Oisko hehkurele mennyt tai muuta...

Auto on 320cdi -03 E koppa...
Auto on 320cdi -03 E koppa = varmaankin 210MesePete kirjoitti:Nyt ilmenny sellasta vikaa että hehkuvalo ruvennut palamaan käynnistyksen jälkeen. Palaa n. 0.5-1 min. Ikäänkuin olisi jokin jälkihehkutus päällä... mutta pakkasia ollut nyt vain n. 8-10 C . eikä ole moista tehnyt kovimmillakaan pakkasilla. Toisaalta taas käynnistyessään hörköttää pari sekuntia ikäänkuin ei heti sytyttäisi kaikilla pytyillä tasaseen, joskin käynti tasaantuu parissa sekunnissa. Tämä taas viittaisi siihen että hehkuttaako kunnolla tai ollenkaan.????
Oisko hehkurele mennyt tai muuta...![]()
Auto on 320cdi -03 E koppa...
No nyppäät liittimen irti releeltä ja mittaat resistanssin, pitäis olla lähellä toisiaan (tuskin kaikki on kuolleet). Täysin mykät tai oikosulussa olevat löytyy noin. Homma menee hankalammaksi jos kysessä kynttilä jonka ominaisuudet muuttuu kun se kuumenee, sitä voi koitella irrallaan ja kattoo hehkun väriä. Tässä jotain aiheesta:code kirjoitti:Olisiko antaa vinkkiä kuinka testata hehkutulppaa, esim mittarilla? Kyseessä om642 hehku.
Onko releen toimintaan jotain testiä, esim jännitemittarilla?
Hehkurele hajoaa helposti jos hehkutulpissa on vähänkin vikaa.Nik_o kirjoitti:Kuinka yleinen tuo hehkureleen hajoaminen on?
J.Kulmala kirjoitti:Hehkurele hajoaa helposti jos hehkutulpissa on vähänkin vikaa.Nik_o kirjoitti:Kuinka yleinen tuo hehkureleen hajoaminen on?
Ei kaaviota mutta näissä taitaa vielä olla tuollainen, helppo korjattava:Nik_o kirjoitti:Onko olemassa sähkökaaviota tuosta releestä? Taitaa pitkälti olla sama rele ainakin 00-07vm C ja E sarjalaisissa?
Mersusta ilmeisesti kyse mutta viittaatko I6 vai V6 moottoriin? Dealer kommentoi OM642:sta, tässä threadissa kun oli puhetta molemmista moottorimalleista niin olisi hyödyllistä tarkentaa kummasta kyse. OM642:n osalta helppo yhtyä tuohon ammattimiehen näkemykseen.Forestman kirjoitti: Minulla palanut vuosien varrella monta hehkutulppaa, mutta ei yhtään hehkurelettä.
DBFI kirjoitti:Mersusta ilmeisesti kyse mutta viittaatko I6 vai V6 moottoriin? Dealer kommentoi OM642:sta, tässä threadissa kun oli puhetta molemmista moottorimalleista niin olisi hyödyllistä tarkentaa kummasta kyse. OM642:n osalta helppo yhtyä tuohon ammattimiehen näkemykseen.Forestman kirjoitti: Minulla palanut vuosien varrella monta hehkutulppaa, mutta ei yhtään hehkurelettä.
Kiitokset hyödyllisestä tarkennuksesta. Itsellä vähän erilaiset kokemukset. Joskus W123 aikaan taisi hehku mennä, sen jälkeen ei ole mennytkään ennen kuin kolmesta V6 CDI koneesta. Yhteen vaihdettiin yksi hehku ja vähän ajan päästä myös pääteaste. Toisessa paloi samantien hehku ja pääteaste ja kolmannesta vaihdettiin suosiolla kaikki hehkut ja uusi pääteaste yhden hehkun rikkoonnuttua kun siihen oli kilometrejäkin kertynyt jo 100 tkm luokkaa.Forestman kirjoitti: V6 palanut nyt 2 hehkutulppaa 6tkm:n välein 200tkm:n kohdalla. Vaihdettu tulppa kerrallaan, mutta seuraavan palaessa vaihdetaan loputkin.
Vuosien varrella tarkoitti 20v. aikana olleita 4 a 5 pyttysiä malleja. Mersuja kaikki, paitsi yksi Musso. Siinä oli yksi hehku oikosissa, mutta ei käräyttänyt relettä.
V6 hehku maksoi 37 euroa, joten aika tyyriitä alkaa olemaan.
Yhtä tuollaista vähän hankalampaa tutkailin kun sen tilalle laitettiin uusi. Siinähän kaikki komponentit on valettu johonkin "hartsiin" ja kuvittelin että ei sieltä mitään osia saa esille ehjänä, tai siis sitä rikkinäistäkään siististi poistettua että saisi uutta tilalle. Miten sen mönjän sieltä saa "sulatettua"?CDI203 kirjoitti:Ja useimiten Kummatkin releet voi korjata,
Se v6 koneen hekujen rele tosin on hiukan hankalampi
DBFI kirjoitti:Yhtä tuollaista vähän hankalampaa tutkailin kun sen tilalle laitettiin uusi. Siinähän kaikki komponentit on valettu johonkin "hartsiin" ja kuvittelin että ei sieltä mitään osia saa esille ehjänä, tai siis sitä rikkinäistäkään siististi poistettua että saisi uutta tilalle. Miten sen mönjän sieltä saa "sulatettua"?CDI203 kirjoitti:Ja useimiten Kummatkin releet voi korjata,
Se v6 koneen hekujen rele tosin on hiukan hankalampi