Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Käy käy, jos niissä o 14mm reiät niin sinne vaan alle. Jos nyt haluu hifistellä niin ostaa pultit sillä isommalla ärrällä...
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Mutta kysehän oli siitä että käykö vanha vanne uuteen. Uudessahan on pultit jo isommalla R:llä... eli W211 on jo 14 mm pulteilla. Harvemmin toki kukaan laittaa vanhoja vanteita uusiin autoihin, yleensä menee toisin päin. Muutenhan ne menee, saattaa vaan se 12 mm pultin reikä vähän ahistaaepk kirjoitti:Käy käy, jos niissä o 14mm reiät niin sinne vaan alle. Jos nyt haluu hifistellä niin ostaa pultit sillä isommalla ärrällä...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Näyttäisi vaan maailmalla olevan rajattu määrä 17" vannetta käytettynä tarjolla, siksi tuo pulttijuttu on mietityttänyt, eli miten vanteet käyvät pulttien koon puolesta ristiin. Hakusalla siis olisi S211:en passelit 17" vanteet... Halavalla tietenkin...
Elämä on laiffia.
-Matti Nykänen-
Saabismi on sairautta, turbosaabismi on mielisairautta...
S211 320T CDI -03
W210 220 CDI -99
Ex W201 2.0B -89
Ex W124E 200DA -95
Ex W124 200D -88
-Matti Nykänen-
Saabismi on sairautta, turbosaabismi on mielisairautta...
S211 320T CDI -03
W210 220 CDI -99
Ex W201 2.0B -89
Ex W124E 200DA -95
Ex W124 200D -88
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
monessa laatuvanteessa on se 14mm, vaikkei olisi oem mb vanne, joten...
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
yleensä reikä on 14mm. minulla on tuossa muutamat kasari perusvanteet ja myös muutamat laatuvanteet niin niissä kaikissa on 14mm kun ne ei ole autonvalmistajan omia.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Onko kellään kokemuksia meneekö W204:n ajettavuus pilalle jos laittaa 205/55R16 renkaiden tilalle 205/60R16 gummit (vakiovanteilla)? Uusissa mersuissa tuntuu olevan kyseinen koko vakio ja itselläkin on parempia kokemuksia 60 profiilin renkaista kuin tämän mallin vakiokoosta.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Et edes huomaa eroa koska halkaisijassa on nimellisesti vain n. 2cm eroa. Isommat erot tulee siitä että et kuitenkaan laita samaa rengasmerkkiä ja mallia tai siitä että ajelee kuluneilla renkailla uusien sijaan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Tarkoitus olis hommata uudet talvirenkaat täksi talveksi tuohon W209 koppaan. Tällä hetkellä kesärenkaat ovat edessä kokoa 205/55/16 (7,5 tuumainen vanne) ja takana 225/50/16 (8,5 tuumaiset vanteet.
Eräältä Saksan reissulta tarttui mukaan 3 kappaletta vastaavia Cygnus alumiinivanteita (pitkä tarina) ja nyt lopultakin sain eBäystä metsästettyä neljännen vanteen. Sarja olisi nyt siis kasassa (kesävanteista poiketen edessä tuumia 7 ja takana 8 )
Ajattelin hommat kyseisille vanteet Hakkapeliitta 8:t seuraavissa spekseillä jotta ajettavuuskin pysyy napakkana ja mahdollisimman lähellä tuota kesärengastusta
7 tuumaisille vanteille eteen: 205/55/16
8 tuumaisille vanteille taakse: 215/55/16
Kysymys kuuluukin, että tuleeko tuossa CLK W209 mallissa ongelmia profiilien suhteen joka vaikuttaisi esimerkiksi vakionopeuden säätimen toimintaan. Vaihtoehtoisesti, mitä muita kokoja ehdottaisitte kyseisille vanteille?
PS. Tässä vielä screenshotko. HKPL 8 paketin hinnasta tuolta renkaatvaihtoon.fi:stä: https://dl.dropboxusercontent.com/u/207 ... 202014.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Eräältä Saksan reissulta tarttui mukaan 3 kappaletta vastaavia Cygnus alumiinivanteita (pitkä tarina) ja nyt lopultakin sain eBäystä metsästettyä neljännen vanteen. Sarja olisi nyt siis kasassa (kesävanteista poiketen edessä tuumia 7 ja takana 8 )
Ajattelin hommat kyseisille vanteet Hakkapeliitta 8:t seuraavissa spekseillä jotta ajettavuuskin pysyy napakkana ja mahdollisimman lähellä tuota kesärengastusta
7 tuumaisille vanteille eteen: 205/55/16
8 tuumaisille vanteille taakse: 215/55/16
Kysymys kuuluukin, että tuleeko tuossa CLK W209 mallissa ongelmia profiilien suhteen joka vaikuttaisi esimerkiksi vakionopeuden säätimen toimintaan. Vaihtoehtoisesti, mitä muita kokoja ehdottaisitte kyseisille vanteille?
PS. Tässä vielä screenshotko. HKPL 8 paketin hinnasta tuolta renkaatvaihtoon.fi:stä: https://dl.dropboxusercontent.com/u/207 ... 202014.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
1,5% eroo, mutta ero pysyy samana (menee vain toisin päin) jos ottaa taakse 50 profiilin. Eikö tuo 215 ole vähän kapea 8tuumaselle vanteelle? 225/50 vaihtoehdolla kun lisäks tulis just sama vierintäsäde, se sitä jo leveytensä puolesta 'voidaan suositella' kasituumaselle...?
Edit: Ei taida nokialaista saada (eikä juuri mitään muutakaan) 225/50:nä...?
Edit: Ei taida nokialaista saada (eikä juuri mitään muutakaan) 225/50:nä...?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Hyviä pointteja! Ajattelin tosiaan tuota 215:stä noille 8 tuumaisille koska 8,5 tuumaisilla kesävanteilla on 225:t. Ja juuri näin kuten mainitsitkin, että ainakaan HKPL 8 rengasta ei tuossa koossa 225/50 löytynyt mistään vaan pienin on 225/55 (tämä siis mitä olen selaillut renkaatvaihtoon.fi, euromaster yms.). Muutoin se olisi ollut ihan realistinen vaihtoehto myös!MiHe kirjoitti:1,5% eroo, mutta ero pysyy samana (menee vain toisin päin) jos ottaa taakse 50 profiilin. Eikö tuo 215 ole vähän kapea 8tuumaselle vanteelle? 225/50 vaihtoehdolla kun lisäks tulis just sama vierintäsäde, se sitä jo leveytensä puolesta 'voidaan suositella' kasituumaselle...?
Edit: Ei taida nokialaista saada (eikä juuri mitään muutakaan) 225/50:nä...?
Toiseen topikkiin viitaten ajattelin, että tuo 215/55 voisi olla hyvä vaihto:
Mitä mieltä MiHe, kannattasiko kokeilla mieluumin 215/55 kuin 225/55 tuolle 8 tuumaselle?RH kirjoitti:Vinkiksi myös Paavo-miehille, kun itsellä tuommoiset samanlaiset oli 320CDI:ssä. Eli jos tykkää ryhdikkäästä antituning-ilmeestä, niin nuo on nappivalinta 210:n alle. Alkuperäisvanteeseen verrattuna noin 3cm leveämpi raideleveys ja 215/55 rengas istuu paremmin kuin nätisti 8" leveälle vanteelle.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Oma mielipide talvikumeissa on aina kapeempi parempi, eikä mulla tuosta 215 laitosta 8 tuumaselle omaa kokemusta ole, jos joku sen on hyväksi havainnut niin menoksi vaan. Mutta varmuudeksi laittaisin sitten eteenkin samanlaisen 215 leveen mielummin kuin 205:n niin ei ainakaan sen vakkarin kanssa tartte ihmetellä. En muuten tiedä paljonko vanteen leveys vaikuttaa TODELLISEEN vierintähalkaisijaan, inansa matalampihan leveemmän vanteen renkaasta tulee.
Edit: nin ja jos laita 225/55 taakse niin joudut laittamaan 205/60 eteen (edellyttäen että haluat pitää 205 leveyden)
Edit: nin ja jos laita 225/55 taakse niin joudut laittamaan 205/60 eteen (edellyttäen että haluat pitää 205 leveyden)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Tosiaan laskelin myös itse noita prosentteja tällä laskurilla: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html" onclick="window.open(this.href);return false;MiHe kirjoitti:Oma mielipide talvikumeissa on aina kapeempi parempi, eikä mulla tuosta 215 laitosta 8 tuumaselle omaa kokemusta ole, jos joku sen on hyväksi havainnut niin menoksi vaan. Mutta varmuudeksi laittaisin sitten eteenkin samanlaisen 215 leveen mielummin kuin 205:n niin ei ainakaan sen vakkarin kanssa tartte ihmetellä. En muuten tiedä paljonko vanteen leveys vaikuttaa TODELLISEEN vierintähalkaisijaan, inansa matalampihan leveemmän vanteen renkaasta tulee.
Edit: nin ja jos laita 225/55 taakse niin joudut laittamaan 205/60 eteen (edellyttäen että haluat pitää 205 leveyden)
Eräällä jäsenellä on ollut ongelmia 1.4% heitolla:
... ja tuolla rengastuksella 205/55 ja 215/55 heitto olisi 1.7% eli todennäköisesti tuli ongelmia vakkarin kanssa motarilla. Koska en suostu laittamaan samaa rengastusta eteen ja taakse (meneekö 205 ees teoriassa 8 tuumaselle tai 7 tuumaselle 215?), niin taidan ottaa tuon ehdottomasi rengastuksen:jep, väyrysessä minulla on nyt 225/45/17 edessä ja takana on 235/45/17 niin vakkari putoaa pois päältä n. 110kmh mittarinopeudessa. Edessä vieläpä kuluneemmat renkaat kuin takana.
Tietoisesti tein testin ja havaitsin sen välittömästi ensikilometrillä. Normaalilla nopeudella siis toimii mutta motarilla ei enää tai jos alamäessä nousee vauhti yli tuon 110kmh niin putoaa pois. Kiusallinen vaiva mutta kun ilmaiset renkaat oli...
eteen 205/60/16 ja taakse 225/55/16 niin prosentit pysyy about samana kuin vakiona: vrt 0.2% ja -0.1%.
Vikat kysymykset, eikös 225/55 mene yhtä kivasti 8 tuumaselle kuin 225/50 8,5 leveelle? Onko tuolla profiilin korotuksella vaikutusta ajettavuuteen esim mutkissa HKPL 8 renkailla?
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Tarkista vielä että kantavuus riittää tuossa 60-profiilisessa... (XL-luokalla riittää varmasti mutta tavis taitaa olla 92 mikä voi olla rajoilla)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Ei oikeasti taida tietää, renkaat ovat mustia ja pyöreitä.Oaken kirjoitti:Terve!
Uudet kesärenkaat pitäisi hankkia Mb w203 alle, . . .. . . . . . . . . .
. . . . . .. . . . .
Tuleeko muuten katsustusmiehen kanssa ongelmia jos alla pyörii T-mallin pyörät kun nopeus suositus on vain 190km/h?? vaikka eipä tuo 220 cdi:llä paljon tuota kovempaa menekkää.
Onko kellää ollut alla T luokan pyöriä?
Eikö kukaan tiedä?
Itse pidin rengasarpajaisia koko vuoden. Pohdiskelin kantavuuksia ja nopeusluokkia mutta mitään konkreettista en saanut asiasta irti. Itseasiassa tunnistettavia vaihtoehtoja kokoluokissa ei juurikaan ole. Vaikea on nähdä eroa edes profiilin korkeuksilla 55/60, vastaavilla renkailla.
Miten voisi edes verrata uusia renkaita oman auton alla?
Kaikkein edullisimpia en harkinnut mutta niistähän ne parhaat kuulemma löytyy .
En ole kuullut ikinä leimamiehen puuttuvan nopeusluokkiin.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Itse ajanut vasta 32 vuotta ajokortilla . Mie ajelin muutaman kesän Nokian NRT2 renkailla, T-luokka. En havainnut mitään erityistä 300 t+ ajetulla W126 ässämersulla. Petroskoihin menevällä maantiellä hivoteltiin renkaan maksiminopeuksiakin. Mutta ne oli paskat renkaat kun jokaisesta hajosi runko; Vianor totesi ongelman ja sain uudet tilalle, pienellä välirahalla.Nastamuumio kirjoitti:Itse pidin rengasarpajaisia koko vuoden. Pohdiskelin kantavuuksia ja nopeusluokkia mutta mitään konkreettista en saanut asiasta irti. Itseasiassa tunnistettavia vaihtoehtoja kokoluokissa ei juurikaan ole. Vaikea on nähdä eroa edes profiilin korkeuksilla 55/60, vastaavilla renkailla.Oaken kirjoitti:Tuleeko muuten katsustusmiehen kanssa ongelmia jos alla pyörii T-mallin pyörät kun nopeus suositus on vain 190km/h?? vaikka eipä tuo 220 cdi:llä paljon tuota kovempaa menekkää.
Onko kellää ollut alla T luokan pyöriä?
Miten voisi edes verrata uusia renkaita oman auton alla?
Kaikkein edullisimpia en harkinnut mutta niistähän ne parhaat kuulemma löytyy .
En ole kuullut ikinä leimamiehen puuttuvan nopeusluokkiin.
Suomessahan saa ajaa max 120 km/h eli ei kiinnosta katsastusmiehiä eikä poliiseja nopeusluokat
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Itellä kakkos autossa 7 ja8 tuuman vanteet ja ympäriinsä 205 talvirenkaat katsastettu näillä eikä mitään muutakaan ongelmaa ollu
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Itellä kakkos autossa 7 ja8 tuuman vanteet ja ympäriinsä 205 talvirenkaat katsastettu näillä eikä mitään muutakaan ongelmaa ollu
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Sori tuli tuplaan,liekö hieman vapiseva käsi näin aamusella
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Toin minä kerran 525Tds Bemarin Belgiasta. Piti sitten kokeilla paljonko kulkee => 3/4 renkaasta runko hajalle. Luulin ensin, että painot irtosi, mutta kun laitettiin tasapainotuskoneeseen niin huomattiin, että rautalankaa tulee kumista pihalle ja vemputtaa joka suuntaan. Nämä oli jotkin alle jääneet kesärenkaat alkuperäismaasta. Merkkiä en muista, enkä halua edes muistella koko autoa. Eivät kyllä olleet T-luokkaa. (taisi olla Ö-luokkaa )
Talvirenkaista
Nokialaiseta HKPL 4 irtosi 98% nastoista. Oli vain alumiiniholkkeja jäljellä => ei takuuseen, koska esimmäisen talven jälkeen oli vielä kuulemma "erotus" renkaiden kesken sallitun rajoissa. Kysyin mitä se tarkoittaa, ja vastaaja ei osannut itsekkään kertoa. Ei kpl-määrää ei %-laskua eikä minkäänlaista suhdetta tai verrantoa. Totesin, että ei ikinä Nokialaista rengasta. Ja hyvin on pärjätty.
Siirryin sitten Michelin-osastolle. Nastat lensi taas tienvarteen tyhdessä talvessa (ei ihan niin pahasti, kuin Nokialaisesta) Lisäksi yksi rengas räjähti!!!. Kävin taas liikkeessä ja syy oli minussa ja ei ole ikinä ollut mitään vastaavaa. Totesin, että ei ikinä Michelin rengasta. Ja hyvin on pärjätty.
Nyt on ajeltu Goodyear tuotteilla ilman ongelmia.
Kesärenkaissa ei ole ollut muita murheita, paitsi että tuppaavat kulumaan turhan nopeasti mutta "kostona vittuilusta" talvirenkaissa, en suostu Nokialaisia ja Michelinejä enään ostamaan. Tosin saanhan minä korvessa huuttaa ja puida nyrkkiä. Tuskin tulevat anteeksi pyytämään .
Talvirenkaista
Nokialaiseta HKPL 4 irtosi 98% nastoista. Oli vain alumiiniholkkeja jäljellä => ei takuuseen, koska esimmäisen talven jälkeen oli vielä kuulemma "erotus" renkaiden kesken sallitun rajoissa. Kysyin mitä se tarkoittaa, ja vastaaja ei osannut itsekkään kertoa. Ei kpl-määrää ei %-laskua eikä minkäänlaista suhdetta tai verrantoa. Totesin, että ei ikinä Nokialaista rengasta. Ja hyvin on pärjätty.
Siirryin sitten Michelin-osastolle. Nastat lensi taas tienvarteen tyhdessä talvessa (ei ihan niin pahasti, kuin Nokialaisesta) Lisäksi yksi rengas räjähti!!!. Kävin taas liikkeessä ja syy oli minussa ja ei ole ikinä ollut mitään vastaavaa. Totesin, että ei ikinä Michelin rengasta. Ja hyvin on pärjätty.
Nyt on ajeltu Goodyear tuotteilla ilman ongelmia.
Kesärenkaissa ei ole ollut muita murheita, paitsi että tuppaavat kulumaan turhan nopeasti mutta "kostona vittuilusta" talvirenkaissa, en suostu Nokialaisia ja Michelinejä enään ostamaan. Tosin saanhan minä korvessa huuttaa ja puida nyrkkiä. Tuskin tulevat anteeksi pyytämään .
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Mikset vaan laita joka kulmaan 215/55 kumeja? Kaikista paras yhditelmä! Vanteissa sulla on niin vähän leveys eroa et ei ees juuri huomaa 215 kumeilla!!!!samifami kirjoitti:Tosiaan laskelin myös itse noita prosentteja tällä laskurilla: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html" onclick="window.open(this.href);return false;MiHe kirjoitti:Oma mielipide talvikumeissa on aina kapeempi parempi, eikä mulla tuosta 215 laitosta 8 tuumaselle omaa kokemusta ole, jos joku sen on hyväksi havainnut niin menoksi vaan. Mutta varmuudeksi laittaisin sitten eteenkin samanlaisen 215 leveen mielummin kuin 205:n niin ei ainakaan sen vakkarin kanssa tartte ihmetellä. En muuten tiedä paljonko vanteen leveys vaikuttaa TODELLISEEN vierintähalkaisijaan, inansa matalampihan leveemmän vanteen renkaasta tulee.
Edit: nin ja jos laita 225/55 taakse niin joudut laittamaan 205/60 eteen (edellyttäen että haluat pitää 205 leveyden)
Eräällä jäsenellä on ollut ongelmia 1.4% heitolla:... ja tuolla rengastuksella 205/55 ja 215/55 heitto olisi 1.7% eli todennäköisesti tuli ongelmia vakkarin kanssa motarilla. Koska en suostu laittamaan samaa rengastusta eteen ja taakse (meneekö 205 ees teoriassa 8 tuumaselle tai 7 tuumaselle 215?), niin taidan ottaa tuon ehdottomasi rengastuksen:jep, väyrysessä minulla on nyt 225/45/17 edessä ja takana on 235/45/17 niin vakkari putoaa pois päältä n. 110kmh mittarinopeudessa. Edessä vieläpä kuluneemmat renkaat kuin takana.
Tietoisesti tein testin ja havaitsin sen välittömästi ensikilometrillä. Normaalilla nopeudella siis toimii mutta motarilla ei enää tai jos alamäessä nousee vauhti yli tuon 110kmh niin putoaa pois. Kiusallinen vaiva mutta kun ilmaiset renkaat oli...
eteen 205/60/16 ja taakse 225/55/16 niin prosentit pysyy about samana kuin vakiona: vrt 0.2% ja -0.1%.
Vikat kysymykset, eikös 225/55 mene yhtä kivasti 8 tuumaselle kuin 225/50 8,5 leveelle? Onko tuolla profiilin korotuksella vaikutusta ajettavuuteen esim mutkissa HKPL 8 renkailla?
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna+ -19 Black (J11B)
Nissan Micra 1,0 16V -00 Intense Blue (K11)
MB CLK230K A Elegance -98 Brilliant Silver (w208)
MB C200 Sport -95 Aspen Green (w202)
EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black (J11)
EX. MB E280 CDI TA Elegance -04 Tanzanite Blue Metallic (S211)
EX. BMW 520i -97 Schwarz II (E39)
EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit (W201)
Nissan Micra 1,0 16V -00 Intense Blue (K11)
MB CLK230K A Elegance -98 Brilliant Silver (w208)
MB C200 Sport -95 Aspen Green (w202)
EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black (J11)
EX. MB E280 CDI TA Elegance -04 Tanzanite Blue Metallic (S211)
EX. BMW 520i -97 Schwarz II (E39)
EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit (W201)
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Vaihtelin tässä rapulapäissäni aamutuimaan 2 kierrosta talvirenkaita alle. W202/C180 oli syönyt toisen kesätakarenkaan "sliksiksi". Hö! empä tosin huomannut mitään sutimista tai vesiliiruja vaikka ihan maantiellä ajellen. Ihmettelen miksi toinen takarengas on kulunut hylkyrajan alapuolelle selvästi mutta toisessa oli vielä pintaa (ei tosin häävisti). Rengas oli kulunut ihan tasaisesti, joten auraukset ja haritukset lienevät OK. Autolle tehty nelipyöräsuuntaus keväällä. Paineet 2.7-3,00 kaikissa renkaissa, 215x55x16.
OLISIKO HEITTÄÄ ARVAUKSIA TAI VASTAUKSIA MIKÄ AIHEUTTAA MOISEN ILMIÖN, ETTÄ YKSI RENGAS KULUU TASAISESTI MUTTA MUITA SELVÄSTI ENEMMÄN?Pitäisköhän tehdä jotain?
OLISIKO HEITTÄÄ ARVAUKSIA TAI VASTAUKSIA MIKÄ AIHEUTTAA MOISEN ILMIÖN, ETTÄ YKSI RENGAS KULUU TASAISESTI MUTTA MUITA SELVÄSTI ENEMMÄN?Pitäisköhän tehdä jotain?
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Kuluneempi oli oikean puoleinen, eikö?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Jep! oikea oli valmis
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
En tiedä ajaako nämä huopatossut jalassa jotka sanoo että mersun renkaat kuuluu kulua tasaisesti joka puolelta... mulla ainakin molemmissa allekirjoituksen autoissa vissin renkaat linkussa kun takaset kuluu enemmän, niistä oikea taka eniten... ajotyyli on taloudellinen eli mahdolisimman rivakalla kiihdytyksellä ajanopeuteen (no sillai ne ajaa pisaralla pisimmälle-kisassakin) ja luistonesto saa helposti kyllä kesäaikaankin töitä ainakin näissä useampimukisissa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Itse asiassa faijan W124:ssä oli kanssa käynyt niin, että oikea takarengas oli paljon muita kuluneempi. Olivat rengasliikkeessä kertoneet hänelle, että Mersun ominaisuuksiin kuuluu tuommoinen. En muista koskaan mistään muualta kuulleeni mokomasta, enkä muista omissa autoissani tuommoista havainneeni. On mulla nyt kuitenkin Mersujen kanssa ehkä noin 300 000km takana, ja luulisin tuon huomanneeni, jos sellaista olis oikein selkeästi tapahtunut. (Ja itselläni on varmasti rivakampi ajotyyli kuin mun isännällä.)
Niin että mikähän juttu tämä oikean takarenkaan kuluminen oikein lopulta on? Osaako joku oikein faktapohjaisesti kertoa asiasta? Siis näiden nyt tässä yhteydessä esiin tuodun kolmen yksittäisen kokemuksen lisäksi, tarkoitan...
Niin että mikähän juttu tämä oikean takarenkaan kuluminen oikein lopulta on? Osaako joku oikein faktapohjaisesti kertoa asiasta? Siis näiden nyt tässä yhteydessä esiin tuodun kolmen yksittäisen kokemuksen lisäksi, tarkoitan...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Kierrätätkö renkaita nurkasta toiseen kuten kuulus ja jos joku toinen pittää aina saman renkaan samassa nurkassa vuojesta toiseen kun se yks kuluu selvästi sileemmäks?
Enno itekkää kuullu koskaa tommosesta eikä mulla noin oo tehny mikkää mersu.
Enno itekkää kuullu koskaa tommosesta eikä mulla noin oo tehny mikkää mersu.
S124 & W124
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Niinno, mä tapaan mitata tönärillä urasyvyydet ennen renkaan asennusta. Syvemmät urat aina taakse (paitsi tossa coupessa, jossa on eri levyiset vanteet ja renkaat edessä ja takana). Kieltämättä se pitkälti estää sen, että joku tietty takakumi pääsisi tosi sileäksi, kun mulla ei yhden ajokauden aikana yhteenkään autoon yleensä niin paljoa kilometrejä tule, että rengas ihan kovin paljoa kuluisi.Dixon kirjoitti:Kierrätätkö renkaita nurkasta toiseen kuten kuulus ja jos joku toinen pittää aina saman renkaan samassa nurkassa vuojesta toiseen kun se yks kuluu selvästi sileemmäks?
Enno itekkää kuullu koskaa tommosesta eikä mulla noin oo tehny mikkää mersu.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Kyllä tuossa omassa 211:ssa myöskin kuluu oikea takarengas eniten. Ei se ero iso ole, milli-pari kesässä.
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Kierrätän kyllä edestä taakse ja takaa eteen mutta samalla puolella pyörimissuunnan takia. Parempaa pintaa tarjoan vetäville pyörille, jotta kuluu tasaisesti koko sarja. Keväällä jo hiukan ihmettelin, kun näytti yksi kiekko kuluneemmalta ja nyt 12000 km myöhemmin homma näkyy selkeästi. En minä nyt ihan myyttinä tätä pitäisi, kun ilmiön havainnut joku muukin .
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Emännän W211:ssä myös oikea takanen huomattavasti kuluneempi kuin muut. Ihmettelin sitä tuossa viikonloppuna kun vaihdoin talvikumit alle. Ihme juttu!!
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969