w211 Jarrupalat + levyt (vaihto)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
SupiCas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 05.03.2013 10:30

w211 Jarrupalat + levyt (vaihto)

Viesti Kirjoittaja SupiCas »

Moikkelis,

Syttyi mittaristoon "Brake Wear Visit Workshop" :clap: -> Täällä on paljon kyselyitä /keskusteluja siitä, miten onnistuu teeseitse-mieheltä kyseinen remontti tai että onko se edes mahdollista.
Moni on vastaillutkin että on mahdollista, mutta itse ketjuja lukeneena en saanut sydäntä lämmittävää varmuutta asiasta.

Autoni on w211 220cdi -03 FARM. avantgarde, takailmajousilla ja lasten suklaalla sotkemilla takapenkeillä :roll: .

Tilasin jarruosat (levyt eteen/taakse, palat eteen/taakse ja 2 anturipakettia) autoihinvaraosat24 sivulta.
Hintaa tuli n.290€ toimituskuluineen (7 vrk) kotiovelle toimitettuna. Kaikki osat olivat TRW merkkisiä.


SBC-jarrut :idea: : Tämä huolettaa monia -> Ovet lukkoon, avaimet kauas -> ovia ei saa aukoa!! Ei saa avata avaimesta ja ei saa avata ovenkahvasta, joten laita lukkoon ja avain piiloon!
-> jos ovet eivät ole lukossa, ja joku avaa kuskin oven, jarrut menetät kaikki lukkoon -> jos sormi välissä niin AI ja jos ei niin jarrumännät pullahtavat ulos, ei kiva sekään. Muuta kikkailuja ei minun ainakaan tarvinnut tehdä -> ei mitään varoitusvaloja ollenkaan ja remontin jälkeen jarrut toimivat heti.


Aloitin remontin ETUPÄÄSTÄ:

1. Tunkkasin auton ylös ja irroitin renkaan. :thumbup: (HOX! laita tässä vaiheessa ruosteen irroitinta jarrusatulan kahteen 18mm pulttiin -> trust me)

2. JARRUPALAT: Helpoin tapa aloittaa on irroittaa jarrupalat -> Jarrusatula "aukeaa" kun irroittaa yläpuolisen liukutappi pultin (13mm hylsy). Jarrupalat itsessään ei ole mitenkään kiinni vaan ne tulevat hienosti pois. Kannattaa kuitenkin jättää sylinterinpuoleinen pala paikoilleen ja puristaa sylinteri /mäntä (ruuvipuristin) sisään tätä vanhaa jarrupalaa vasten. Tässä vaiheessa voi nakata jo uudet palat paikalleen.

3. ANTURIT: Edessä on molemmilla puolilla jarrupalojen kulumisen tunnistimet. Kummallakin puolella on omanlaisensa, joten tarkista vanhasta anturista että et yritä survoa väärää anturia koska liitin on erilainen (toinen littana ja toinen pyöreähkö). Myös jarrupaloissa on eroa näiden anturien osalta, toisessa palassa se reikä johon anturi tulee on hieman "syvemmällä" palassa, ja toisessa vähän pinnemmassa. (en tiedä onko pinnemmassa edes sana, kuulostaa homolta :think: ). Anturi vain painastaan palaan kiinni, mutta huomio kasatessa, ettet purista sitä johtoa mihinkään väliin.

4. JARRULEVYT: Itse jarrusatula on kiinni kahdella pultilla (18mm) ja voin jo tässä vaiheessa sanoa että on kiinni, kuten alussakin jo tuumailin. Jarrusatula kannattaa köyttää roikkumaan esim rautalangalla, mutta katso ettet roikota sitä jarruputkien / anturinjohtojen varassa sillä aikaa kun otat levyä irti. Itse jarrulevy on kiinni vain yhdellä torx-ruuvilla levyn edestä (taisi olla T30 avain). Vedä levy pois, ja laita uusi paikalleen (HOX! muista puhdistaa uudet levyt kunnon jarrujenpuhdistusaineella, niihin ei saa jäädä ollenkaan likaa, tai jarruttaessa ne lämpenevät ja menevät soiroksi). Kasaus käy käden käänteessä.


Ja sitten jatkettiin TAKAPÄÄSTÄ

1. Tunkkasin auton ylös ja irroitin renkaan. (HOX! laita tässä vaiheessa ruosteen irroitinta jarrusatulan kahteen 18mm pulttiin -> trust me)

2. JARRULEVYT: Takapäässä satula ei aukea kuten edessä, joten kannattaa aloittaa jarrusatulan ja levyn irroituksesta. Itse jarrusatula on kiinni kahdella pultilla (18mm) kuten edessäkin. Jarrusatula kannattaa köyttää roikkumaan esim rautalangalla, mutta katso ettet roikota sitä jarruputkien / anturinjohtojen varassa sillä aikaa kun otat levyä irti. Itse jarrulevy on kiinni vain yhdellä torx-ruuvilla levyn edestä (taisi olla T30 avain). Erona eteen on myös seisontajarru jotka sijaitsevat levyrummun sisällä ja näin ollen levy ei tulekkaan pois kuten elokuvissa. Tätä ennen pitää "löysätä" seisontajarrun satuloita jotta levy mahtuu tulemaan ulos. Tämä tapahtuu niin, että VÄNKÄRIN puolella pyöritä jarrulevyä niin että yksi tyhjäpultinreikä on klo: 09.00 kohdalla, nyt kun katsot valolla pultin reikään siellä näkyy hammasratas josta tasapäämeisselillä pyörittämällä VASTAPÄIVÄÄN saa tuota seisontajarrukenkiä "suppuun" ja levy tulee pois. Vedä levy pois, ja laita uusi paikalleen. Muista ruuvata seisontajarrukengät kireämmälle pultinreijästä. Pyöritä ensin niin tiukalle MYÖTÄPÄIVÄÄN ettei rengaspyöri ja siitä pari naksua takaisin jotta rengas taas rullaa. Joku Sherlock :wave: saattuu jo päätelläkkin että KUSKINPUOLELLA kyseinen hammasratas löytyy klo: 15.00 kohdalta ja se kiristyy ja löystyy juuri päinvastoin kun vänkärin puolella (HOX! muista puhdistaa uudet levyt kunnon jarrujenpuhdistusaineella, niihin ei saa jäädä ollenkaan likaa, tai jarruttaessa ne lämpenevät ja menevät soiroksi). Kasaus käy käden käänteessä.

3. JARRUPALAT: Ulompi jarrupala itsessään ei ole mitenkään kiinni vaan se tulee hienosti pois ja toisessakin on vain "Metalli-lipareet" jotka uppoavat jarrumännän sisään (meisselillä vääntäen pois). Kannattaa kuitenkin jättää sylinterin puoleinen pala paikoilleen ja puristaa sylinterin (ruuvipuristin) sisään tätä vanhaa jarrupalaa varten. Tässä vaiheessa voi nakata jo uudet palat paikalleen. (tarkista että liukutapit menevät tarpeeksi sisään jotten jää kahnaamaan.

4. ANTURIT: Takana on vain vänkärinpuolella jarrupalan kulumisen tunnistin. tarkista vanhasta anturista että et yritä survoa väärää anturia koska liitin on erilainen (toinen littana ja toinen pyöreähkö). Anturi vain painastaa palaan kiinni, mutta huomio kasatessa, ettet purista sitä johtoa mihinkään väliin.


Hyviä huomioita: 1. Uusien jarrulevyjen puhtaus. 2. Jarrusatulan kiinnityspultiti (18mm) on tiukassa 3. Liukutappien kunto: Eli jos käy kuten minulla vänkärinpuolen jarrussa, että kun laitoin uuden levyn ja palat jäi jarrut kahnaamaan kokoajan. Näin ei tietenkään saa olla. Vika johtui alemmasta liukutapista joka ei mennyt pohjaan asti, nöin ollen jarru jäi "kanittamaan". Itse liukutapit ei ole mitenkään kiinni, joten se lähtee vain vetäisemällä. Sisällä siellä on tosipaksu rasva ja muovinen mäntä. Pumpulipuikolla puhsitin tuon onkalon johon liukutappi menee, tuli semmonen peukalonpään kokoinen kovettunut rasvaköntti sieltä, tämän poistettuani jarrusatula aukesi kunnolla ja jarrut toimi normaalisti, joten kannattaa kiinnittää tähän huomioita 4. Kulumisinilmaisinanturit :crazy: ovat erilaisia toisella puolella autoa, joten katso että laitat oikeaa anturia. 5. Ovet lukossa ja avain kaukana

Aikaa meni tunteja. Ilman ohjeita ja vinkkejä. Mutta kun tämän luet, teet remontin varmasti alle 2h -> trust me :ugeek:


Tässä vielä asioita mitä on hyvä huomioida (päivitetään)

- Satuloista kannattaa putsata jarru pölyt pois, kun palat on irti, ja tutkia onko männän suojakumit ehjät.
Ja vois vilkasta onko suojakumin alla kuinka ruostetta ja suorittaa puhdistus ennen ku kasaa.
Viimeksi muokannut SupiCas, Ti 18.11.2014 08:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jari36
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 182
Liittynyt: To 28.12.2006 23:47
Paikkakunta: Siellä mistä sattuu katon alustaa löytymän ;) pääasiassa Turku-Pori akselilla

Re: w211 Jarrupalat + levyt (vaihto)

Viesti Kirjoittaja jari36 »

Tälläisiä ohjeita lisää... 10 pistettä :clap:
MB S213 200 cdi -18
Ex:
w212 200cdi -14
S211 320 cdi - 07
S210 270 cdi - 01
S124 250D - 95
w211 220 cdi - 04
w210 200cdi -99
w124 250D -93
w124 200D -88
rvb
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 11.01.2014 18:10

Re: w211 Jarrupalat + levyt (vaihto)

Viesti Kirjoittaja rvb »

Moi

Entäs sitten kun palat on vaihdettu ja uudet tunnistimet laitettu ja edelleen tulee ilmoitus "Brake Wear Visit Workshop"
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w211 Jarrupalat + levyt (vaihto)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tunnistimen johto poikki, yleensä takapäästä hankautunut :roll:
wiimax.fi
SupiCas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 05.03.2013 10:30

Re: w211 Jarrupalat + levyt (vaihto)

Viesti Kirjoittaja SupiCas »

rvb kirjoitti:Moi

Entäs sitten kun palat on vaihdettu ja uudet tunnistimet laitettu ja edelleen tulee ilmoitus "Brake Wear Visit Workshop"

Ilmeisesti vaihdoit eteen ja taakse kaikki? *:in piuhan nokkaan ja tarkistus että missä kulmassa johtopoikki kuten edellä mainittiin :think:

Kulla se siita :thumbup:
HannuIk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: To 03.01.2008 21:49
Paikkakunta: Evijärvi

Re: w211 Jarrupalat + levyt (vaihto)

Viesti Kirjoittaja HannuIk »

Satuloista kannattaa putsata jarru pölyt pois, kun palat on irti, ja tutkia onko männän suojakumit ehjät. :)
Ja vois vilkasta onko suojakumin alla kuinka ruostetta ja suorittaa puhdistus ennen ku kasaa. :P
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: w211 Jarrupalat + levyt (vaihto)

Viesti Kirjoittaja Forestman »

rvb kirjoitti:Moi

Entäs sitten kun palat on vaihdettu ja uudet tunnistimet laitettu ja edelleen tulee ilmoitus "Brake Wear Visit Workshop"

Useita käynnistyksiä, muistaakseni viisi ja välillä jarrua painaen, niin ei tarvitse viedä testeriin.
SupiCas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 05.03.2013 10:30

Re: w211 Jarrupalat + levyt (vaihto)

Viesti Kirjoittaja SupiCas »

Forestman kirjoitti:
rvb kirjoitti:Moi

Entäs sitten kun palat on vaihdettu ja uudet tunnistimet laitettu ja edelleen tulee ilmoitus "Brake Wear Visit Workshop"

Useita käynnistyksiä, muistaakseni viisi ja välillä jarrua painaen, niin ei tarvitse viedä testeriin.

Olen tästä kyllä erimieltä :?

Merkkivalohan syttyy siinä vaiheessa kun anturitappi osuu jarrulevyyn... eli jos jarrua ei paina, anturi ei osu levyy ja vikavaloja ei syty. oli siis miten kuluneet palat tahansa. Itsellä oli ainakin niin, että kun laitoin auton käyntiin niin ei syttynyt mitään valoja. Mutta heti kun polkaisi jarrua niin merkkivalo syttyi.

Tuosta päättelin että tämä vikavalo ei "mene muistiin" tarkoittaen että jos kaikki kunnossa, palojen vaihdon pitäisi sammuttaa merkkivalo.

Mihin perustuu tuo 5 painallusta?
SupiCas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 05.03.2013 10:30

Re: w211 Jarrupalat + levyt (vaihto)

Viesti Kirjoittaja SupiCas »

HannuIk kirjoitti:Satuloista kannattaa putsata jarru pölyt pois, kun palat on irti, ja tutkia onko männän suojakumit ehjät. :)
Ja vois vilkasta onko suojakumin alla kuinka ruostetta ja suorittaa puhdistus ennen ku kasaa. :P

Varmasti hyvä huomioida, lisäsin tuonne ylös :thumbup:
rvb
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 11.01.2014 18:10

Re: w211 Jarrupalat + levyt (vaihto)

Viesti Kirjoittaja rvb »

dealer kirjoitti:Tunnistimen johto poikki, yleensä takapäästä hankautunut :roll:
Ja mistähän kohtaa? ei ainakaan ulkopuolisesti näkynyt missään ja tunnistimet kahteen kertaan että varmasti ovat ehjät
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w211 Jarrupalat + levyt (vaihto)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pari kolme tapausta on ollut, en ihan varmaksi muista oliko peräti vetarin niveleen hankautuneet osittain poikki ja siitä hälytys.
Nimenomaan "brake wear visit workshop", ettei "service brake visit workshop" ?
wiimax.fi
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: w211 Jarrupalat + levyt (vaihto)

Viesti Kirjoittaja Forestman »

SupiCas kirjoitti:
Forestman kirjoitti:
rvb kirjoitti:Moi

Entäs sitten kun palat on vaihdettu ja uudet tunnistimet laitettu ja edelleen tulee ilmoitus "Brake Wear Visit Workshop"

Useita käynnistyksiä, muistaakseni viisi ja välillä jarrua painaen, niin ei tarvitse viedä testeriin.

Olen tästä kyllä erimieltä :?

Merkkivalohan syttyy siinä vaiheessa kun anturitappi osuu jarrulevyyn... eli jos jarrua ei paina, anturi ei osu levyy ja vikavaloja ei syty. oli siis miten kuluneet palat tahansa. Itsellä oli ainakin niin, että kun laitoin auton käyntiin niin ei syttynyt mitään valoja. Mutta heti kun polkaisi jarrua niin merkkivalo syttyi.

Tuosta päättelin että tämä vikavalo ei "mene muistiin" tarkoittaen että jos kaikki kunnossa, palojen vaihdon pitäisi sammuttaa merkkivalo.

Mihin perustuu tuo 5 painallusta?

Tekstiä en muista, mutta kun mittaristo loistaa punaisena jarruremontin jälkeen, niin ainakin minulla tämä auttoi. Käynnistyksiä ja sammutuksia ainakin yli kolme, voi olla että viisikään ei riitä. Olisiko niin että kun vika on riittävän monta kertaa poissa, niin herjakin häviää.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13769
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: w211 Jarrupalat + levyt (vaihto)

Viesti Kirjoittaja DBFI »

SupiCas kirjoitti: Merkkivalohan syttyy siinä vaiheessa kun anturitappi osuu jarrulevyyn... eli jos jarrua ei paina, anturi ei osu levyy ja vikavaloja ei syty.
Museomersuissa toiminut noin. Nykyisin anturi on kaksinapainen, anturijohdon kuluessa poikki syttyy varoitusvalo, ei siitä jarrulevykosketuksesta.
AMG-Riku

Re: w211 Jarrupalat + levyt (vaihto)

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Tällaiset ohjeet/viestit ovat forumin aatelia ja poiki mukavia lisävinkkejä, 10p ja kiitos SupiCas!!
villeeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ti 01.09.2009 10:04

Re: w211 Jarrupalat + levyt (vaihto)

Viesti Kirjoittaja villeeino »

Hyvät ohjeet vaikuttas olevan. Näille tulee todennäköisesti käyttöä joululomalla. onko näissä tunnistimissa eroja vai onko ne yleismalliset? kävin hakee motonetistä tunnistimet ja palat tuli saksanmaalta. titan lukee palojen paketissa mutta brembon(?) valmistamat pitäs olla...
Audi Q7

Ex: E-mersuja
villeeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ti 01.09.2009 10:04

Re: w211 Jarrupalat + levyt (vaihto)

Viesti Kirjoittaja villeeino »

villeeino kirjoitti:Hyvät ohjeet vaikuttas olevan. Näille tulee todennäköisesti käyttöä joululomalla. onko näissä tunnistimissa eroja vai onko ne yleismalliset? kävin hakee motonetistä tunnistimet ja palat tuli saksanmaalta. titan lukee palojen paketissa mutta brembon(?) valmistamat pitäs olla...
Jollain tietoa?!
Audi Q7

Ex: E-mersuja
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: w211 Jarrupalat + levyt (vaihto)

Viesti Kirjoittaja Forestman »

villeeino kirjoitti:
villeeino kirjoitti:Hyvät ohjeet vaikuttas olevan. Näille tulee todennäköisesti käyttöä joululomalla. onko näissä tunnistimissa eroja vai onko ne yleismalliset? kävin hakee motonetistä tunnistimet ja palat tuli saksanmaalta. titan lukee palojen paketissa mutta brembon(?) valmistamat pitäs olla...
Jollain tietoa?!
Vasemmalla ja oikealla erilaiset tunnistimen liittimet. Vasemalla tunnistin tulee jarrupalan puoleen väliin ja oikealla lähelle palan runkoa. Näin -03 mallissa, mutta kaverin 2 vuotta nuoremmassa ei ollut vasemmalla tunnistinta ollenkaan.
Avatar
votsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:33

Re: w211 Jarrupalat + levyt (vaihto)

Viesti Kirjoittaja votsi »

Tässä käyttäjän kttopar kirjoittamat hyvät ohjeet SBC jarrujen deaktivointiin ja vikailmoitusten poistoon jarrupalojen vaihdon jälkeen.

Ohjeet lyhyesti:
Estä SBC:n toiminta ( selftest ):
- Lukitse auton ovet ja anna olla lukittuna min 30 s.
- Aukaise ovet min 15 s ajaksi.
- Lukitse auton ovet
- 15 sekunnin päästä voit vaihtaa palat, levyt, käsijarrun kengät.
- Pidä avainta varmassa paikassa, ettei kukaan avaa ovia.

Kun palat on vaihdettu:

SBC toimintakuntoon:

- Aja lyhyt lenkki ( SBC ja ESP vikatilat on päällä mutta autolla voi varovasti ajaa )
- Virta pois päältä 1...5 sekunnin ajaksi
- Virta päälle
- Virta pois päältä
- Starttaa moottori ja paina jarrua 5....10 kertaa


Nyt pitäisi SBC ja ESP vikatilan hälytykset poistua.
S213 350CDI 4-MATIC -18
villeeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ti 01.09.2009 10:04

Re: w211 Jarrupalat + levyt (vaihto)

Viesti Kirjoittaja villeeino »

Forestman kirjoitti:
villeeino kirjoitti:
villeeino kirjoitti:Hyvät ohjeet vaikuttas olevan. Näille tulee todennäköisesti käyttöä joululomalla. onko näissä tunnistimissa eroja vai onko ne yleismalliset? kävin hakee motonetistä tunnistimet ja palat tuli saksanmaalta. titan lukee palojen paketissa mutta brembon(?) valmistamat pitäs olla...
Jollain tietoa?!
Vasemmalla ja oikealla erilaiset tunnistimen liittimet. Vasemalla tunnistin tulee jarrupalan puoleen väliin ja oikealla lähelle palan runkoa. Näin -03 mallissa, mutta kaverin 2 vuotta nuoremmassa ei ollut vasemmalla tunnistinta ollenkaan.

joo itelläkin oli vain vänkärin puolella tuo tunnistin (facelift -07).

tosiaan jäi sitten vaihtamatta itellä nuo levyt ja palat kun satulan pultit oli niin pahuksen jumissa eikä ollut kunnon välineitä...no Espoon Autopalvelu teki hyvää työtä ja vaihtoi osat hintaan 90€. Hyvä palvelu kaikin puolin! :thumbup:
Audi Q7

Ex: E-mersuja
mr panu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 08.03.2016 09:28
Paikkakunta: Espoo

Re: w211 Jarrupalat + levyt (vaihto)

Viesti Kirjoittaja mr panu »

Niin hommaan riittää ihan tavallinen ruuvipuristin? Mäntää ei tarvitse pyöritellä erikseen, riittää pelkkä puristaminen?

Kannattaako nuo kulumisanturitkin ostaa suoraan uudet?
W211 E220 CDI 2004. Puolen millin "paremmalla" puolella.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w211 Jarrupalat + levyt (vaihto)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ruuvipuristin ? ??? Pihdeillä kevyesti painamalla mäntä sisään. Aina uudet tunnistimet.
wiimax.fi
Talkkari71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Pe 27.07.2007 21:57
Paikkakunta: Kangasala

Re: w211 Jarrupalat + levyt (vaihto)

Viesti Kirjoittaja Talkkari71 »

Morjensta!
Kiitos hyvästä ohjeesta.
Uskalsin itsekkin aloittaa etupalojen vaihdon tämän luettunani :D .

Vähän ekalla startilla näytti aika pelottavalta monitoiminäyttö.
Mutta ohjeilla kuittautui ihan kuntoon.

T. Talkkari
Ps. Kun tein toisenpuolen eilenillalla niin päätin kokeilla seuraavaa kikka kolmosta.

Eli kun homma tehty, avaimilla ovet auki, kuskin paikalle ja ENNEN kuin pistää avaimia lukkoon niin polkee
jarrua n. 20x niin pohjaan kuin saa ja vasta sitten avaimella käyntiin.

Tällä tapaa ei tullut ollenkaan tuota joulukuusta tuohon näyttöön...
En tiedä oliko vain yksittäiskeissi, mutta ehdotan kokeilemaan :shifty:
Mese on vaan aina Mese;-)
Vastaa Viestiin