Tossa oma suoritukseni W124 + OM605 griffinin asennus, originel ylävesiletku..
Tuossa alavesiletku, kävin kaivelemassa paikallisen jenkkiautojen osia myyvän liikkeen letkuvalikoimaa ja sieltä sattui löytymään mielestäni passeli mutkaletku alavesiletkuksi.. Griffinissähän on alalähtö suurempi kuin vesipumpulta tuleva ja tuossa vesiletkussa oli juuri oikeat mitat ja mutka joka kiersi laturin.. Gatesin letku nro. 20046 (otin muistiin sen jos sattuu oleen joskus tarvetta)
En tiedä oliko noista mitään hyötyä, mutta tulipahan postattua. Mitään muutoksia ei ole tehty lähdöille minun tapauksessa.
Paljonko löpöä pitäisi saada palamaan reilulla kahdella barilla?
Nyt on 2,1bar ahtoja, 120 kuutioa syöttöä ja savua ei tule yhtään eli lisäähän se vaatii mutta alanko nostamaan vitosen vai kympin pykälissä?
Pitää soitella Mynälle ja kysyä paljonko mikäkin säätö vaikuttaa, tai jos joku osaa lonkalta sanoa niin tieto on tervetullutta!
Ja mitä ahtoihin tulee niin voinko nostaa niin kauan että pakopaine alkaa nousemaan vai loppuuko HX35:sta tuotto 2bar jälkeen?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
suosittelisin pysymään siinä jotain 1,8-2,0 bar jos on tarkoitus että se kone pysyy pitkään kasassa vakio männän varsilla
kyllä se sitten näkyy niissä pakopaineissa kun se alkavat nousemaan jyrkästi niin silloin on ahdin jää pieneksi/samoin maksimi tehon kierrosluku putoaa vaikka lopputeho pysyiskin samana ahtojen noston seurauksena
vääntö toki nousee pienillä kierroksilla ja voiman siirto antautuu ja kone kärsii
mustaakseni nimimerkki "tomant" on joskus rakenteli superia om606 koneesta ja ilmoitti mitä tuli tehoa oliko se nyt 0,6bar sehän oli muistaakseni kuitenkin aika paljon?
Kivimäellä aikaan miekka ja kypärä oli superi om 603 koneella tehoa 437hv ja ahtoja 1,4. Voitte kuvitella mitä hän olis saanut nykypäivän pumpputekniikalla ja hiukan isommalla ahtimella jollain maltillisella 1,8 kilon paineella
anteeksi vuodatukseni mutta minusta tuntuu että 2-4 kilon ahtopaneet on jotenkin tietämättömien mxxkun jatkeita toki jos ahdin on jotain hx60 niin sitten ymmärrän asian
ja mitä tulee näihin lämpö ongelmiin kun moottorista otetaan tehoja ulos 3-4 kertainen määrä niin ei kannata olla ihmeissään jos hiukan lämmöt nousee
jäähdyttimen suurentaminen toki auttaa asiaa voitte käydä katsomassa kuinka iso se on scaniassa niin saatte osviittaa koosta nekin tosin nostavat lämpöjä jossain Sasinmäessä täydellä vedolla
kylmä totuushan on että jos tuollaisella alkuperäisesta nelinkertaitetulla teholla olevalla esikammio koneella ajetaan 5min jatkuvasti täydellä teholla niin sulaahan se koko pannu lopuksi
ps. korkki on ollut kokonaan auki eikä tätä ole tarkoitettu Jupelle henkilökohtasesti vaan noin yleensä
niin kypin välein ehkä 150-160
Juu 1,8bar olin alunperin suunnitellut mutta kun pakopaine tulee vielä 2,3bar kohdalla jäljessä niin ajattelin että kestää mennä kahden barin tuntumaan!
Nyt kun sauhua ei tule niin viimeisistä kymmenyksistä tuskin on hyötyä mutta kun ruuvataan lisää soppaa koneeseen luulen että paukkua saadaan vielä mukavasti lisää
Mitä arvon raati on mieltä, onko tällä kokoonpanolla realistista lähteä hakemaan 400hv/600Nm tehoja?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Kannattaa katsoa ja miettiä tarkkaan sitä pakopainemittarin paikkaa, sen kun sijoittaa ovelasti niin senhän saa näyttämään vaikka alipinetta, niin jänniä nuo putkien virtaukset supistuksissa, mutkissa ja aukkojen kohdilla.
Ellei se alumiinin hitsaus nappaa niin uskoisin tässäkin jäähdyttimessä pystyvän tulppaamaan sen korkin reijän, tarvitaan (ebaystä) iso putkikierretappi ja vastaava tulppa, kierrelukitteella tai kierreliimalla tiivistyksen varmistus. Tuollain mulla oli eka versio ennen ac/dc tigin valtakautta.
veskola kirjoitti:Kannattaa katsoa ja miettiä tarkkaan sitä pakopainemittarin paikkaa, sen kun sijoittaa ovelasti niin senhän saa näyttämään vaikka alipinetta, niin jänniä nuo putkien virtaukset supistuksissa, mutkissa ja aukkojen kohdilla.
Mittarin nippa on hukkaportille lähtevässä putkessa 50mm ahtimen laipasta eli pitäisi olla aika järkevässä paikassa?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Näissä moniventtiilisissä sillä ei oo niin suurta merkitystä, Kun molemmissa on kuitenkin öljyruiskut männille, vaparissa sitte heikommat kanget, jyrkemmät nokat, männistä en tiiä
Niin että ei ole merkitystä?
Vaparin nokat on kyllä tähän minun koneeseen vaihdettu, niissäkään ei tosin muuta eroa kuin että toisessa milli enemmän nostoa...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Ilmeisesti tarkotettiin ettei leveässä turbossa ja vaparissa ole niin selvä ero kestävyydessä kuin kapeissa koneissa.
Turbo kestää luonnollisesti enemmän molemmissa.
Rommikin osaa olla hyvää vaikka siitäkin on todella todella vakavia seurauksia tiedossa
Tästä topiikista tulee olemaan hyötyä monelle kaiffarille ja myös minulle
Laitoit siis vaparin nokat joissa nostoa enemmän? Vissiin orkkisturbon pako ja imupuolen akseleitten nostoissa on ero? Siis mitä nokka-akseleita tarkalleenottaen laitoit pako ja imupuolelle?
J.Kulmala kirjoitti:Yhden mm venttiilin nostolla ei ole merkitystä tässä projektissa, sensijaan viritysnokan asteluvulla on, jolloin saadaan hiukan parempi täytös.
Aijaa, kysyppä penkissä ennen/jälkeen käyttäneiltä onko merkitystä?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
J.Kulmala kirjoitti:Yhden mm venttiilin nostolla ei ole merkitystä tässä projektissa, sensijaan viritysnokan asteluvulla on, jolloin saadaan hiukan parempi täytös.
Aijaa, kysyppä penkissä ennen/jälkeen käyttäneiltä onko merkitystä?
Sitten kun hankit penkkilapun autostasi, niin katsotaan sitä sitten vertaamalla verrokkeihin.
Sellaisia penkkilappuja on tiedossani, jotka ovat originaali turbomoottorin osilla penkitetty, tosin ST-tarkoitukseen tuunattu.
J.Kulmala kirjoitti:Yhden mm venttiilin nostolla ei ole merkitystä tässä projektissa, sensijaan viritysnokan asteluvulla on, jolloin saadaan hiukan parempi täytös.
Aijaa, kysyppä penkissä ennen/jälkeen käyttäneiltä onko merkitystä?
Itellä kans noi vaparin kepit, itseasias taisi olla vain toisessa nokassa eroa Nomutta kuitenkin,onko noita keppejä jopa penkkiin asti joku vertaillut? millasta tulosta on tullut?
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
J.Kulmala kirjoitti:Yhden mm venttiilin nostolla ei ole merkitystä tässä projektissa, sensijaan viritysnokan asteluvulla on, jolloin saadaan hiukan parempi täytös.
Aijaa, kysyppä penkissä ennen/jälkeen käyttäneiltä onko merkitystä?
Itellä kans noi vaparin kepit, itseasias taisi olla vain toisessa nokassa eroa Nomutta kuitenkin,onko noita keppejä jopa penkkiin asti joku vertaillut? millasta tulosta on tullut?
Juu, katotaan mitä Jube vastaa ja aikooko penkittää autonsa.
Verrataan sitten verrokkeihin, kun tiedetään Juben palikat millä muutokset on saatu aikaan.
Niinkuin aikaisemmin kerroin, yhden millimetrin venttiilin nostolla ei saada tämän projektin suhteen mitään aikaan alkuperäisturbon nokka-akseleilla verrattuna. Täytökseen ei vaikutusta tässä tapauksessa eikä pakopuolellakaan juurikaan muutoksia.
Aion tottakai penkittää autoni!
Ainakin yksi foorumillakin vaikuttava tuttava oli säätänyt autonsa ensin hennolle savulle alkuperäisillä nokilla ja sitten vaihtanut vaparin nokat, savu oli kadonnut ja syöttöä oli saanut ruuvata lisää joten oletan että myös tehon nousua on saatu aikaan
Kaveri kommentoikoon itse enemmän mikäli aiheelliseksi näkee...
Myös black smoke racingin drifterissä käytetään vaparin nokkia koska niillä saa enemmän tehoa, puhun nokista mutta tosipuheessa nostoa on vain toisessa enemmän, en tiedä kummassa niin ostin molemmat!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Imunokassahan se vaparimoottorissa on millin nosto suurempi kuin turbon-nokan. Turbon ilmanvirtaukset saadaan pienemmälläkin nokan nostolla halutulle tasolle kuin vaparissa nostoa oltava enemmän. Täytökseen ne ei juurikaan vaikuta. Imunokan asteluku ratkaisee paljonko täytöstä saadaan ja turbossa pelivara senkun suurenee ahtopaineiden saantona.
Ei ne muihin autoihin verratut penkkitulokset ole vertailukelpoisia.
Ne nokat pitäisi käyttää samassa autossa, samassa moottorissa ja samoilla säädöillä penkissä jotta pelkkien nokkien eron huomaisi.
Liiallinen nosto aiheuttaa muita ongelmia. Parempi vaihtoehto on suurentaa venttiilin kokoa. Ja vielä kerran, nokan asteluku on tärkein viritysopillinen toimenpide, kun siis puhutaan nokka-akselista. Muita viritysmahdollisuuksia on sitten useita.
Liiallinen nosto aiheuttaa muita ongelmia. Parempi vaihtoehto on suurentaa venttiilin kokoa. Ja vielä kerran, nokan asteluku on tärkein viritysopillinen toimenpide, kun siis puhutaan nokka-akselista. Muita viritysmahdollisuuksia on sitten useita.
Jaa nytkö siinä vaparin nokassa on jo liikaa nostoa?
Oon vasta hetken pyöriny tällä foorumilla, mut onko tolla kulmalalla joku viripeli vai miten se tuntuu tietävän noin paljon? Mut jooh hienoo rakentelua
james96 kirjoitti:Oon vasta hetken pyöriny tällä foorumilla, mut onko tolla kulmalalla joku viripeli vai miten se tuntuu tietävän noin paljon? Mut jooh hienoo rakentelua
Eikä kun rumilus tekee päivät kakkuja hiekkalaatikolla, käy vaan välillä neuvomassa meitä tyhmiä.