200D kone ravistaa lämpösenä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

200D kone ravistaa lämpösenä

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Ilmennyt mielenkiintoinen ongelma, johtuuko sitten lämpösistä keleistä vai mistä mutta kysytään nyt kuitenkin. Eli pidemmän matkan jälkeen kun heittää tyhjäkäynnille kone rupee ravistamaan ja käy epätasaisesti. Kierrosluku mittarin mukaan kierrokset eivät laske paljoa alle 1000r/min mutta koneen ravistuksen tuntee auton sisälle asti. Kun polkasee kaasua käynti paranee mutta saattaa alkaa uudestaan hetken päästä. Ongelmaa on ollut havaittavissa ennemminkin jos ajaa esim. motarilla lujaa ja pysähtyy liikennevaloihin. Talvella ongelmaa ei ilmene oikeastaan ollenkaan.


Öljyt ja suodattimet vaihdettu 10tkm välein ja moottorin tukikumeja vaihdettu. Myös se vaimentaja vaihdettiin viime syksynä. Syöttöpumpummu tarkistettu ja sinne vaihdettiin laakeri. Teki hieman samanlaista ongelmaa mutta paljon voimakkaamin. Polttoaineen joukossa käytän aina joka toiseen tankilliseen 2-tahti öljyä pari desiä.

Ja konehan oli 200D.
Mistähän ongelmaa kannattas ruveta etsimään?
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Morjens.
Ajelin viime suvena 310D-pakulla, jossa oli "edellisen sukupolven" viisipytttyinen kone. Joka teki aivan samaa -- tyhjäkäynnillä koko auto tärähteli selvästi. Oire diagnosoitiin sittemmin yhdessä pytyssä liian kuluneeksi suuttimeksi; olisiko ollut niin, että suutin päästi liian aikaisin/liian paljon naftaa palotilaan ja yhden pytyn muista poikkeava käynti aiheutti tietysti koko koneen käytökseen hiukan kummallisuutta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Suuttimien kuntoa en tiedä ja luulen että niitä ei ole ihan lähiaikoina vaihdettu. Mutta eikö ongelma ilmenisi silloin myös kylmemmällä koneella?
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Entä

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jos pumppua on huollettu niin varmaankin se ajoitus on kunnossa, saattais nääs huono ajoitus tai huono syötön tasapaino saada aikaiseksi tuollaista...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Entä

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti:Jos pumppua on huollettu niin varmaankin se ajoitus on kunnossa, saattais nääs huono ajoitus tai huono syötön tasapaino saada aikaiseksi tuollaista...
Niin, siis en ajatellut että pumpun ajoitus on pielessä vaan lähinnä sitä, että yhdessä suuttimessa tietyn paineen alla avautuva (=naftan palotilaan päästävä) jousi saattaa olla poikki / kuoleentunut, jolloin se aukeaa ennen kuin aikojaan, vaikka paine ei olisikaan sitä, millä suuttimen pitäisi aueta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Entä

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aku P kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Jos pumppua on huollettu niin varmaankin se ajoitus on kunnossa, saattais nääs huono ajoitus tai huono syötön tasapaino saada aikaiseksi tuollaista...
Niin, siis en ajatellut että pumpun ajoitus on pielessä vaan lähinnä sitä, että yhdessä suuttimessa tietyn paineen alla avautuva (=naftan palotilaan päästävä) jousi saattaa olla poikki / kuoleentunut, jolloin se aukeaa ennen kuin aikojaan, vaikka paine ei olisikaan sitä, millä suuttimen pitäisi aueta.
Niin, en mä tarkoittanutkaan että sitä, vaan vähän kuin itsekseni laskin pois eri vaihtoehtoja :lol:

Tuo suutinjuttu tuntuu ihan järkevältä, kuluneiden suuttimien mukana tulee aika ruma käyntiäänikin.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Niin, niillä 310D:n suuttimilla oli ajettu silloin noin 550 tkm.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin