190D 2.5 Kytkin reistaa, apuva?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
siika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 04.07.2013 04:18
Paikkakunta: Saarijärvi

190D 2.5 Kytkin reistaa, apuva?

Viesti Kirjoittaja siika »

Jeps, eli tänä aamuna alkoi kytkin oikkuilemaan, vaihteet ei meinaa mennä päälle paikallaan auto käynnissä. Ja kytkin irrottaa vasta kun poljin on ihan lattiassa. Vika ilmeni yht'äkkiä kun auto oli 3 päivää ajamatta... Vähän korjaantui pumppailemalla kytkintä hullun lailla... Tätä ennen koko viime kesän ajan joka kerta kytkintä painettaessa kytkinpolkimen alueelta kuului hento "psst" ääni... Viittaa viimesiään vetelevään työsylinteriin?

Toinen kytkimeen liittyvä ongelma on sellainen, joka ilmenee vain sateisella/kostealla kelillä. Tällöin kytkin muuttuu aivan on/off malliksi, eli "haukkoo", kytkintä ei pysty luistattamaan oikeastaan yhtään... Esim. jos ajan risteykseen, vaihdan vaihteen 4 -> 3 50-60km/h vauhdissa moottorijarruttaakseni. Siitä vaikka ihan hiljakseen alkaa polinta nosteleen ylös, niin koko sen ajan kun kytkin yrittää vähän luistaa, niin koko auto tärisee vitusti (kojelautaki heiluu ylös-alas) ja kuulostaa tyyliin samalta, kuin yrittäis pakkia laittaa tossa vauhissa ilman kytkintä :D vissiin levy ja asetelmakin vaihtokunnossa? Ja tämä loppuu aina kun aikansa ajelee, ja tulee takaisin jos auto on tyyliin 8h ajamatta, ja on kostea ilma..

Vähän kaipaisin vinkkiä lähinnä tuosta ensimäisenä kerrotusta viasta, että onko muilla ollut samanlaista ongelmaa, ja jos on, millä on korjaantunu. Ei viittis tämmösenä köyhänä opiskelijana alkaa summanmutikassa tilailee osia..
190D 2.5 vm. 1987
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190D 2.5 Kytkin reistaa, apuva?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Menisikö kosteus nyt siitä kopassa olevasta muovi tulpasta..isosta ja ruosstuu levyn pinta tai ihan pelkkä kosteus tekee sen..tutkipa onko se siellä.
Suhina tehostimessa voi ola normaali mutta joko nestettä vähän säiliössä,jarrupääsylkkky loppu mutta jos vuotaa työsylkkä niin ilmaa tulee järjestelmään..etsi kosteutta.
Työsylkkä monesti jättää polkimen pohjaan kun tiivisteet huononee.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
siika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 04.07.2013 04:18
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: 190D 2.5 Kytkin reistaa, apuva?

Viesti Kirjoittaja siika »

Nestettä kyllä on, eikä näy vuotavankaan mistään...
Soittelin tänään yhelle tutulle, joka on ollut jo useamman kymmentä vuotta ammatiltaan autokorjaaja, omistanutkin useita w124 ja w201 mallisarjan autoja joten tuntee ne kuin omat taskunsa.. Puhelimessa tehdyn diagnoosin perusteella epäili, että asetelmasta ois lähteny yks niistä värinää vaimentavista jousista käveleen, ja että se ois nyt jossain asetelman välissä, joka estää kytkimen irrotuksen. Sanoi että se on aika yleinen ton tyyppisen vian aiheuttaja..
190D 2.5 vm. 1987
Vastaa Viestiin