Benzo kirjoitti:Huomasin että tuommoisen 95 ampperitunnin akun lataaminen n. puolityhjästä, kestää autossa viikon lataantua, vaikka autolla ajettiin joka päivä noin 35 km.
Hyvä havainto
ja kirjoitti:Todella hidas laturi Mersussa joka tosin on 75 amppeeria.
Autoissa akku varataan "puskuvarauksella" eli akku pidetään vakiojännitteellä, jonka jännitteensäätäjä säätää, pienessä ylijännitteessä ja akku ottaa sitten vastaan varauksen "varauskäyränsä" mukaisesti.
Siis laturin "hitaudella", mitä se muuten on

, eikä "yli teholla" ole mitään vaikutusta akun varautumisnopeuteen.
ja edelleen kirjoitti:mitä isommat kennot / pinta-ala sitä isommin akkuun saadaan noita amppeereita
Kyllä periaatteessa, vähän nopeammin ja enemmän yhteensä.
Peukalosääntönä: Mitä raskaampi akku sitä enemmän varauskykyä (Ah). Mitä enemmän kenno pinta-alaa sitä suurempi purkausvirta (CCA= cold cranking amperes), tämä on starttiakun TÄRKEIN ominaisuus.
Turmelioitsia kirjoitti:Tarkoituksena laittaa 2kpl hyytelöakkuja, jotain 60-80Ah. Laitan releellä, että silloin kun virrat päällä, niin samalla menee akut yhteen, näin ei tapahdu purkautumista kun auto seisoo.
Ennenkuin turmeloitset laturin, akut ja mahdollisesti koko auton (vakuutussedät ei tykkää), niin otappa esim. venetarvikeliikkeestä selville kuinka kaksiakkujärjestelmä kytketään asiallisesti/turvallisesti ja mitä siihen tarvitaan. Hyytelöakku ei muuten ole paras mahdollinen starttiakku, hyvä ns. huviakku kylläkin.