W164 320CDI sammuilee lämpimänä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Temekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 13.11.2004 22:41
Paikkakunta: Espoo

W164 320CDI sammuilee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Temekki »

Terve,

Ja taas tuo ML aloitti temppuilun.

Reilu pari kk sitten vielä lumikautena alkoi auto sammumaan lämpimänä, eli kun n 30km oli ajettu ja hiljaa valui esim. liikennevaloissa, päätti auto sammua. Auton ollessa aina vaimon käytössä, en itse tuota kokenut. Auto meni korjaamon kautta, ja jokin ahtimen esikammio (joka on muovia), tuli korjatuksi. Parisataa eur kustansi, osineen ja töineen. No, nyt vaimo on parin viikon ajan saanut tätä samaa vikaa kokea, ja itsekin juuri nyt äitienpäivänä sain olla ratissa kun umpikujalle menneennä peruutin, niin hyytyi. Aina sama juttu vaadittiin: parin min. jäähdyttämistä, ja sitten voi taas toimia. Pari minuuttia odotin ja starttasi, mutta jäähy oli liian lyhyt. Kymmenen sekunnin päästä taas sammui. Ja taas saman toisto, ja sama juttu. Viiden minuutin jälkeen jo jäähy näytti riittävän, kun pääsi kotiinkin, mutta toki liikennevalot pelotti: niissä on ikävä jäädä odottamaan pari minuuttia... piti nytkin kotimatkalla valita reittiä, jossa voi yrittää lipua sivuun jos on pakko.

Niinpä kysynkin että kenellä tämä ahtimen esikammiokotelo olisi myös mennyt rikki, ja mikä paineongelma sen sitten voisi rikkoa. Olen ihmeissäni tyystin, kun ei sen näin pitäisi mennä, luulisi lelujen kestävän käyttöä paremmin.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W164 320CDI sammuilee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tollasen vian voi kyllä tehdä kampiasento tunnistin mutta noin lyhyt jäähdytys ei kyllä täsmäisi.
Jospa kuitenkin ajat sen testeriin ja syy tohon kammio rikkoutumiseen kannattaisi etsiä jos vika on siinä...en ole kyllä täällä törmännyt moiseen vikaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1643
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: W164 320CDI sammuilee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja shade_z »

kampiakselin tunnistin,määränsäädin voi sammutella moottoria jossei toimi mut ihan arvauksia on ilman merkkikohtaisen testerin kanssa vianhakua.. eli osaavan *:in käyttäjän luo niin alkaa selviämään vika
Temekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 13.11.2004 22:41
Paikkakunta: Espoo

Re: W164 320CDI sammuilee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Temekki »

Ja tarina on saanut (surullista) jatkoa:

n. 20.5. auto meni Veholle, koska Motomer ei saanut vikaa päälle eikä koodeja luettua valtavasta datavirrasta. Veholla heitettiin hyvä arvio, että tällaista vikaa tarjoaa "määränsäätöventtiili". Mekaanikko ei saanut vianuusimista tavoitelleella koeajolla vikaa päälle. Määränsäätöventtiili vaihdettiin ja ei muuta kuin ajoon: pari päivää ja taas sammui pahaan paikkaan. Ajella koetettiin yhä, mutta vika toistui taas aina uudelleen. Motomer sai auton otettavaksi tarkistukseen kun oikein moottorin vikavalo kerrankin paloi.
Nyt viimein kun jonotuksen jälkeen aika tuli, löydettiin viallinen 'pakokaasun lämpötila-anturi' Starilla. Se vaihdettiin, mutta luovutuksen jälkeen jo samana päivänä siis tänään, ajosta auto sammui + moottorin vikavalo on taas päällä. Eli uudelleen korjaamolle, katsomaan mikä vikakoodi tällä kertaa päällä ja mitä seuraavaksi vaihdetaan.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W164 320CDI sammuilee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Hankalia vikoja etsiä mitkä ovat satunaisia mutta Vialnen pakokaasu anturi ei autoa sammutta...
Kannattaa hakeutua jonnekin missä systeemistä on sen verran tietoa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W164 320CDI sammuilee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Eikös tuo nokka-akselin asento tunnistin jos viallinen sammuta auton. Eihän kampialselin tunnistin sammuta autoa estää vaan lähtemästä käyntiin
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Temekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 13.11.2004 22:41
Paikkakunta: Espoo

Re: W164 320CDI sammuilee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Temekki »

Mutta pitää muistaa että auto sammuu vain lämpimänä. Miksi moottori simahtaa (eleettömästi) aina kun se on lämmin, eikä lämpötilojen noustessa? Aina voi ajaa n. 20km, ja sitten riski sammumisesta nousee dramaattisesti.

Taustaa:
Viimeksi sammuminen, kuten edellinenkin kerta, tapahtui ajosta. Auto jatkoi matkaansa muttei enää reagoinut lisäkaasuun. Eteenpäin pääsi mutta kaasulla ei saanut enää kiihtyvyyttä. Kun kaasua hölläsi, pian sammui heti. Toinen tällainen tapahtuma oli Kehä I:llä n. 80km/h vauhdissa, ja toinen oli Kehä II:n eteläpäässä, kun nopeus oli n. 40-50km/h. Molemmissa tilanteissa kuitenkin selvittiin syrjään ilman että olisi joutunut ihan ajoradalle jäädä.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6294
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W164 320CDI sammuilee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Eli auto menee vikatilaan ennen sammumista :!: Tuosta pitäis yleensä jäädä jälki vikalokiin...

pa-puolen vika ainakin sammuttaa auton lennosta (paine putoaa tai esim ruiskun liitin katkaisee signaalin).
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Temekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 13.11.2004 22:41
Paikkakunta: Espoo

Re: W164 320CDI sammuilee kun tankki tyhjähkö

Viesti Kirjoittaja Temekki »

Motomerin sähkömies tiesi antaa vinkin auton sammuiluun: tuttu Veholla (en tiedä missä niistä) oli tietoinen että syöttöpumppu tankilta on viallinen. Kun polttoainetta oli jäljellä vähän, noin viidennes tankista, sammui. Kyseisessä tapauksessa pa-syöttöpumppu vaihdettu pa-säiliön päältä, ja alkoi pelata taas = ei sammuilua. Tämä siis yksi tapaus, jossa sammumista oli tapahtunut ja vika ei ollut muuten tullut ilmi.

Itse en ryhdy tekemään syvempiä tutkimuksia, koska autoni sammuu juuri aika tarkalleen kun pa-mittarin mukaan polttoaineen määrä on 1/4 -tankillista tai vähemmän. Polttoainesyöttöpumppu vaihdetaan, ja sitten toivotaan parasta että vika ei vain enää uusiutuisi. Ke 12.11. jälkeen viisaampi tämän suhteen.

Huom! Otsikko muutettu vastaamaan oletettua vikadiagnoosia.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6294
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W164 320CDI sammuilee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Temekki kirjoitti:
Itse en ryhdy tekemään syvempiä tutkimuksia, koska autoni sammuu juuri aika tarkalleen kun pa-mittarin mukaan polttoaineen määrä on 1/4 -tankillista tai vähemmän. Polttoainesyöttöpumppu vaihdetaan, ja sitten toivotaan parasta että vika ei vain enää uusiutuisi. Ke 12.11. jälkeen viisaampi tämän suhteen.

Aaa... tätä ei edellä kerrottu, tämähän on hyvin yleinen vika tuolla W203/W211 puolella, puhuta saddle tank syndromasta. Eli paluuvirtaus mottorilta menee vain toiselle puolelle tankkia, tankissa on järjestelmä minkä pitäisi tasata tankipuoliskoiden pinta mutta näin ei käy. En tiedä onko W164 tankkijärjestelmä kovinkin erilainen, mutta aikaloogiselta kuulostaa jos vika tulee aina samalla polttoainemäärällä.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W164 320CDI sammuilee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MiHe kirjoitti:
Temekki kirjoitti:
Itse en ryhdy tekemään syvempiä tutkimuksia, koska autoni sammuu juuri aika tarkalleen kun pa-mittarin mukaan polttoaineen määrä on 1/4 -tankillista tai vähemmän. Polttoainesyöttöpumppu vaihdetaan, ja sitten toivotaan parasta että vika ei vain enää uusiutuisi. Ke 12.11. jälkeen viisaampi tämän suhteen.

Aaa... tätä ei edellä kerrottu, tämähän on hyvin yleinen vika tuolla W203/W211 puolella, puhuta saddle tank syndromasta. Eli paluuvirtaus mottorilta menee vain toiselle puolelle tankkia, tankissa on järjestelmä minkä pitäisi tasata tankipuoliskoiden pinta mutta näin ei käy. En tiedä onko W164 tankkijärjestelmä kovinkin erilainen, mutta aikaloogiselta kuulostaa jos vika tulee aina samalla polttoainemäärällä.
Ei kai sitä nyt kaikkea...
E: Mutta sentään on kerrottu mikä auto, millä moottorilla on kysessä siitä kysyjälle :)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
terokoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ke 14.09.2005 19:27
Paikkakunta: satakunta

Re: W164 320CDI sammuilee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja terokoo »

tuossa taannoin ihmettelin mitä sieltä tankista on haettu kun huomasin että molemmissa on käyty. liekkö omassa 164 320cdi ollut sama oire tai vika kun on molemmat tankin luukut sieltä penkkien alta ollut joskus auki.

ja liekkö olla juuri tämä mun yksilö mistä siellä on puhuttu.. :) voihan näitä muitakin olla mutta tämä laite ainakin on uudesta huollettu veho Herttoniemessä.
Vastaa Viestiin