CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Kunnossa oleva kytkinpaketti noin 400nm.
Vauhtipyörä pohjaa ensin, vasta sen jälkeen kytkin luistaa, helppo säätää vääntö kohdilleen.
Ei vaikuta max tehoon, joka on noin 210hv.
Ei mikään kuuraketti, mutta sellainen mukavuuspäivitys kuitenkin.
Kunnossa oleva kytkinpaketti noin 400nm.
Vauhtipyörä pohjaa ensin, vasta sen jälkeen kytkin luistaa, helppo säätää vääntö kohdilleen.
Ei vaikuta max tehoon, joka on noin 210hv.
Ei mikään kuuraketti, mutta sellainen mukavuuspäivitys kuitenkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Esittämäsi kysymys ja mahdollinen vastaus on tällä foorumilla varmasti mutua, jos joku kirjoittaa tietävänsä moottorin / vaihteiston ohjelmamuutoksista ja niiden seurauksista mainittuihin tekijöihin. Auton valmista sen tietää, heillä on tarvittavat testitulokset erilaisilla osakourmilla käytöstä. Materiaalivalinnat ja lujuusopilliset tekijät kone-elimissä ovat ratkaisevia, joita tavallinen tallaaja ei voi tietää ilman kattavia testauksia.r.e.t kirjoitti: Jollain faktaa aiheesta, paljonko kytkin kestää ja uskaltaako ohjelmointia edes harkita?
+358 18B8FE99
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Ok, maallikolle ja tekniikasta tietämättömälle yllättävänkin tarkasti on kytkin mitoitettu vakiovoimavaroille. Tuon 10% olisin jättänyt pelivaraksi vielä optimoinnin jälkeenkin. J. Kulmalan varoittelut varmaan aiheellisia, asennekasvatuskeskustelu jää kuitenkin muiden ruodittavaksi... Katsotaan keväällä uudelleen, saattaa autonkuume tehdä tämänkin pohdiskelun tarpeettomaksiKunnossa oleva kytkinpaketti noin 400nm
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Vakiossa kaksatasessa 330nm.
Vakiossa kaksatasessa 330nm.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Lähtökohtanani ei ole mikään asennekasvatukselliset päämäärät, vaan kone-elimistä senverran tietävänä kerroin ne faktat, joita seuraa jos vääntömomenttia ja tai tehoa nostetaan.r.e.t kirjoitti: Ok, maallikolle ja tekniikasta tietämättömälle yllättävänkin tarkasti on kytkin mitoitettu vakiovoimavaroille. Tuon 10% olisin jättänyt pelivaraksi vielä optimoinnin jälkeenkin. J. Kulmalan varoittelut varmaan aiheellisia, asennekasvatuskeskustelu jää kuitenkin muiden ruodittavaksi... Katsotaan keväällä uudelleen, saattaa autonkuume tehdä tämänkin pohdiskelun tarpeettomaksi
Sitten on joukko murtumismekaniikan lainalaisuuksia, jonka johdosta materiaalit väsyy tai vaurioituvat muuten kuomitusasteen ylittyessä. Varmuuskerrointa mainituissa kone-elimissä on, joten tiettyyn pisteeseen saakka kestää normiolosuhteissa. Olosuhteet käytölle ovat merkittävässä osassa jos ja kun rakenteet pettävät.
+358 18B8FE99
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
J.Kulmalan kirjoitustavassa on jotain epämääräisen tuttua
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Kyllä vanhemmassa 5-vaihteisessa automaatissa. Manuaalissa ja uudemmassa 7-pykäläisessä automaatissa 360nm. Ainakin E-sarjalaisessa, taisi jäädä malli aiemmin mainitsetta.Vakiossa kaksatasessa 330nm
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Sama rumilus se ontj86430 kirjoitti:J.Kulmalan kirjoitustavassa on jotain epämääräisen tuttua
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Minkäslaisia tehoja 09 vuosimallin 311 sprinteristä saa ulos perus ohjelman vaihdolla?
Auto on siis 646 moottorilla, yhdellä ahtimella ja automaattilaatikolla.
Auto on siis 646 moottorilla, yhdellä ahtimella ja automaattilaatikolla.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
~400/200
~400/200
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Menee ilmeisesti ihan kaapelilla?tuikku kirjoitti:.
~400/200
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
W204 5/2011 250 CDI ohjelmointi hieman kiinnostaisi, mutta luin taaempaa, että ei ehkä mitään erityistä saavutettavaa. Toisaalta 10% varmaan jo tuntuisi takapuolessa.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Manuaali menee, automaatin kanssa pitää varautua "reikähommiin".Jolle kirjoitti:Menee ilmeisesti ihan kaapelilla?tuikku kirjoitti:.
~400/200
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Joo, sitähän ei voi tietää etukäteen, miten läppäsysteemi ahtimien säätelyssä toimii.tn62634 kirjoitti:W204 5/2011 250 CDI ohjelmointi hieman kiinnostaisi, mutta luin taaempaa, että ei ehkä mitään erityistä saavutettavaa. Toisaalta 10% varmaan jo tuntuisi takapuolessa.
Hieno moottorihan se on vakionakin.
Jos läpät toimii, kuten kuuluu, niin reilu lisähän siihen on mahdollista laittaa, keväällä kurvailet tänne kehitysalueelle katsomaan vanhaa miestä, niin kokeillaan, mitä pahaa saadaan aikaan.¨
Ihan kaapelilla onnistuu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
tuikku kirjoitti:tn62634 kirjoitti:W204 5/2011 250 CDI ohjelmointi hieman kiinnostaisi, mutta luin taaempaa, että ei ehkä mitään erityistä saavutettavaa. Toisaalta 10% varmaan jo tuntuisi takapuolessa.
Joo, sitähän ei voi tietää etukäteen, miten läppäsysteemi ahtimien säätelyssä toimii.
Hieno moottorihan se on vakionakin.
Jos läpät toimii, kuten kuuluu, niin reilu lisähän siihen on mahdollista laittaa, keväällä kurvailet tänne kehitysalueelle katsomaan vanhaa miestä, niin kokeillaan, mitä pahaa saadaan aikaan.¨
Ihan kaapelilla onnistuu.
Kiitos! Tehdään näin. Nyt uudet nastarenkaat alla ja 500 Nm lienee liikaa niillekin.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
tuikku kirjoitti:Joo, sitähän ei voi tietää etukäteen, miten läppäsysteemi ahtimien säätelyssä toimii.tn62634 kirjoitti:W204 5/2011 250 CDI ohjelmointi hieman kiinnostaisi, mutta luin taaempaa, että ei ehkä mitään erityistä saavutettavaa. Toisaalta 10% varmaan jo tuntuisi takapuolessa.
Hieno moottorihan se on vakionakin.
Jos läpät toimii, kuten kuuluu, niin reilu lisähän siihen on mahdollista laittaa, keväällä kurvailet tänne kehitysalueelle katsomaan vanhaa miestä, niin kokeillaan, mitä pahaa saadaan aikaan.¨
Ihan kaapelilla onnistuu.
Eikös 220cdi:ssä om651 ole aivan samat ahtimet ja läppäsysteemit? Onko siitä läppäsysteemistä ollut paljonkin harmia ohjelmoinnin jälkeen?
Luulisi ainakin maalaisjärjellä ajateltuna että 220cdi toimisi ihan normaalisti 240&500nm arvoilla jos samat rojut?
(Eipä tunnu auto kaupaksikaan menevän niin jotain päivitystä olisi mukava tehdä)
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Tuon mallin 220cdi,ssä on suutinkartan max arvo vakiona 90mg, joka on taas suunnilleen se, mitä 250 on jo vakiona max määrä syöttöä.
Siinä se merkittävin ero.
Kun on käytännössä sama tekniikka, niin 220,sen voi kyllä hyvinkin vyöryttää siihen 250,sen vakiosyöttömäärään asti ilman ongelmia, pelaa ok.
Sillä siis saa sen luokkaa 500/240, kun pidättää syötön maksimissaan sinne neljään tonniin asti.
Läppäsysteemin kummallisuudet alkaa monesti kun syöttömäärää kasvattaa yli sadan mg,n.
Meniskö ohjauspaineiden muutokset ja voimat sitten liian suuriksi, en osaa sanoa vielä, miten sen saisi ratkaistua.
250,sen suutinkartassa on varaa 120mg asti, jolla se jo aika mukavasti työntää, varsinkin kun ajattelee että kyseessä on noin kaksilitrainen pikkudiisseli.
Tuon mallin 220cdi,ssä on suutinkartan max arvo vakiona 90mg, joka on taas suunnilleen se, mitä 250 on jo vakiona max määrä syöttöä.
Siinä se merkittävin ero.
Kun on käytännössä sama tekniikka, niin 220,sen voi kyllä hyvinkin vyöryttää siihen 250,sen vakiosyöttömäärään asti ilman ongelmia, pelaa ok.
Sillä siis saa sen luokkaa 500/240, kun pidättää syötön maksimissaan sinne neljään tonniin asti.
Läppäsysteemin kummallisuudet alkaa monesti kun syöttömäärää kasvattaa yli sadan mg,n.
Meniskö ohjauspaineiden muutokset ja voimat sitten liian suuriksi, en osaa sanoa vielä, miten sen saisi ratkaistua.
250,sen suutinkartassa on varaa 120mg asti, jolla se jo aika mukavasti työntää, varsinkin kun ajattelee että kyseessä on noin kaksilitrainen pikkudiisseli.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Tuoos 309 rintterissä jossa siis 646 moottori ja automaatti jatkona. Turbo näyttäis olevan todella pikkunen (IHI VV17) ja sitä lähdin miettimään, että missä kohtaa se alkaa tulppaamaan?
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
tuikku kirjoitti:.
Tuon mallin 220cdi,ssä on suutinkartan max arvo vakiona 90mg, joka on taas suunnilleen se, mitä 250 on jo vakiona max määrä syöttöä.
Siinä se merkittävin ero.
Kun on käytännössä sama tekniikka, niin 220,sen voi kyllä hyvinkin vyöryttää siihen 250,sen vakiosyöttömäärään asti ilman ongelmia, pelaa ok.
Sillä siis saa sen luokkaa 500/240, kun pidättää syötön maksimissaan sinne neljään tonniin asti.
Läppäsysteemin kummallisuudet alkaa monesti kun syöttömäärää kasvattaa yli sadan mg,n.
Meniskö ohjauspaineiden muutokset ja voimat sitten liian suuriksi, en osaa sanoa vielä, miten sen saisi ratkaistua.
250,sen suutinkartassa on varaa 120mg asti, jolla se jo aika mukavasti työntää, varsinkin kun ajattelee että kyseessä on noin kaksilitrainen pikkudiisseli.
Ok! Kiitoksia ripeästä vastauksesta...
- Tukala
- Mersumies
- Viestit: 600
- Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
- Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Ilmaister kirjoitti:Tuoos 309 rintterissä jossa siis 646 moottori ja automaatti jatkona. Turbo näyttäis olevan todella pikkunen (IHI VV17) ja sitä lähdin miettimään, että missä kohtaa se alkaa tulppaamaan?
[ http://www.turbochargers.nl/img/turbochargers/VV17_7073.jpg ]
Tuo 309:kö on yhdellä ahtimella, tai lie tyhmä kysymyskin. Ovat vain nuo nuo x09 - sarjalaiset "vieraita" itselleni.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
----------------------
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
joo 309 on yhdellä ahtimella sellainen tasku malli
sitä ahdinta on hyvä käydä aina luupilla vilkaisemassa (vaikka tietääkin mikä siellä on) ennen kun alkaa karttoja vääntelemään, väkisinkin rauhottuu
jos se jo vakiona tulppaa niin kyllä 120hv jälkeen alkaa olla siivissä paljon kierroksia
sitä ahdinta on hyvä käydä aina luupilla vilkaisemassa (vaikka tietääkin mikä siellä on) ennen kun alkaa karttoja vääntelemään, väkisinkin rauhottuu
jos se jo vakiona tulppaa niin kyllä 120hv jälkeen alkaa olla siivissä paljon kierroksia
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Olinkin vähän huvittunut kun silmät kirkkaana sanottiin, ettei ahdin ahdista pitkään aikaan ja voidaan tehdä karttoja uusiksi....xr kirjoitti:joo 309 on yhdellä ahtimella sellainen tasku malli
sitä ahdinta on hyvä käydä aina luupilla vilkaisemassa (vaikka tietääkin mikä siellä on) ennen kun alkaa karttoja vääntelemään, väkisinkin rauhottuu
jos se jo vakiona tulppaa niin kyllä 120hv jälkeen alkaa olla siivissä paljon kierroksia
Mitäs tuohon ois hyvä heittää tilalle? Itselläni ei niin hirveästi ole ahtohommista kokemusta mutta ilmeisesti hukkaportillinen ahdin tuohon pitää tiputtaa.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
sehan on tietenkin siitä kiinni minkä on tavoite
itse laiskana varmaan tempaisisin vanhasta cdi väykysta/c mallista hukkaportti ahtimen pakosarjan kera jos ei suoraan omaan sovi
eihän sekään tietenkään mikään ämpäri ahdin ole mutta kyllä sillä kymmeniä heppoja enempi saa
itse laiskana varmaan tempaisisin vanhasta cdi väykysta/c mallista hukkaportti ahtimen pakosarjan kera jos ei suoraan omaan sovi
eihän sekään tietenkään mikään ämpäri ahdin ole mutta kyllä sillä kymmeniä heppoja enempi saa
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Sen sprintterin ihi on kokoa RHF4.
Ihan hyvä ja nykyaikainen pikkuahdin.
Sen sprintterin ihi on kokoa RHF4.
Ihan hyvä ja nykyaikainen pikkuahdin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
No mutta eipä tuolla hirmu tehoille näköjään pääse. Jos tuohon mun sprintteriin vaihtaa järeämmän ahtimen niin täytyykö ohjelma kirjoittaa uusiksi? Hiukkassuodatin on myös poistettu pelistä niin ohjelmallisesti kuin mekaanisestikkin.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Riippuu tieten ahtimesta.
Tuo riittää jo pikku viritys tarpeeseenkin, eikä liikaa rasita kytkintä.
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ger#GT2259
Vaati ohjelman muutoksen, lähinnä runsaasti lisäsyöttöä.
Riippuu tieten ahtimesta.
Tuo riittää jo pikku viritys tarpeeseenkin, eikä liikaa rasita kytkintä.
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ger#GT2259
Vaati ohjelman muutoksen, lähinnä runsaasti lisäsyöttöä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Sopiikos tuohon om651 200cdi mallin ahtimen tilalle mitään isompaa suoraan? Eikö sieltä isommalla ahtimella saisi sen mitä 220/250:stäkin?
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Lähtee ainakin 200 hv ja 500nm pelkällä softalla. Muusta en tiedä.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
En osaa sanoa, en ole tehnyt.
Mutta eiköhän tuossa päde ihan samat lait, kun vähän vanhemmissakin.
Parin - kolmen kymmenen hepan takia ei ryysikseen kannata ruveta, tähtäin pitää olla huomattavasti korkeammalla.
En osaa sanoa, en ole tehnyt.
Mutta eiköhän tuossa päde ihan samat lait, kun vähän vanhemmissakin.
Parin - kolmen kymmenen hepan takia ei ryysikseen kannata ruveta, tähtäin pitää olla huomattavasti korkeammalla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5