?
Onko siinä numerosarjaa vai kävisikö kaikki keskenään.
Määrän säätimiäkin on erinumerolla samankokoisissa koneissa.
No mulla on 2.0 ja 2kpl 2.3 koneen koteloita eri ikäisistä....joutaa varmaan luopua jostain.
Re: W201:n fixailua; flekti, tyhjäkäynti yms...
En nyt saa hahmotettua mitä tarkoitat..kuva olisi kyllä hyvä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201:n fixailua; flekti, tyhjäkäynti yms...
Määrän jakajan ja läpän välissä tuo säätönamiska.atlas kirjoitti:En nyt saa hahmotettua mitä tarkoitat..kuva olisi kyllä hyvä.
http://w124-zone.com/wp-content/uploads ... 7/tb-2.jpg
Re: W201:n fixailua; flekti, tyhjäkäynti yms...
Tyhjäkäynnin humppaus loppui, kun sai ruiskun kasaan ja säädöt korvakuulolla kuntoon. Kulutus laski matka-ajossa sinne 7,5L-8L/100km. Pari viikkoa ollut auto ajossa ja alkoi jättämään kierroksia ylös eli kaasu hirtti kiinni, vakionopeudensäädin se tämäkin. Alemman kaasuläpän, mikä lie, vivusto ei läppää ihan kokonaan palauttanut. Jouduin säätämään kaasuvaijeria sen verran löysemmälle, että vipu, joka mikrokytkintäkin painaa ja ohjaa edelleen alempaa läppää, palauttaa alemman läpän. Kaasupolkimessa siis helvetillinen välys, n. 70% polkimen matkasta. Alemmalla takana poikittain yksi jousi, vaijerin perässä yksi ja pitkittäin yksi, joka vaijerin pitää jäykkänä. Laitan illemmalla mahdollisesti kuvaa, mutta omaan järkeen ei tuo nykyinen sijoittelu mene. Vai kuuluuko tuossa noin suuri välys olla? Mikrokytkimeltä oli johto poikki ja sille muutenkaan ei mennyt kuin kaksi johtoa, mutta ei tuo kyllä ajoon ole vaikuttanut, kun aiemmassa tilanteessa vivusto ei edes kytkimeen osunut.
Pate toi eilen yleismittarin ja alfamerin oppaan, jossa tosin ruiskuun liittyvissä asioissa lähinnä kehotetaan viemään auto ammattilaiselle
Säädöt oli korvakuulolla saanut aika hyvin; idle n.52%, 2500rpm 55%, sen verta hakee, että lambdan luottaisi olevan kunnossa. Tyhjäkäynti kuitenkin siellä 1200rpm eli 400-500rpm liian korkealla, kaikki huohotusletkut pannoilla kiinni, kumikaukalo kunnossa, tyhjäkäyntimoottori pelaa ainakin on/off ja putsattu. Kävi mielessä, että säädetty tuolta EHA:sta ja seosruuvista aikanaan silleen, että on saatu vain käymään jotenkin edes. Nyt käy paljon tasaisemmin, eikä savuta läheskään niin paljon kuin ennen.
Eli olettaen, että kaikki muut asiat on kunnossa, niin mitäs arvoja tuon EHA:n pitäisi tarkalleen antaa? Imusarjassa haisee vieläkin bensa, mutta ei siellä bensaa missään enää näy ainakaan, mistä lie vuotaa, jos vuotaa.
Pate toi eilen yleismittarin ja alfamerin oppaan, jossa tosin ruiskuun liittyvissä asioissa lähinnä kehotetaan viemään auto ammattilaiselle

Eli olettaen, että kaikki muut asiat on kunnossa, niin mitäs arvoja tuon EHA:n pitäisi tarkalleen antaa? Imusarjassa haisee vieläkin bensa, mutta ei siellä bensaa missään enää näy ainakaan, mistä lie vuotaa, jos vuotaa.