Terveeks,
Ollaan tuossa isäukon kanssa jo hetki ihmetelty tuon -83 -vuosimallin farkun erikoista kolinaa. Ääni on terävä, kuin metalli kolisisi toista metallia tai auton pohjaa vasten, mutta sitä on mahdoton paikantaa mistä se kuuluisi. Sisältä kuunnellen voisi väittää kolinan tulevan kuskin jalkotilan kohdalta, mutta sehän on mahdotonta, koska siellä ei ole mitään mikä kolisisi..ääni ilmenee vain auton käydessä joutokäyntiä.
Auton alle mennessä (pukeilla tms) kolinaa ei kuulu mistään. Kuitenkin auton seisoessa paikallaan kolina kuuluu myös auton ulkopuolella selkeästi. Yleisesti kolina ilmaantuu moottorin hieman lämmettyä eli pienen ajon, esim. 1 km ajon jälkeen.
Mieleeni tuli oikeastaan yksi hyvin 'epäharrastelijamainen' paikka, mutta onko se mahdollinen, on puhdas kysymysmerkki..eli mieleeni tuli että voisiko kytkinkopassa jokin osa ottaa kiinni kytkinkoteloon, josta koputtava ääni syntyisi?
Pakoputki ei ota kiinni mistään muuhun kuin pakosarjaan ja ripustinkumeihin.
Autolla on ajettu 430 tkm.
Vastauksia..?
W123T 240D ja outo kolina
Minäkin olen hieman samoilla jäljillä kuin jarski, eli olisiko painelaakeri menossa kytkimestä? Sehän joskus pitää kalkattavaa ääntä, joka loppuu, kun painaa kytkimen pohjaan.
Toinen vaihtoehto voisi olla löysällä olevat polttoaineputket.
Toinen vaihtoehto voisi olla löysällä olevat polttoaineputket.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Eipä johdu painelaakerista, sen ääni kyllä on tuttu. Tämä kolina on semmoista harvakseltaan auton joutokäynnillä kuuluvaa..pystyisiköhän sitä kuvaamaan tässä jotenkin
'Kol-Kol-Kol-Kol-Kol'
Eli ääni ei ole sellaista 'ropellusta', mitä painelaakeri pitää. Ja sitä paitsi, ääni ei lopu kytkintä pohjaan painaessa.
Eräs puolituttu epäili asiasta hänelle kertoessani etukammiovikaa..toivottavasti ei mitään sellaista. Mitä se muuten tarkoittaa? Nämä tekniset termit eivät ole hallinnassa ihan tämmöisiä asioita myöten..


Eli ääni ei ole sellaista 'ropellusta', mitä painelaakeri pitää. Ja sitä paitsi, ääni ei lopu kytkintä pohjaan painaessa.
Eräs puolituttu epäili asiasta hänelle kertoessani etukammiovikaa..toivottavasti ei mitään sellaista. Mitä se muuten tarkoittaa? Nämä tekniset termit eivät ole hallinnassa ihan tämmöisiä asioita myöten..

Eipä vaikuta järkevältä idealta, jos ääni kuuluu jostain lattian alta.roadster kirjoitti: Eräs puolituttu epäili asiasta hänelle kertoessani etukammiovikaa..toivottavasti ei mitään sellaista. Mitä se muuten tarkoittaa? Nämä tekniset termit eivät ole hallinnassa ihan tämmöisiä asioita myöten..
Kertauksen vuoksi: etukammio on moottorissa, sylinterin yläosassa: kuten nimikin sanoo, se on "kammio" eli pieni kolo, johon mm. ruiskutussuutin tuuppaa nafta-annoksensa ja ainakin VW:n koneessa siinä oli muistaakseni myös hehkutulppa, ts. vain esikammion ilmaa lämmitettiin hehkutettaessa. Suoraruiskutusmoottorissa ei tätä kammiota ole, vaan sekä hehkutus että polttoaineruisku kohdistuvat suoraan männän yläpuolelle sylinterissä jäävään tilaan eli palotilaan. Esikammion kohdalta kansi voi kyllä vioittua, mutta silloin oireet ovat ihan toiset kuin lattian takaa kuuluva koputus. Ettette vaan ajaneet jonkun mummelin yli, joka siellä nyt roikkuu huivistaan takertuneena kardaanissa ja hakkaa sateenvarjolla pohjaa, että "päästäkää nyt perkele kyydistä..."

Vakavissaan: tulee mieleen, että ovatkos kaikki laatikon + perän + koneen kumityynyt kunnossa. Diesel aina vähän heiluttaa voimansiirtolinjaakin, joten koneen vavahtelu voi tärisyttää esim. vaihdelaatikkoa. Jos laatikon kumityynystä on kumi lakannut jo olemasta, metalli tapaa metallin ja kolina on valmis.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vika saattaa kyllä tosiaan olla noissa kumityynyissä. Kannattaa tarkistaa niiden kunto ja kiinnitys. Sellainenkin tuli mieleen, että ottavatko vaihdevivut kiinni auton pohjaan ja pitäisivät ääntä?Aku P kirjoitti:
Vakavissaan: tulee mieleen, että ovatkos kaikki laatikon + perän + koneen kumityynyt kunnossa. Diesel aina vähän heiluttaa voimansiirtolinjaakin, joten koneen vavahtelu voi tärisyttää esim. vaihdelaatikkoa. Jos laatikon kumityynystä on kumi lakannut jo olemasta, metalli tapaa metallin ja kolina on valmis.
Mutta tuo tuntuu oudolta, että ääni lakkaa kun auton nostaa pukeille.. Hetkinen nostettiinkos autoa vain toisesta päästä? Jos nostettiin, niin moottori+vaihteisto voi alkaa "makaamaan äänettömästi" rikkinäis(t)en kumityynyjen päällä ja kolinaa ei kuulu..
w115,123,124,126,140, 210 yms.