om606td moottorin öljynpaine
om606td moottorin öljynpaine
Mistähän vois johtua semmonen että kun kone lämpiää tarpeeksi eli ajaa jonkunmatkaa semmosta 120 nopeutta niin kone alkaa kierrättää öljyä lauhduttimessa ja samalla öljynpaine mittari tipahtaa maximista ehkä jonnekkin 2.5 tietämille? Siitä meni talvella öljynlauhdutin ja joutu ajelemaan ehkä 10tkm ilman sitä.. Sillon alko tuo oire ja jatkuu vieläkin vaikka siinä on jo uus lauhdutin paikallaan. Auto on w124. Paineet on ihan normaalit sillon ku lauhduttimessa ei öljy kierrä.
Kiitos ja kumarrus
Kiitos ja kumarrus
Re: om606td moottorin öljynpaine
Turboko se on jos siinä lauhdutinkin on? Sen kait ei pitäis mitään ö-paineisiin vaikuttaa? TD tarkoittaa touring Diesel eli farkku dieseli
Tarkennappas nyt lisää Eli ymmärrettiinkö oikein että paine jonkin matkan päästeltyä motarilla on 120 nopeudessa 2.5? Jos näin nin mitä tyhjäkäynnillä silloin on?
Tarkennappas nyt lisää Eli ymmärrettiinkö oikein että paine jonkin matkan päästeltyä motarilla on 120 nopeudessa 2.5? Jos näin nin mitä tyhjäkäynnillä silloin on?
Re: om606td moottorin öljynpaine
606 vaparissakin on öljynjäähdytys hoidettu lämmönvaihtimella öljypohjassa.
olisiko jäähdytyskierto osin tukossa ettei öljy pääse vapaasti läpi.
olisiko jäähdytyskierto osin tukossa ettei öljy pääse vapaasti läpi.
Re: om606td moottorin öljynpaine
Nyt myönnetään puusilmäisyys vaikka aina itte vaihan oljyt tohon E300D;hen Siinä ns. lisäöljypohjassako tuo on vai missä?Mika.T kirjoitti:606 vaparissakin on öljynjäähdytys hoidettu lämmönvaihtimella öljypohjassa.
Re: om606td moottorin öljynpaine
MIka T:n esittämä syy lienee todennäköisin. Onko jäähdyttimelle menevät letkut mahdollisesti teetetty itse hydrauliikkakaupassa, mikäli on niin niiden banjoliittimen virtus saattaa olla syynä, liitin iso, reikä pieni.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om606td moottorin öljynpaine
Joo moottori on om606.962 elikkäs turbo. Lauhduttimen letkut on teetätetty hydrauliikka liikkeessä 1/2 tuuman letkusta.
No se on tyhjäkäynnillä 1.5 ja kyllä se on motarilla kun alkaa öljy kiertää lauhuttimessa niin vaikka on 3000 kierrosta koneessa niin öljynpaine on 2.5. Kylmällä koneella tyhjäkäynnilläkin ö paine on 2.5
No se on tyhjäkäynnillä 1.5 ja kyllä se on motarilla kun alkaa öljy kiertää lauhuttimessa niin vaikka on 3000 kierrosta koneessa niin öljynpaine on 2.5. Kylmällä koneella tyhjäkäynnilläkin ö paine on 2.5
Re: om606td moottorin öljynpaine
Kylmällä koneella paine pitäisi olla helposti luokkaa >3Bar ja öljyn lämmettyä vielä 1,7-2,1 Bar. Sikäli voisi epäillä myös mittarin tarkkuutta, mutta kannattaa varmaan kurkata siihen banjon sisälle. Minulle ne myi hydrauliikkaliikkeessä öljyletkuksi banjoliittimet, joissa sisällä oli reik vain viitisen milliä ja se on liian vähän. Reikä joka lähtee letkun suuntaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om606td moottorin öljynpaine
On se reikä varmaan jotain 10mm luokkaa niissä letkuissa. Ei se varmaan siitä letkun koosta oo tässä kyse, kun ei tuossa ne öljynpaineet tippunut ennen sitä kun se lauhdutin meni rikki. Pitäis tietää onko siellä minkälaisia mekanismeja joka rikkoutuessaan vois tehdä sen että öljynpaine laskee kesken kaiken..
Re: om606td moottorin öljynpaine
Ei öljynlauhduttin puuttuminen riko mitään järjestelmässä. Suomen olosuhteissa voidaan lauhdutin ottaa kokonaan pois käytöstä. Monesti joudutaankin lauhdutinrikon jälkeen letkut liittämään yhteen.Jonessi kirjoitti:On se reikä varmaan jotain 10mm luokkaa niissä letkuissa. Ei se varmaan siitä letkun koosta oo tässä kyse, kun ei tuossa ne öljynpaineet tippunut ennen sitä kun se lauhdutin meni rikki. Pitäis tietää onko siellä minkälaisia mekanismeja joka rikkoutuessaan vois tehdä sen että öljynpaine laskee kesken kaiken..
Veskola tarkoitti banjoliittimen reikää lutkun suuntaisesti. Monesti hydrauliikka banjoliittimien öljynvirtausta on kuristettu muista syistä. Lähinnä jos tulee putkirikko niin tietyt hydrauliikkalaitteet ovat vielä turvallisia käyttää.
Eli jos jossain linjastossa reikäkoko pienee laskee paine, eli putkisto liittimineen täytyy olla nimelliskooltaan mitoituksen mukainen.
Myös väärän tyyppinen ( ahdas ) öljynlauhdutin on syynä paineen alenemiseen.
+358 18B8FE99
Re: om606td moottorin öljynpaine
Nuissa letkuissa ei oo banjo liittimiä ja lauhdutin on 25 rivinen mocal..
Re: om606td moottorin öljynpaine
Joo ei ole jos on alkuperäinen.Jonessi kirjoitti:Nuissa letkuissa ei oo banjo liittimiä ja lauhdutin on 25 rivinen mocal..
Onko mocal lauhduttimesta vastaavuustaulukkoa tiedossa onko virtausvastus/tilavuusvirta sama kuin alkuperäisessä ?
+358 18B8FE99
Re: om606td moottorin öljynpaine
Ei kai se siitä lauhduttimesta johdu kun kerran samanlaisella lauhduttimella ennen pelasi ihan normaalisti. Mutta kai tuon kokoinen lauhdutin virtaa vähintään yhtä paljon kuin vakio lauhdutinkin?
Re: om606td moottorin öljynpaine
No jos tiedät asian niin ei siinä sitten mitään.Jonessi kirjoitti:Ei kai se siitä lauhduttimesta johdu kun kerran samanlaisella lauhduttimella ennen pelasi ihan normaalisti. Mutta kai tuon kokoinen lauhdutin virtaa vähintään yhtä paljon kuin vakio lauhdutinkin?
Lauhduttimen poissaolo ei ole millään tavalla vioittanut mitään järjestelmässä.
Painehäviöitä tapahtuu vain virtausvastuksen vaikutuksesta.
Voithan kokeilla mitä tapahtuu ilman öljynlaudutinta, liittämällä letkun päät yhteen.
+358 18B8FE99
Re: om606td moottorin öljynpaine
Se edellinen lauhdutin meni rikki peräänajossa talven liukkailla. Oli siinä ne letkut yhdistetty, mutta kyllä ne paineet tippu sillon ihan samallalailla mitä nyttekin. Kokeilen ainakin vaihtaa sitä öljynpaine anturia mutta tuskin vika siinä on
Re: om606td moottorin öljynpaine
Samaan ketjuun nyt voisin kysyä että onko tietoa kellään miksi hihna pitää tämmöstä ääntä: http://s1213.photobucket.com/user/Jones ... 8.mp4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hihnan kiristimen kaikki osat on vaihdettu. Oisko hihna liian pitkä?
Hihnan kiristimen kaikki osat on vaihdettu. Oisko hihna liian pitkä?
Re: om606td moottorin öljynpaine
Vaihdoin tänään tuohon autometerin sähkösen mittarin ja kyllä siellä oikeasti paineet tippuu kun auton ajaa tarpeeksi lämpöiseksi.
Re: om606td moottorin öljynpaine
Viaksi öljynpaineen tippumiselle selvisi viallinen öljynlauhduttimen letku. Mutkalle oli vääntynyt asennuksessa