Jenkki coupe 300ce -> om603

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
näätä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 20.10.2010 19:32

Jenkki coupe 300ce -> om603

Viesti Kirjoittaja näätä »

Tervehdys!
Noin vuosi sitten tuli paluu bensa autoon, kahden diisseli baijerin jälkeen, e46 320d ja e91 320d. Bemarit oli viimesen päällä varmoja ja ok ajettavia. Parissa vuodessa tuli about 100tkm rullailtua, eikä kertaakaan jääty välille. Suurin vika oli e46 laturin hiilien loppuminen. Kilometrejä ei kuitenkaan enää tullu entiseen tahtiin ja oli syytä vaihtaa halvempaan bensa vehkeeseen.
Sittepä löytyikin Oulusta -88 vuosimallin jenkeistä uitettu 300ce autom. kaikilla herkuilla. Oli vähän ajettu, jtn 127tml ja korikin moittettomassa kunnossa. Linkin takaa löytyy entisen omistajan projekti kertomuksia. -> http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=125227" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuva

10,000 mailia oon kerenny vuodessa ajaa, ja pajalla on saanu viettää aikaa liiankin paljon. Pääsyyllinen on ollut m103, juurikaan muuta hyvää sanottavaa kyseistä moottorista ei ole kuin äänet 4000rpm jälkeen :angel: Ennen näitä kierroksia ei tapahdu missää mitään, lukuunottamatta pyörettä tankissa.
Jopa niinkin yksinkertainen huolto kuin öljynvaihto tuotti suuren määrän tuskaa ja kirosanoja.
Kuva
Kuva
Kyseessä on vähän harvinaisempi coupe suomenmaalla,nii ei tee mieli luopua ei sitte millään. Varustelutaso hyvä,kori hyvä, ajettavuus mainio ja ulkonäkökin miellyttää omaa silmää. Mutta moottori pilaa koko keksinnön.
Nyt kun leimakin meni viime kuun lopussa umpeen ja öljynpaineetkaan ei löytänyt takaisin koneeseen, tuli ajankohtaiseksi toteuttaa pitkin kevättä pyörinyt tekniikan vaihto. Tekniikka tulee kokoaisuudessaan sportline sedanista, om603 turbo. Vaihtoon menee siis ainakin moottori,laatikko,perä. Onko jotain tähdellisiä osia mitä ei tarvi välttämättä vaihtaa? Esim tankki?

Alkuun ois tarkotus purkaa diisselitekniikka ja katsoa kaikki kuntoon valmiiksi ennen istutusta coupeen. Mitään virityksiä ei ole tulossa ihan heti. Tarkotuksena tehdä luotettava,toimiva ja nautiskella tasaista kyydistä, ainakin hetken. :D Eli toisinsanoen muutoskatsastuksen jälkeen auto takasin talliin :lol:

Jos jollain on kokemusta tällaisesta swapista, saa antaa neuvoja/vinkkejä yms mitää pitää ottaa huomioon.¨
Loppuun vielä pari kuvaa nykykunnosta.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut näätä, Ti 22.07.2014 11:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
s205 250d 4-matic
s211 220cdi
s124 220te
c124 300cd
TS_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:53

Re: 124ce --> om603

Viesti Kirjoittaja TS_W124 »

Pari tollasta vaihtoa tehty ja ei ole mikään kummonen homma.

vaihtoon menee kone, laatikko, syyläri, pakoputki ja virtalukko pitää olla dieselistä että saa sammumaan.
Sit bensapumppu pois ja letkut tilalle ja hehkurele dieselistä ja sille rakentelee ohjauksen.
Perää ei ole pakko vaihtaa mutta dieselin perässä luultavasti parempi välitys, jos perän vaihdat niin ota mittaristo kanssa tekniikan luovuttajasta niin saa mitttarin näyttämään oikein ja kierroslukumittarin toimimaan.

Muuta ei näin äkkiseltään tule mieleen että olis pakko vaihtaa.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: 124ce --> om603

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

eikai sille hehkun releelle kannata ite rakennella ohjausta vaan ottaa siitä tekniikanluovuttajasta valmiin johtosarjan.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 124ce --> om603

Viesti Kirjoittaja Jolle »

jukkis. kirjoitti:eikai sille hehkun releelle kannata ite rakennella ohjausta vaan ottaa siitä tekniikanluovuttajasta valmiin johtosarjan.
Just näin. Konehuoneen puolelle saa ainakin helpolla siirrettyä ehjänään. Säilyy orkkiksen näköisenä 8)
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
TS_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:53

Re: 124ce --> om603

Viesti Kirjoittaja TS_W124 »

jukkis. kirjoitti:eikai sille hehkun releelle kannata ite rakennella ohjausta vaan ottaa siitä tekniikanluovuttajasta valmiin johtosarjan.
No perkele, tuota en tiennykkään et sopii silleen ku itel oli vaan rele mist johdot oli jo valmiiks pätkitty
Avatar
näätä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 20.10.2010 19:32

Re: 124ce --> om603

Viesti Kirjoittaja näätä »

Halojata halloo!!
Kuva
Viimeinki tänä viikonloppuna sain ajettua coupen pajalla. Samalla tuli viimeset kilometrit ajettua bensa-kutosella. Mukavasti kehräs vielä! :P
Viitisen vuotta seisonut tekniikan luovuttaja heräteltiin henkiin ja suoritettii testiajo.
Kuva
Tekniikka toimi niiku pitikin.
Kuva
Coupe nosturille, moottori,loota,putkistko ja perä nyppästiin poies.
Kuva
Kuva

Seuraavilla vapailla otan sitte diisselin tekniikan irti.
Potilas pukattiin suojaan helteiltä ja samalla sai avari-maskin keulaan.
Kuva
Siinäpä ois myytävänä koko läjä jos joku tarvii. Laatikko luisti 3-4 väliä, öljynpaineet oli moottorissa nollassa ku nostettiin nokalta pois.Luultavasti öljypumppu rikki. Paljon laitettu uusia osia, virranjakaja/pyörin, tulpanjohot,suuttimia, pakoputki, ke-jetronic boxi,pa-pumput, bensan ehjä perä yms yms..
Kuva
Hellekelit toi asennuskavereita mukanaan. :D
Kuva
Viikot menee työreissussa, ens vkloppuna jatketaan!
s205 250d 4-matic
s211 220cdi
s124 220te
c124 300cd
Jonsse3
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: To 08.03.2012 23:53

Re: Jenkki coupe 300ce -> om603

Viesti Kirjoittaja Jonsse3 »

Moi. Miten toi vanha kone mikä olis hinta. Soi 0400449005 Seppo Jönsson.
Avatar
näätä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 20.10.2010 19:32

Re: Jenkki coupe 300ce -> om603

Viesti Kirjoittaja näätä »

bures!
Rojekti on edenny pikkuhiljaa.
Uusvanha perä kävi hiekkakylvyssä ja sai uudet maalit pintaan.
Kuva
Kuva
Kuva
Pidin bensan auton oman tankin, täyttöputkesta piti nykästä se läppä irti että löpöpistooli mahtuu sisään. Sekä tankin sihti oli syytä vaihtaa.Kuvista huomaa eron.
diisselin
Kuva
bensa
Kuva
Uudet takakepit tuli vaihdettua, alapään kiinnitystä piti muutama milli sorvata ja tukivarteen porata 12mm reikä 10mm tilalle.
Kuva
Eteen tilasin Bilsteinin B6 iskarit ja 4-maticin ylpäät. Jousina on -40mm HR:t, joita joutuu näillä näkymin lyhentään ainakin kiekan.

Eilen sai sitte nostaa moottorin ja laatikon paikoilleen.
Kuva
Kardaani tuottaa vain nyt päänvaivaa. Pitäis saada laakerin verran taaksepäin koko pakettia että laakeri olis kannattimen pesässä.
Coupessa ja sedanissa kardaanin takapätkät on samanmittasia mutta lootalle menevässä pätkässä on ~8cm ero.
s205 250d 4-matic
s211 220cdi
s124 220te
c124 300cd
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Re: Jenkki coupe 300ce -> om603

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Hyvältä näyttää. Itse olen yhden tekniikanvaihdon tehnyt w124 200b -> 300D ja automatti laatikko 5v manuaalin tilalle. Virtalukkoon en tehnyt muutoksia, vedin vaan yhden johdon sinne, joka meni muistaakseni hehkureleelle. Voimansiirron joutui vaihtaan napoihin asti, mutta muuten oli aika bolt on. Mersun korit on suhteellisen hyviä tekniikanvaihtoon. :D taisi olla laatikon kannattimelle valmiina eri kierrereijät, otti vaan muovikorkit pois ja laittoi tilalle.
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
TS_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:53

Re: Jenkki coupe 300ce -> om603

Viesti Kirjoittaja TS_W124 »

Eiks siihen voi laittaa sen coupen oman kardaanin etupätkän? itellä ainakin sopi osat ristiin
Avatar
näätä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 20.10.2010 19:32

Re: Jenkki coupe 300ce -> om603

Viesti Kirjoittaja näätä »

Auto ollu nipussa jo jonkin aikaa. Katsastusta varten herkistelty palasia kohdilleen. Keulaa piti nostaa noin 5cm. Nyt alkaa olemaan sen trafin minimi maavara joka puolella autoa, eli 80mm.
Putki tuli dieselistä, yhdellä vaimentimella. Äänet maltilliset,eikä jää humisemaan matka-ajossakaan.
120km on tullut testiajoa suoritettua, ja ei kyllä uskois samaksi autoksi. Uusi alusta ja tekniikka tekee kummia :lol:
Pari lastentautia sain jo ajettua pois. Suuttimen tiivisteitä vaihdoin ja esikammiot kiristelin, pari oli aika löysässä.
Mutta tänää 40km lenkin jälkeen alko nafta haisemaan, ajelin pajalla ja jätin käymään ja tutkimaan motoria. Pumpun kylki naftassa ja tippas aika reilun lätäkön hetken tyhjäkäynnillä.
Yritin paikantaa vuotoa, mutta ei löytyny. Pitääkö juuri irrottaa koko pumppu ja lähettää samatien huoltoon ja tapitukseen. Tarkoitus ois ens viikon alusta käydä katsastamassa.
Toine vika ilmeni pakkivaloista. Polttimot ehjät mutta ei syty valot ku pukkaa ärrän silmään. :roll:

Viikonloppu aikaa vielä setviä näitä kahta ongelmaa. Kuvia ois puhelin täynnä mutta niitä ei vissii saa tänne laitettua muutako tietokonee kautta.
s205 250d 4-matic
s211 220cdi
s124 220te
c124 300cd
Avatar
JerQ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Pe 19.02.2010 20:44
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Jenkki coupe 300ce -> om603

Viesti Kirjoittaja JerQ »

Ettei vuotas naftaa siitä pumpun päältä, mistä suutinputket lähtee. Jos siitä niin sinne on yksinkertainen vaihtaa tiivisteet.
w201 2.0d -86 -ex
w123 300d -83 -ex
w123 300d -79 -ex
w124 300tdt -91 -ex
w201 2.5-16 Cosworth -88 -ex
w126 3.5 turbodiesel -86 -Ajelin rekan alle ja heikko hajos -ex
w124 2.5d automatic -88 -3.5l turbodiesel -ex
w202 200cdi -00 -ex
w210 200cdi -99 -ex
w211 270cdi -03 -ex
w123 -84, tästä voi tulla jotain mielenkiintoista, tai sitten ei.

Minä en tiiä mittää ja vaekka tietäsin niin sit en myönnä.
Avatar
näätä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 20.10.2010 19:32

Re: Jenkki coupe 300ce -> om603

Viesti Kirjoittaja näätä »

Kiitos pikaisesta vastauksesta! :clap:
Sain hommattua o-renkaat ja kuparitiivisteet. Hylsyä ei kerennyt alkaa tilaamaan, aattelin että kyllähä KL:ssä on oltava samaisia hylsyjä. No soitto sinne, olihan niillä mutta hintaki oli sen mukanen että jäi hyllyyn odottelmaan seuravaan harrastajan järkyttämistä.
Tooloutletissa 9,50€ - KL-varaosa +100€ :lol:
Kerran ei valmista hylsyä tähän hätään löytyny, piti siis tehä ite. Kiven takana oli ylimääräiset lukitusprikat mistä pystyi työkalun tekemään. Evo-1 tuli kahesta prikasta, pala putkea ja vanha hylsyn kanta.
Kolmannen natsan avauksessa petti lujuuslaskenta :D
Kuva
Piti siis tehä uusiksi, sattu löytymään 200d alakerrasta. Sieltä lainattiin kokonaiset 4 prikkaa, pitkä 19mm hylsy, nämä yhteen niin että kokonaismitta oli 57mm. Hyvä tuli ja kesti loppuun saakka!

Keulaan tosiaan tuli bilsteinin b6 iskarit, 4-maticin yläpäät ja hr:n -40mm jouset kaks kiekkaa lyhennettynä.
Kuva
Etupää istu aika makiaisesti kaarelle.
Kuva
Kuva
Vanha lohko ei kelvannu etes muorille kukkapenkiksi, niimpä lähti romurautana jatkojalostukseen :D
Kuva
Viimeksi muokannut näätä, Ke 27.05.2015 16:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
s205 250d 4-matic
s211 220cdi
s124 220te
c124 300cd
Avatar
näätä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 20.10.2010 19:32

Re: Jenkki coupe 300ce -> om603

Viesti Kirjoittaja näätä »

Joku reipas vois myydä mulle 300D tai 300CD merkin kontin kulmaan :D
s205 250d 4-matic
s211 220cdi
s124 220te
c124 300cd
Avatar
300cd
Mersumies
Mersumies
Viestit: 559
Liittynyt: Ti 14.08.2012 19:01
Paikkakunta: Joroinen

Re: Jenkki coupe 300ce -> om603

Viesti Kirjoittaja 300cd »

Täältä löytyis väykän e300 turbodiesel tekstit
Diesel, ainut vaihtoehto

W460 300GD pätkä
W460 300GD pitkä
Ex
W460 300GD pitkä
W463 300GD pätkä
W124 200D
C123 300CDT
C123 300CD
S123 300TD
S210 E420
S210 290TD
W163 ML320
W201 190E 2.5-16V
W201 190D
W201 190D
W126 380SE
Avatar
näätä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 20.10.2010 19:32

Re: Jenkki coupe 300ce -> om603

Viesti Kirjoittaja näätä »

Nonnii. Piti talvella niin kiirrettä ettei ehtinyt tämän kans painia. Ensimmäinen muutoskatsastus syksyllä jäi torsoksi, moottorista ei ollut tarpeeksi dokumenttia ja muutama lapsus vikankin oli jäänyt huomaamatta. Motivaatio ja aika tälle loppui tyystin. Kevät toi virtaa uuteen yritykseen ja sitä myötä tuoreen leiman otteeseen. Vaihdettujen osien määräksi tuli 24%.

Saattappi olla pian kaupan. Hyvä ja harvinainen st-aihio jollekin :wink:
Kuva
s205 250d 4-matic
s211 220cdi
s124 220te
c124 300cd
Vastaa Viestiin