MB 280SE 1970 (w108, M130E) - Polttoainesuodattimen vaihto
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma 14.07.2014 12:33
- Paikkakunta: Helsinki
MB 280SE 1970 (w108, M130E) - Polttoainesuodattimen vaihto
Moi,
MB 280SE 1970 (w108, M130E) - Polttoainesuodattimen (Bensa) vaihto
Moottoritilanssa olevan bensiinifiltterin vaihto lienee suhteellisen suoraviivainen homma mutta kysyn kuitenkin muutamaa asiaa.
1. Suodattimen kotelo avataan ilmeisesti ylhäältäpäin, Räikällä yksi pultti auki ja kotelo jossa filtteri on tippuu alas.
2. Ostiin uuden suodattimen Motonetistä. Mukana ei tullut muuta kuin suodatin. Ei mitään tiiviste renkaita. Katsoin kahteen pakkauskeen ja kummassakaan paketissa ei ollut tiivisterengasta mukana. Filtterikotelon yläreunassa kumitiiviste kuitenkin on. Tiiviste ilmeisesti uusitaan erikseen tarpeen mukaan, ei joka kerta filtteriä vaihdettaessa.
3. Kun kotelo avataan ja uusi filtteri laitetaan sisään olisiko filtterikuppi täyttää bensalla käynnistämisen helpottamiseksi?
4. Miten käytännössä homma on järkevä tehdä yksin. Jos suodatinkupin pultin avaa ylhäältäpäin se tippuu maahan. Ei siinä mitään mutta sitten kun filtterikuppi laitetaan takaisin niin pitäis alhaalta päästä pitämään filtterikuppia paikoillaan ja vääntää pultti kiinni ylhäältäpäin. Eli kuppi pitää tukea jotenkin paikoilleen ja sitten vääntää pultti kiinni. Vai onko tuohon jokin fiksumpi tapa?
5. Ennen kuin filtterikupin avaa, tulisiko jotakon bensaputkia blokata ettei bensaa valu määräänsä enempää vai voiko kotelin vain avata ja muuta bensaa sieltä ei tule kuin se mitä filtterikupissa ja lähiletkuissa on?
6. Miten usein olette filtterin vaihtaneet? Jossain luki 45000 km tai mailia.
Tervisin,
Jarno
MB 280SE 1970 (w108, M130E) - Polttoainesuodattimen (Bensa) vaihto
Moottoritilanssa olevan bensiinifiltterin vaihto lienee suhteellisen suoraviivainen homma mutta kysyn kuitenkin muutamaa asiaa.
1. Suodattimen kotelo avataan ilmeisesti ylhäältäpäin, Räikällä yksi pultti auki ja kotelo jossa filtteri on tippuu alas.
2. Ostiin uuden suodattimen Motonetistä. Mukana ei tullut muuta kuin suodatin. Ei mitään tiiviste renkaita. Katsoin kahteen pakkauskeen ja kummassakaan paketissa ei ollut tiivisterengasta mukana. Filtterikotelon yläreunassa kumitiiviste kuitenkin on. Tiiviste ilmeisesti uusitaan erikseen tarpeen mukaan, ei joka kerta filtteriä vaihdettaessa.
3. Kun kotelo avataan ja uusi filtteri laitetaan sisään olisiko filtterikuppi täyttää bensalla käynnistämisen helpottamiseksi?
4. Miten käytännössä homma on järkevä tehdä yksin. Jos suodatinkupin pultin avaa ylhäältäpäin se tippuu maahan. Ei siinä mitään mutta sitten kun filtterikuppi laitetaan takaisin niin pitäis alhaalta päästä pitämään filtterikuppia paikoillaan ja vääntää pultti kiinni ylhäältäpäin. Eli kuppi pitää tukea jotenkin paikoilleen ja sitten vääntää pultti kiinni. Vai onko tuohon jokin fiksumpi tapa?
5. Ennen kuin filtterikupin avaa, tulisiko jotakon bensaputkia blokata ettei bensaa valu määräänsä enempää vai voiko kotelin vain avata ja muuta bensaa sieltä ei tule kuin se mitä filtterikupissa ja lähiletkuissa on?
6. Miten usein olette filtterin vaihtaneet? Jossain luki 45000 km tai mailia.
Tervisin,
Jarno
Re: MB 280SE 1970 (w108, M130E) - Polttoainesuodattimen vaih
moi, minä olen vaihtanut sen suodattimen altapäin. Siitä vas etupyörän pyöräaukon kohdata alle ja siinä se on aikahyvin käsillä. En ole tukkinut mitään bensalinjoja enkä täyttänyt suodatinta bensalla. Hyvin tuo on lähtenyt käyntiin ja ilmaantunut ilman kommervenkkejä
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma 14.07.2014 12:33
- Paikkakunta: Helsinki
Re: MB 280SE 1970 (w108, M130E) - Polttoainesuodattimen vaih
Jaa'a että sitä kautta siihen olis pääsy. Täytyypä katsoa. Kiitos vastauksesta.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma 14.07.2014 12:33
- Paikkakunta: Helsinki
Re: MB 280SE 1970 (w108, M130E) - Polttoainesuodattimen vaih
Polttoainefiltteri vaihdettu. Kiitos Nykkille opastuksesta homma oli helppo kun otti etupyörän pois edestä. Vika korjaantui pääosin joskaan ei kokonaan. Täytyy seurata tilannetta. Selvää on että onglema on polttoainepuolella. Seuraavaksi tulee mieleen bensatankissa olevan filtterin vaihto. Mitä muuta tuolle voisi tehdä. Huuhdella ruiskutusjärjestelmän tai jotakin.. jos jollain vinkkejä ne otetaan mielellään vastaan. Täytyy tutkia..
Re: MB 280SE 1970 (w108, M130E) - Polttoainesuodattimen vaih
Itse tuskailin myös tuon koneen käynnin kanssa, ajossa ei meinannut vetää tasaisesti tms. Perussyy osoittautui kuitenkin katkojan kärkiin ja kärkivälin säätöön. Sitä ei rakotulkilla saanut kohilleen, vaan kosketuskulmamittarilla. Sitten lampulla kipinä kohdalleen, niin alkoi toimia huomattavasti paremmin.Startti-w108 kirjoitti:Polttoainefiltteri vaihdettu. Kiitos Nykkille opastuksesta homma oli helppo kun otti etupyörän pois edestä. Vika korjaantui pääosin joskaan ei kokonaan. Täytyy seurata tilannetta. Selvää on että onglema on polttoainepuolella. Seuraavaksi tulee mieleen bensatankissa olevan filtterin vaihto. Mitä muuta tuolle voisi tehdä. Huuhdella ruiskutusjärjestelmän tai jotakin.. jos jollain vinkkejä ne otetaan mielellään vastaan. Täytyy tutkia..
tuntuu myös, että mitä enemmän noilla ajaa, niin sitä paremmin alkaa toimimaan. Johtunee nykyisistä bensoista. Bensan lisäaineet myös auttavat asiaa joissain tapauksissa (forte tms)
Re: MB 280SE 1970 (w108, M130E) - Polttoainesuodattimen vaih
Niin mikä se vika on?
Suodatin saa olla aika tukossa ennen kun käyntiin vaikuttaa. Siirtopumppuhan pitää siellä ruiskupumpussa bensakammion täynnä, osakuormalla ajettaessa paluulinjassa oleva regulaattori tekee sinne vastapainetta. Jos suodatin on osittain tukossa niin kyllä normi osakaasuajoon pitäis kakkua vielä riittää ja jos ruiskupumppu vaan toimii niin käynti pitäs olla tasaista. Täyskaasulla ruiskupumppu pumppaa moottoriin enemmin bensaa ja paluukiertoon sitä riittää vähemmän.
Laita 0,5 - 1 % ATF öljyä bensan sekaan, siis tankkiin vaan lorautat, nykybensa on liian kuivaa noille mekaanisille rivipumpuille. Se voitelee pumppua ja tuo määrä ei vielä savuta.
Itse kirjoitin rivipumppujen/bensatankkien/suodattimien/linjojen puhdistamisesta omassa 6.3 ja pagodatopikeissani.
Suodatin saa olla aika tukossa ennen kun käyntiin vaikuttaa. Siirtopumppuhan pitää siellä ruiskupumpussa bensakammion täynnä, osakuormalla ajettaessa paluulinjassa oleva regulaattori tekee sinne vastapainetta. Jos suodatin on osittain tukossa niin kyllä normi osakaasuajoon pitäis kakkua vielä riittää ja jos ruiskupumppu vaan toimii niin käynti pitäs olla tasaista. Täyskaasulla ruiskupumppu pumppaa moottoriin enemmin bensaa ja paluukiertoon sitä riittää vähemmän.
Laita 0,5 - 1 % ATF öljyä bensan sekaan, siis tankkiin vaan lorautat, nykybensa on liian kuivaa noille mekaanisille rivipumpuille. Se voitelee pumppua ja tuo määrä ei vielä savuta.
Itse kirjoitin rivipumppujen/bensatankkien/suodattimien/linjojen puhdistamisesta omassa 6.3 ja pagodatopikeissani.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma 14.07.2014 12:33
- Paikkakunta: Helsinki
Re: MB 280SE 1970 (w108, M130E) - Polttoainesuodattimen vaih
Ok, kiitos karra. Vaihteistoöljyä siis bensan sekaan. Kokeilen. itse olen tankannut 98E:tä. Käytättekö te kumpaa 95E vaiko 98E?
Viankuvaus: Moottori nykäisee / katkaisee / pätkii säännöllisen epäsäännöllisesti niin osakaasuajossa, kiihdyttäessä kuin täydellä kaasulla. Joskus meinaa tukehtua lähdettäessä liikeelle esim valoista. Voi olla että tuo "tukehtuminen" on saman vian ilmentyminen. Eil ei välttämättä ole tukehtumassa bensaan tms vaan nykäisy sattuu sopivaan aikaan ja auto hyytää sen takia.
Täytyy kaivaa tuo aikaisempi viestiketju esiin. Kiitos vinkistä.
Seuraavat toimen piteet ovat:
1. ATF öljyä tankkiin (testi ajo ja seurantaa)
2. Tulpat uusiksi, virranjakaja auki tarkastus mitä sinne kuuluu toimenpiteen kuulumisten mukaan, sytytyksen säätö.
Viankuvaus: Moottori nykäisee / katkaisee / pätkii säännöllisen epäsäännöllisesti niin osakaasuajossa, kiihdyttäessä kuin täydellä kaasulla. Joskus meinaa tukehtua lähdettäessä liikeelle esim valoista. Voi olla että tuo "tukehtuminen" on saman vian ilmentyminen. Eil ei välttämättä ole tukehtumassa bensaan tms vaan nykäisy sattuu sopivaan aikaan ja auto hyytää sen takia.
Täytyy kaivaa tuo aikaisempi viestiketju esiin. Kiitos vinkistä.
Seuraavat toimen piteet ovat:
1. ATF öljyä tankkiin (testi ajo ja seurantaa)
2. Tulpat uusiksi, virranjakaja auki tarkastus mitä sinne kuuluu toimenpiteen kuulumisten mukaan, sytytyksen säätö.
Re: MB 280SE 1970 (w108, M130E) - Polttoainesuodattimen vaih
Moro!
Täällä on paljon polttoaineasiaa: http://www.sl113.org/wiki/Fuel/Start" onclick="window.open(this.href);return false;
Ensi alkuun voisit yritää kellottaa paljonko siirtopumpulla on tuottoa, paluulinja tankin kupeesta irti ja vatiin/ämpäriin/kanisteriin. Sitten virrat päälle ja mittaamaan. Tuotto on noin 4 litraa minuutissa eli 15 sekunnin aikana noin yksi litra eli bensa kiertää suodattimen, rivipumpun ja sen paineentasaajan kautta takaisin tankkiin. Täällä lisää: http://www.sl113.org/wiki/Fuel/FuelFlowMeasurement" onclick="window.open(this.href);return false;
Oma pagodatopikkini on tässä: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=116520" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja se oma 300 SEL 6.3 on tässä: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 33&t=68270" onclick="window.open(this.href);return false;
Kun bensan saanti on varmaa niin katso syttyosat, eli tulpat ja tulpanjohdot, jakajan kannen ja pyörijän kunto. Sitten säädät katkojan kärkivälin eli kosketuskulman oikeaksi. Kärkien kunnonkin voi mitata ettei ole hapettuneet/koksaantuneet. Sen jälkeen säädät jakajaa kääntämällä ajoituksen kohdilleen, kunhan saat ajoituksen edes sinnepäin niin varmana pitäs lähteä käyntiin. Kondensaattorilla ei ole tässä kokeilutilanteeessa niin väliä, mutta autoa enemmin käytettäessä se suojelee kärkiä kipinöinniltä ja kulumiselta.
Kun on vanha auto, ja nykybensa niin sen ajoituksen voi säätää persdynolla kohdilleen eli laita niin aikaiselle kun mahdollista ettei ala nakuttamaan. Eli koeajolle ja jos vedätyksessä kilistää niin myöhäistät niin kauan kunnes ei enää kilistä/nakuta. Siten saat parhaan tehon irti.
Toki voit katsoa vielä strobolampulla että onko sinnepäinkään mitä tehdas ilmoittaa. Vois sen sinne alueelle laittaa mutta autosi "henkilökohtaiset" ominaisuudet (bensan laatu, koneen karstaisuus ym) voi vaatia että etsit kokeilemalla sen oikean ajoituskohdan.
Täällä on paljon polttoaineasiaa: http://www.sl113.org/wiki/Fuel/Start" onclick="window.open(this.href);return false;
Ensi alkuun voisit yritää kellottaa paljonko siirtopumpulla on tuottoa, paluulinja tankin kupeesta irti ja vatiin/ämpäriin/kanisteriin. Sitten virrat päälle ja mittaamaan. Tuotto on noin 4 litraa minuutissa eli 15 sekunnin aikana noin yksi litra eli bensa kiertää suodattimen, rivipumpun ja sen paineentasaajan kautta takaisin tankkiin. Täällä lisää: http://www.sl113.org/wiki/Fuel/FuelFlowMeasurement" onclick="window.open(this.href);return false;
Oma pagodatopikkini on tässä: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=116520" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja se oma 300 SEL 6.3 on tässä: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 33&t=68270" onclick="window.open(this.href);return false;
Kun bensan saanti on varmaa niin katso syttyosat, eli tulpat ja tulpanjohdot, jakajan kannen ja pyörijän kunto. Sitten säädät katkojan kärkivälin eli kosketuskulman oikeaksi. Kärkien kunnonkin voi mitata ettei ole hapettuneet/koksaantuneet. Sen jälkeen säädät jakajaa kääntämällä ajoituksen kohdilleen, kunhan saat ajoituksen edes sinnepäin niin varmana pitäs lähteä käyntiin. Kondensaattorilla ei ole tässä kokeilutilanteeessa niin väliä, mutta autoa enemmin käytettäessä se suojelee kärkiä kipinöinniltä ja kulumiselta.
Kun on vanha auto, ja nykybensa niin sen ajoituksen voi säätää persdynolla kohdilleen eli laita niin aikaiselle kun mahdollista ettei ala nakuttamaan. Eli koeajolle ja jos vedätyksessä kilistää niin myöhäistät niin kauan kunnes ei enää kilistä/nakuta. Siten saat parhaan tehon irti.
Toki voit katsoa vielä strobolampulla että onko sinnepäinkään mitä tehdas ilmoittaa. Vois sen sinne alueelle laittaa mutta autosi "henkilökohtaiset" ominaisuudet (bensan laatu, koneen karstaisuus ym) voi vaatia että etsit kokeilemalla sen oikean ajoituskohdan.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: MB 280SE 1970 (w108, M130E) - Polttoainesuodattimen vaih
Nykybensa vs. menneen ajan ennakkokäyrä on hyvä pointti, tuskin liittyy nykimis ongelmaan, mutta moottorin ajettavuuteen sitäkin enemmän. Perusennakkoa tosiaan kannattaa laittaa reilusti ja max ennakosta voi ja kannattaa tinkiä. Monissa tuon ajan Boschin jakajissa on säädettävä max ennakon asetus ja ellei ole niin se on helppo tehdä, jos on ennakkokoneistojen kanssa pelannut.
Jos suunnitelmissa on ns ajoauto, hankkisin ehdottomasti 123-jakajan. Itselläni on tuollainen ollut yli 5 vuotta toisen merkkisessä harrasteautossa, tämä antaa lähes rajattomat mahdollisuudet mitä säätämiseen tulee ja tietenkin erittäin vakaan ennakon. Bonuksena vielä mahdollisuus käyttää paljon tehokkaampaa puolaa > kipinä on paljon parempi ja mahdollistaa laihemman seoksen ja paremman polttoainetalouden.
edit; Kannattaa tosiaan tsekata paljonko siellä on ennakkoa nyt. Joskus siellä voi olla aika hurjia lukujakin, kun on ollut jotain muuta kipua jossain ja haluttu saada kone käymään, hiukankin isommilla kierroksilla potkii sitten vastaan ihan kunnolla..
Jos suunnitelmissa on ns ajoauto, hankkisin ehdottomasti 123-jakajan. Itselläni on tuollainen ollut yli 5 vuotta toisen merkkisessä harrasteautossa, tämä antaa lähes rajattomat mahdollisuudet mitä säätämiseen tulee ja tietenkin erittäin vakaan ennakon. Bonuksena vielä mahdollisuus käyttää paljon tehokkaampaa puolaa > kipinä on paljon parempi ja mahdollistaa laihemman seoksen ja paremman polttoainetalouden.
edit; Kannattaa tosiaan tsekata paljonko siellä on ennakkoa nyt. Joskus siellä voi olla aika hurjia lukujakin, kun on ollut jotain muuta kipua jossain ja haluttu saada kone käymään, hiukankin isommilla kierroksilla potkii sitten vastaan ihan kunnolla..
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)