ASD:n sielunelämä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Joel Suvisalmi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 21.09.2009 10:31
Paikkakunta: Seinäjoki

ASD:n sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Joel Suvisalmi »

Tervehdys! En löytänyt sopivaa topiccia niin päätin tehdä uuden, joka käsittelee kokemuksianne mm. W124/W201 koppaasessa käytetystä ASD perästä.
Itselläni on ongelma johon kukaan tuttu mersuihminenkään ei osannut ottaa kantaa ja koko ASD on ollut pieni mysteeri myös meikäläiselle.

Ongelma ilmenee autossa joka on puolentoistavuoden seisonnan jälkeen takaisin tieliikenteeseen herätetty kesämersuni mallia 300DT automatic -91.
Puolitoistavuotta sitten kun auto on viimeksi ollut ajossa, kaikki on toiminut kuten pitää ja auto on kulkenut ilman ylimääräisiä ääniä, mutta nyt kun otin auton käyttöön alkoi ilmetä outoja ääniä. Mainittakoon tässävälissä että moottori+vaihteistopaketti on mielestäni hyvässä vedossa, metrejä on "vasta" 520tkm, molempiin rasvat ja suotimet vaihdettu justiin, vetoja on ja loota vaihtaa nätisti! Kylmänä lähtiessäni kiihdyttämään ja saavutettuani n. 50km/h vauhdin alkaa kuulumaan kaiun omaista vinkunaa joka kiihtyy nopeuden kasvaessa ja loppuu kuin seinään 60-70km/h. Jatkaessani kiihdytystä n. 75-85km/h sama ääni alkaa ja loppuu kuin seinään ja kaasua kevennettäessä ääni taas ilmestyy ja ikäänkuin hidastuu myös. Lämmetessään vinkuna vähenee ja lopulta katoaa käytännössä tyystin. Joskus vinkunaa ei edes ilmene?!?

Johtopäätös: jarrut vinkuu, seisontajarrun kanssa oli leimalla yllätys yllätys ongelmia ja se hieman laahasi. Vaijeri jumissa. Otin pikaisesti kengät kokonaan väliaikaisesti pois vian määrittämiseksi. :oops: Vikinä jatkuu....
1. Ratkaisuyritys: peräöljyt! ajoin murikan lämpööseksi ja päästin p*skat pihalle. Olikin jo aika vaihtaa :D sisään Motox 80W90 GL-5 puurot millaista joku voitelutaulukko kehoitti. Rauhallinen koeajo: ääniä ei havaittu, mutta nopeudet olivat alle 70 ja kiihdytykset rauhallisia. Huuhtelu motoxit pihalle ja saman viskositeettistä ja API luokitteista Valvolineä tupiin joilla olisi tarkoitus alkaa ajelemaan sitä 60 000km vaihtoväliä. -->Koeajolla ulina palasi, hermoja riivaavan suurena! :evil:
2. Ratkaisuyritys: takaisin motoxia! hain taas pullon e.m. motoxia ja ääni hiljeni ja katosikin hetkeksi, mutta taas kylmänä ulina/vikinä palasi, joskaan ei läheskään yhtä pahana kuin valvolinella.
3. Ratkaisuyritys: Otin selvää ASD:N sielunelämästä internetin ihmeellisestä maailmasta. Konehuoneen säiliön jo tiesinkin perään vaikuttavan. Siellä öljyä oli alle minimin joten hain motonetistä Febin ZH-M hydraulinestettä ja kaadoin ylämerkkiin. -> ei vaikutusta vikinään, kokeilin hieman sudittaakkin ja kyllä tuntui lukko toimivan! vikinä jatkuu...
4. Ratkaisuyritys: Kun kerran ASD sisältääm kitkalevyt, tulisi öljyssä olla LS merkintä (limited slip) joten öljyksi vaihtui MAG1 80W-90 GL5 SL. Jo rutiininomaisesti vaihdoin ameriikanrasvat perään ja saavutin hiljaisimman tuloksen. Mutta kylmänä, suorastaan aavemmaiset äänet RIIVAAVAT hermoja! :evil:

Joten, nyt on ZH-M:mmää, on limited slip öljyä vaikka joku kyläseppä väittikin ettei se perä sellaista tartte välttämättä, on uusi kardaanin tukikumi+laakeri, on uudet lootaöljyt ylämerkkiin asti. Vaihteiston tukikumi on autossani jo melko väsynyt, samoin takakelkan puslat onko niillä vaikutusta? Pyöränlaakeriakin epäilin, sen tarkistan tämänpäiväisen seisontajarrurempan yhteydessä.

VANHAT JA VIISAAT, SIVISTÄKÄÄ AUTOINSINÖÖRIOPISKELIJAA! Mersujen kanssa on pelattu jo 6-vuotta ja 7 auton verran mutta tätä ei nyt meinaa käsittää mistä tuo ääni voi tulla!

Joel
C200 CDI -11 S204
190c -64 W110 "ikuisuusprojekti, joskus museoon!"
Sprinter 212D -96 W902 "raksapaku"
LK814D W674 -95 "hinaaja"
L508DG -78 T309 "lähinnä varasto"
C220CDI Sportcoupe -01 W203 "AVK rojekti josta into lopahtanut"

EX S320 CDI -01 W220
EX E500 T -04 S211
EX E220 CDI -03 W211
EX E220CDI -02 W211
EX E200CDI -03 W211
EX 220D -70 W115
EX C220CDI A -00 W203
EX 200D -90 W124
EX 250D -91 W124 (x2)
EX C220CDI -00 W203
EX 300D Turbodiesel -91 W124
EX E300TDT -97 S210
EX Sprinter 313 CDI -05 W903
EX C200CDI -01 S203
EX 200T -82 S123
EX 380 SEL -83 W126
EX 300 SE -85 W126
EX 380SEL (300D) -85 W126 raato
"Kunnes ruoste meidät erottaa..."
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: ASD:n sielunelämä

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Joel Suvisalmi kirjoitti:Tervehdys! En löytänyt sopivaa topiccia niin päätin tehdä uuden, joka käsittelee kokemuksianne mm. W124/W201 koppaasessa käytetystä ASD perästä.
Itselläni on ongelma johon kukaan tuttu mersuihminenkään ei osannut ottaa kantaa ja koko ASD on ollut pieni mysteeri myös meikäläiselle.

Ongelma ilmenee autossa joka on puolentoistavuoden seisonnan jälkeen takaisin tieliikenteeseen herätetty kesämersuni mallia 300DT automatic -91.
Puolitoistavuotta sitten kun auto on viimeksi ollut ajossa, kaikki on toiminut kuten pitää ja auto on kulkenut ilman ylimääräisiä ääniä, mutta nyt kun otin auton käyttöön alkoi ilmetä outoja ääniä. Mainittakoon tässävälissä että moottori+vaihteistopaketti on mielestäni hyvässä vedossa, metrejä on "vasta" 520tkm, molempiin rasvat ja suotimet vaihdettu justiin, vetoja on ja loota vaihtaa nätisti! Kylmänä lähtiessäni kiihdyttämään ja saavutettuani n. 50km/h vauhdin alkaa kuulumaan kaiun omaista vinkunaa joka kiihtyy nopeuden kasvaessa ja loppuu kuin seinään 60-70km/h. Jatkaessani kiihdytystä n. 75-85km/h sama ääni alkaa ja loppuu kuin seinään ja kaasua kevennettäessä ääni taas ilmestyy ja ikäänkuin hidastuu myös. Lämmetessään vinkuna vähenee ja lopulta katoaa käytännössä tyystin. Joskus vinkunaa ei edes ilmene?!?

Johtopäätös: jarrut vinkuu, seisontajarrun kanssa oli leimalla yllätys yllätys ongelmia ja se hieman laahasi. Vaijeri jumissa. Otin pikaisesti kengät kokonaan väliaikaisesti pois vian määrittämiseksi. :oops: Vikinä jatkuu....
1. Ratkaisuyritys: peräöljyt! ajoin murikan lämpööseksi ja päästin p*skat pihalle. Olikin jo aika vaihtaa :D sisään Motox 80W90 GL-5 puurot millaista joku voitelutaulukko kehoitti. Rauhallinen koeajo: ääniä ei havaittu, mutta nopeudet olivat alle 70 ja kiihdytykset rauhallisia. Huuhtelu motoxit pihalle ja saman viskositeettistä ja API luokitteista Valvolineä tupiin joilla olisi tarkoitus alkaa ajelemaan sitä 60 000km vaihtoväliä. -->Koeajolla ulina palasi, hermoja riivaavan suurena! :evil:
2. Ratkaisuyritys: takaisin motoxia! hain taas pullon e.m. motoxia ja ääni hiljeni ja katosikin hetkeksi, mutta taas kylmänä ulina/vikinä palasi, joskaan ei läheskään yhtä pahana kuin valvolinella.
3. Ratkaisuyritys: Otin selvää ASD:N sielunelämästä internetin ihmeellisestä maailmasta. Konehuoneen säiliön jo tiesinkin perään vaikuttavan. Siellä öljyä oli alle minimin joten hain motonetistä Febin ZH-M hydraulinestettä ja kaadoin ylämerkkiin. -> ei vaikutusta vikinään, kokeilin hieman sudittaakkin ja kyllä tuntui lukko toimivan! vikinä jatkuu...
4. Ratkaisuyritys: Kun kerran ASD sisältääm kitkalevyt, tulisi öljyssä olla LS merkintä (limited slip) joten öljyksi vaihtui MAG1 80W-90 GL5 SL. Jo rutiininomaisesti vaihdoin ameriikanrasvat perään ja saavutin hiljaisimman tuloksen. Mutta kylmänä, suorastaan aavemmaiset äänet RIIVAAVAT hermoja! :evil:

Joten, nyt on ZH-M:mmää, on limited slip öljyä vaikka joku kyläseppä väittikin ettei se perä sellaista tartte välttämättä, on uusi kardaanin tukikumi+laakeri, on uudet lootaöljyt ylämerkkiin asti. Vaihteiston tukikumi on autossani jo melko väsynyt, samoin takakelkan puslat onko niillä vaikutusta? Pyöränlaakeriakin epäilin, sen tarkistan tämänpäiväisen seisontajarrurempan yhteydessä.

VANHAT JA VIISAAT, SIVISTÄKÄÄ AUTOINSINÖÖRIOPISKELIJAA! Mersujen kanssa on pelattu jo 6-vuotta ja 7 auton verran mutta tätä ei nyt meinaa käsittää mistä tuo ääni voi tulla!

Joel
Kyllä tuo valitettavasti kuullostaa minusta perän ulinalta. ASD-perät ovat tunnettuja juurikin tuosta ulinasta. Itse en mielellään sellaisia autoja enää ota, joista kyseinen kapistus löytyy, varsinkin jos on tarkotus pitää pidempään. Purkaamolta kun menet perän hakemaan se vollottaa vaan kahta kauheemmin. Noilla öljyräpläilyillä on se vaikutus, että noi tohon lukkoperään tarkotetut öljyt on aika vettä verrattuna tohon motoxin puuroon (mutta siis lukkoperissä pitää ollakin vähän laihempaa). Tuo puuro puolestaan tekee sen, että tämä alkava välys saadaan vielä "katoamaan", mutta kyllä totuus on se, että tuosta se pahenee vain. Kyllä sillä varmasti vielä huoletta voi ajella, jos kestää kuunnella, mutta omasta mielestä tuommoiset äänet eivät kyllä mersuun kuulu.

Osat ASD-perän uudelleenrakentamista varten maksanevat noin viitisensataa. Työ kannattaa teettää jollain kaverilla, joka on kyseisen homman aikaisemminkin onnistuneesti tehnyt.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ASD:n sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kylmänä ääntää ja lämpimänä ei äännä jos nyt nuin lyhennetysti sen kirjoittaa.

Yleensä kyllä perän äänet kasvaa kun perä lämpeää ja sellaiset omatkin kokemukset kyllä on. Yhden ASD perän olen kunnostanut ja siitä tuli ihan hyvä joskaan ei täydellinen.

ASD -perää käsitteleviä keskusteluja on kyllä

Alla tuo tekemäni kunnostuksen keskustelut. Kuvablogi on nurin ollu jo pitkään :(

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... per%C3%A4n" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Perään meinasin seuraavaksi tätä + siihen kuuluva lisäaine http://www.roadmachine.fi/redline/Heavy.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Pullo on jo ronkassa lisäaine ei vielä :wink:
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: ASD:n sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Timo N »

Siis välitys (lautaspyörä ja pinioni)kulunut, siitä tuo ulina.
Noitahan saa saksasta uusia, jos ei purkaamolta löydä hiljaista.
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
Joel Suvisalmi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 21.09.2009 10:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ASD:n sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Joel Suvisalmi »

Kiitoksia näistä, nyt lähinnä kiinnostaa se, millä aineella ääntä saisi hiljennettyä? Onko näistä kokemuksia?
Yritin hakia Asd-hakusanalla topicceja tuloksetta :s
Itse pidän kyseistä keksintöä hyvänä, ollut edellisissäkin mersuissa... Jatketaan harjoituksia.
C200 CDI -11 S204
190c -64 W110 "ikuisuusprojekti, joskus museoon!"
Sprinter 212D -96 W902 "raksapaku"
LK814D W674 -95 "hinaaja"
L508DG -78 T309 "lähinnä varasto"
C220CDI Sportcoupe -01 W203 "AVK rojekti josta into lopahtanut"

EX S320 CDI -01 W220
EX E500 T -04 S211
EX E220 CDI -03 W211
EX E220CDI -02 W211
EX E200CDI -03 W211
EX 220D -70 W115
EX C220CDI A -00 W203
EX 200D -90 W124
EX 250D -91 W124 (x2)
EX C220CDI -00 W203
EX 300D Turbodiesel -91 W124
EX E300TDT -97 S210
EX Sprinter 313 CDI -05 W903
EX C200CDI -01 S203
EX 200T -82 S123
EX 380 SEL -83 W126
EX 300 SE -85 W126
EX 380SEL (300D) -85 W126 raato
"Kunnes ruoste meidät erottaa..."
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ASD:n sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Joel Suvisalmi kirjoitti:Kiitoksia näistä, nyt lähinnä kiinnostaa se, millä aineella ääntä saisi hiljennettyä? Onko näistä kokemuksia?
Yritin hakia Asd-hakusanalla topicceja tuloksetta :s
Itse pidän kyseistä keksintöä hyvänä, ollut edellisissäkin mersuissa... Jatketaan harjoituksia.

KL-varaosat ainakin joskus myi. Todella pahanhajuista ja erittäin kallista eikä toimi. RVS:llä on kans aine eikä sekään toimi. Kummallakin kerralla pesin perän p-aineella ja laitoin oikeaa perään kuuluvaa MB öljyä.

Nuita itte kokeilin ennen täyskunnostusta.

Ja se kunnostus. Jos luit jutun niin saa käsityksen siitä että vaatii kärsivällisyyttä. Jos jostain saa varmasti kunnossaolevan perän niin siitä kannattaa maksaa.

Eipä silti ajattelin itte jossain vaiheessa leväyttää yhden tallissa olevan 2.65 ASD/ABS perän ja koittaa toistamiseen :lol:

Edit: No tänverran tällä haulla http://www.mersuforum.net/forum/search. ... uthor=&fid" onclick="window.open(this.href);return false;

Tarkennettu haku ensin kehiin ja sitte sinne hakukriteerejä
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: ASD:n sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Timo N »

Joel Suvisalmi kirjoitti:Kiitoksia näistä, nyt lähinnä kiinnostaa se, millä aineella ääntä saisi hiljennettyä? Onko näistä kokemuksia?
Yritin hakia Asd-hakusanalla topicceja tuloksetta :s
Itse pidän kyseistä keksintöä hyvänä, ollut edellisissäkin mersuissa... Jatketaan harjoituksia.
Eikös sahanpuru ja banaani yhdessä vaimenna tuota ääntä :?:
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ASD:n sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Timo N kirjoitti:
Joel Suvisalmi kirjoitti:Kiitoksia näistä, nyt lähinnä kiinnostaa se, millä aineella ääntä saisi hiljennettyä? Onko näistä kokemuksia?
Yritin hakia Asd-hakusanalla topicceja tuloksetta :s
Itse pidän kyseistä keksintöä hyvänä, ollut edellisissäkin mersuissa... Jatketaan harjoituksia.
Eikös sahanpuru ja banaani yhdessä vaimenna tuota ääntä :?:
Oletko koittanu miten toimii ja kauanko?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: ASD:n sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eikö ole pidetty puhetta että ASD-perässä ei toimi kuin Mersun oma öljy? Oletko sitä jo kokeillut?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: ASD:n sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Joel Suvisalmi kirjoitti:Joten, nyt on ZH-M:mmää, on limited slip öljyä vaikka joku kyläseppä väittikin ettei se perä sellaista tartte välttämättä
Vai ei lukkoperä tartte semmosta. :think: :D

Kuten ylenpänä ni paa mersun oma lukkoperä öljy sinne, jossei hiljene ni seo sitten perän laakerit tai välitys vaihettava uusiin.



Itellä on yhessä toisen merkkisessä ulissu 9v perä ja ei oo ääni muuttunu mihinkää. Öljyt vaihtanu joka toinen vuos vaikka ei ois kilsoja tullu paljoa. Meses kans ääntää ASD perä ja antaa ulista niin kauan ko pellaa ja ääni on tommone hiljainen viel. Ostamalla 500€ vaihto murikan "purkaamolta" voi saada huonolla tuurilla pahemmin ulisevan vain. :roll:
S124 & W124
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3990
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: ASD:n sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Joo, kyläseppää ei ole syytä uskoa, jos hän on sitä mieltä, ettei ASD-perä kaipaa lukkoperäöljyä.

Kuten yllä todettu, yleinen käsitys on se, että ASD itse asiassa on hyvin tarkka siitä, mitä öljyä siinä käytetään. En tosin usko, että se enää poistaa meteliä, joka on jo olemassa, sillä öljy tuskin tekee ääntä. Huonon öljyn pitkäaikainen käyttö kylläkin voi aiheuttaa vikoja, jotka ylimääräisenä äänenä ilmenevät. Ja sitten kitkalevyjen materiaali ei tykkää mistä tahansa tavarasta.

Varminta on käyttää MB:n luokituksen mukaista öljyä (joita ei ole kovin montaa laatua). Ei ole mitään välttämätöntä tarvetta kaataa sitä perään juuri MB:n logolla varustetusta purkista, koska niissä purkeissa sitä myydään kalleimmalla hinnalla. Oikea luokitus on MB 235.7, ja se on tuommoinen:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/235.7_en.html" onclick="window.open(this.href);return false; Tuossa mainitut öljyt ovat tehtaan hyväksymiä. Tehtaan omaa öljyä saa alkuperäisliikkeistä, mulle tarjottiin silloin 60€ / litra tai jotain. Tuota Fuchsin öljyä saa ainakin KL-Varaosista, ja hinta on 17€/litra. Itse olen käyttänyt sitä kaikkiin Mersujeni periin (W124 ja W123), oli sitten ASD tai ei. Samaa suositellaan noihin vanhempiin lukottomiinkin, joihin tosin kelpaisi halvempikin öljy. Näppärämpää vain itselle pitää yhtä laatua hyllyssä eikä miettiä sen enempää, mitä mihinkin laittaisi, kun kulutusmäärät ovat kuitenkin niin vähäiset.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin