Ilmennyt mielenkiintoinen ongelma, johtuuko sitten lämpösistä keleistä vai mistä mutta kysytään nyt kuitenkin. Eli pidemmän matkan jälkeen kun heittää tyhjäkäynnille kone rupee ravistamaan ja käy epätasaisesti. Kierrosluku mittarin mukaan kierrokset eivät laske paljoa alle 1000r/min mutta koneen ravistuksen tuntee auton sisälle asti. Kun polkasee kaasua käynti paranee mutta saattaa alkaa uudestaan hetken päästä. Ongelmaa on ollut havaittavissa ennemminkin jos ajaa esim. motarilla lujaa ja pysähtyy liikennevaloihin. Talvella ongelmaa ei ilmene oikeastaan ollenkaan.
Öljyt ja suodattimet vaihdettu 10tkm välein ja moottorin tukikumeja vaihdettu. Myös se vaimentaja vaihdettiin viime syksynä. Syöttöpumpummu tarkistettu ja sinne vaihdettiin laakeri. Teki hieman samanlaista ongelmaa mutta paljon voimakkaamin. Polttoaineen joukossa käytän aina joka toiseen tankilliseen 2-tahti öljyä pari desiä.
Ja konehan oli 200D.
Mistähän ongelmaa kannattas ruveta etsimään?
200D kone ravistaa lämpösenä
200D kone ravistaa lämpösenä
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Morjens.
Ajelin viime suvena 310D-pakulla, jossa oli "edellisen sukupolven" viisipytttyinen kone. Joka teki aivan samaa -- tyhjäkäynnillä koko auto tärähteli selvästi. Oire diagnosoitiin sittemmin yhdessä pytyssä liian kuluneeksi suuttimeksi; olisiko ollut niin, että suutin päästi liian aikaisin/liian paljon naftaa palotilaan ja yhden pytyn muista poikkeava käynti aiheutti tietysti koko koneen käytökseen hiukan kummallisuutta.
Ajelin viime suvena 310D-pakulla, jossa oli "edellisen sukupolven" viisipytttyinen kone. Joka teki aivan samaa -- tyhjäkäynnillä koko auto tärähteli selvästi. Oire diagnosoitiin sittemmin yhdessä pytyssä liian kuluneeksi suuttimeksi; olisiko ollut niin, että suutin päästi liian aikaisin/liian paljon naftaa palotilaan ja yhden pytyn muista poikkeava käynti aiheutti tietysti koko koneen käytökseen hiukan kummallisuutta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Suuttimien kuntoa en tiedä ja luulen että niitä ei ole ihan lähiaikoina vaihdettu. Mutta eikö ongelma ilmenisi silloin myös kylmemmällä koneella?
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Re: Entä
Niin, siis en ajatellut että pumpun ajoitus on pielessä vaan lähinnä sitä, että yhdessä suuttimessa tietyn paineen alla avautuva (=naftan palotilaan päästävä) jousi saattaa olla poikki / kuoleentunut, jolloin se aukeaa ennen kuin aikojaan, vaikka paine ei olisikaan sitä, millä suuttimen pitäisi aueta.Mauri H. kirjoitti:Jos pumppua on huollettu niin varmaankin se ajoitus on kunnossa, saattais nääs huono ajoitus tai huono syötön tasapaino saada aikaiseksi tuollaista...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Entä
Niin, en mä tarkoittanutkaan että sitä, vaan vähän kuin itsekseni laskin pois eri vaihtoehtojaAku P kirjoitti:Niin, siis en ajatellut että pumpun ajoitus on pielessä vaan lähinnä sitä, että yhdessä suuttimessa tietyn paineen alla avautuva (=naftan palotilaan päästävä) jousi saattaa olla poikki / kuoleentunut, jolloin se aukeaa ennen kuin aikojaan, vaikka paine ei olisikaan sitä, millä suuttimen pitäisi aueta.Mauri H. kirjoitti:Jos pumppua on huollettu niin varmaankin se ajoitus on kunnossa, saattais nääs huono ajoitus tai huono syötön tasapaino saada aikaiseksi tuollaista...

Tuo suutinjuttu tuntuu ihan järkevältä, kuluneiden suuttimien mukana tulee aika ruma käyntiäänikin.