W124 300E:n viritys! (myös vaihdeloota)
W124 300E:n viritys! (myös vaihdeloota)
eroaako 24V-mallin (M104) manuaalivaihdelaatikko normaalin 300E:n 5-vaihteisesta?
ymmärrän, että vuonna -90 on tehty muutoksia vaihdelaatikkoon(?)
jos laatikko on erilainen, kestääkö voimansiirto tehonlisäyksen 188hv -> 240+hv?
ymmärrän, että vuonna -90 on tehty muutoksia vaihdelaatikkoon(?)
jos laatikko on erilainen, kestääkö voimansiirto tehonlisäyksen 188hv -> 240+hv?
Onks sulla katalysaattoria siinä Sedanissas?
Mä nyt selvitin omalta kohdaltani sen poistoa, mutta menopelini (pitää olla ennen -91 valmistettu?) tapauksessa liikkuisin kai niin pahasti laittomuuden rajamailla, etten viitsis sittenkään lähteä sitä repimään pois.
Mutta jos sulla on vm.-90 niin saat kaiketi sen poistaakin ja toishan se teikäläisellekin n. 8 hp:ta enemmän ja lähemmäs mun lukemia
[/img]
Mä nyt selvitin omalta kohdaltani sen poistoa, mutta menopelini (pitää olla ennen -91 valmistettu?) tapauksessa liikkuisin kai niin pahasti laittomuuden rajamailla, etten viitsis sittenkään lähteä sitä repimään pois.
Mutta jos sulla on vm.-90 niin saat kaiketi sen poistaakin ja toishan se teikäläisellekin n. 8 hp:ta enemmän ja lähemmäs mun lukemia

W204 C180 Kompressor AMG Sport -10
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Kilpakatti
Voihan noihin -91 ja uudempiin aina hankkia kunnon tehoputken kilpakatilla, silloin ei tehdä laittomuuksia ja silti saadaan hiukan lisää henkeä koneeseen...
Joo
Aikanaan omaan 300 TE:hen kyselin turboja, kun ei senkään kulku miltään tuntunut ja lisää oli pakko saada
Demeciltä väitettiin että ainakin automaatti kestää 250 hv:n tehot, ja kun samalla tuplaturbosatsilla saisi 300:kin, pitää silloin jo konetta ja laatikkoa vahvistaa. Joten uskoisin että manuaalilaatikkokin kestää kyllä, ja niissähän kytkin on ikäänkuin varosulake joka alkaa ekana luistamaan. Huolehdi vain laatikon öljyjen (mieluiten kilpaöljyt) vaihdosta ja ei kun hanaa.

Demeciltä väitettiin että ainakin automaatti kestää 250 hv:n tehot, ja kun samalla tuplaturbosatsilla saisi 300:kin, pitää silloin jo konetta ja laatikkoa vahvistaa. Joten uskoisin että manuaalilaatikkokin kestää kyllä, ja niissähän kytkin on ikäänkuin varosulake joka alkaa ekana luistamaan. Huolehdi vain laatikon öljyjen (mieluiten kilpaöljyt) vaihdosta ja ei kun hanaa.
Minne Mauri käytännössä otit siis yhteyttä tuunauksen tiimoilta? Jostain syystä en itselleni oo löytänytkään niin helposti fiksun tuntuista paikkaa, jonne viedä toi peli pieneen lisäsäätöön...Mauri H. kirjoitti:Demeciltä väitettiin että ainakin automaatti kestää 250 hv:n tehot, ja kun samalla tuplaturbosatsilla saisi 300:kin, pitää silloin jo konetta ja laatikkoa vahvistaa. Joten uskoisin että manuaalilaatikkokin kestää kyllä, ja niissähän kytkin on ikäänkuin varosulake joka alkaa ekana luistamaan. Huolehdi vain laatikon öljyjen (mieluiten kilpaöljyt) vaihdosta ja ei kun hanaa.
P.S. Tuletko Kangasalle?
t. Juhana
W204 C180 Kompressor AMG Sport -10
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Jeee
Joo, Kangasalle ollaan tulossa
Soittelin Demeciin ja kyselin sitä turbosatsia sieltä. Tilasin sitten heidän kauttaan viriputken TE:hen, ja pakko sanoa että eron vakioiseen huomasi, äänetkin olivat ajossa pienemmät ja paikallaan mukavan matalat ja silti todella hillityt.
Myös muuta turbopajat, kuten AM Works ovat tehneet Mersuihin turboja
http://www.amworks.com/gallery/fin/mercedes.htm
ps. Demecin hinnat on sitten aika karmeat, suosittelen ehdottomasti hintavertailua jos hankinta tulee todella eteen.

Soittelin Demeciin ja kyselin sitä turbosatsia sieltä. Tilasin sitten heidän kauttaan viriputken TE:hen, ja pakko sanoa että eron vakioiseen huomasi, äänetkin olivat ajossa pienemmät ja paikallaan mukavan matalat ja silti todella hillityt.
Myös muuta turbopajat, kuten AM Works ovat tehneet Mersuihin turboja
http://www.amworks.com/gallery/fin/mercedes.htm
ps. Demecin hinnat on sitten aika karmeat, suosittelen ehdottomasti hintavertailua jos hankinta tulee todella eteen.
Re: Joo
Tämä on varmaan ikuisuuskeskustelua: kumpi kestää kasvaneen voiman paremmin- automaatti vai manuaali. Itse olen ollut sitä mieltä, että automaatti on hankalampi rikkoa kovalla käskemisellä- turbiini toimii ikäänkuin iskunvaimentimena, mutta tiedä häntä. Vaihteistoexpertti Jarkko voisi tietää ihan kokemuksesta. Kytkin se taitaa ensimmäisenä saada tarpeekseen manuaaleissa- vai?Mauri H. kirjoitti: Demeciltä väitettiin että ainakin automaatti kestää 250 hv:n tehot, ja kun samalla tuplaturbosatsilla saisi 300:kin, pitää silloin jo konetta ja laatikkoa vahvistaa. Joten uskoisin että manuaalilaatikkokin kestää kyllä, ja niissähän kytkin on ikäänkuin varosulake joka alkaa ekana luistamaan. Huolehdi vain laatikon öljyjen (mieluiten kilpaöljyt) vaihdosta ja ei kun hanaa.
Unelmilla on tapana toteutua...
Onhan
Onhan monta esimerkkiä missä tehokkaiden autojen laatikoksi on voitu laittaa vain automaatti, kun manuaali ei kestä vääntöjä, mm. Audi RS6 jne...
Ymmärtääkseni automaatti kestää suuria voimia huomattavasti manuaalia paremmin, juuri tuon momentinmuuntimen ansiosta ja siitä syystä ettei vaihtoja voi itse mokata kun laatikko hoitaa ne itse.
Tämä taas ei kuulu asiaan suoraan, mutta säästäähän automaatti konettakin, mm. mersun 300 turbodieseliä ei koskaan saanut manuaalina siksi etteivät tollot käyttäjät mene hajoittamaan kallista konetta väärällä ajotavalla, voi olla ettei manuaalia olisi tuon koneen jatkona niin kauaa kestänytkään...
Ymmärtääkseni automaatti kestää suuria voimia huomattavasti manuaalia paremmin, juuri tuon momentinmuuntimen ansiosta ja siitä syystä ettei vaihtoja voi itse mokata kun laatikko hoitaa ne itse.
Tämä taas ei kuulu asiaan suoraan, mutta säästäähän automaatti konettakin, mm. mersun 300 turbodieseliä ei koskaan saanut manuaalina siksi etteivät tollot käyttäjät mene hajoittamaan kallista konetta väärällä ajotavalla, voi olla ettei manuaalia olisi tuon koneen jatkona niin kauaa kestänytkään...
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
MAnuaali ja vääntö
Kyllähän julmetulla väännöllä varustettu iso moottori manuaalilla tekee ajamisesta vähintäänkin "mielenkiintoista".
Sain aikanaan kipinän 300siin dieseleihin käytyäni 200D:tä etsiessäni koeajamassa yhtä manuaalivaihteista 300D:tä ja pakko sanoa että olihan melkoista "kengurubensa" -ajoa kun vaihdetta vaihtaessa kierrokset olisi pitänyt ilmeisesti sadan rpm:n tarkkuudella saada kohdalleen ennen kuin nosti kytkimen tai auto nyykähteli voimakkaan moottorijarrutuksen tai rajun kiihdytyksen voimasta. Pienemmillä vaihteilla kumi paloi ko. hommassa. Olisi ollut tosi vaarallinen ajettava talvella tottumatta.
Onneksi löysin sitten manuaalin sijaan automaatin itselleni niin ei kenguroi yhtään
Henkka
Sain aikanaan kipinän 300siin dieseleihin käytyäni 200D:tä etsiessäni koeajamassa yhtä manuaalivaihteista 300D:tä ja pakko sanoa että olihan melkoista "kengurubensa" -ajoa kun vaihdetta vaihtaessa kierrokset olisi pitänyt ilmeisesti sadan rpm:n tarkkuudella saada kohdalleen ennen kuin nosti kytkimen tai auto nyykähteli voimakkaan moottorijarrutuksen tai rajun kiihdytyksen voimasta. Pienemmillä vaihteilla kumi paloi ko. hommassa. Olisi ollut tosi vaarallinen ajettava talvella tottumatta.
Onneksi löysin sitten manuaalin sijaan automaatin itselleni niin ei kenguroi yhtään

Henkka
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Re: MAnuaali ja vääntö
Johonkin toiseen keskusteluun kirjoitinkin kaveristani joka omistaa 60- luvun lopun Corveten manuaalilootalla. On hurjan tuntuinen ajettava, kun kaikki (kytkin& vaihteensiirto) on tehty kestämään virkeää pikkulohkoa yhdistettynä urheilulliseen ajotapaan.Henri Junkkala kirjoitti:Kyllähän julmetulla väännöllä varustettu iso moottori manuaalilla tekee ajamisesta vähintäänkin "mielenkiintoista".
Unelmilla on tapana toteutua...
Tuodaan nyt sit kaikki näkökannat samaan soppaan niin huomataan, ettei asiat oo niin mustavalkoisia
Etsin kupeetani liioittelematta 1,5 vuotta manuaalisena, sillä ajatuksella että tehokkaassa autossa valinnanvapaus on kirjaimellinen valttikortti.
Virheiden ja laatikon soraäänten mahdollisuus vaihtamisessa on aina ja yhtä pehmeään ajoon ei varmaan ikinä pääse kuin automaatilla, mutta sen minkä sitten löpössä säästän ja WRC-autoissa käytetyn Sports Getrac-laatikon (suomeksi: ei normaalikäytössä mene yksinkertaisesti "koskaan")kestävyyden ansiosta huoletta kurvailen, niin kannustan muita samaan valintaan.
Ja itse asiassa kepin käänteisen kaavion (2 ja 3, 4 ja 5 samassa linjassa) ansiosta vaihtamisen oppii melko sujuvaksi. Ykkönenhän laatikossa on periaatteen vuoksi ja liikkeelle auto lähtee millä vaihteella tahansa
t. Juhana

Etsin kupeetani liioittelematta 1,5 vuotta manuaalisena, sillä ajatuksella että tehokkaassa autossa valinnanvapaus on kirjaimellinen valttikortti.
Virheiden ja laatikon soraäänten mahdollisuus vaihtamisessa on aina ja yhtä pehmeään ajoon ei varmaan ikinä pääse kuin automaatilla, mutta sen minkä sitten löpössä säästän ja WRC-autoissa käytetyn Sports Getrac-laatikon (suomeksi: ei normaalikäytössä mene yksinkertaisesti "koskaan")kestävyyden ansiosta huoletta kurvailen, niin kannustan muita samaan valintaan.
Ja itse asiassa kepin käänteisen kaavion (2 ja 3, 4 ja 5 samassa linjassa) ansiosta vaihtamisen oppii melko sujuvaksi. Ykkönenhän laatikossa on periaatteen vuoksi ja liikkeelle auto lähtee millä vaihteella tahansa

t. Juhana
W204 C180 Kompressor AMG Sport -10
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Oliko Mauri tuollaisen viriputken hinta kovin suolainen? AM Worksiin otin yhteyksiä tuossa ja siellä puhutaan turbojen asennuksista n.6000 EUR:n työnä!!Mauri H. kirjoitti:
Soittelin Demeciin ja kyselin sitä turbosatsia sieltä. Tilasin sitten heidän kauttaan viriputken TE:hen, ja pakko sanoa että eron vakioiseen huomasi, äänetkin olivat ajossa pienemmät ja paikallaan mukavan matalat ja silti todella hillityt.
Myös muuta turbopajat, kuten AM Works ovat tehneet Mersuihin turboja
http://www.amworks.com/gallery/fin/mercedes.htm
ps. Demecin hinnat on sitten aika karmeat, suosittelen ehdottomasti hintavertailua jos hankinta tulee todella eteen.

Ei kai nyt putkien suoristaminen voi noin hunajaa maksaa; taitaa poikien tuntipalkkakin nousta aika lukemiin. Toisaalta, taisit säätää tuon putken itse autoosi ja ei tullu pahasti takkiin?
t. Juhana
W204 C180 Kompressor AMG Sport -10
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Oli suolainen, 6000 mk silloin joskus kolme vuotta sitten, mutta oli se hemmetin hyväkin, sopi kohdalleen kuin nakutettu ja ne soundit, ah ne oli komeat ja juuri bensamersuun sopivat.erela kirjoitti:Oliko Mauri tuollaisen viriputken hinta kovin suolainen? AM Worksiin otin yhteyksiä tuossa ja siellä puhutaan turbojen asennuksista n.6000 EUR:n työnä!!![]()
Ei kai nyt putkien suoristaminen voi noin hunajaa maksaa; taitaa poikien tuntipalkkakin nousta aika lukemiin. Toisaalta, taisit säätää tuon putken itse autoosi ja ei tullu pahasti takkiin?
t. Juhana
Ok...
6000 markalla ja 6000 eurolla on eronsa
, mutta ajattelisin siis, että turboja en viitsis lähteä laittamaan vaan muista pienistä säädöistä selviäis ehkä muutamilla sadoilla- 1000 EUR.. Joka tietty on kanssa hunajaa, jos "itse" täytyisi työ tehdä..
Mitä nyt ei tietty saundien vuoksi tekis...
t. Juhana
6000 markalla ja 6000 eurolla on eronsa

Mitä nyt ei tietty saundien vuoksi tekis...

t. Juhana
W204 C180 Kompressor AMG Sport -10
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.