124 22D pyyhkijät eivät "pysähdy"

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jus51
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 10.05.2004 23:19
Paikkakunta: Päijät-Häme

124 22D pyyhkijät eivät "pysähdy"

Viesti Kirjoittaja jus51 »

Iltoja alan miehet, vaan sattuipa juuri muutamatunti sitten että pyyhkijä takkuili muutaman kerran. Laiton vähän CRC:ä liukupintoihin ja pyyhkijä rupesi toimimaan ok, mutta eipä suostunut enään pysähtymään eikä menemään tihkuasentoon. Nopea ja normaaliasento toimii. Onko kellään vinkkiä / kokemusta, mahtaako vikäa olla itse "vivussa"?? :shock:

Kiitti neuvoista, releen irroitus pidikkeestään ja pari napausta rukarilla sekä pari korkkarilausetta saksaksi poisti kyseisen vian.
Viimeksi muokannut jus51, Ma 05.07.2004 23:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Jollen aivan väärin muista niin lasinpyyhkimen moottorissa on vaihteisto osassa liukupinta ja viiksi. Liukupinnassa on osalla matkaa johdin ja kun viiksi osuu johtimeen pyyhkijä liikkuu. Näin on saatu aikaan ettei pyyhin jää keskelle lasia. Viiksi jos on kokoajan kiinni johtimessa huitominen ei lopu ollenkaan. Saattaa olla myös katkaisijassa vikaa, mutta jotain arvauksia näin ensi alkuun. :wink:
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

Vika voi olla myös vilkku/ monitoimireleessä.
Kokeile irrottaa rele niin pitäis pysähtyä.
Rele on sulakebox:in takana omassa tilassaan, ja releen kyljessä on perävaununkuva.(iso harmaa mötikkä)
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
Löpönen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: La 12.04.2003 13:08
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Löpönen »

Onko tietoa mistä johtuu kun erässä projektissa 124:n tuulilasinpyyhin pysähtyy näkökentään n. 15 cm liian aikaisin ennen kotiasentoaan?
Epäilen, että amatöörit on purkaneet pyyhinmekanismin ja kasanneet sen väärin. Onko vika moottorin päässä olevan vaihteen sisällä ?
Vai vivuston kytkemisessä väärään kohtaan vaihteiston akselille pooreihinsa?

Kun lääppärin käynnistää niin se lähtee esim. tihkulla nyt ensin alaspäin kohti lasin alareunaa ja palaa sieltä koko kierroksen tehden tuohon silmien eteen 15 cm vaajaksi oikeasta paikasta.

Pyyhin toimii pyyhkii muuten ok, kiertää lasia symmetrisesti jne. Väitetään että sisällä olisi uusi moottori mutta en ole vielä avannut.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Löpönen kirjoitti:Onko tietoa mistä johtuu kun erässä projektissa 124:n tuulilasinpyyhin pysähtyy näkökentään n. 15 cm liian aikaisin ennen kotiasentoaan?
Epäilen, että amatöörit on purkaneet pyyhinmekanismin ja kasanneet sen väärin. Onko vika moottorin päässä olevan vaihteen sisällä ?
Vai vivuston kytkemisessä väärään kohtaan vaihteiston akselille pooreihinsa?
Jos en väärin muista, niin vika on aiheutunut vääräin kasaamisesta. Isän autoon vaihdettiin uusi runko systeemiin, ja samalla kasatessa vipstaaki jäi ehkä 2 cm liian korkealle.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Löpönen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: La 12.04.2003 13:08
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Löpönen »

Avattu, korjattu ja toimii taas siten että pyyhin palaa jämptisti kotipesään. Vikana oli käyttövipu väärillä pooreilla moottorin akselillla. Ja syynä tähän tod.näk. huliganismi, pyyhkijän varresta aikoinaan ilkivaltaisesti väännetty ja joku paikka petti ja se oli juuri tuo käyttövipu moottorin nokassa - luistanut pooreilta yli kun mutterikaan ei ollut erityisen tiukalla. Toisaalta hyvä, että on "sulake" edes jossain. Suosittelen kaikille lisäksi "keskilimpun" muovikannen alla olevan mekanismin rasvausta. Kansi irtoaa, kun ottaa pyyhkimen varren alapäässä olevan muovisuojan pois ja sen jälkeen limpun kantta levitetään varovasti vähän alalaidoistaan.
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Miten tuo limppu/pyyhikijä paketti irtoaa sieltä moottorinakselista? Onko pelkästään vetämällä kiinni vai jotain ruuveja tms? Ikävästi vaan pyyhkijä pitää sellaista hammaspyörä rutinaa arvelin että asialle tarttis tehdä varmaan jotain ennenkuin on hampaat poikki ja rattaat sileänä :lol:
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Löpönen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: La 12.04.2003 13:08
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Löpönen »

Lasinpyyhkijän moottori ei suinkaan ole siinä keskellä limpun alla, se sijaitsee enemmän oikealla, ja siihen pääsee käsiksi vain purkamalla koko systeemin. Homma on helppo kun sen kerran on tehnyt, kiljuvaa lämppäriä tai takeltelevaa pyyhintä ei kannata sietää.

Lasinpyyhinlaitteisto irroitetaan kokonaisena - älä vaan ala hajoittaa sitä osiinsa siitä keskeltä limppua purkamalla. Limpun päällä olevan muovikannen voit toki avata ja rasvata sisäkalut: radan ja sylinterin ja männän. Moottoriin et limpusta käsiksi pääse. Tuulilasinpyyhkijän moottorin huolto samoin kuin lämmityslaitteen moottorin huolto alkaa sillä että irroitat tuulilasin alareunassa olevat lasin alareunaa peittävät listat varovasti ulospäin vetämällä, ne ovat vain painettu hahloihin, varo etteivät alumiiniset listat väänny, sieltä tulee ristiuraruuvit näkyviin jne. konehuoneen pystyseinän tiiviste pois jne. työ neuvoo tekijäänsä sitten. Saat raitisilmaritilän muovikehikkoineen irti jne. Haulla löytyy lisää ohjeita.
Vastaa Viestiin