S124 250D -94 elvytysprojekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
tonyantwon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 18.03.2014 20:26
Paikkakunta: Pori

S124 250D -94 elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja tonyantwon »

Kyseessä 2000 -luvun alkupuolella Saksasta tuotu -94 vuosimallin E-mallin farmari 2,5 litrasella diesel koneella.

Auto ollut perheemme käytössä isälläni, minulla sekä pikkuveljelläni siitä asti kun auto on saksasta tuotu. Kun auto siirtyi pikkuveljeni käyttöön niin alkoi auton surullinen alamäki. Tämä alamäki ajoi mersun tilanteeseen, missä se todettiin käyttökelvottomaksi. Vesi tuli jostain autoon sisään, siitä seurasi sähkövikoja ja myös muut auton käytettävyyttä haittaavat ongelmat alkoivat kasaantua. Kaikki tämähän johtui vain yksinkertaisesti siitä, että autoa ei viitsitty huoltaa.

Ensin auto jäi pihaan seisomaan n. puoleksi vuodeksi. Tämän seisonnan aikana veden sisäänpääsystä johtuen koko sisusta peittyi valkoisesta homeesta. Jossain kohtaa auto työnnettiin tallin perälle ikkunat auki odottelemaan parempaa huomista.

Puoli vuotta sitten tämä parempi huominen koitti. Kaksi vuotta mersu seisoi kylmässä ja kosteassa tallissa, kunnes päätimme testata mersua käyntiin.

Tässä operaatiossa toisen auton akkukaan ei enää auttanut vaan jouduimme hinaamaan auton (väkisin) käyntiin. Pienen riuhtomisen jälkeen auto lähti yskien käyntiin ja pienen herättelyajelun jälkeen suostui käymään jopa ihan tyhjäkäyntiä.

Tämän pienen surullisen pohjustelun kautta Mersun elvytystarina lähtee etenemään. Tämä pikku elvytysprojektini on saanut paheksuntaa niin puolisolta kuin kaveripiiristäkin. "Miksi tuhlaat rahasi vanhaan surkeaan autoon?" -Kysymys joka riipii sydäntä ja syvältä. Rakkaus tuota autoa kohtaan on hyvin suuri. :D

Tässä ensimmäinen kuva autosta, kahden vuoden "säilytyksen" jälkeen. Kylmä ja kostea oli kyllä tehnyt tehtävänsä.
2013-10-04 15.19.41.jpg
Tämän käynnistelyn jälkeen auton annettiin levätä vielä muutaman kuukauden, jonka jälkeen todettiin että ajetaan auto talliin missä katsotaan nopeasti läpi kaikki tarpeelliset toiminnallisuudet. Tämän tarkastuksen jälkeen auto ajettaisiin katastukseen suoraan, mistä saataisiin vikalista siitä mitä auto tarvitsee että se saadaan takaisin liikenteeseen.

Vikalista oli suorastaan häkellyttävän pieni:
- Terävät reunat pois (haljennut etupuskuri ja ruostunut läpireikä etulokarissa)
- Iskarin yläpuolen kiinnityskumit uusiksi
- Käsijarrun kiristys
2014-06-12 15.15.57 – Kopio.jpg
2014-03-21 18.06.31.jpg
Osat tilattiin KL-varaosilta, maalautettiin paikallisella kolarikorjaamolla ja asennettiin paikoilleen.

Ajatuksena oli myös että auto toimisi pienien matkojen käyttö/harrasteautona, eli auto muutoskatsastettiin samalla pakettiautoksi. Penkkien istuinosat pois, selkänojat vaakatasoon, niskatuet irti ja pieni vanerin pala päälle reikärautakiinnitystä käyttäen. Näin takaosasta saatiin "kiinteä".

Muutosten jälkeen takaisin katsastuskonttorille ja paperit kuntoon. Tässä kuva tuoreilla papereilla varustetusta pakettiauto lankusta.
2014-04-27 16.18.58.jpg
Tästä alkoikin sitten kilometrien kerryttäminen, mikä lupaa melkeimpä joka viikkoista oleilua auton alla koska 400 000 km ja surkea auton ylläpito on saattanut auton aivan surkeaan kuntoon!

Tällä hetkellä auton projektointi on jo edennyt tiettyyn vaiheeseen joten päivittelen tähän alapuolelle melkeinpä suoraan eri korjauskohteista mitä autoon on jo tehty.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut tonyantwon, Ti 19.08.2014 19:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
tonyantwon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 18.03.2014 20:26
Paikkakunta: Pori

-94 S124 250D elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja tonyantwon »

Vika 1.

Ensimmäisillä käyttökilometreillä alkoi takapäästä kuulua ulinaa. Melkein suoralta kädeltä pystyi toteamaan että laakeri vetelee viimisiään. Kaveri ajamaan ja itse makaan takakonttiin kuulostelemaan että takaoikealla ulisee. Nettifoorumeja lueskellessani ymmärsin että laakerinvaihto näissä vaatii omat työkalunsa ja tekniikkansa, joten jätin työn mielummin osaavan yksityisen autokorjaajan käsiin.

Tässä kohtaa haluan jo suuresti kiittää kaikkia teitä ketä jaksavat näille foorumeille korjausohjeita kirjoittaa. Ei riitä kahden käden sormet laskemaan kertoja kun on saanut apua mersun ongelmiin foorumeita lukiessa! :thumbup:

Vika 2.

Laakerivaihdon jälkeen autoa hakiessani korjaaja totesi että takakelkan etupuslat ovat täysin irti ja ihmetteli suuresti, että miten voi olla mahdollista että auto on mennyt katsastuksesta läpi. :D

Auton takapää kolahteli todella ikävästi ja puslien irtonaisuus selitti kyllä tämän selkeästi. Puslat tilaukseen ja sitä ennen en sen enempää ihmetellyt asiaa ja ajattelin, että katsotaan sitten kun osat tulee.

Ei ihme että korjaaja oli jopa hieman tuohtunut asiasta. Tässä kuva kun auto on nostettu tunkilla. Kelkan etupää roikkui pelkän pultin varassa kiinni ja puslien irroitus kupeista onnistui vain palanen kerrallaan. :problem:
2014-06-12 14.33.15 – Kopio.jpg
2014-06-12 15.16.18.jpg
Uusien puslien asennuken jälkeen hiljeni perä huomattavasti! Samalla pääsi toteamaan että kaikki perän puslat+tukivarret vaatisivat vaihtoa...rahaa ja aikaa odotellessa.

Koska tiedossa on että autoon tulee jatkuvalla syötöllä pientä ongelmaa niin aion tehdä vain välttämättömät korjaukset siinä järjestyksessä kun ilmenevät. Myös ehostuksiin tarvii tietenkin säästää hieman budjetista. :wink:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
tonyantwon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 18.03.2014 20:26
Paikkakunta: Pori

-94 S124 250D elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja tonyantwon »

Auton ollessa noin kauan käyttämättömänä perus huoltotoimenpiteet olivat myös tarpeen. Öljyt, suodatin, p-a suodattimet ja samalla myös peräöljyt.

Peräöljyjä tuskinpa koskaan vaihdettu joten ajattelin että laitetaan nekin nyt samalla. Koitin tässäkin tilanteessa koluta foorumeita läpi josta olisi saanut ohjetta mitä öljyä perään laitetaan. Vaihtoehtoja oli liian monta niin päädyin sitten vaan hienon näköiseen purkkiin joka motonetin hyllyssä houkutteli. :D Öljyjä vaihdettaessa kokeilin kyllä sormella että ylimääräistä mönjää ei kauheasti pohjalla olisi, mutta voisi olla järkevää vaihtaa vielä kertaalleen ne öljyt niin olisivat sitten ainakin puhtaat.
2014-06-13 08.58.46.jpg
Vika 3.

Kerran takakonttiin tavaraa lastatessani totesin että märälle asfaltille ilmestyy nyt jostain öljyä. Kun purin tavarat pois, vuoto lakkasi. Tiesin että kyseessä on tasonsäätöperästä johtuva vuoto, mutta koska ongelma ei tuon suurempi ollut niin päätin jättää asian myöhemmälle (virhe :oops: ).

Tyhjällä autolla pienessä kiireessä epätasaisella tiellä tunsin että nyt löi perä tonttiin ja perille päästyäni pääsin toteamaan että öljyvana seurasi koko matkan ja auton alla lammikko...tasosäädön venttiilin paluuputki oli pamahtanut poikki...
2014-04-25 18.24.29.jpg
Vaihtoehdot oli siinä vaiheessa hyvin vähissä joten auto tunkilla siinä paikassa ylös. Alkuperäinen putki pois ja tilalle bensaletkua kiinni putkiklemmareilla. Tämä tilapäisratkaisu on toiminut nyt tähän hetkeen saakka. Edessä on kuitenkin vielä kunnon korjaus, ja ei ole vielä varmuutta että mitä kaikkea tulee vaatimaan.

Seuraavana vikana eteen tuli p-a järjestelmän ilmavika joka ilmeni suodattimien vaihdon yhteydessä. Tästä seuraavassa postauksessa lisää.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
tonyantwon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 18.03.2014 20:26
Paikkakunta: Pori

S124 250D -94 elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja tonyantwon »

Vielä tämä päivitys ja sitten ollaan auton tämän hetkisessä tilanteessa ja päivitystä tulee siihen tahtiin kun auto rakentuu.

Eli p-a puolella oli havaittavissa ilmaongelmaa ja tankilta lähtevät kumiletkut näyttivät olevan märkiä, joten päätin uusia koko polttoaine järjestelmän.
Jos auto seisoi enemmän kuin yhden päivän ilman käynnistelyä niin koko järjestelmä taisi valua tyhjäksi ja aamuiset starttaukset toi jännitystä, kun saattoi joutua hinkkaamaan kauan ennenkuin lähti käyntiin.

- Putket tankilta eteen, 8 mm kovamuovinen "ilmaletku" + kuminen p-a letku
- Kaikki polttoaine puolen letkut ja o-renkaat
- Painesäätöventtiilien o-renkaat ja prikat
2014-08-01 09.28.54.jpg
2014-08-06 13.18.27.jpg
2014-08-08 13.26.53.jpg
2014-08-08 11.35.24.jpg
Järjestelmän uusimisen jälkeen 15 sekunnin starttaus ja auto käyntiin, ei olisi uskonut että pääsisi noin helpolla. :geek:

Tässä vielä kuvaa sisustasta. Takaa vaneri karsittu pois ja matto penkkien päällä, jos nyt jotakuta tarvii kuskata niin lyhyet matkat onnistuu.

Penkit käytettiin tietenkin autopesulassa homeen takia. Penkit tuli puhtaaksi mutta hajua on hieman jäänyt....
2014-08-08 16.28.40.jpg
2014-08-08 16.28.24.jpg
2014-08-08 16.28.11.jpg
Tuli myös hommattua vanteet kovan taistelun jälkeen kun ei osannut päättää että olisiko vanteet 17 vai 18 tuumaa. Tuli tästä läheltä sitten vastaan tuommoiset RH Topline AA:t 17x9 spekseillä edessä ja takana. Tuo luonnonvalkoinen väri ehkä vähän epäilytti, mutta istuu mielestäni hyvin tuohon auton väriin. Renkaat 215/40.

Menee juuri edestä laillisuuden merkeissä ja takana 15 mm spacerit ja niissä myös kuvio aivan reunalla. Eipä näytä juuri miltään kun auto on korkea kuin majakka. Ensi viikolla pitäisi kyllä tulla Eibachin 30 mm madaltavat jouset, katsotaan miten käy. :wink: hieman se tasonsäätö epäilyttää, ja jotenkin on jo aavistuksissa että sen kanssa joutuu vielä taistelemaan...
2014-08-09 14.13.50.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut tonyantwon, La 09.08.2014 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: S124 250D -94 elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja RH »

Mikäs tuo toinen kulttuuriperintö tuossa taustalla on?
Avatar
tonyantwon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 18.03.2014 20:26
Paikkakunta: Pori

Re: S124 250D -94 elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja tonyantwon »

RH kirjoitti:Mikäs tuo toinen kulttuuriperintö tuossa taustalla on?
Porin suunnalta löytyy sunniemen kartano, taustalla vanhan päärakennuksen takaseinää rekvisiittana. :P
Avatar
tonyantwon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 18.03.2014 20:26
Paikkakunta: Pori

Re: S124 250D -94 elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja tonyantwon »

Tuli tuossa saavutettua pienehkö merkkipaalu mersun pitkässä elinkaaressa.
2014-08-12 19.57.44.jpg
Juuri ennen 400 000 pyörähtämistä mittariin, moottorin kiinnikekumi sanoi itsensä lopullisesti irti. P-a vian takia autoa oli starttailtu välillä pitkiäkin aikoja ja tämä taisi väsyttää moottorin kumin. Tuli ajettua hiukan liian kauan rikkinäisellä kumilla koska vaihdettaessa kumi oli täysin palasina.
2014-08-14 17.06.49.jpg
2014-08-14 17.14.29.jpg
Kumin vaihdon jälkeen auton käynnistäminen ja ajaminen tuntui kuin olisi sukkasillaan mennyt. :)


Tässä käytön aikana tullut myös mutkia matkaan auton madalluksen ja rengastuksen suhteen...Vanteet ovat siis kokoa 17x9 edessä ja takana. Rengastuksena toimi 215/40.

Aloin huomata että vasemman puolen renkaat olivat välillä hieman tyhjentyneet. Testailin pitää paineita vakioina ja välillä ilmat olivat renkaissa pysyneet ja välillä ilma oli jostain renkaasta vähentynyt. Päätin sitten käydä Euromasterilla tarkistuttamassa renkaat.

Vasemman takarenkaan sisäreuna vuosi melkein koko vanteet ympärysmitalta pieniä määriä ja todettiin että rengas oli täysin entinen. Asentaja sanoi että renkaat ovat muutenkin väärän kokoisest näille vanteille. Renkaat olivat jotkut halvat Sunny merkkiset melkein sakoilla olevat renkaat joten ajattelin että vaihdetaan nyt koko kierros uusia renkaita alle. Tästä se ruljanssi sitten alkoi...tässä kohtaa olisi tarvinnut itsellä olla hieman enemmän järkeä ja tietoisuutta, mutta tuli hieman liikaa luotettua alan miehiin. :oops:

Myyjä sanoi että oikea koko tuolle autolle ja näille vanteille olisi 225/45, ajattelin että ehkä ihan hyvä että on hieman korkeampi profiili koska 40 profiililla renkaat näyttivät painuvan auton alla liikaa vaikka paineet olivat kohdillaan.

Renkaat laitettiin paikalleen ja näin heti että noin korkea profiiliset renkaat näyttävät hirvittäviltä noissa vanteissa. Päätin kuitenkin testata niitä auton alla ja mahdollisesti tottua tähän ulkonäköön jos olivat kuitenkin oiken kokoiset renkaat näille vanteille. :) Lähdin nöyränä poikana ajamaan takaisin kotia kohti ja ensimmäisessä pienessä kuopassa rengas otti kunnolla kaareen kiinni. Pysähdyin ekalle huoltoasemalle ja totesin että nämä renkaat eivät tule ikinä toimimaan auton alla. Soitto Euromasterille ja pyysin tarkistamaan että löytyykö 40 profiililla olevista renkaista tämän painoluokan autolle renkaita, vastaus oli ei (?)......ja että ainoa pienempi koko mikä alle voitaisiin vielä laillisuuden rajoissa laittaa olisi 215/45.

Ajoin takaisin ja renkaat vaihdettiin pykälää kapeampiin...nyt renkaat pyörivät alla mutta kovimmissa kuopissa renkaat ottavat edestä kaariin kiinni. Tähän tietenkin syynä että 9 tuuman leveys vanteissa on aivan liikaa.....

Nyt ollaan siinä tilanteessa että madallusjousia on autoon turhaa laittaa koska tilaa ei ole kunnolla vakiokorkuisenakaan. Edessä taitaa olla vannesarjan vaihto kokonaan tai sitten etuvanteiden myynti ja 8 tuumaa leveiden etsiminen...jotenkin jäi vain vaivaamaan tuo 40 profiilisten painorajat tuon kokoluokan autossa että ei olisi saatavilla tuossa koossa..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin