W123 200b -84 lämpöongelmat.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
garbaazh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ma 14.07.2003 20:30
Paikkakunta: Lilla Hoplax

W123 200b -84 lämpöongelmat.

Viesti Kirjoittaja garbaazh »

Joo tuppaa lämmöt nousta aika korkeelle, eli about siihen 80:n ja 120:n väliselle viivalle ja ylikin. Varsinkin nyt näillä keleillä ei paljoo kaupungissa viitti ajaa.

Vaihdoin sen tuulettimen lämpötila-anturin, mut mun mielestä se ei auttanu mitään. Termariin en o viittiny kajota, kun se näyttää toimivan. Avautuuko sitten kunnolla, en tiedä.

Ei oo vielä keittänyt kertaakaan, mut varmasti keittää ellei saa kuntoon.

Oisin kiitollinen kaikesta rakentavasta kommentista asian saralta.
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...

E320t cdi -00

Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mitä jos se termostaatti ei aukea? Silloinhan se termostaatti on vaihdettava ja kannattaa käyttää laadukasta termaria, esim alkuperäinen. (ei ranskalaisia tarviketermareita jotka on jo paketista rikki)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W123 200b -84 lämpöongelmat.

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aiheesta on keskusteltu viimeksi (suosittelen hakutoimintoa)

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 6tila+m102
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jep jep. TImo L tuossa jo antoikin oivan linkin. Normaaliahan tuo varsinkin näillä keleillä on, että lämmöt nousevat. Voit avata esim. maantiepätkän jälkeen konepellin -- heti pellin noston jälkeen tuntuu oikein lämmin "humahdus" ja käytännössä kaikki konetilassa oleva on käsinkoskemattoman kuumaa. Eli kone apulaitteineen hautuu esim. kaupungissa seistessä niin järkyttävän lämpimässä ilmassa, että lämpöjen nousu käy järkeen.
Mainittakoon, että olen pistellyt tänään Maurin ja Jonen kanssa muutaman privaviestin samasta aiheesta: meikäläisen 300TE tuppaa nostamaan seisokeissa lämpöjä jopa reippaasti tuon 90 asteen viivan päälle -- ja autossa sentäs on vielä sähkötuuletinkin.

No, asiaan. Ei tuosta lämmön noususta pidä välttämätä olla huolissaan. Tarkastaisin, että vesiletkut + kiristimet ovat kuitenkin ehjät, näillä keleillä paineet voivat kasvaa arvaamattomiksi jolloin vanhat osat saattavat olla kovilla.
Jos mielenkiintoa riittää, voisit ajella ilman termostaattia esim. päivän ajot. Arvaan, että ilman termaria ei 30 asteen helteessä tarvitsea ajaa kovinkaan pitkälle, kun lämpömittari osooittaa jo säällisiä lukemia -- ainakin meillä 80 astetta on täynnä jo parin kilsan ajon jälkeen.
Jos lämmöt nyt pysyvät sivistyneesti paikallaan, voisi olettaa että termarisi on hanakka sulkeutumaan. Vehosta ei ainakaan meikäläiselle ole enää myyty kuin 87-asteisia termostaatteja, joten sellaiseen lienee Sinunkin tyytyminen.

Hätäapuna voi - kun lämmöt alkavat nousta - esim. liikennevaloissa antaa konelle hiukan kierroksia. Lisääntyy veden pumppaaminen ja tuulettimen nopeus.

PS. Avatarista päätellen sellainen MB sinulla, että siitä kuulisi + näkisi mieluusti lisää. :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Erittäin tärkeää

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Todella tärkeää kaikille on tarkistaa paisuntasäiliön korkki, se ei saa missään nimessä olla yhtään kulahtanut kumiosastaan, koska tällöin jäähdytinjärjestelmä ei paineistu kunnolla eikä lämmönsieto ole kuten sen kuuluisi olla.

Esim. Viime viikolla Henkalla poiketessani tuli puheksi lämmöt ja käytiin tsekkaamassa 300 D:n korkki, paskana oli tiivisteet. Onneksi huomattiin ajoissa. Korkki on sikahalpa ja saattaa saada ihan yhtä pahaa jälkeä kuin viallinen termari, mutta silti monet eivät tarkista / uusi korkkia riittävän usein.

Aiemmin oli mersuissa 120:nen korkki, meinaa sitä että jäähdytysjärjestelmässä tulee olla 1.2 baria ennen kuin korkin jousi alkaa päästämään liikoja paineita ulos, nyt uusissa korkeissa on korkeampi, 1.4 barin paineeseen asti kiinni oleva jousi ja korkin sakarassa lukemat 140.

Niin joo, lämmöistä. Tänään Henkalle vanteet ja renkaat heittäessäni tuli sitä kivaa kiemuraista tietä päästeltyä hetken melkein paria "euroa" yhdellä suoralla tässä kolmenkympin helteessä, siitä sitten hiljentäessäni katselin lämpöjä jotka keikkuivat siinä 98 - 99 asteessa, hetki sitten nätisti 90:ä ja nopsasti tippuivat taas 90 asteeseen, eli nousevat aika lailla helposti näillä ulkolämpötiloilla kun vähän antaa koneelle soppaa :lol: Meikäläisellä on normaalisti siinä 82 - 95 asteen välissä, riippuen kuinka kovaa ajetaan, eli kaupungissa ylhäällä ja maantiellä kevyessä ajossa alempana. Sähköflektillisissä pysyy lämmöt tarkemmin pienessä haarukassa, viskollisissa taas heittävät enemmän, luonnollisesti.

Mutta kuten tuli Akun kanssa juteltua niin kannattaa muistaa että tuollaisen 87 termarin TÄYSI aukeaminen on jossain 110 asteen kieppeillä, eli siis kone on tarkoitettu käymään tuollaisia lämpöjä, muutenhan termari olisi kokonaan auki aiemmin.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

hmmm..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kaikkien em. juttujen lisäksi kannattaa vielä tarkistaa ettei jäähdytin ole tukossa hyönteisten jäänteistä, pölystä ym. törystä. Jos näyttää tukkoiselta, niin puhaltaa vain paineilmalla ja vedellä moottorin puolelta päin jäähdyttimen puhtaaksi.

Asiasta kolmanteen, avatarissasi oleva auto on kyllä tosiaan pirun siistin näköinen. Valkoinen väri on yksi parhaiten w123:een sopivia värejä.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Syylärin putsauksess akannattaa sitten olla hellävarainen. Rivoitus on herkkä paikka, vaikka itse kennosto kestää sisäistä elämää (paineita ja lämpötilanvaihteluja) hämmästyttävästi.

Tarkastelin eilen nestepinnat omasta W123:sta ja juolahtipa mieleen, että ainakin tuollaiseen "karvalakkivarusteltuun" kaasarikone-ykskakskolmoseen ei olisi temppu eikä mikään asentaa vaikkapa omalla katkaisijallaan varustettua sähköflektiä syylärin eteen/taakse/johonkin. Konehuoneessahan on vapaata tilaa, pelkääjän puolella aivan tolkuttomasti. Ja perusvarustellussa autossa on noita katkaisijanpaikkojakin keskikonsolissa...

Jos se lämpöjennousu nyt niin kuin kaihertaa. :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
garbaazh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ma 14.07.2003 20:30
Paikkakunta: Lilla Hoplax

Viesti Kirjoittaja garbaazh »

Jos se lämpöjennousu nyt niin kuin kaihertaa.
Kun vasta äskettäin rekkasin niin en ollut pahemmin ehtinyt tutustua aikasempiin keskusteluihin lämpöongelmista.

Huolissani olen siksi että viime kesän kuumuuksilla moista ei tapahtunut.
En kuitenkaan ryhdy toimenpiteisiin jos se kerran normaalia on eikä termarin päivitys jeesaa.Suunnitelmissa oli kyllä oikosulkee se anturi ja operoida tuuletinta käsin tarpeen mukaan.

Avatarista sen verran että taisin kopsata sen vissiin mobile.de:stä kun etsin taustakuvaa kapulan näyttöön. Oma rouvani on täsmälleen samanlainen, eikä kyllä juurikaan kalpene kuvan kaunottarelle. Alkavat rusetukset oon pyrkiny korjaamaan säännöllisesti. Kuntoonhan niitä ei saa muuta kuin uudella pellillä. Päivitän kuvan "aitoon" kunhan kerkiän.

Muuten auto on alustaltaan ihan paalissa. ISOT pienet viat ovat ratin ja perän väljyys, kuntoon tekis mieli laittaa, vaik ei juurikaan ajossa haittaa.

Äärimmäisen hienoja pelejä teilläkin!




:shock:
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...

E320t cdi -00

Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

hmmm....

Viesti Kirjoittaja jarski »

Jos nyt haluaa oikein leuhkia niin w123 kävi aamulla 30 asteen helteessä paikoillaan ainakin 10min ja lämmöt pysyivät silti normaali lukemissa eli hieman yli 80:n... Oikein itsekin piti ihmetellä asiaa..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: hmmm....

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jarski kirjoitti:Jos nyt haluaa oikein leuhkia niin w123 kävi aamulla 30 asteen helteessä paikoillaan ainakin 10min ja lämmöt pysyivät silti normaali lukemissa eli hieman yli 80:n... Oikein itsekin piti ihmetellä asiaa..
Mutta sullapa on diesel, jonka tapoihin kuuluu tyhjäkäynnillä jopa hiukan jäähtyä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: hmmm....

Viesti Kirjoittaja jarski »

Aku P kirjoitti:
jarski kirjoitti:Jos nyt haluaa oikein leuhkia niin w123 kävi aamulla 30 asteen helteessä paikoillaan ainakin 10min ja lämmöt pysyivät silti normaali lukemissa eli hieman yli 80:n... Oikein itsekin piti ihmetellä asiaa..
Mutta sullapa on diesel, jonka tapoihin kuuluu tyhjäkäynnillä jopa hiukan jäähtyä.
Niimpä. Mutta edellisellä koneella + jäähdyttimellä (puhdas sekin oli, mutta vuoti) lämmöt tuppasivat nousemaan tyhjäkäynnillä melkein 100:een talvellakin?.. Olisiko ollut lämpömittarin anturissa vai missä vähän vikaa?..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Vastaa Viestiin