Vakavaa sähköprobleemaa, mitä meni kaput?
Vakavaa sähköprobleemaa, mitä meni kaput?
Tasan viikon sitä iloa kesti uuden 80A laturin asentamisen jälkeen. Lähti paremmin käyntiin, tyhjäkäynti oli tasaisempaa, valot olivat kirkkaammat eivätkä vilkkuneet, laakeri ei enää huutanut, kunnes...
Rekan ohituksessa joku 130-140 nopeutta kolmosella, paluu omalle kaistalle ja kaikki varoitusvalot (siis joka ainoa, ml. tankin merkkivalo) syttyivät palamaan. Kone kuitenkin kävi, mutta tien sivuun tietenkin tsekkaan tilanne. Kaikki OK konehuoneessa, matka jatkui. Kaikki valot paloivat edelleen ja pikkuhiljaa alkoi virta hiipua. Yllättäen oli jo hieman hämärää ja vettä tuli kuin esterin aunarista, joten (parkki)valoja ja suteja oli pakko käyttää. Tietenkin virta loppui noin 20km ennen määränpäätä, kone alkoi yskimään ylämäessä ja tien päälle jääminen oli tosiasia. Noh, onneksi perheestä löytyy varakalustoa ja saatiin auto kotio akun vaihdon jälkeen. Ja kun akun vaihtoi, paloi edelleenkin kaikki merkkivalot, eikä lataus toiminut. Mikähän "#¤¤%%# siihen oikein tuli, virtalukon pohja, latausrele (onko siinä edes semmosta? ) vai mikä ihme? Laturi on kyllä hajonnut ennenkin, ensin syttyy ABS:n valo, sitten vasta latauksen merkkivalo, mutta että kaikki tuijut palaa ku joulukuusessa...
Hyvä tosin oli ettei jaksanut yhtään pidemmälle, muuten olis varmaan tullut tehtyä tiukka käännös oikealle Teivon raviradan suuntaan ja hyvät kaupat saapashousuisen, ajurilakkisen vähemmistökansanosan edustajan kanssa.
Rekan ohituksessa joku 130-140 nopeutta kolmosella, paluu omalle kaistalle ja kaikki varoitusvalot (siis joka ainoa, ml. tankin merkkivalo) syttyivät palamaan. Kone kuitenkin kävi, mutta tien sivuun tietenkin tsekkaan tilanne. Kaikki OK konehuoneessa, matka jatkui. Kaikki valot paloivat edelleen ja pikkuhiljaa alkoi virta hiipua. Yllättäen oli jo hieman hämärää ja vettä tuli kuin esterin aunarista, joten (parkki)valoja ja suteja oli pakko käyttää. Tietenkin virta loppui noin 20km ennen määränpäätä, kone alkoi yskimään ylämäessä ja tien päälle jääminen oli tosiasia. Noh, onneksi perheestä löytyy varakalustoa ja saatiin auto kotio akun vaihdon jälkeen. Ja kun akun vaihtoi, paloi edelleenkin kaikki merkkivalot, eikä lataus toiminut. Mikähän "#¤¤%%# siihen oikein tuli, virtalukon pohja, latausrele (onko siinä edes semmosta? ) vai mikä ihme? Laturi on kyllä hajonnut ennenkin, ensin syttyy ABS:n valo, sitten vasta latauksen merkkivalo, mutta että kaikki tuijut palaa ku joulukuusessa...
Hyvä tosin oli ettei jaksanut yhtään pidemmälle, muuten olis varmaan tullut tehtyä tiukka käännös oikealle Teivon raviradan suuntaan ja hyvät kaupat saapashousuisen, ajurilakkisen vähemmistökansanosan edustajan kanssa.
Viimeksi muokannut PM, Pe 24.09.2004 01:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Mikä osa laturista voi mennä rikki sillain, että tosiaan kaikki merkkivalot syttyvät palamaan? Pari kertaa on laturi vanhuuttaan hajonnut ja molemmilla kerroilla ensin on syttynyt ABS-valo, sitten latauksen valo ja yleensä matka on sitten siihen loppunut. Ihanku virtalukko olis starttiasennossa, siis tietenkin sillain ettei startti pyöri, mutta kone kuitenkin käy. Voikos tuollainen olla mahdollista ja lataisko laturi siinä tapauksessa?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Laturiongelmat kuuluvat sarjaan erittäin-ei-toivotut viat. Niistä ei ota selvää pirukaan.
Mää en ole koskaan tutkinut mitä laturi on syönyt, mutta ihme on tapahtunut minullekin; 123 300Dstä meni laturi kesken ajon ja virrat hiipui ja:
Virran hiivuttua täysin OM617 -moottori SAMMUI KESKEN AJON vaikka tankissa oli löpöä vaik kuink! Hinaukseenhan se meni - vähemmistökansan edustaja ajoi samanlaisella farkulla vastaan ja morjensti iloisesti.
Laturin vaihdon jälkeen auto toimi jälleen täysin moitteettomasti. Ja tämä tarina on tosi.
Mää en ole koskaan tutkinut mitä laturi on syönyt, mutta ihme on tapahtunut minullekin; 123 300Dstä meni laturi kesken ajon ja virrat hiipui ja:
Virran hiivuttua täysin OM617 -moottori SAMMUI KESKEN AJON vaikka tankissa oli löpöä vaik kuink! Hinaukseenhan se meni - vähemmistökansan edustaja ajoi samanlaisella farkulla vastaan ja morjensti iloisesti.
Laturin vaihdon jälkeen auto toimi jälleen täysin moitteettomasti. Ja tämä tarina on tosi.
Ylijänniterele
Otan osaa
Mitenkäs oletko tarkastanut sen tyyppivian, eli ylijännitereleen
Mitenkäs oletko tarkastanut sen tyyppivian, eli ylijännitereleen
Re: Vakavaa sähköprobleemaa, mitä meni kaput?
Pasi M. kirjoitti:Tasan viikon sitä iloa kesti uuden 80A laturin asentamisen jälkeen. Lähti paremmin käyntiin, tyhjäkäynti oli tasaisempaa, valot olivat kirkkaammat eivätkä vilkkuneet, laakeri ei enää huutanut, kunnes...
Rekan ohituksessa joku 130-140 nopeutta kolmosella, paluu omalle kaistalle ja kaikki varoitusvalot (siis joka ainoa, ml. tankin merkkivalo) syttyivät palamaan. Kone kuitenkin kävi, mutta tien sivuun tietenkin tsekkaan tilanne. Kaikki OK konehuoneessa, matka jatkui. Kaikki valot paloivat edelleen ja pikkuhiljaa alkoi virta hiipua. Yllättäen oli jo hieman hämärää ja vettä tuli kuin esterin aunarista, joten (parkki)valoja ja suteja oli pakko käyttää. Tietenkin virta loppui noin 20km ennen määränpäätä, kone alkoi yskimään ylämäessä ja tien päälle jääminen oli tosiasia. Noh, onneksi perheestä löytyy varakalustoa ja saatiin auto kotio akun vaihdon jälkeen. Ja kun akun vaihtoi, paloi edelleenkin kaikki merkkivalot, eikä lataus toiminut. Mikähän "#¤¤%%# siihen oikein tuli, virtalukon pohja, latausrele (onko siinä edes semmosta? ) vai mikä ihme? Laturi on kyllä hajonnut ennenkin, ensin syttyy ABS:n valo, sitten vasta latauksen merkkivalo, mutta että kaikki tuijut palaa ku joulukuusessa...
Hyvä tosin oli ettei jaksanut yhtään pidemmälle, muuten olis varmaan tullut tehtyä tiukka käännös oikealle Teivon raviradan suuntaan ja hyvät kaupat saapashousuisen, ajurilakkisen vähemmistökansanosan edustajan kanssa.
Itselläkin (w210 -96) pihasta lähdössä, kone alkaa röpeltää(diesel) mittari taulu loistaa kuin joulukuusi - akku kypsyi. Vaihto 123;ta akku ja taas toimii eikä sen jälkeen ole ollut ongelmia.
w 108 -68 280s
w 123 -76 230
w 210 -96 220d
w 126 -83 280 se
c 219 -06 350
w 123 -76 230
w 210 -96 220d
w 126 -83 280 se
c 219 -06 350
Uutta tietoa:
Otin hiilipaketin ja jännitteensäätimen irti ja laitoin takas paikoilleen -> ei mitään vaikutusta. Kokeilin myös toisella säätimellä, ei mitään. Laturi ei kertakaikkiaan lataa ollenkaan, jännite akulta ja laturin navoista 12,3-12,4. Ja sitten kun nyppää laturin piuhat irti, sammuu merkkivalot mittaristosta, muuten palavat todella iloisesti. Eikös laturin navoista pitäisi löytyä jonkinmoista jännitettä, vaikka piuhat laturilta olisivatkin irti? Näyttää nimittäin jotain ihan olematonta, olisko ollu 40-50mV. Onko se laturi nyt sitten kertakaikkiaan täysin paskana, joku diodijuttu kärvähtänyt / oikosulku tms., ei kai tässä muutakaan johtopäätöstä voi enää tehdä?
Otin hiilipaketin ja jännitteensäätimen irti ja laitoin takas paikoilleen -> ei mitään vaikutusta. Kokeilin myös toisella säätimellä, ei mitään. Laturi ei kertakaikkiaan lataa ollenkaan, jännite akulta ja laturin navoista 12,3-12,4. Ja sitten kun nyppää laturin piuhat irti, sammuu merkkivalot mittaristosta, muuten palavat todella iloisesti. Eikös laturin navoista pitäisi löytyä jonkinmoista jännitettä, vaikka piuhat laturilta olisivatkin irti? Näyttää nimittäin jotain ihan olematonta, olisko ollu 40-50mV. Onko se laturi nyt sitten kertakaikkiaan täysin paskana, joku diodijuttu kärvähtänyt / oikosulku tms., ei kai tässä muutakaan johtopäätöstä voi enää tehdä?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Mulla teki juuri saman homman, yhtäkkiä kaikki valot rupes palamaan mittaristossa. Ja kun laturin johdon nyppäsin irti niin sammuivat. Oli diodit palanu laturista.Pasi M. kirjoitti:Uutta tietoa:
Otin hiilipaketin ja jännitteensäätimen irti ja laitoin takas paikoilleen -> ei mitään vaikutusta. Kokeilin myös toisella säätimellä, ei mitään. Laturi ei kertakaikkiaan lataa ollenkaan, jännite akulta ja laturin navoista 12,3-12,4. Ja sitten kun nyppää laturin piuhat irti, sammuu merkkivalot mittaristosta, muuten palavat todella iloisesti. Eikös laturin navoista pitäisi löytyä jonkinmoista jännitettä, vaikka piuhat laturilta olisivatkin irti? Näyttää nimittäin jotain ihan olematonta, olisko ollu 40-50mV. Onko se laturi nyt sitten kertakaikkiaan täysin paskana, joku diodijuttu kärvähtänyt / oikosulku tms., ei kai tässä muutakaan johtopäätöstä voi enää tehdä?
Itselläni oli tosin joku kiinan versio laturista, joka purettaessa osottautui täysin sudeksi.
Itse ostin uuden Bosch:sin laturin ja matka jatkuu.
Bil & Traktor.
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
Mutta pitäiskö navoissa olla jännitettä, jos laturin piuhat eivät ole kiinni? Tein nimittäin äsken kokeen vanhalla ja ilmeisen toimivalla laturilla. Löin porakoneen akseliin kiinni ja täydet kierrokset peliin. Antoi maksimissaan 0.2V jännitteen ja pyöri muuten vinhasti. Tarviiko siis laturin perässä olla jotain elektroniikkaa, ts. kuormaa, että se alkaa lataan? Jos näin on, niin sitten tuo diodihomma kuulostaa varteenotettavalta vialta.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Eikös se laturi tarvi sitä herätevirtaa että alkaa ladata/tuottaa. En tiedä tuleeko mersussa se heräte erikseen vaiko latauksen valon kautta. Vaihdoin 280SE:hen laturin ja olihan siinä päävirran lisäksi muistaaksen pari muutakin piuhaa.Pasi M. kirjoitti:Mutta pitäiskö navoissa olla jännitettä, jos laturin piuhat eivät ole kiinni? Tein nimittäin äsken kokeen vanhalla ja ilmeisen toimivalla laturilla. Löin porakoneen akseliin kiinni ja täydet kierrokset peliin. Antoi maksimissaan 0.2V jännitteen ja pyöri muuten vinhasti. Tarviiko siis laturin perässä olla jotain elektroniikkaa, ts. kuormaa, että se alkaa lataan? Jos näin on, niin sitten tuo diodihomma kuulostaa varteenotettavalta vialta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Joo, tossa on kaks piuhaa, ohuempi on sitten ilmeisesti se heräte. Tarviikin käydä vielä mittaamassa se. Jos saa herätteen, niin sittenhän tuo diodivika on selvä juttu. Diodien toiminnan sais kyllä helposti selville oskilloskoopilla, mutta se kun ei vielä kuulu tämän nyrkkipajan kalustoon...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Ohuemman piuhan kautta 0V maihin, eli se on sitten miinus-piuha tai herätettä ei ole. Noh, heitän vanhan laturin paikoilleen, sillähän se selviää. Äsken ei muuten puhallin lähtenyt käyntiin, kun väänsin avaimen kakkosasentoon. Viittaisi siis virtalukkovikaan, tosin jännitekin on enää nippanappa 12 volttia, joten ei oo mikään ihme jos alkaa vehkeet jo sekoileen.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Mainitsit että navoista jännitettä mittaillessa näytti jotain 12,5V...
Säädinhän on varmaan 14,7V kuten yleensä jolloin napajännitteen pitäisi olla tuota samaa luokkaa, tyhjäkäynnillä mennee alle 14:takin voltin.
Mutta jos akku on esim. päässyt syväpurkautumaan niin silloinhan tuo napajännite ei nouse vaikka laturi olisi pakasta vedetty.
Mutta kyllähän sen laturin saa penkitettyä vaikka nyt jossain nyrkkipajalla, kellä nyt penkki sattuu olemaan. Itse ostin joskus "korjatun" laturin, vein siis viallisen 70Ah laturin ja sain samanlaisen korjatun tilalle mutta ainut vika tuossa oli että se oli korjattu 50Ah sisuskaluilla vaikka rungossa lukikin 70Ah.
Enpä olisi huomannut tuota jollei autossa olisi ollut tuo imusarjan vastus rikki ja 50 amppeerisen tuotto riitti juuri ja juuri tuon vastuksen ylläpitoon. Lasinpyyhkijät olivat jo liian iso kuorma. No sain rahat takaisin ja hommasin Veholta uuden laturin, tehdaskorjattujahan nuokin mutta ainakin saa sitä mitä tilaa. Mutta kannattaa nyt varmaan ensin ottaa laturi irti ja käydä mittauttamassa että millaisia amppeerilukemia se työntää. Ja jos laturi on ok. niin sitten puhutaan jonkinmoisesta oikosulusta jossain.
Säädinhän on varmaan 14,7V kuten yleensä jolloin napajännitteen pitäisi olla tuota samaa luokkaa, tyhjäkäynnillä mennee alle 14:takin voltin.
Mutta jos akku on esim. päässyt syväpurkautumaan niin silloinhan tuo napajännite ei nouse vaikka laturi olisi pakasta vedetty.
Mutta kyllähän sen laturin saa penkitettyä vaikka nyt jossain nyrkkipajalla, kellä nyt penkki sattuu olemaan. Itse ostin joskus "korjatun" laturin, vein siis viallisen 70Ah laturin ja sain samanlaisen korjatun tilalle mutta ainut vika tuossa oli että se oli korjattu 50Ah sisuskaluilla vaikka rungossa lukikin 70Ah.
Enpä olisi huomannut tuota jollei autossa olisi ollut tuo imusarjan vastus rikki ja 50 amppeerisen tuotto riitti juuri ja juuri tuon vastuksen ylläpitoon. Lasinpyyhkijät olivat jo liian iso kuorma. No sain rahat takaisin ja hommasin Veholta uuden laturin, tehdaskorjattujahan nuokin mutta ainakin saa sitä mitä tilaa. Mutta kannattaa nyt varmaan ensin ottaa laturi irti ja käydä mittauttamassa että millaisia amppeerilukemia se työntää. Ja jos laturi on ok. niin sitten puhutaan jonkinmoisesta oikosulusta jossain.
Do dii, doivoddavasdi selviää. Eli kun käännät virran päälle pitää sinne laturille tulla sitä herätejännitettä. Ainakin toiseen niistä kahdesta piuhasta. Jos ei tule niin sitten vika on kait virtaulokon pohjassa.Pasi M. kirjoitti:Ohuemman piuhan kautta 0V maihin, eli se on sitten miinus-piuha tai herätettä ei ole. Noh, heitän vanhan laturin paikoilleen, sillähän se selviää. Äsken ei muuten puhallin lähtenyt käyntiin, kun väänsin avaimen kakkosasentoon. Viittaisi siis virtalukkovikaan, tosin jännitekin on enää nippanappa 12 volttia, joten ei oo mikään ihme jos alkaa vehkeet jo sekoileen.
Voit ottaa akusta suoraan hyypyjohdon sinne laturin herätenapaan, jos vaan saat siis koneen käymään. Sitten mittaat akun navoista latausjännitteen.
EDIT: täällä on joku virta riivajainen liikkeellä: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
Toivottavasti virus ei iske karran autoihin, kop kop - ainakaan viikonloppuna
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
jone2 kirjoitti:Moi !
Paska se on tuo Boschikin, 4 v ja kaput, tekee 50e vuosi laturikustannuksia ja akut päälle!
t jone
JuhaK kirjoitti:Itse ostin uuden Bosch:sin laturin ja matka jatkuu.
Ja eräällä jannulla kiinanmalli kesti jopa viikon, löi tasaajan jumiin ja poltti moottorinohjaus tekniikan + muuta kivaa. Kannattaa joskus purkaa tommonen halpislaturi, jos saat käsiis. On laakerit + muut hilut paljon pienempiä/hepposempia kuin Oikeissa latureissa.
Toki onhan kaikilla valmistajilla näitä maanantai kappaleita, ja voihan tommonen kiinan-mallikin kestää vaikka loppuiän. En vain uskalla kokeilla
Bil & Traktor.
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
Nyt selvis, upouusi laturi on tosiaan hajonnut. Löin vanhan laaderin hollilleen, antoi samantien 14,3 voltin latausjännitteen ja merkkivalot sammu mittaristosta. Jo on muuten intensiivistä ajoa, kun ei laturitkaan kestä viikkoa kauempaa. Kuulemma moista tapahtuu silloin tällöin, mikä lie sunnuntaikappale kyseessä. Testaavat seuraavan "uhrin" ensin penkissä, niin toivottavasti saadaan hieman parempi yksilö. Vaikka hauskahan noiden kanssa on puljailla. Viskon propellissakin kun on uudet haponkestävät kuusiokolo-ruuvit, ei muljaannu vaikka avais ne joka viikko...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]