Vakavaa sähköprobleemaa, mitä meni kaput?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Vakavaa sähköprobleemaa, mitä meni kaput?

Viesti Kirjoittaja PM »

Tasan viikon sitä iloa kesti uuden 80A laturin asentamisen jälkeen. Lähti paremmin käyntiin, tyhjäkäynti oli tasaisempaa, valot olivat kirkkaammat eivätkä vilkkuneet, laakeri ei enää huutanut, kunnes...

Rekan ohituksessa joku 130-140 nopeutta kolmosella, paluu omalle kaistalle ja kaikki varoitusvalot (siis joka ainoa, ml. tankin merkkivalo) syttyivät palamaan. Kone kuitenkin kävi, mutta tien sivuun tietenkin tsekkaan tilanne. Kaikki OK konehuoneessa, matka jatkui. Kaikki valot paloivat edelleen ja pikkuhiljaa alkoi virta hiipua. Yllättäen oli jo hieman hämärää ja vettä tuli kuin esterin aunarista, joten (parkki)valoja ja suteja oli pakko käyttää. Tietenkin virta loppui noin 20km ennen määränpäätä, kone alkoi yskimään ylämäessä ja tien päälle jääminen oli tosiasia. Noh, onneksi perheestä löytyy varakalustoa ja saatiin auto kotio akun vaihdon jälkeen. Ja kun akun vaihtoi, paloi edelleenkin kaikki merkkivalot, eikä lataus toiminut. Mikähän "#¤¤%%# siihen oikein tuli, virtalukon pohja, latausrele (onko siinä edes semmosta? :oops: ) vai mikä ihme? Laturi on kyllä hajonnut ennenkin, ensin syttyy ABS:n valo, sitten vasta latauksen merkkivalo, mutta että kaikki tuijut palaa ku joulukuusessa... :shock:

Hyvä tosin oli ettei jaksanut yhtään pidemmälle, muuten olis varmaan tullut tehtyä tiukka käännös oikealle Teivon raviradan suuntaan ja hyvät kaupat saapashousuisen, ajurilakkisen vähemmistökansanosan edustajan kanssa. :lol:
Viimeksi muokannut PM, Pe 24.09.2004 01:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Laturi osastolta lähtisin vikaa etsimään.
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Mikä osa laturista voi mennä rikki sillain, että tosiaan kaikki merkkivalot syttyvät palamaan? Pari kertaa on laturi vanhuuttaan hajonnut ja molemmilla kerroilla ensin on syttynyt ABS-valo, sitten latauksen valo ja yleensä matka on sitten siihen loppunut. Ihanku virtalukko olis starttiasennossa, siis tietenkin sillain ettei startti pyöri, mutta kone kuitenkin käy. Voikos tuollainen olla mahdollista ja lataisko laturi siinä tapauksessa?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Warner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Su 06.07.2003 12:25
Paikkakunta: Turun tienoo...

Viesti Kirjoittaja Warner »

Virtalukonpohja kaput.
Tällä mennään kesät R170 230K
Avatar
Kalle.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 26.10.2003 11:43
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja Kalle.K »

Käytä säädin/hiilipaketti irti laturista, itsellä vastaava tapaus w201:n kanssa kovassa kiihdytyksessä, oli vaan hiili menny jotenki huonsti siellä ja lataaminen loppu.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 12:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Laturiongelmat kuuluvat sarjaan erittäin-ei-toivotut viat. Niistä ei ota selvää pirukaan.

Mää en ole koskaan tutkinut mitä laturi on syönyt, mutta ihme on tapahtunut minullekin; 123 300Dstä meni laturi kesken ajon ja virrat hiipui ja:

Virran hiivuttua täysin OM617 -moottori SAMMUI KESKEN AJON vaikka tankissa oli löpöä vaik kuink! Hinaukseenhan se meni - vähemmistökansan edustaja ajoi samanlaisella farkulla vastaan ja morjensti iloisesti.

Laturin vaihdon jälkeen auto toimi jälleen täysin moitteettomasti. Ja tämä tarina on tosi.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Ylijänniterele

Viesti Kirjoittaja mc »

Otan osaa :(

Mitenkäs oletko tarkastanut sen tyyppivian, eli ylijännitereleen :?:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kuulemma dieselitkin sammuvat kun akun varaus laskee alle 7 voltin. Sammutimessa on joku magneettiventtiili tätä varten, näin on minulle paikallisessa autosähköliikkeessä kerrottu.
Avatar
Artois
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Pe 16.07.2004 18:42

Re: Vakavaa sähköprobleemaa, mitä meni kaput?

Viesti Kirjoittaja Artois »

Pasi M. kirjoitti:Tasan viikon sitä iloa kesti uuden 80A laturin asentamisen jälkeen. Lähti paremmin käyntiin, tyhjäkäynti oli tasaisempaa, valot olivat kirkkaammat eivätkä vilkkuneet, laakeri ei enää huutanut, kunnes...

Rekan ohituksessa joku 130-140 nopeutta kolmosella, paluu omalle kaistalle ja kaikki varoitusvalot (siis joka ainoa, ml. tankin merkkivalo) syttyivät palamaan. Kone kuitenkin kävi, mutta tien sivuun tietenkin tsekkaan tilanne. Kaikki OK konehuoneessa, matka jatkui. Kaikki valot paloivat edelleen ja pikkuhiljaa alkoi virta hiipua. Yllättäen oli jo hieman hämärää ja vettä tuli kuin esterin aunarista, joten (parkki)valoja ja suteja oli pakko käyttää. Tietenkin virta loppui noin 20km ennen määränpäätä, kone alkoi yskimään ylämäessä ja tien päälle jääminen oli tosiasia. Noh, onneksi perheestä löytyy varakalustoa ja saatiin auto kotio akun vaihdon jälkeen. Ja kun akun vaihtoi, paloi edelleenkin kaikki merkkivalot, eikä lataus toiminut. Mikähän "#¤¤%%# siihen oikein tuli, virtalukon pohja, latausrele (onko siinä edes semmosta? :oops: ) vai mikä ihme? Laturi on kyllä hajonnut ennenkin, ensin syttyy ABS:n valo, sitten vasta latauksen merkkivalo, mutta että kaikki tuijut palaa ku joulukuusessa... :shock:

Hyvä tosin oli ettei jaksanut yhtään pidemmälle, muuten olis varmaan tullut tehtyä tiukka käännös oikealle Teivon raviradan suuntaan ja hyvät kaupat saapashousuisen, ajurilakkisen vähemmistökansanosan edustajan kanssa. :lol:

Itselläkin (w210 -96) pihasta lähdössä, kone alkaa röpeltää(diesel) mittari taulu loistaa kuin joulukuusi - akku kypsyi. Vaihto 123;ta akku ja taas toimii eikä sen jälkeen ole ollut ongelmia.
w 108 -68 280s
w 123 -76 230
w 210 -96 220d
w 126 -83 280 se
c 219 -06 350
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Uutta tietoa:

Otin hiilipaketin ja jännitteensäätimen irti ja laitoin takas paikoilleen -> ei mitään vaikutusta. Kokeilin myös toisella säätimellä, ei mitään. Laturi ei kertakaikkiaan lataa ollenkaan, jännite akulta ja laturin navoista 12,3-12,4. Ja sitten kun nyppää laturin piuhat irti, sammuu merkkivalot mittaristosta, muuten palavat todella iloisesti. Eikös laturin navoista pitäisi löytyä jonkinmoista jännitettä, vaikka piuhat laturilta olisivatkin irti? Näyttää nimittäin jotain ihan olematonta, olisko ollu 40-50mV. Onko se laturi nyt sitten kertakaikkiaan täysin paskana, joku diodijuttu kärvähtänyt / oikosulku tms., ei kai tässä muutakaan johtopäätöstä voi enää tehdä?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

Pasi M. kirjoitti:Uutta tietoa:

Otin hiilipaketin ja jännitteensäätimen irti ja laitoin takas paikoilleen -> ei mitään vaikutusta. Kokeilin myös toisella säätimellä, ei mitään. Laturi ei kertakaikkiaan lataa ollenkaan, jännite akulta ja laturin navoista 12,3-12,4. Ja sitten kun nyppää laturin piuhat irti, sammuu merkkivalot mittaristosta, muuten palavat todella iloisesti. Eikös laturin navoista pitäisi löytyä jonkinmoista jännitettä, vaikka piuhat laturilta olisivatkin irti? Näyttää nimittäin jotain ihan olematonta, olisko ollu 40-50mV. Onko se laturi nyt sitten kertakaikkiaan täysin paskana, joku diodijuttu kärvähtänyt / oikosulku tms., ei kai tässä muutakaan johtopäätöstä voi enää tehdä?
Mulla teki juuri saman homman, yhtäkkiä kaikki valot rupes palamaan mittaristossa. Ja kun laturin johdon nyppäsin irti niin sammuivat. Oli diodit palanu laturista.

Itselläni oli tosin joku kiinan versio laturista, joka purettaessa osottautui täysin sudeksi.

Itse ostin uuden Bosch:sin laturin ja matka jatkuu.
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Viesti Kirjoittaja jone2 »

Moi !


Paska se on tuo Boschikin, 4 v ja kaput, tekee 50e vuosi laturikustannuksia ja akut päälle!

t jone



[quote=


Itse ostin uuden Bosch:sin laturin ja matka jatkuu.[/quote]
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Mutta pitäiskö navoissa olla jännitettä, jos laturin piuhat eivät ole kiinni? Tein nimittäin äsken kokeen vanhalla ja ilmeisen toimivalla laturilla. Löin porakoneen :P akseliin kiinni ja täydet kierrokset peliin. Antoi maksimissaan 0.2V jännitteen ja pyöri muuten vinhasti. Tarviiko siis laturin perässä olla jotain elektroniikkaa, ts. kuormaa, että se alkaa lataan? Jos näin on, niin sitten tuo diodihomma kuulostaa varteenotettavalta vialta. 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Pasi M. kirjoitti:Mutta pitäiskö navoissa olla jännitettä, jos laturin piuhat eivät ole kiinni? Tein nimittäin äsken kokeen vanhalla ja ilmeisen toimivalla laturilla. Löin porakoneen :P akseliin kiinni ja täydet kierrokset peliin. Antoi maksimissaan 0.2V jännitteen ja pyöri muuten vinhasti. Tarviiko siis laturin perässä olla jotain elektroniikkaa, ts. kuormaa, että se alkaa lataan? Jos näin on, niin sitten tuo diodihomma kuulostaa varteenotettavalta vialta. 8)
Eikös se laturi tarvi sitä herätevirtaa että alkaa ladata/tuottaa. En tiedä tuleeko mersussa se heräte erikseen vaiko latauksen valon kautta. Vaihdoin 280SE:hen laturin ja olihan siinä päävirran lisäksi muistaaksen pari muutakin piuhaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Joo, tossa on kaks piuhaa, ohuempi on sitten ilmeisesti se heräte. Tarviikin käydä vielä mittaamassa se. Jos saa herätteen, niin sittenhän tuo diodivika on selvä juttu. Diodien toiminnan sais kyllä helposti selville oskilloskoopilla, mutta se kun ei vielä kuulu tämän nyrkkipajan kalustoon... :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Ohuemman piuhan kautta 0V maihin, eli se on sitten miinus-piuha tai herätettä ei ole. Noh, heitän vanhan laturin paikoilleen, sillähän se selviää. Äsken ei muuten puhallin lähtenyt käyntiin, kun väänsin avaimen kakkosasentoon. Viittaisi siis virtalukkovikaan, tosin jännitekin on enää nippanappa 12 volttia, joten ei oo mikään ihme jos alkaa vehkeet jo sekoileen. :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Mainitsit että navoista jännitettä mittaillessa näytti jotain 12,5V...
Säädinhän on varmaan 14,7V kuten yleensä jolloin napajännitteen pitäisi olla tuota samaa luokkaa, tyhjäkäynnillä mennee alle 14:takin voltin.
Mutta jos akku on esim. päässyt syväpurkautumaan niin silloinhan tuo napajännite ei nouse vaikka laturi olisi pakasta vedetty.
Mutta kyllähän sen laturin saa penkitettyä vaikka nyt jossain nyrkkipajalla, kellä nyt penkki sattuu olemaan. Itse ostin joskus "korjatun" laturin, vein siis viallisen 70Ah laturin ja sain samanlaisen korjatun tilalle mutta ainut vika tuossa oli että se oli korjattu 50Ah sisuskaluilla vaikka rungossa lukikin 70Ah.
Enpä olisi huomannut tuota jollei autossa olisi ollut tuo imusarjan vastus rikki ja 50 amppeerisen tuotto riitti juuri ja juuri tuon vastuksen ylläpitoon. Lasinpyyhkijät olivat jo liian iso kuorma. No sain rahat takaisin ja hommasin Veholta uuden laturin, tehdaskorjattujahan nuokin mutta ainakin saa sitä mitä tilaa. Mutta kannattaa nyt varmaan ensin ottaa laturi irti ja käydä mittauttamassa että millaisia amppeerilukemia se työntää. Ja jos laturi on ok. niin sitten puhutaan jonkinmoisesta oikosulusta jossain.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Pasi M. kirjoitti:Ohuemman piuhan kautta 0V maihin, eli se on sitten miinus-piuha tai herätettä ei ole. Noh, heitän vanhan laturin paikoilleen, sillähän se selviää. Äsken ei muuten puhallin lähtenyt käyntiin, kun väänsin avaimen kakkosasentoon. Viittaisi siis virtalukkovikaan, tosin jännitekin on enää nippanappa 12 volttia, joten ei oo mikään ihme jos alkaa vehkeet jo sekoileen. :roll:
Do dii, doivoddavasdi selviää. Eli kun käännät virran päälle pitää sinne laturille tulla sitä herätejännitettä. Ainakin toiseen niistä kahdesta piuhasta. Jos ei tule niin sitten vika on kait virtaulokon pohjassa.

Voit ottaa akusta suoraan hyypyjohdon sinne laturin herätenapaan, jos vaan saat siis koneen käymään. Sitten mittaat akun navoista latausjännitteen.

EDIT: täällä on joku virta riivajainen liikkeellä: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=

Toivottavasti virus ei iske karran autoihin, kop kop - ainakaan viikonloppuna :!:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

jone2 kirjoitti:Moi !


Paska se on tuo Boschikin, 4 v ja kaput, tekee 50e vuosi laturikustannuksia ja akut päälle!

t jone
JuhaK kirjoitti:Itse ostin uuden Bosch:sin laturin ja matka jatkuu.

Ja eräällä jannulla kiinanmalli kesti jopa viikon, löi tasaajan jumiin ja poltti moottorinohjaus tekniikan + muuta kivaa. Kannattaa joskus purkaa tommonen halpislaturi, jos saat käsiis. On laakerit + muut hilut paljon pienempiä/hepposempia kuin Oikeissa latureissa.

Toki onhan kaikilla valmistajilla näitä maanantai kappaleita, ja voihan tommonen kiinan-mallikin kestää vaikka loppuiän. En vain uskalla kokeilla :wink:
Avatar
Hokke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.06.2004 11:53
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Hokke »

Oletko tarkistanut akun ja moottorin maadoitus kaapelit sekä niiden kontakstipinnat ??
Itseltäni oli moottorin maadoitus johto hapettunut, näytti olevan ihan ok mutta koko johto mureni käteen.
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Nyt selvis, upouusi laturi on tosiaan hajonnut. Löin vanhan laaderin hollilleen, antoi samantien 14,3 voltin latausjännitteen ja merkkivalot sammu mittaristosta. Jo on muuten intensiivistä ajoa, kun ei laturitkaan kestä viikkoa kauempaa. Kuulemma moista tapahtuu silloin tällöin, mikä lie sunnuntaikappale kyseessä. Testaavat seuraavan "uhrin" ensin penkissä, niin toivottavasti saadaan hieman parempi yksilö. Vaikka hauskahan noiden kanssa on puljailla. Viskon propellissakin kun on uudet haponkestävät kuusiokolo-ruuvit, ei muljaannu vaikka avais ne joka viikko... :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Eikös olekin kivoja nuo sähköviat.... sitten kun ne selviää :wink:
Taitaa olla kenttä"idiootti" palanu laturista.
Joku mersupurkaamo??
Vastaa Viestiin