W124 300CE outo oire?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Nyt on vaihdettu jakajan kansi, tulpanjohdot ja tulpat. Auto oireilee seuraavasti. Aina kun käynnistää, joko aamuisin tai 15min seisomisen jälkeen. Lähtee käyntiin pienen sahaamisen jälkeen mutta ihan kuin kävisi vajailla, sillä lailla röpeltää noin 10sek sitten käynti tasaantuu. Joskus kun on seissyt vaikka 10min niin saattaa jopa sammua heti käynnistyksen jälkeen, mutta toisella keralla pysyy käynnissä. Kun toimii niin tyhjäkäynti on K-jetin ruiskuksi yllättävänkin tasainen, sellaista pientä pätkimistä on kyllä. Mistähän lähtisi etsimään apua oireeseen. Itse ajattelin ensin sitä ryyppysuutinta että se vuotaa, mutta kun bensa ei haise missään vaiheessa, eikä pölläytä putkesta mitään vaikka heti käynnistyksen jälkeen antaa kunnollla kaasua. Kulutus on mielestäni 3.0L koneelle normaali, maantiellä alle ja kaupungissa yli kympin satasella. Olisiko seokset vähän pielessä vai vaatiiko tuo K-jet enemmän säätöä. Siinähän on kuulema joku musta mötikkä jossa on joku säätö joka vaikuttaa johonkin. Myös se tonen säätö missä siirretään niitä ruuvin paikkoja, pitäisikö tarkistaa että hiili ei ole kulunut uralle. Kaasuläppä ja se yläpuolella oleva lautanen putsattu kunnolla puhtaaksi, tyhjäkäntimoottoria ei ole putsattu vielä. Vaatiiko ruiskun seoksien säätö jonkun vanhan säätölaitteiston, sellainen lienee vaikea löytää mistään. Täällä (Kotka) kun tuo Auto-Suni (Veho) uusi toimitilansa niin hävittivät kaikki vanhat Bosch:in laitteet, siellä ai siis enää saa seoksia kohdalleen. Niitähän voi säätää itsekin, mutta kumpaan suuntaan menee rikkaamalle ja kumpaan laihemmalle...?

Sitten kysymys ilmastoinnista. Löytyi kaveri kenellä oli vielä R12 jemmassa. Ilmastointi tyhjiöitiin ja uudet nesteet sisään. Mutta noissa sähköisissä tuulettimissa on jotain outoa. Kun virrat laittaa päälle niin molemmat flektit lähtee huutamaan täysillä. Harvoin ne sammuvat mutta yleensä kun on ajanut vähän matkaa ja ilmavirta on jäähdyttänyt niin saattavat sammua. Mutta suurimman ajan molemmat flektit huutaa täysillä. Kun autoa käyttää tyhjäkäynnillä pidemmän aikaa ilmastointi päällä, saattaa flektit sammua ja käynnistyä kun ilmastointi tarvii lauhdutusta. Mutta ne eivät toimi niin että ensin toinen flekti käynnistyy ja sitten toinen jos tilanne niin vaatii. Molemmat siis kiljuvat täysillä heti kun virrat laittaa päälle. Joku kytkin, rele vai mistähän lähtisi etsimään... ?

Kolmas kysymys automaatista. Aika rumasti nykäisee suuremmalle vaihtaessa, vaatii myös aika paljon kierroksia että vaihtaa. Laitettu Forten lisäaine laatikkoon n.200km sitten, ehkä vähän parani?! Eli öljynvaihto edessä, mutta näitä laatikoita pystyy kuulema myös säätämään jollain tavalla. Ilmeisesti alipainepuolelta jotenkin. Siis jos öljynvaihto ei auta (ja suodatin) niin kiinostaisi se säätäminen.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

jupasierra kirjoitti:Nyt on vaihdettu jakajan kansi, tulpanjohdot ja tulpat. Auto oireilee seuraavasti. Aina kun käynnistää, joko aamuisin tai 15min seisomisen jälkeen. Lähtee käyntiin pienen sahaamisen jälkeen mutta ihan kuin kävisi vajailla, sillä lailla röpeltää noin 10sek sitten käynti tasaantuu. Joskus kun on seissyt vaikka 10min niin saattaa jopa sammua heti käynnistyksen jälkeen, mutta toisella keralla pysyy käynnissä. Kun toimii niin tyhjäkäynti on K-jetin ruiskuksi yllättävänkin tasainen, sellaista pientä pätkimistä on kyllä. Mistähän lähtisi etsimään apua oireeseen. Itse ajattelin ensin sitä ryyppysuutinta että se vuotaa, mutta kun bensa ei haise missään vaiheessa, eikä pölläytä putkesta mitään vaikka heti käynnistyksen jälkeen antaa kunnollla kaasua. Kulutus on mielestäni 3.0L koneelle normaali, maantiellä alle ja kaupungissa yli kympin satasella. Olisiko seokset vähän pielessä vai vaatiiko tuo K-jet enemmän säätöä. Siinähän on kuulema joku musta mötikkä jossa on joku säätö joka vaikuttaa johonkin. Myös se tonen säätö missä siirretään niitä ruuvin paikkoja, pitäisikö tarkistaa että hiili ei ole kulunut uralle. Kaasuläppä ja se yläpuolella oleva lautanen putsattu kunnolla puhtaaksi, tyhjäkäntimoottoria ei ole putsattu vielä. Vaatiiko ruiskun seoksien säätö jonkun vanhan säätölaitteiston, sellainen lienee vaikea löytää mistään. Täällä (Kotka) kun tuo Auto-Suni (Veho) uusi toimitilansa niin hävittivät kaikki vanhat Bosch:in laitteet, siellä ai siis enää saa seoksia kohdalleen. Niitähän voi säätää itsekin, mutta kumpaan suuntaan menee rikkaamalle ja kumpaan laihemmalle...?

Sitten kysymys ilmastoinnista. Löytyi kaveri kenellä oli vielä R12 jemmassa. Ilmastointi tyhjiöitiin ja uudet nesteet sisään. Mutta noissa sähköisissä tuulettimissa on jotain outoa. Kun virrat laittaa päälle niin molemmat flektit lähtee huutamaan täysillä. Harvoin ne sammuvat mutta yleensä kun on ajanut vähän matkaa ja ilmavirta on jäähdyttänyt niin saattavat sammua. Mutta suurimman ajan molemmat flektit huutaa täysillä. Kun autoa käyttää tyhjäkäynnillä pidemmän aikaa ilmastointi päällä, saattaa flektit sammua ja käynnistyä kun ilmastointi tarvii lauhdutusta. Mutta ne eivät toimi niin että ensin toinen flekti käynnistyy ja sitten toinen jos tilanne niin vaatii. Molemmat siis kiljuvat täysillä heti kun virrat laittaa päälle. Joku kytkin, rele vai mistähän lähtisi etsimään... ?

Kolmas kysymys automaatista. Aika rumasti nykäisee suuremmalle vaihtaessa, vaatii myös aika paljon kierroksia että vaihtaa. Laitettu Forten lisäaine laatikkoon n.200km sitten, ehkä vähän parani?! Eli öljynvaihto edessä, mutta näitä laatikoita pystyy kuulema myös säätämään jollain tavalla. Ilmeisesti alipainepuolelta jotenkin. Siis jos öljynvaihto ei auta (ja suodatin) niin kiinostaisi se säätäminen.
Ei kellään mitään ideoita, vai eikö kiinnosta vastata?
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
270w210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 14.08.2012 14:06

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja 270w210 »

Veikkaisin että suuttimet vuotaa hiukan. Aika yleistä, että iäkäs ruiskukone saa liikaa bensaa hetken seisomisen jälkeen.
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Täällä samoja onglemia nyt lmaantunnu. Ei taida talven seisonta tehdä hyvää noille vanhalle k-jetin suuttimille. Nyt on suuttimen puhdistusaineet pyörinny koneenläpi. Vähän se parani, mutta pitää vissiin alkaa kattelee uusia suuttimia.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Ai suuttimia veikkaatte. Mitähän mahtaa maksaa 6 suutinta, ja kelpaako tarvike?

Onko ideoita muihin ongelmiin?
Ei päivää ilman ongelmia :)
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Siis jos moottori on M103 suuttimet on Boschin valmistetta, ei taida tuohon muita saadakaan! :wink: Motonetin hinta ja melkeinpä kaikkien muidenkin taitaa olla tuolle suuttimelle a 46-48€ kipale, mutta Saksan maalta tilailtuna suuttimia viime syksynä 26€ kappale, tosin sai ainoastaan 6kpl settinä!
Eli netistä etsimään ebaysta noita...Muuten ei Bosch takaa kuin noin 150 th km jolloin se heidän mukaansa on vaihto kunnossa, tietty onhan noilla ajettu paaljon enämpikin, taisi muuten lamdallakin olla samat kilometrit, jos oikein muistan!

Tuossa katselin erään M 102 suuttimien koe ponnistus tuloksia oli haitari 3,4-4,6bar avautumassa, eli yksikään ei yltänyt vaaditun 5 bar ylitykseen jokainen siis nk kusi vaikka kone jotenkin kävikin! Oli testaaja vieläpä huomauttanut kirjallisesti ettei ko suuttimia pitäisi käyttää enää lainkaan, vaan kuinkas kävi siellähän ne olivatten nätisti paikoillaan, jotenkin sääli koska moottorin kunnostukseen muutoin oli uhrattu järkyttävät 3000€, että näin! :mrgreen: :lol:
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Näköjään m102 ja m103 koneissa on erillainen suutin kun taas m104/m117/m119
Kattelin että tohon omaan uudet suuttimet olisi saksassa 265e eli 44e kpl
http://www.ebay.de/itm/6X-BOSCH-Einspri ... 2a340865d5" onclick="window.open(this.href);return false;
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Juu näissä ne erot on eli noissa M104 jne koneissa suutin putkikierteet ohuemmat kuin M 102 ja M 103 moottoreissa, eli kaikki k-jetti ja ke-jetti koneisissa on nuo samat suuttimet!
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Numerosarja ota suuttimen rungosta kuitenkin ja sen perusteella etsit.
Voi olla sulla jokin alipaine vuotokin eli tutkit ne ensin ..huototin putket,kumikaukalo..sitten suuttimet..ehalla voi säätää sitä seos alueella olemista mutta ecu hoitaa homman kyllä isolla alueella mutta elipaine vuodot sotkee sen alueen ja nekun on kunnossa niin ecu pääsee hoitamaan työnsä .
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Mitkä paikat eritoten kannattaa tarkistaa alipainevuodon varalta M104 3.0 koneesta.

edit. Tossahan niitä oli muutama
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja atlas »

104 koneeseen yhteen tein just ton huohotus letkuston rempan ja aika kasa vaihdettiin..hintaa taisi olla toistasataa jossa ei ollut yhtä letkua ja kumikaukaloa...aivan haperoa olivat ja halkeamia ei nähnyt ennen kuin otti irti ja kaikki kivi kovia ja liitos kohdissa varmasti vuosi.
Suuttimien muovihokeissa o-renkaat ja suuttimien tyviiin uudet kumet kun vanhat olivat kivi kovat.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Jos tekis tolle ke-jetille sit seuraavaks huollon.

-suuttimet
esim joku tämmönen setti
http://www.ebay.de/itm/Mercedes-W124-30 ... 2339ebb4b4" onclick="window.open(this.href);return false;

sit kattoo näitä huohotus putkia ja letkuja ja kaukaloa. Olisko tässä nyt samalla jotain muuta huomioimisen arvoista?
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Potentiometrin kunto tarkistus..venavarsien kumit tekee myös vuotaessaan käyntihäiriöitä ja kun on vielä siinä venttiilejä saakelisti eli se olisi kanssa paikallaan jos vielä on öljyn kulutuksessa sanottavaa mutta se onnistuu parhaiten kansi irroitettuna.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

atlas kirjoitti:Potentiometrin kunto tarkistus..venavarsien kumit tekee myös vuotaessaan käyntihäiriöitä ja kun on vielä siinä venttiilejä saakelisti eli se olisi kanssa paikallaan jos vielä on öljyn kulutuksessa sanottavaa mutta se onnistuu parhaiten kansi irroitettuna.
Kansiremontti äskettäin tehty, eli venttiilien puolella tuskin mitään. Eikä auto kuluta öljyä, ei myöskään haise. Se potentiometri pitää tarkistaa.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja atlas »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;

siinä sitten säätö ohjeet...tollanen kiinan kopio voisi toimia potikkana sitten kun bosch kallis
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Katsoin tuossa Autoteile Direkt. De hintoja näyttäisi olevan Boschin Einspritz ventil hinta olevan nyt 25.95/kpl artikkelinumerolla 0.437 502 047 tuo suutin on käypänen M102 ja kapeakantisen M103 moottoriin vaikkei jälkimäistä mainitakaan. Suuttimen uusia kumeja tuohon ei tule, eli ne lisäksi ei muistaakseni olleet kalliit Vehollakaan.
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja atlas »

24.venttiilisen suutin taitaa olla ihan eri numerolla ja erilainen...siksi kalliimpikin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
maunuko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 17.11.2010 20:49
Paikkakunta: Satava

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja maunuko »

Tervehdys, painiskelen samanlaisen ongelman kanssa 12 venttiilisen "vanhan" mallisen koneen kanssa. Apua on ollut tästä keskustelusta. Autotaile direkt. de ja Autoihinvaraosat.fi lienevät sama alkuperää olevia firmoja. olen hankkinut molemmista osia ja laskun alareunan osoite ja tilitiedot ovat yhteneviä.
Päädyin omassa "katiskassani" vielä vaihtamaan imusarjan tiivisteen....,joka on vaiheessa eli käytetäänkö nykyisin vielä tiiviste liimaa?
Omassa projektikohteessani edelliset omistaja olivat päätyneet käyttämään imusarjan kiinnityksessä pultteja pinnapulttien ja muttereiden sijaan. Vehon hajotuskuvassa löytyi kuitenkin muutama pinnapultti, vai kuuluisivatko kaikki olla pinnapultteja?
Lisäksi edelliset omistajat olivat päätyneet ratkaisuun, jossa polttoainesäiliön "höyryjen kierto päättyy akun viereen kaukalossa. Mihin kohtaan ko. putken tulisi liittyä imupuolella?
Mielenkiintoinen ilmiö tuo kumiosien kovettuminen tässä 300 Ce:ssä vm- 92, minulla on myös 200 E vm -93 joka on kumiosien osalta aivan eri sarjassa....syytä en ihan heti tajua? 200 E ympärivuotisessa käytössä ja ulkosäilytyksessä.
PS molemmissa autoissa on jälkikäteen asennettu KLR -systeemi, ja näin päästöt täyttävät Euro 2 normin. Molemmissa autoissa on tuulilasissa tästä merkintä, jolla ei tietenkään ole merkitystä täällä Fi:ssä
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Laitanaan noi kumiosat on yli 20v eli hyvinhän noi kestää kun ottaa huomioon kuumuuden.
Luulen että ostetut uudet letkut ei tule kestämään puoltakaan tosta.
Nähnyt olen alumiinitiivisteitä jossa tiivisteliima juotti..reintzin tiivisteisä ja toimii.
Pinnapultit on vain sarjan kohdistusta varten asennusta helpottamaan vaikka joissakin on lisänä vielä holkki sarjan ja kannen välissä joka varmasti kohdistaa kannen täysin.
pahoissa paikoissa pultti tai mutteri on taas asennuksen ja irroittamisen takia helpompi eli en näe sillä mitään seksuaallista merkitystä tiivistymiseen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
maunuko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 17.11.2010 20:49
Paikkakunta: Satava

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja maunuko »

Selasin netistä noiden suuttimien hintoja ja päädyin seuraaviin tuloksiin:
1. Autoteile di....suutin 25,95 + tiiviste 1,95
2. Veho koko paketti tiivareineen 502,00
3. Tuolla yllä osoite Nääsvillessä 271,73 + tulli ?+ fi alvi24 %
Tuosta Autoteilen luettelosta en löydä niitä kaikkia tiivareita, joita tuossa Jenkki kokonaisuudessa näyttää olevan. Kuinka oleellisia nuo kaikki tiivarit ovat? Riittääkö tuo Autoteilen pari?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja atlas »

jos 24-vena niin o-renkaat ja suutin tyvikumit jotka käy m103 koneisesta...ne vanhat on kivi kovat ja vuotaa ilmaa ja ehjänä et saa niitä pois vaan uutta.
Ne saat ihan kl-varaosistakin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Tuossa ylempänä mulla olikin linkki 24v suuttimet ja tiivarit ~270e
http://www.ebay.de/itm/Mercedes-W124-30 ... 2339ebb4b4" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit. Taitaa olla jenkeistä.. pitää etsiä Saksasta. Sieltä saa ainaki 44e kpl tähä monivenaan

merteilillä tiiviste on 5e kpl O_o
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Tuohon ruiskun säätöön vielä. Eilen alkoi tehdä sellaista että tyhjäkäynti nousee välillä korkeaksi. Käynnistäessä saattaa olla +-2000rpm ja kohta putoaa. Yleensä tyhjäkäynti vapaalla +-1000rpm. Johtuisiko tämäkin siitä kuluneesta potentiometristä?!
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Joko lisäilmaluisti jumittaa..kone saa jostain ilmaa ,kaasu ei palaudu,läpällä oleva kytkin ei toimi kunnolla,potikka paskainen tai kulunut.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Mikale
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 16.12.2013 23:36

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja Mikale »

Täällä myös on viime talvi taisteltu tuon 300E:n huonon käynnin kanssa, kylmänä startatessa sai kaasutella se käyntiin ja käynnistymisen jälkeen sai 2-3 minuuttia kaasutella että pysy käynnissä. Senkin jälkeen käynti oli ontuvaa ja epätasaista.
Vapun tienoilla pääsi sitten hiukan kiire yllättämään, vasen kaista motarilla ja kierrokset koneessa n. 4000 luokkaa reilu puolen tunnin ajan.. onneksi oli kuiva keli.
Nyt kone käy kuin kello, käynnistyy ilman kaasuttelua ja jää heti nätisti käymään tyhjäkäyntiä :thumbup:

Ongelma tuossa varmaankin oli tuo lambda joka tahtoo lyhyessä kaupunkiajossa mennä tukkoon mut kun putki on välillä punaisena taka-akselille asti ni tekee hyvää koneelle.

Iso kone ja ties kuinka kauan ollut huono termari edellisellä omistajalla, siihen yhdistettynä pitkät seisottamiset tallissan niin arvaa jo miten on käynyt.
W124 300e 12v -91
W211 220cdi -06 (fl)
Toyota eri malleja vuosien 75 ja 92 väliltä
Opel eri malleja 81-92 väliltä(taivas paikka lunastettu)
VW eri malleja 75 ja 88 väliltä.
BMW eri malleja 77 ja 95 väliltä.
Ford mondeo 2000
Saab 9000 pari kpl.
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

atlas kirjoitti:Joko lisäilmaluisti jumittaa..kone saa jostain ilmaa ,kaasu ei palaudu,läpällä oleva kytkin ei toimi kunnolla,potikka paskainen tai kulunut.
Mikä on lisäilmaluisti? Ilmaa joskus, luulisi että ilmavuoto ei korjaannu itsekseen. Kaasu palautuu ja jousi on ehjä. Eli se kytkin ei toimi oikein tai se potikka on paskainen/kulunut.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Alumiininen pötkö imusarjan läheisyydessä ja kaksi huohotin putkea tulee siihen ja sähköpistoke
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

atlas kirjoitti:Alumiininen pötkö imusarjan läheisyydessä ja kaksi huohotin putkea tulee siihen ja sähköpistoke
Joo eli kutsutaan myös tyhjäkäyntimoottoriksi. Se on putsattu ja tänään irrotin sen potikan. Siinä oli kulunut metallille juuri ne kohdat joka säätää tyhjäkäyntiä. No tätä malliahan ei voi siirtää, koska se pyöreä metallinen akseli menee siihen kopassa olevaan syvennykseen ja näin estää sivuttain liikuttelun. Olihan siinä purkamisessa vähän tiellä tavaraa, se polttoaineputki mikä menee määräjakajaan piti ottaa pois että sai oikean alanurkan ruuvin auki. Myös ne kaarevat suojat minkä alla ne neljä ruuvia on, oli v-mäinen ottaa pois. No piuhaviritelmä liittimeen ja mittari kiinni. Auto käyntiin ja lämpöiseksi ja sitten vaan säätämään. Kone huusi aluksi kun voltteja oli liikaa, ja siitä tasaantuikin kun säädettiin. Kun päästiin siihen tyhjäkäynnin kohtaan alkoin käydä huonosti ja voltit sekoili mittarissa. Vähän taaksepäin niin että kävi mahdollisimman tasaisesti ja ruuvit kiinni. Nyt käy aika tasaisesti, ainoa muutos käynnin tasaantumisen lisäksi oli kohonnut tyhjäkäynti. Vapaalla kiertää n.900rpm ja vaihde päällä normaalisti n.600rpm. Ei nykäise kun kytkee D:n päälle vapaalta, eli saa kai olla. Uusi osa liian kallis, eikä ainakaan vielä sitä vaadi. Seuraavaksi syvennytään niihin ilmastoinnin flektien, ja automaattilaatikon toimintaan. Kiitos taas vinkeistä ja lisää saa tulla jos vaan viitsii.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eli säätelit potikkaa..no se olisi kannattanut ottaa irti ja puhdistaa jos se katkoo sitä tyhjis aluetta ja voi olla että se on puhdas mutta liukupinta kulunut puhki eli volttiluku on mitä sattuu kun vastus ehjällä ja pinnatulla alueella on eri.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
maunuko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 17.11.2010 20:49
Paikkakunta: Satava

Re: W124 300CE outo oire?

Viesti Kirjoittaja maunuko »

Maunuko mit zwei linke hände painii vielä alku asetelmissa ongelman kanssa eli: nyt mättää tiukasti vanhan rivikutosen imusarjan irroittaminen lohkosta tiivarin vaihtoa varten: eli mistä taaempi tuki tai mikä lie on irroitettavissa. Edessä oleva tuki imusarjan alla lähtee ihan sovinnolla, mutta lähteekö taaempi tuki vain alakautta irti? Onko auto nostettava....ja sitten menoksi?
Kiitokset vinkistä etukäteen.
Vastaa Viestiin