w211 pyöränlaakeri

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mikki92
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

w211 pyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja mikki92 »

Moi! Onkos kenelläkään t ietoa millainen projekti on vaihtaa w211 koriseen pyöränlaakeri eteen? Onnistuuko ilman erikoistyökaluja?
Obnoxio
Mersumies
Mersumies

Re: w211 pyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Tässä vaihdetaan pyöränlaakeri napoineen http://www.youtube.com/watch?v=CIa8trioT_k" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos vaihtaa pelkän laakerin taitaa tarvita prässiä laakerin irroituksessa ja asennuksessa.
shade_z
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja shade_z »

Obnoxio kirjoitti:Tässä vaihdetaan pyöränlaakeri napoineen http://www.youtube.com/watch?v=CIa8trioT_k" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos vaihtaa pelkän laakerin taitaa tarvita prässiä laakerin irroituksessa ja asennuksessa.
ei tarvitse prässiä.
kartiorulla laakereita joten koolingit tuurnalla poies ja uudet paikalleen.
takana se magneettikehän laittaminen ehjänä vaatii jo vähän tarkkuutta ettei mee pilalle kun sitä sinne naputtaa. /Edit. tais ollakki se lukukehä siinä navassa eikä takasuojassa.. mun moka :)

vaihtoehtoisesti sitte napa kokonaan
Viimeksi muokannut shade_z, Pe 30.05.2014 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RAM
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja RAM »

Sama laakeri on omien mittausteni mukaa W220 etulaakeri. Naapurin laakerisettiä eemeliin katselin ja siinä ei ollut mukana ABS kehää, kuten ässän setissä, joten mahtaako se olla laakerin kanssa samalla vaihdettava. Ässässä stefa on siinä ABS kehässä kiinni.

Mutta laakerin vaihto lienee ihan sama homma kuin W220 koppasessa, johon hommaan olen pari tuurnaa sorvannut, eikä itse laakerin vaihto kauaa vie. Joudut irrottamaan jarrusatulan ja jarrulevyt. Jarrusatulan pultit on tietysti julmetun lujassa kiinni ja jarrulevyä pidättelevän ruuvin voit joutua poraamaan pois.

Jos sisemmän laakerin ulkokooli ei meinaa navasta irrota, niin sen olen kerran joutunut dremelin katkaisulaikalla ja meisselillä katkaisemaan. Uusien laakereiden asentaminen kunnollisen puhdistamisen jälkeen tehdään siten, että ulkokoolit painetaan napaan prässillä, mutta jos sitä ei ole, niin käyttäen vanhoja ulkokooleja naputellen paikoilleen. Itselleni olen tehnyt alumiiniset tuurnat laakereiden paikoilleen laittamiseen.
Laakerit pitää rasvata kunnolla ja pitää puhtaudesta huolta.

Laakerin kiristyksestä ei konsensusta ole. Siitä tuntuu olevan yhtä monta teoriaa kuin on tekijääkin.
RAM
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja RAM »

Tossa videollahan näkyi, aika kivasti kaikki muu, paitsi se laakereiden vaihto. Helppo ratkaisu on kyllä vaihtaa koko napa. Mitäköhän mahtaa suomessa tommonen napa laakereineen maksaa?
Ei vissiin 250 eksua riitä?
mikki92
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja mikki92 »

Aika helposti näyttäis koko napa vaihtuvan. Täytyykin katsoa mitä maksaa koko napa!
RAM
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja RAM »

Varot sitten napaa paikoilleen laittaessa, ettei se ulomman laakerin sisäkooli rullineen lipsahda maahan, eli sitä on syytä tukea paikoilleen laittaessa :thumbup:

Voi kyllä osoittautua aika arvokkaaksi tuo napa, mutta hyvä vaihtoehto.
Vastaa Viestiin