om60x polttoaineen paluun syöttö suuttimilta tankkiin...
om60x polttoaineen paluun syöttö suuttimilta tankkiin...
Minkä takia polttoaineen paluu suuttimilta on ottettu sarjassa ykkösen kautta. Miksi ei sitä ole otettu viimeiseltä sylinteriltä tai noin puolesta välistä tai rinnakkain.
Milloinka ylisyöttöä tapahtuu ?
Paluulinja on myös jakopumpulta samaan pisteeseen.
Mikä on tämän koknaisuuden, siis paluun logiikka.
Milloinka ylisyöttöä tapahtuu ?
Paluulinja on myös jakopumpulta samaan pisteeseen.
Mikä on tämän koknaisuuden, siis paluun logiikka.
W201, 2,5 D, vm91
Re: om60x polttoaineen paluun syöttö suuttimilta tankkiin...
Ykkös suutimelta on lyhin matka banjoliittimelle, josta tehdään yhteys paluuletkuun. Muutoin sille ei ole niin väliä mistä se aine pääsee kunhan pääsee liikkumaan. Suuttimen sisällä osa paineellisesta dieselistä annetaan vuotaa tarkoituksella suuttimen liikkuvan 'neulan' ohitse suuttimen toiseen päähän, jolloin se voitelee ja jäähdyttää neulan. Neula on siis se tappi, jonka päässä on suuttimen kärki ja joka tekee edestakaisen liikkeen silloin kun suihkutus tapahtuu.
Muutoin paluuletkua tarvitaan, jotta voidaan järjestää sopiva polttoainepaine ruiskutuspumpun tulopuolelle. Toisin sanoen siirtopumppu pumppaa minkä kerkiää mutta paineventtiilillä vuodatetaan takaisin aina sen verran, että haluttu paine syntyy ruiskutuspumpun tuloon.
Muutoin paluuletkua tarvitaan, jotta voidaan järjestää sopiva polttoainepaine ruiskutuspumpun tulopuolelle. Toisin sanoen siirtopumppu pumppaa minkä kerkiää mutta paineventtiilillä vuodatetaan takaisin aina sen verran, että haluttu paine syntyy ruiskutuspumpun tuloon.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om60x polttoaineen paluun syöttö suuttimilta tankkiin...
Vaikea oli ymmärtää sinun vastaustasi, mutta suuttimen läpileikkauksen tutkailu selvitti siltä osin.
Eli polttoaine syötetään suuttimen kärkeen ja sieltä kautta suutinrunko jäähdytetään ylöspäin.
Mullahan paloi etukammio poikki, ku kone karkas täysille ja ennenkuin sain sammumaan, niin etukammio männän ja kannen välissä
ja pakoventtiili rikki. No kansiremontti tehty. Suuttimet huollettu. Olen itse katsonut suihkut. Mäntä sai hieman siipeensä.
Sitä olen ihmetellyt miksi etukammio paloi ykkösestä, ettei se palanut viitosesta, joka käy kuumimpana, niin nyt taisi selvitä syy. Koneen lämpötila ehti nousta ylös ja koska paluu suutimilta on sarjoitettu ykkösen kautta, niin joka sylinteri toi ykkösen suuttimen yläpäähän lisää lämpöä. Meneekö näin, vai onko markinaalista. No, sähköinen flekti käynnistyi jossakin vaiheessa, mutta viiveellä. Aikaisemmasta kansiremontista 60 000 km.
Kone toimii nyt, mutta ykkönen paukuttaa eli voisi ehkä verrata liian aikaiseen syöttöön. Mutta sehän on kohdallaan, kuten tiedät.
Ykkösen esikammio on huollettu eli lasikuulapuhallettu, joten täytyy vaihtaa ensin 1:n ja 2:n suuttimet keskenään ja sitten esikammiot ja viimeeksi mäntä.
Se paukutus kuulostaa siltä kuin palo tapahtuisi liikaa esikammiossa tai paine on suurempi esikammiossa kuin männällä. En tiedä mikälainen esikammio siellä on nyt, mutta tällainen voisi olla mahdollista, jos esikmmion reijät hieman liian isot, mahdollisesti vääränlainen esikammio jopa. Entä väärä esikammion asento ? Vai onko niitä olemassa 14 mm:n esikammioita useampi. Turbossa on 15 mm:n kaula.
Huomasin tuossa toisen topikin esikammioista.
Ai niin, paukutus ei muuttunut miksikään vaikka nostin ennakon -17:sta -> -15:teen.
Eli polttoaine syötetään suuttimen kärkeen ja sieltä kautta suutinrunko jäähdytetään ylöspäin.
Mullahan paloi etukammio poikki, ku kone karkas täysille ja ennenkuin sain sammumaan, niin etukammio männän ja kannen välissä
ja pakoventtiili rikki. No kansiremontti tehty. Suuttimet huollettu. Olen itse katsonut suihkut. Mäntä sai hieman siipeensä.
Sitä olen ihmetellyt miksi etukammio paloi ykkösestä, ettei se palanut viitosesta, joka käy kuumimpana, niin nyt taisi selvitä syy. Koneen lämpötila ehti nousta ylös ja koska paluu suutimilta on sarjoitettu ykkösen kautta, niin joka sylinteri toi ykkösen suuttimen yläpäähän lisää lämpöä. Meneekö näin, vai onko markinaalista. No, sähköinen flekti käynnistyi jossakin vaiheessa, mutta viiveellä. Aikaisemmasta kansiremontista 60 000 km.
Kone toimii nyt, mutta ykkönen paukuttaa eli voisi ehkä verrata liian aikaiseen syöttöön. Mutta sehän on kohdallaan, kuten tiedät.
Ykkösen esikammio on huollettu eli lasikuulapuhallettu, joten täytyy vaihtaa ensin 1:n ja 2:n suuttimet keskenään ja sitten esikammiot ja viimeeksi mäntä.
Se paukutus kuulostaa siltä kuin palo tapahtuisi liikaa esikammiossa tai paine on suurempi esikammiossa kuin männällä. En tiedä mikälainen esikammio siellä on nyt, mutta tällainen voisi olla mahdollista, jos esikmmion reijät hieman liian isot, mahdollisesti vääränlainen esikammio jopa. Entä väärä esikammion asento ? Vai onko niitä olemassa 14 mm:n esikammioita useampi. Turbossa on 15 mm:n kaula.
Huomasin tuossa toisen topikin esikammioista.
Ai niin, paukutus ei muuttunut miksikään vaikka nostin ennakon -17:sta -> -15:teen.
W201, 2,5 D, vm91
Re: om60x polttoaineen paluun syöttö suuttimilta tankkiin...
Jos ääni on "palokalinaa" niin ääni johtuu todennäköisimmin liian matalasta puristuksesta.
Joko kanki mutkalla tai mäntä on saanut sen verran kovaa kyytiä että on painunut kuopalle...
Tarkista toki se suuttimen toiminta ensin.
Ykkösen hajoamien ei varmasti johdu siitä että paluuletkut kiertää sen kautta. Hiusten halkomista tuollaisten miettiminen.
Millä periaatteella vitonen käy kuumimpana?
Jos siellä on syöttöpumpussa sylinterikohtaiset syöttömäärät tasaiset niin ei siellä juuri lämpötila eroja ole.
Joko kanki mutkalla tai mäntä on saanut sen verran kovaa kyytiä että on painunut kuopalle...
Tarkista toki se suuttimen toiminta ensin.
Ykkösen hajoamien ei varmasti johdu siitä että paluuletkut kiertää sen kautta. Hiusten halkomista tuollaisten miettiminen.
Millä periaatteella vitonen käy kuumimpana?
Jos siellä on syöttöpumpussa sylinterikohtaiset syöttömäärät tasaiset niin ei siellä juuri lämpötila eroja ole.
Re: om60x polttoaineen paluun syöttö suuttimilta tankkiin...
Toimiiko tuo Veskolan kirjoitus jakajapumpuskin?
Lähinnä jäi kiinnostamaan tuo paineventtiili... naapurifoorumilla oli banjon alle vaihdettu jokin venttiili ja kylmäkäynnistys oli tullu OK suoraruiskus.
Lähinnä jäi kiinnostamaan tuo paineventtiili... naapurifoorumilla oli banjon alle vaihdettu jokin venttiili ja kylmäkäynnistys oli tullu OK suoraruiskus.
Re: om60x polttoaineen paluun syöttö suuttimilta tankkiin...
Sen takia minä olenkin köyhä moderaattori, enkä miljoonia tienava kirjailija. Kuitenkin lähes kaikki maailman asiat alkavat löytyä internetistä ja erityisesti youtubesta animoituna, jolloin asia tulee varmasti selväksi. Tarvitaan vain englannin kielisiä hakusanoja.ejuvonen kirjoitti:Vaikea oli ymmärtää sinun vastaustasi
Jakajapumpussa on samanlainen suutin ja sen toimintaperiaate, mutta jotain hämärää liittyy siihen siirtopumppaukseen, paineisiiin yms... Mika T. siitä taisi viimeksi jotain kirjoitella tällekin forumille. Minulle se jakajapumppu on niin vaikea asia, etten jaksa oikein edes miettiä. Yritän vain elvytellä tuota vaimon autoa aina kun se hyytyy matkalle.
Tosiaan paluu ei liity mitenkään palotilassa tapahtuvaan kuumenemiseen. Tiedä sitten mitä on tapahtunut, miksi ja mikä nyt on rikki, mutta aukihan se kone olisi kannattanut ottaa, tai ainakin nytkytellä ja mittailla ahkerasti mäntää kun kansi oli auki. Kun siellä joku kova kmmi on pyörinyt niin eihän siitä hyvää ole voinut seurata.
Esikammiot on palttiarallaa samanlaisia, jos siis sait sen siihen asennettua niin siitä ääni ei johdu, kunhan se oli ehjä kammio, siellä se 'kuula' sisällä. Sen tehtävä on auttaa paloäänissäkin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om60x polttoaineen paluun syöttö suuttimilta tankkiin...
Miksi se vitonen käy kuumempana? onko kannentiivisteeseen porattu jotain omia reikävirityksiä?ejuvonen kirjoitti: Sitä olen ihmetellyt miksi etukammio paloi ykkösestä, ettei se palanut viitosesta, joka käy kuumimpana, niin nyt taisi selvitä syy.
Kaikkein kuumintahan kannessa on vakio osilla ykkösellä joka jäähdytyskierrossa viimeisempänä, lohko taas saattaa olla takapäästä hieman kuumempi, mutta varsin pieniä erot on jos mitään kovin ihmeellistä ei ole tehty.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: om60x polttoaineen paluun syöttö suuttimilta tankkiin...
En löytäny Mika T:n kirjoitusta aiheesta kummaltakaan foorumilta.
Mikähän tuon paluulinjas olevan paineventtiilin joka banjon alla varaosanumero vois olla epc tietojen mukaan?
Mikähän tuon paluulinjas olevan paineventtiilin joka banjon alla varaosanumero vois olla epc tietojen mukaan?
Re: om60x polttoaineen paluun syöttö suuttimilta tankkiin...
Isoissa dieseleissä on pumppua tuleva paine liitäntä ja pois tulevassa ylipaine venttiili joka pitää pumpun sisällä oikean ylipaineventtiilin ja elementtien täytös olisi paras mahdollinen.
Ihmettelin kun om koneissa siinä ei ole mittään vaan siirtopumppu pumppaa koko ajan
Ihmettelin kun om koneissa siinä ei ole mittään vaan siirtopumppu pumppaa koko ajan
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: om60x polttoaineen paluun syöttö suuttimilta tankkiin...
En ole ajanu isoja dieselejä vuosikausiin, nyt mennään ainoastaan om602 suoraruiskulla missä jakajapumppu.kettu jos joutuu käymään Veholla... Lommilas raskaalla puolella ne tietäis mutta naurais mut ulos vanhan printterin kans. Merteilis on mukava venäläinen tyttö myymäs mutta ne sanoo aina ettei löydy tavarantoimittajan luettelosta ja käskee mennä naapuri Vehoon milloin mä menen mielummin alkoon.
Re: om60x polttoaineen paluun syöttö suuttimilta tankkiin...
Ihan yhtälailla mersun rivipumpuissa on myös paineventtiili paluupuolella.atlas kirjoitti:Isoissa dieseleissä on pumppua tuleva paine liitäntä ja pois tulevassa ylipaine venttiili joka pitää pumpun sisällä oikean ylipaineventtiilin ja elementtien täytös olisi paras mahdollinen.
Ihmettelin kun om koneissa siinä ei ole mittään vaan siirtopumppu pumppaa koko ajan
Siirtopumppu pumppaa sen minkä kerkeää ja paluupuolella on kuristus jotta elementtejä täyttävässä linjassa on tarpeellinen ylipaine kokoajan.
Kuristus vaaditaan mm. siksi kun siirtopumpun tuottama paine ei ole tasainen. Itse asiassa linjassa olisi hyvä olla paineakku jolloin pumpulle tuleva paine olisi tasainen.
Alunperin pumppu tekee yhden pumppausliikkeen jokatoisella kampiakselin kierroksella.
Jakajapumpuissakin on samanlainen kuristus jota ei kannata mennä muuttelemaan. Niissä ennakko kääntyy pumpussa sisällä olevan siirtopumpun tuottamalla paineella.
Re: om60x polttoaineen paluun syöttö suuttimilta tankkiin...
Mika.T sullahan min
Silloin kyselin tosta venttiileitä kun tullut itselle vastaan traktorien ja ka -rivipumpuissa että siellä on kuula jousi venttiili ja suorastaan tirahtaa kun se päästää lian nesteen/paineen pois ja siirtopumppu tällöin paineen takia irtautuu käyttönokasta ja lepää.
Voihan tollasen banjoliittimen paikalle kokeilla ihan oikeaa paineventtiiöiä jossa ei ole pelkkää kuritusta koska boschin pumppuja vaikka isompi noi onkin.
Silloin kyselin tosta venttiileitä kun tullut itselle vastaan traktorien ja ka -rivipumpuissa että siellä on kuula jousi venttiili ja suorastaan tirahtaa kun se päästää lian nesteen/paineen pois ja siirtopumppu tällöin paineen takia irtautuu käyttönokasta ja lepää.
Voihan tollasen banjoliittimen paikalle kokeilla ihan oikeaa paineventtiiöiä jossa ei ole pelkkää kuritusta koska boschin pumppuja vaikka isompi noi onkin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: om60x polttoaineen paluun syöttö suuttimilta tankkiin...
Kyllä siellä om moottorissa on myös se kuula ja jousi, sen löytämiseksi tarvitaan tosin rälläkkä. Ei kannata mennä muuttelemaan jos ei ole todellista tarvetta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om60x polttoaineen paluun syöttö suuttimilta tankkiin...
Yritetäänkö nyt keksiä pyörää uudelleen?
Re: om60x polttoaineen paluun syöttö suuttimilta tankkiin...
Ymmärsitköhän millaista venttiiliä siinä tai banjoliitin pulttihan se on nimeltään ja siinä on se paineventtiili.veskola kirjoitti:Kyllä siellä om moottorissa on myös se kuula ja jousi, sen löytämiseksi tarvitaan tosin rälläkkä. Ei kannata mennä muuttelemaan jos ei ole todellista tarvetta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: om60x polttoaineen paluun syöttö suuttimilta tankkiin...
No en kun en ymmärrä edes edellä olevaa lausetta ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om60x polttoaineen paluun syöttö suuttimilta tankkiin...
No, onneksi laaksonen ei ole vielä laittanu tietoiskua että menis ketju ihan vituiksi.
Re: om60x polttoaineen paluun syöttö suuttimilta tankkiin...
Nostetaan vanhaa aihetta tuosta paineventtiilistä paluupuolella. Tuli tehtyä -99 312 sprintteriin kansiremppa ja uusittua tietty samalla suuttimien pultit, pohatiivisteet ja samoin ylivuotoletkut nippoineen kun sattus vanhasta menee se muovinen nippa rikki.
Nyt tulvii ne ylivuotoletkut. Otin sen ylivuotoletkusarjan letkun irti siitä banjopultista ja tilalle laitoin toisen letkun joka johti 1,5l jaffa pullon niin sinne s lykkäs tavaraa kohtalaisesti. Otin sitten siitä banjopultista sen letkun jjoka johtaa tankkiin ja paineilmalla puhalsin hiukan jos olis tukos ollu mutta ei..
Ja tosiaan pumppuun en ole koskenut mitenkään.
Auto kyllä käy ja kukkuu hienosti.
Nyt tulvii ne ylivuotoletkut. Otin sen ylivuotoletkusarjan letkun irti siitä banjopultista ja tilalle laitoin toisen letkun joka johti 1,5l jaffa pullon niin sinne s lykkäs tavaraa kohtalaisesti. Otin sitten siitä banjopultista sen letkun jjoka johtaa tankkiin ja paineilmalla puhalsin hiukan jos olis tukos ollu mutta ei..
Ja tosiaan pumppuun en ole koskenut mitenkään.
Auto kyllä käy ja kukkuu hienosti.
Re: om60x polttoaineen paluun syöttö suuttimilta tankkiin...
Mitä tarkoitat että tulvii? Lähteet suuttimista ylivuotoletkujen liitin tai liittimet irti missä O renkaat?
Omas 312d on ollu vikana huono käyntiinlähtö kylmällä eli ilmaa polttoainelinjois ja naapuri foorumilla oli vastaava peli saatu kuntoon kun oli vaihdettu tuo banjopultti missä kai takaisku. Ensiapuna ollu hana paluulinjas ja se pullautteli noita ylivuotoletkujen liittimiä jos ei nopeaan käyny avaamas hanaa kun lähti käyntiin.
Omas 312d on ollu vikana huono käyntiinlähtö kylmällä eli ilmaa polttoainelinjois ja naapuri foorumilla oli vastaava peli saatu kuntoon kun oli vaihdettu tuo banjopultti missä kai takaisku. Ensiapuna ollu hana paluulinjas ja se pullautteli noita ylivuotoletkujen liittimiä jos ei nopeaan käyny avaamas hanaa kun lähti käyntiin.
Re: om60x polttoaineen paluun syöttö suuttimilta tankkiin...
Niin vuotaa naftaa suuttimien ja niiden muovinippojen missä ne o renkaat niin niiden välistä..
vielä niin että vitonen vuotaa entien ja siitä järjestyksessä sitten vuoto heikkenee..ykkösenylivuoto nippa ei sit vuoda enää.
Kai semmonen venttiilikin sitte voi mennä rikki...
jaa että sulla hyppeli ne pois suuttimesta että ei lähteny vuotaa?
Onkohan ne mulla sit kuitenkin huonosti..
kylmänä starttaa hyvin tai nyt on kyllä niin lämpimät kelitkin että..
vielä niin että vitonen vuotaa entien ja siitä järjestyksessä sitten vuoto heikkenee..ykkösenylivuoto nippa ei sit vuoda enää.
Kai semmonen venttiilikin sitte voi mennä rikki...
jaa että sulla hyppeli ne pois suuttimesta että ei lähteny vuotaa?
Onkohan ne mulla sit kuitenkin huonosti..
kylmänä starttaa hyvin tai nyt on kyllä niin lämpimät kelitkin että..
Re: om60x polttoaineen paluun syöttö suuttimilta tankkiin...
Vaihda ne o-renkaat uusiin kun ei mitään maksa.
Tankin huohotus itellä tukos niin jätän korkiin huonosti kiinni, mutta tuo voi olla kaukaa haettu...
Tankin huohotus itellä tukos niin jätän korkiin huonosti kiinni, mutta tuo voi olla kaukaa haettu...