Itselläni on ongelma johon kukaan tuttu mersuihminenkään ei osannut ottaa kantaa ja koko ASD on ollut pieni mysteeri myös meikäläiselle.
Ongelma ilmenee autossa joka on puolentoistavuoden seisonnan jälkeen takaisin tieliikenteeseen herätetty kesämersuni mallia 300DT automatic -91.
Puolitoistavuotta sitten kun auto on viimeksi ollut ajossa, kaikki on toiminut kuten pitää ja auto on kulkenut ilman ylimääräisiä ääniä, mutta nyt kun otin auton käyttöön alkoi ilmetä outoja ääniä. Mainittakoon tässävälissä että moottori+vaihteistopaketti on mielestäni hyvässä vedossa, metrejä on "vasta" 520tkm, molempiin rasvat ja suotimet vaihdettu justiin, vetoja on ja loota vaihtaa nätisti! Kylmänä lähtiessäni kiihdyttämään ja saavutettuani n. 50km/h vauhdin alkaa kuulumaan kaiun omaista vinkunaa joka kiihtyy nopeuden kasvaessa ja loppuu kuin seinään 60-70km/h. Jatkaessani kiihdytystä n. 75-85km/h sama ääni alkaa ja loppuu kuin seinään ja kaasua kevennettäessä ääni taas ilmestyy ja ikäänkuin hidastuu myös. Lämmetessään vinkuna vähenee ja lopulta katoaa käytännössä tyystin. Joskus vinkunaa ei edes ilmene?!?
Johtopäätös: jarrut vinkuu, seisontajarrun kanssa oli leimalla yllätys yllätys ongelmia ja se hieman laahasi. Vaijeri jumissa. Otin pikaisesti kengät kokonaan väliaikaisesti pois vian määrittämiseksi.

1. Ratkaisuyritys: peräöljyt! ajoin murikan lämpööseksi ja päästin p*skat pihalle. Olikin jo aika vaihtaa


2. Ratkaisuyritys: takaisin motoxia! hain taas pullon e.m. motoxia ja ääni hiljeni ja katosikin hetkeksi, mutta taas kylmänä ulina/vikinä palasi, joskaan ei läheskään yhtä pahana kuin valvolinella.
3. Ratkaisuyritys: Otin selvää ASD:N sielunelämästä internetin ihmeellisestä maailmasta. Konehuoneen säiliön jo tiesinkin perään vaikuttavan. Siellä öljyä oli alle minimin joten hain motonetistä Febin ZH-M hydraulinestettä ja kaadoin ylämerkkiin. -> ei vaikutusta vikinään, kokeilin hieman sudittaakkin ja kyllä tuntui lukko toimivan! vikinä jatkuu...
4. Ratkaisuyritys: Kun kerran ASD sisältääm kitkalevyt, tulisi öljyssä olla LS merkintä (limited slip) joten öljyksi vaihtui MAG1 80W-90 GL5 SL. Jo rutiininomaisesti vaihdoin ameriikanrasvat perään ja saavutin hiljaisimman tuloksen. Mutta kylmänä, suorastaan aavemmaiset äänet RIIVAAVAT hermoja!

Joten, nyt on ZH-M:mmää, on limited slip öljyä vaikka joku kyläseppä väittikin ettei se perä sellaista tartte välttämättä, on uusi kardaanin tukikumi+laakeri, on uudet lootaöljyt ylämerkkiin asti. Vaihteiston tukikumi on autossani jo melko väsynyt, samoin takakelkan puslat onko niillä vaikutusta? Pyöränlaakeriakin epäilin, sen tarkistan tämänpäiväisen seisontajarrurempan yhteydessä.
VANHAT JA VIISAAT, SIVISTÄKÄÄ AUTOINSINÖÖRIOPISKELIJAA! Mersujen kanssa on pelattu jo 6-vuotta ja 7 auton verran mutta tätä ei nyt meinaa käsittää mistä tuo ääni voi tulla!
Joel