Syttyi mittaristoon "Brake Wear Visit Workshop"

Moni on vastaillutkin että on mahdollista, mutta itse ketjuja lukeneena en saanut sydäntä lämmittävää varmuutta asiasta.
Autoni on w211 220cdi -03 FARM. avantgarde, takailmajousilla ja lasten suklaalla sotkemilla takapenkeillä

Tilasin jarruosat (levyt eteen/taakse, palat eteen/taakse ja 2 anturipakettia) autoihinvaraosat24 sivulta.
Hintaa tuli n.290€ toimituskuluineen (7 vrk) kotiovelle toimitettuna. Kaikki osat olivat TRW merkkisiä.
SBC-jarrut

-> jos ovet eivät ole lukossa, ja joku avaa kuskin oven, jarrut menetät kaikki lukkoon -> jos sormi välissä niin AI ja jos ei niin jarrumännät pullahtavat ulos, ei kiva sekään. Muuta kikkailuja ei minun ainakaan tarvinnut tehdä -> ei mitään varoitusvaloja ollenkaan ja remontin jälkeen jarrut toimivat heti.
Aloitin remontin ETUPÄÄSTÄ:
1. Tunkkasin auton ylös ja irroitin renkaan.

2. JARRUPALAT: Helpoin tapa aloittaa on irroittaa jarrupalat -> Jarrusatula "aukeaa" kun irroittaa yläpuolisen liukutappi pultin (13mm hylsy). Jarrupalat itsessään ei ole mitenkään kiinni vaan ne tulevat hienosti pois. Kannattaa kuitenkin jättää sylinterinpuoleinen pala paikoilleen ja puristaa sylinteri /mäntä (ruuvipuristin) sisään tätä vanhaa jarrupalaa vasten. Tässä vaiheessa voi nakata jo uudet palat paikalleen.
3. ANTURIT: Edessä on molemmilla puolilla jarrupalojen kulumisen tunnistimet. Kummallakin puolella on omanlaisensa, joten tarkista vanhasta anturista että et yritä survoa väärää anturia koska liitin on erilainen (toinen littana ja toinen pyöreähkö). Myös jarrupaloissa on eroa näiden anturien osalta, toisessa palassa se reikä johon anturi tulee on hieman "syvemmällä" palassa, ja toisessa vähän pinnemmassa. (en tiedä onko pinnemmassa edes sana, kuulostaa homolta

4. JARRULEVYT: Itse jarrusatula on kiinni kahdella pultilla (18mm) ja voin jo tässä vaiheessa sanoa että on kiinni, kuten alussakin jo tuumailin. Jarrusatula kannattaa köyttää roikkumaan esim rautalangalla, mutta katso ettet roikota sitä jarruputkien / anturinjohtojen varassa sillä aikaa kun otat levyä irti. Itse jarrulevy on kiinni vain yhdellä torx-ruuvilla levyn edestä (taisi olla T30 avain). Vedä levy pois, ja laita uusi paikalleen (HOX! muista puhdistaa uudet levyt kunnon jarrujenpuhdistusaineella, niihin ei saa jäädä ollenkaan likaa, tai jarruttaessa ne lämpenevät ja menevät soiroksi). Kasaus käy käden käänteessä.
Ja sitten jatkettiin TAKAPÄÄSTÄ
1. Tunkkasin auton ylös ja irroitin renkaan. (HOX! laita tässä vaiheessa ruosteen irroitinta jarrusatulan kahteen 18mm pulttiin -> trust me)
2. JARRULEVYT: Takapäässä satula ei aukea kuten edessä, joten kannattaa aloittaa jarrusatulan ja levyn irroituksesta. Itse jarrusatula on kiinni kahdella pultilla (18mm) kuten edessäkin. Jarrusatula kannattaa köyttää roikkumaan esim rautalangalla, mutta katso ettet roikota sitä jarruputkien / anturinjohtojen varassa sillä aikaa kun otat levyä irti. Itse jarrulevy on kiinni vain yhdellä torx-ruuvilla levyn edestä (taisi olla T30 avain). Erona eteen on myös seisontajarru jotka sijaitsevat levyrummun sisällä ja näin ollen levy ei tulekkaan pois kuten elokuvissa. Tätä ennen pitää "löysätä" seisontajarrun satuloita jotta levy mahtuu tulemaan ulos. Tämä tapahtuu niin, että VÄNKÄRIN puolella pyöritä jarrulevyä niin että yksi tyhjäpultinreikä on klo: 09.00 kohdalla, nyt kun katsot valolla pultin reikään siellä näkyy hammasratas josta tasapäämeisselillä pyörittämällä VASTAPÄIVÄÄN saa tuota seisontajarrukenkiä "suppuun" ja levy tulee pois. Vedä levy pois, ja laita uusi paikalleen. Muista ruuvata seisontajarrukengät kireämmälle pultinreijästä. Pyöritä ensin niin tiukalle MYÖTÄPÄIVÄÄN ettei rengaspyöri ja siitä pari naksua takaisin jotta rengas taas rullaa. Joku Sherlock

3. JARRUPALAT: Ulompi jarrupala itsessään ei ole mitenkään kiinni vaan se tulee hienosti pois ja toisessakin on vain "Metalli-lipareet" jotka uppoavat jarrumännän sisään (meisselillä vääntäen pois). Kannattaa kuitenkin jättää sylinterin puoleinen pala paikoilleen ja puristaa sylinterin (ruuvipuristin) sisään tätä vanhaa jarrupalaa varten. Tässä vaiheessa voi nakata jo uudet palat paikalleen. (tarkista että liukutapit menevät tarpeeksi sisään jotten jää kahnaamaan.
4. ANTURIT: Takana on vain vänkärinpuolella jarrupalan kulumisen tunnistin. tarkista vanhasta anturista että et yritä survoa väärää anturia koska liitin on erilainen (toinen littana ja toinen pyöreähkö). Anturi vain painastaa palaan kiinni, mutta huomio kasatessa, ettet purista sitä johtoa mihinkään väliin.
Hyviä huomioita: 1. Uusien jarrulevyjen puhtaus. 2. Jarrusatulan kiinnityspultiti (18mm) on tiukassa 3. Liukutappien kunto: Eli jos käy kuten minulla vänkärinpuolen jarrussa, että kun laitoin uuden levyn ja palat jäi jarrut kahnaamaan kokoajan. Näin ei tietenkään saa olla. Vika johtui alemmasta liukutapista joka ei mennyt pohjaan asti, nöin ollen jarru jäi "kanittamaan". Itse liukutapit ei ole mitenkään kiinni, joten se lähtee vain vetäisemällä. Sisällä siellä on tosipaksu rasva ja muovinen mäntä. Pumpulipuikolla puhsitin tuon onkalon johon liukutappi menee, tuli semmonen peukalonpään kokoinen kovettunut rasvaköntti sieltä, tämän poistettuani jarrusatula aukesi kunnolla ja jarrut toimi normaalisti, joten kannattaa kiinnittää tähän huomioita 4. Kulumisinilmaisinanturit

Aikaa meni tunteja. Ilman ohjeita ja vinkkejä. Mutta kun tämän luet, teet remontin varmasti alle 2h -> trust me

Tässä vielä asioita mitä on hyvä huomioida (päivitetään)
- Satuloista kannattaa putsata jarru pölyt pois, kun palat on irti, ja tutkia onko männän suojakumit ehjät.
Ja vois vilkasta onko suojakumin alla kuinka ruostetta ja suorittaa puhdistus ennen ku kasaa.