Ikuisuuskysymys: M103 öljynpaineet + muuta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Ikuisuuskysymys: M103 öljynpaineet + muuta

Viesti Kirjoittaja PM »

1. Mikäs mahtaa olla "normaali" paine lämpimällä koneella?
Tuossa 260:ssä on jatkuvasti paineet yli kahden sekä kylmällä että lämpimällä koneella.
Tuossa tänään koeajetussa ja jo lähes ostetussa 300:ssa oli paineet kylmänä hieman yli 2, lämpimänä vähän alle 2 ja D silmässä jonkun verran yli 1. Paineet kyllä nousi salamannopeasti kaasutellessa.

2. Economy-mittari oli tyhjäkäynnillä pari pykälää yli minimin P silmässä, vaikka kone oli kohtuullisen lämmin. Sitten kun painoi hieman kaasua, mittari oli jokseenkin nollassa. Mistä kertoo?
Nimittäin tuossa 260:ssä mittari on jatkuvasti nollassa, paitsi kovilla pakkasilla.

3. Minimaalista värinää paisuntasäiliössä ja hieman plörinää kaasutellessa reippaammin. Tuskin kyse kuitenkaan kansipahvista tai kannen halkeamisesta? Nimittäin tuo 325 Bemarin säiliö porisee siihen malliin, että oksat poies. Ja koneeseen on sentään tehty lähes täydellinen remontti, jonka jälkeen ajettu ~30tkm. Eipä ole ainakaan vaikuttanut koneen käyntiin / ajoon millään tavalla. 260:ssa taas paisuntasäiliön pinta on tyyni ku *, vaikka polkis kaasua silmät tapillaan. Sen sijaan kone vuotaa ainakin jakopäästä sekä venttiilikopan tiivisteestä öljyä ja jossain vaiheessa oli kohtalaista j-nestevuotoa, jota en saanut paikallistettua. Eli, onko tuollainen j-nesteen pienimuotoinen elämöinti tuolla säiliössä normaalia, vai onko aina kyse kansiviasta?

Huom. 260:llä ajettu ~240th ja 300:lla mittarin mukaan :lol: hieman yli 80th.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kyllä mun mielestä se saattaa olla ihan normaalia sillä ooppeliin johon oli tehty koneremppa, sai myös lisätä nestettä ja semmosta.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Paineet

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No, kaverini joka on ollut Veholla hommissa sanoi kerran että mersun pahin moka oli laittaa tuo öljynpainemittari. Hän oli sitä mietlä ettei se kerro koneen kunnosta yhtään mitään.

Toinen kaveri sai 190:sen tyhjäkäyntipaineet nousemaan 0.9:stä 2.2:een ihan vaan näpläämällä öljypumpun venttiiliä, naureskeli vaan että mitä väliä niillä tyhjäkäyntipaineilla on, kunhan ne ovat yli 0.5.

Että sellaisia, älkää tuijotelko sitä mittaria liikaa, ei se ole mikään itseisarvo. Jä sähköisenä mittarina se näyttää vään mitä sattuu.

Nestepinnan poreilusta, maalaisjärjellä jos termari on auki ja polkaiset kaasua, pieni poreilu kuuluu asiaan koska vesipumppu saa kierrosten noustessa lisää hönkää. Tyhjäkäynnillä ei saa poreilla, oma teki sitä kun kansi oli halki, poreili niin saakelisti (yli) kun oli kuumana hetken käynyt tyhjää.

Jos epäilyttää niin mittaamaan onko pakokaasuja nesteen seassa, ei maksa käytännössä mitään. Vaikka kerran M103:n kansirempan tehneenä niin ei ole paha rasti sekään, eikä kallis.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

No hyvä niin. Koitin tuota velipoikaa hieman rauhoitella, kun se on niin fanaattinen noiden mittarinäyttämien etc. poreiluiden suhteen. Sillä kun on konepelti auki tuossa Bemarissa useammin kuin ovet. :wink:
Sanoin sille ettei Mersu vaadi muuta kuin kovaa ajoa, konepelti avataan aina puolivuosittain tai tositarpeen yllättäessä. Eikä kaikkiin ylimääräisiin ääniin (joita ei tässä tapauksessa edes havaittu) kannata kiinnittää huomiota.

Nyt alkaa vakaasti näyttää siltä, että ensi viikolla perheessä on jo kaksi Mersumiestä, joka oli pitkäaikaisen väsytyskamppailun tulos. 8) Tarvii vielä neljännen kerran käydä sitä katsomassa kolmen hengen voimin ennen ostopäätöstä, niin eiköhän kaupat sitten synny. Kun ei vielä kolmannellakaan katsastuskerralla löydetty mitään isompia miinuksia... 8)
Harmi kun sitä ei luultavasti saada rekisteriin ennen miittinkiä. :cry:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Ikuisuuskysymys: M103 öljynpaineet + muuta

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Pasi M. kirjoitti:1. Mikäs mahtaa olla "normaali" paine lämpimällä koneella?
Tuossa 260:ssä on jatkuvasti paineet yli kahden sekä kylmällä että lämpimällä koneella.
Tuossa tänään koeajetussa ja jo lähes ostetussa 300:ssa oli paineet kylmänä hieman yli 2, lämpimänä vähän alle 2 ja D silmässä jonkun verran yli 1. Paineet kyllä nousi salamannopeasti kaasutellessa.

2. Economy-mittari oli tyhjäkäynnillä pari pykälää yli minimin P silmässä, vaikka kone oli kohtuullisen lämmin. Sitten kun painoi hieman kaasua, mittari oli jokseenkin nollassa. Mistä kertoo?
Nimittäin tuossa 260:ssä mittari on jatkuvasti nollassa, paitsi kovilla pakkasilla.


Huom. 260:llä ajettu ~240th ja 300:lla mittarin mukaan :lol: hieman yli 80th.
Hoo.
Vastaus kohtaan yksi, allekirjoittaneen kokemuksia.
Eli omassa on kyllä kylmänä kolmessa mutta lämpimässä koneessa D silmässä samalla tavoin yhden päälle...olisikohan 1,2 aika lähellä totuutta. Vaihde vapaalla nousee noin 1,6:een.

Economy-mittari on useimmiten ihan nollassa, paitsi pykälä silmään työnnettäessä (=koneelle kuormaa) se nousee hiukan kohti punaista ja tekee pientä liikettä silloin tällöin esim. liikennevaloissa seistessä.

Ja meikän kone oli siis ajettu 189 tkm ja öljyinä seuraavien 1000 km aikana vaihtoon joutavat Mobilin RF:t.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Henro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 07.04.2003 16:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paineet

Viesti Kirjoittaja Henro »

Mauri H. kirjoitti:No, kaverini joka on ollut Veholla hommissa sanoi kerran että mersun pahin moka oli laittaa tuo öljynpainemittari. Hän oli sitä mietlä ettei se kerro koneen kunnosta yhtään mitään.

Toinen kaveri sai 190:sen tyhjäkäyntipaineet nousemaan 0.9:stä 2.2:een ihan vaan näpläämällä öljypumpun venttiiliä, naureskeli vaan että mitä väliä niillä tyhjäkäyntipaineilla on, kunhan ne ovat yli 0.5.

Että sellaisia, älkää tuijotelko sitä mittaria liikaa, ei se ole mikään itseisarvo. Jä sähköisenä mittarina se näyttää vään mitä sattuu.
Onko W201, W124 ja W126:ssa kaikissa sähköinen öljynpainemittari?
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paineet

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Henro kirjoitti:
Onko W201, W124 ja W126:ssa kaikissa sähköinen öljynpainemittari?
Ainakin w201 on sähköinen.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Joo

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, on noissa uudemmissa jo sähköinen, esim. W123 vissiin oli vielä mekaaninen.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: Joo

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mauri H. kirjoitti:Joo, on noissa uudemmissa jo sähköinen, esim. W123 vissiin oli vielä mekaaninen.
Kyllä, w123:ssa on mekaaninen mittari. Niitähän on sitten joskus autoa myytäessä kuulemma viritelty, että näyttää mukavia paineita tyhjäkäynnillä.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Joo

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jarski kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Joo, on noissa uudemmissa jo sähköinen, esim. W123 vissiin oli vielä mekaaninen.
Kyllä, w123:ssa on mekaaninen mittari. Niitähän on sitten joskus autoa myytäessä kuulemma viritelty, että näyttää mukavia paineita tyhjäkäynnillä.
Toisaalta, joissain dieseleissä on asennettu mittarille tulevaan paineputkeen kuristimia ihan hyvästäkin syystä: rauhoittaa kuulemma viisarin värähtelyjä hyvin, kun letkuun tehdään ohuempi kohta eikä viisarille tuleva paine heilahda aina, kun koneessa paineet muuttuvat vähänkin.

Minun mielestäni MB kyllä teki enemmminkin virheen, kun tuosta öp-mittarista luovuttiin. Jotenkin se vaan "tuntuu kuuluvan" mersun ohjaamoon... :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Öljynpainemittari mittaa öljynkierrossa olevaa vastapainetta. -30 c kelissä kylmä kone käyntiin, niin öljy on todella jäykkää ja liikkuu kanavissa huonosti, mutta paine on kova = voitelu on huono. Noin viiden kilon paineen kohilla ohivuotoventtiili aukeaa ja öljy palaa suoraan öljypohjaan.+30 c kelissä moottoritien jälkeen öljy on notkeata ja liikkuu kanavissa liukkaasti, mutta paine on tyhjäkäynnillä vain yksi kg = voitelu on suht hyvä jos vaan öljy kestää sen kuumuuden. Eli korkeampi paine ei aina välttämättä ole hyvä juttu, varsinkin jos joku kanava on kokonaan tukossa.
Vaimennettu mittari on kiva, mutta esim mittarin värähtely voi paljastaa alkavan kansipahvi vaurion, kun etummaisesta sylinteristä työpaine karkailee öljykanavaan ja saa mittarin sykkimään.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

puikkis kirjoitti:Öljynpainemittari mittaa öljynkierrossa olevaa vastapainetta. -30 c kelissä kylmä kone käyntiin, niin öljy on todella jäykkää ja liikkuu kanavissa huonosti, mutta paine on kova = voitelu on huono. Noin viiden kilon paineen kohilla ohivuotoventtiili aukeaa ja öljy palaa suoraan öljypohjaan.+30 c kelissä moottoritien jälkeen öljy on notkeata ja liikkuu kanavissa liukkaasti, mutta paine on tyhjäkäynnillä vain yksi kg = voitelu on suht hyvä jos vaan öljy kestää sen kuumuuden. Eli korkeampi paine ei aina välttämättä ole hyvä juttu, varsinkin jos joku kanava on kokonaan tukossa.
Vaimennettu mittari on kiva, mutta esim mittarin värähtely voi paljastaa alkavan kansipahvi vaurion, kun etummaisesta sylinteristä työpaine karkailee öljykanavaan ja saa mittarin sykkimään.
Aivan totta, mittarin väpätys todellakin on aika varmasti kansivian ensioire, kuten itselläkin.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

sykkii

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mauri H. kirjoitti:
puikkis kirjoitti:Öljynpainemittari mittaa öljynkierrossa olevaa vastapainetta. -30 c kelissä kylmä kone käyntiin, niin öljy on todella jäykkää ja liikkuu kanavissa huonosti, mutta paine on kova = voitelu on huono. Noin viiden kilon paineen kohilla ohivuotoventtiili aukeaa ja öljy palaa suoraan öljypohjaan.+30 c kelissä moottoritien jälkeen öljy on notkeata ja liikkuu kanavissa liukkaasti, mutta paine on tyhjäkäynnillä vain yksi kg = voitelu on suht hyvä jos vaan öljy kestää sen kuumuuden. Eli korkeampi paine ei aina välttämättä ole hyvä juttu, varsinkin jos joku kanava on kokonaan tukossa.
Vaimennettu mittari on kiva, mutta esim mittarin värähtely voi paljastaa alkavan kansipahvi vaurion, kun etummaisesta sylinteristä työpaine karkailee öljykanavaan ja saa mittarin sykkimään.
Aivan totta, mittarin väpätys todellakin on aika varmasti kansivian ensioire, kuten itselläkin.
Sykkiikö mittari siis samaan tahtiin, kun auto käy, jos kyseessä on orastava kansivuoto?
Itsellä meinaan mittari heilahtelee sillonkin kun auto ei käy, mutta virrat on päällä, eli kun viisari jää johonkin 0,5 nurkille sammuttamisen jälkeen. Sykintää tapahtuu myös joskus käynnissä ollessa, mutta ei ollenkaan rytmikkäästi vaan ihan miten sattuu. Pientä heilahdusta, jota olen pitänyt vain sähköisen mittarin temppuiluna.

Autossa on mittarissa kohta 370tkm ja kansipahvin palaminen ei olisi kovinkaan outo ilmiö noilla kilometereillä pitkässä koneessa. Koneen jälkijäähdyttelyä ajelun jälkeen on tullut tehtyä joka kerta nykyään. Varsinkin näin kuumilla keleillä. Ettei käy niinkun Maurille :wink:
Kestäisi nyt edes tämän kesän, talvella olisi sitten aikaa rempata, jos tarvetta tulee.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mikäs tuossa OM601:ssä on vikana kun joskus käynnistettäessä ei meinaa tyhjäkäynti toimia. Öljynpaineet ei pomppaa ylös ihan heti. Öljyä on kyllä juuri mittatikun min merkkiin eikä sitä ole tarvinnut lisäillä. Lämpimänä se käy ihan mainiosti.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Muffler kirjoitti:Mikäs tuossa OM601:ssä on vikana kun joskus käynnistettäessä ei meinaa tyhjäkäynti toimia. Öljynpaineet ei pomppaa ylös ihan heti. Öljyä on kyllä juuri mittatikun min merkkiin eikä sitä ole tarvinnut lisäillä. Lämpimänä se käy ihan mainiosti.
Joskus oli puhetta, että huonolaatuinen (tai väärinasennettu) öljynsuodatin voisi aiheuttaa tuota, tai joku venttiili tms. siinä... :oops:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: sykkii

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

W126 kirjoitti:Sykkiikö mittari siis samaan tahtiin, kun auto käy, jos kyseessä on orastava kansivuoto?
Itsellä meinaan mittari heilahtelee sillonkin kun auto ei käy, mutta virrat on päällä, eli kun viisari jää johonkin 0,5 nurkille sammuttamisen jälkeen. Sykintää tapahtuu myös joskus käynnissä ollessa, mutta ei ollenkaan rytmikkäästi vaan ihan miten sattuu. Pientä heilahdusta, jota olen pitänyt vain sähköisen mittarin temppuiluna.

Autossa on mittarissa kohta 370tkm ja kansipahvin palaminen ei olisi kovinkaan outo ilmiö noilla kilometereillä pitkässä koneessa. Koneen jälkijäähdyttelyä ajelun jälkeen on tullut tehtyä joka kerta nykyään. Varsinkin näin kuumilla keleillä. Ettei käy niinkun Maurille :wink:
Kestäisi nyt edes tämän kesän, talvella olisi sitten aikaa rempata, jos tarvetta tulee.
Joo, ei se mittari syki auton ollessa sammiksissa vaikka olisi kansivikaa, lähinntä toi kuulostaa juurikin sähkömittarin temppuilulta. Omassa se mittari hyppi esim. sillä laille, että kävin vaihtamassa öljyt, ja pistettiin kone käyntiin, kaveri sitten kehumaan että hyvät on paineet, 2.2 vaikka kone on kuuma, hetimiten alkoi viisari vajoamaan väpättäen voimakkaasti ja jäi sitten 1.3:een... Ja sitten taas liikennevaloissa saattoi neula nousta väpättäen yli kahden ja taas pudota.

Lohdutukseksi M103:een ei se kansiremppa todellakaan ole kovin paha rasti, eikä kallis, noista kun ei noi kannet juuri halkeile.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: sykkii

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mauri H. kirjoitti:
W126 kirjoitti:Sykkiikö mittari siis samaan tahtiin, kun auto käy, jos kyseessä on orastava kansivuoto?
Itsellä meinaan mittari heilahtelee sillonkin kun auto ei käy, mutta virrat on päällä, eli kun viisari jää johonkin 0,5 nurkille sammuttamisen jälkeen. Sykintää tapahtuu myös joskus käynnissä ollessa, mutta ei ollenkaan rytmikkäästi vaan ihan miten sattuu. Pientä heilahdusta, jota olen pitänyt vain sähköisen mittarin temppuiluna.

Autossa on mittarissa kohta 370tkm ja kansipahvin palaminen ei olisi kovinkaan outo ilmiö noilla kilometereillä pitkässä koneessa. Koneen jälkijäähdyttelyä ajelun jälkeen on tullut tehtyä joka kerta nykyään. Varsinkin näin kuumilla keleillä. Ettei käy niinkun Maurille :wink:
Kestäisi nyt edes tämän kesän, talvella olisi sitten aikaa rempata, jos tarvetta tulee.
Joo, ei se mittari syki auton ollessa sammiksissa vaikka olisi kansivikaa, lähinntä toi kuulostaa juurikin sähkömittarin temppuilulta. Omassa se mittari hyppi esim. sillä laille, että kävin vaihtamassa öljyt, ja pistettiin kone käyntiin, kaveri sitten kehumaan että hyvät on paineet, 2.2 vaikka kone on kuuma, hetimiten alkoi viisari vajoamaan väpättäen voimakkaasti ja jäi sitten 1.3:een... Ja sitten taas liikennevaloissa saattoi neula nousta väpättäen yli kahden ja taas pudota.

Lohdutukseksi M103:een ei se kansiremppa todellakaan ole kovin paha rasti, eikä kallis, noista kun ei noi kannet juuri halkeile.
Juu. Eilen tarkastelin mittaria. Ei se heilu, jos kierrokset on tasaiset. Välillä tyhjäkäynti hieman ailahtelee tai yksi lyönti jää väliin, niin sillon värähtää.

Toistaiseksi vaan sopivan kovaa ajoa. Kaksi sakkoa on jo taskussa tältä kesältä, eli saldo olis täynnä vuodeksi eteenpäin :cry:
Avatar
Tommi M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 208
Liittynyt: La 05.04.2003 15:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Paineet

Viesti Kirjoittaja Tommi M »

Mauri H. kirjoitti:Toinen kaveri sai 190:sen tyhjäkäyntipaineet nousemaan 0.9:stä 2.2:een ihan vaan näpläämällä öljypumpun venttiiliä, naureskeli vaan että mitä väliä niillä tyhjäkäyntipaineilla on, kunhan ne ovat yli 0.5.
Itse vaihdoin tänään -85 mallista peräisin olevan öljynpaine mittarin vanhan -80 tilalle ja kas kummaa kun vanhalla näytti kuumana n.0.5 ja uudemalla mittarilla näytti 1.5.
Oli varmaan tunnit täynnä vanhassa mittarissa. Teki muuten saman bensa mitarin osalta että lopetti heilumisen.
Jos Ford Motor Company on Ford-ihmisille FoMoCo, niin onko Honda Motor Company sitten honda-ihmisille HoMoCo?


W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
Vastaa Viestiin