Auto ollut perheemme käytössä isälläni, minulla sekä pikkuveljelläni siitä asti kun auto on saksasta tuotu. Kun auto siirtyi pikkuveljeni käyttöön niin alkoi auton surullinen alamäki. Tämä alamäki ajoi mersun tilanteeseen, missä se todettiin käyttökelvottomaksi. Vesi tuli jostain autoon sisään, siitä seurasi sähkövikoja ja myös muut auton käytettävyyttä haittaavat ongelmat alkoivat kasaantua. Kaikki tämähän johtui vain yksinkertaisesti siitä, että autoa ei viitsitty huoltaa.
Ensin auto jäi pihaan seisomaan n. puoleksi vuodeksi. Tämän seisonnan aikana veden sisäänpääsystä johtuen koko sisusta peittyi valkoisesta homeesta. Jossain kohtaa auto työnnettiin tallin perälle ikkunat auki odottelemaan parempaa huomista.
Puoli vuotta sitten tämä parempi huominen koitti. Kaksi vuotta mersu seisoi kylmässä ja kosteassa tallissa, kunnes päätimme testata mersua käyntiin.
Tässä operaatiossa toisen auton akkukaan ei enää auttanut vaan jouduimme hinaamaan auton (väkisin) käyntiin. Pienen riuhtomisen jälkeen auto lähti yskien käyntiin ja pienen herättelyajelun jälkeen suostui käymään jopa ihan tyhjäkäyntiä.
Tämän pienen surullisen pohjustelun kautta Mersun elvytystarina lähtee etenemään. Tämä pikku elvytysprojektini on saanut paheksuntaa niin puolisolta kuin kaveripiiristäkin. "Miksi tuhlaat rahasi vanhaan surkeaan autoon?" -Kysymys joka riipii sydäntä ja syvältä. Rakkaus tuota autoa kohtaan on hyvin suuri.

Tässä ensimmäinen kuva autosta, kahden vuoden "säilytyksen" jälkeen. Kylmä ja kostea oli kyllä tehnyt tehtävänsä. Tämän käynnistelyn jälkeen auton annettiin levätä vielä muutaman kuukauden, jonka jälkeen todettiin että ajetaan auto talliin missä katsotaan nopeasti läpi kaikki tarpeelliset toiminnallisuudet. Tämän tarkastuksen jälkeen auto ajettaisiin katastukseen suoraan, mistä saataisiin vikalista siitä mitä auto tarvitsee että se saadaan takaisin liikenteeseen.
Vikalista oli suorastaan häkellyttävän pieni:
- Terävät reunat pois (haljennut etupuskuri ja ruostunut läpireikä etulokarissa)
- Iskarin yläpuolen kiinnityskumit uusiksi
- Käsijarrun kiristys
Osat tilattiin KL-varaosilta, maalautettiin paikallisella kolarikorjaamolla ja asennettiin paikoilleen.
Ajatuksena oli myös että auto toimisi pienien matkojen käyttö/harrasteautona, eli auto muutoskatsastettiin samalla pakettiautoksi. Penkkien istuinosat pois, selkänojat vaakatasoon, niskatuet irti ja pieni vanerin pala päälle reikärautakiinnitystä käyttäen. Näin takaosasta saatiin "kiinteä".
Muutosten jälkeen takaisin katsastuskonttorille ja paperit kuntoon. Tässä kuva tuoreilla papereilla varustetusta pakettiauto lankusta. Tästä alkoikin sitten kilometrien kerryttäminen, mikä lupaa melkeimpä joka viikkoista oleilua auton alla koska 400 000 km ja surkea auton ylläpito on saattanut auton aivan surkeaan kuntoon!
Tällä hetkellä auton projektointi on jo edennyt tiettyyn vaiheeseen joten päivittelen tähän alapuolelle melkeinpä suoraan eri korjauskohteista mitä autoon on jo tehty.