M111 kaasuläppä, IAT ja tyhjäkäynnin säätö
M111 kaasuläppä, IAT ja tyhjäkäynnin säätö
Olen laittamassa autoon jälki-asenteista ecua, autoon tulee map-ohjaus eli alkuperäinen maffi lentää mäkeen. Maffiin menee 5 johtoa niin onko siinä samassa myös IAT? Koneessa on muovinen imusarja ja katsoin että suoraan kaasuläpän alapuolella voisi olla tasainen kohta johon laittaa boschin ntc-anturi vastamutterilla. Parempia ehdotuksia IAT-anturille tai paikalle?
Vaijeritoimiseen kaasuläppään menee 6 johtoa, siinähän on samassa tyhjäkäynnin säätö, onko tuo jollain stepperi-moottorilla toteutettu? Saako tuosta toimivan kaasunasennon tiedon ulos eculle? Yleismallin TPS-anturiinhan menee vain 3 johtoa.
Vaijeritoimiseen kaasuläppään menee 6 johtoa, siinähän on samassa tyhjäkäynnin säätö, onko tuo jollain stepperi-moottorilla toteutettu? Saako tuosta toimivan kaasunasennon tiedon ulos eculle? Yleismallin TPS-anturiinhan menee vain 3 johtoa.
Viimeksi muokannut Ola8, Ti 30.09.2014 23:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: M111 kaasuläppä ja IAT
Ilmerisesti kyseessä on moottorinvaihto ei-vähäpäästöiseen autoon, vai onko? Jos on, kannattaisi vaihtaa alumiininen imusarja ja laittaa siihen kunnollinen mekaaninen kaasuläppä ja erillinen tyhjäkäyntisäädin. Tällöin ECUlla on helpompi säätää seoksia ja tyhjäkäyntiä.
Jos kyseessä on vähäpäästöinen, tulevat päästötestit muutoskatsastusta varten kalliiksi. Sähköisen kaasuläpnn ohjaaminen voi myös olla haasteellista ECUlle, joka ei ole alkuperäinen.
tomant
Jos kyseessä on vähäpäästöinen, tulevat päästötestit muutoskatsastusta varten kalliiksi. Sähköisen kaasuläpnn ohjaaminen voi myös olla haasteellista ECUlle, joka ei ole alkuperäinen.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: M111 kaasuläppä ja IAT
Joo siis tuo projekti 190 -88 ei vähäpäästöinen siis kyseessä. Nii oishan tuohon koneeseen saatavilla sitä alumiinista sarjaa, mikä sinullakin on. 65mm yleismallin kaasuläppiä näyttäs saavan satkulla ja siihen boschin kolme johtoinen TPS. Onko kaikissa M111 vakio TPS polkimen luona vai onko se tuon kaasuläpän yhteydessä? Minullahan siis tuo on ihan mekaaninen polkimelta vaijerilla läpälle. Selvittelen vielä saako tuon alkuperäsen toimimaan ecun kanssa, ellei niin sitten muita osia katottava.
Re: M111 kaasuläppä ja IAT
Ei mitn.
Viimeksi muokannut noroljan, Ke 01.10.2014 07:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: M111 kaasuläppä, IAT ja tyhjäkäynnin säätö
Tuossa laitoin muutaman kuvan noista kaasuläpistä mitä nyt löytyy, kun sen kompuran mukanakin tuli läppä.
Vasen on E200 -96 0001419525 ja oikea c230k -00 1111410325. Toisessa siis vaijeriyhteys kaasupolkimelle ja toinen täysin sähkösesti ohjattu.
Tyhjäkäynnin säädöstä ideoita kuinka toteuttaa? Kävisikö esimerkiksi tuollainen 2napainen HELLA 6NW 009 141-061.
Vasen on E200 -96 0001419525 ja oikea c230k -00 1111410325. Toisessa siis vaijeriyhteys kaasupolkimelle ja toinen täysin sähkösesti ohjattu.
Tämä alkaa kyllä kuulostaa fiksummalta vaihtoehdolta. Esimerkiksi volvon 65mm kaasuläppä, joka sinullakin taitaa olla käytössä. Siihen bosch 3johtonen asennontunnistin ja imuilmanlämpöä mittaamaan bosch ntc-anturi. Muovisesta imusarjasta kuulin paremmuutena, ettei lämpene kuten alumiininen ja kevyempi. Alumiinia sitten taas olisi helpompi työstää kun noita antureita sovittaa ja tyhjäkäynninsäätö pitäisi tehdä.tomant kirjoitti:Kannattaisi vaihtaa alumiininen imusarja ja laittaa siihen kunnollinen mekaaninen kaasuläppä ja erillinen tyhjäkäyntisäädin. Tällöin ECUlla on helpompi säätää seoksia ja tyhjäkäyntiä.
tomant
Tyhjäkäynnin säädöstä ideoita kuinka toteuttaa? Kävisikö esimerkiksi tuollainen 2napainen HELLA 6NW 009 141-061.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: M111 kaasuläppä, IAT ja tyhjäkäynnin säätö
Alumiini johtaa lämpöä konehuoneesta, joiten oma imuilman lämpömittarini laitoin välijäähyn ja imusarjan välillä olevaan kumiletkuun.
Tyhjäkäyntisäätimenä käytän M102-koneen alkuperäistä Boschin kaksinapaista säädintä, jolla tosin ei tahdo päästä alle 1200 kierroksen tyhjäkäyntiä. Ongelma voi olla ikääntyneessä laitteessa tai ECUn säätöjen tarkkuudessa. Toisaalta tyhjäkäynnin tarkoitus on pitää kone käynnissä kaikissa olosuhteissa ja sen se tekee, kun mekaaninen kaasuläppä on täysin kiinni.
tomant
Tyhjäkäyntisäätimenä käytän M102-koneen alkuperäistä Boschin kaksinapaista säädintä, jolla tosin ei tahdo päästä alle 1200 kierroksen tyhjäkäyntiä. Ongelma voi olla ikääntyneessä laitteessa tai ECUn säätöjen tarkkuudessa. Toisaalta tyhjäkäynnin tarkoitus on pitää kone käynnissä kaikissa olosuhteissa ja sen se tekee, kun mekaaninen kaasuläppä on täysin kiinni.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: M111 kaasuläppä, IAT ja tyhjäkäynnin säätö
Selkis, tuo selvitti taas hieman asioita.
Johan nyt veivaa, mutta koitettava kartiokierteellä IAT muoviseen imusarjaan.
Tyhjäkäyntisäätimelle myös kairata reikä ja siihen letkuliitin.
Vakio kaasuläpälle 5volttia, maadotus ja asentosignaali. Johdot punanen, ruskea, keltainen, kunhan saa emun kytkettyä niin näkee saako tuota toimimaan.

Tyhjäkäyntisäätimelle myös kairata reikä ja siihen letkuliitin.
Vakio kaasuläpälle 5volttia, maadotus ja asentosignaali. Johdot punanen, ruskea, keltainen, kunhan saa emun kytkettyä niin näkee saako tuota toimimaan.
Re: M111 kaasuläppä ja IAT
Ei nyt pois ois tarvinnu pyyhkiä, asia tekstiä seki oli.noroljan kirjoitti:Ei mitn.

Re: M111 kaasuläppä, IAT ja tyhjäkäynnin säätö
Tuollanenki taitas olla yks vaihtoehto.

