W211 006. vm 02. toinen takajarru jumii.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

W211 006. vm 02. toinen takajarru jumii.

Viesti Kirjoittaja Jack »

Vas. käyttöjarru jätättää hiukan päälle, aiheuttaen kovaa kuumumista matka-ajossa, vanne lämpiää myös erittän kuumaksi.

uudet palat vaihdettu autoon, (vika oletettavasti tullut tämän jälkeen).
kaikki normaalit/tavanomaiset kikat on käytetty, mukaanlukien SBC yksikön testaukset / ilmaus-testaukset/ paineanturin testaukset.

vika ei ole seisontajarrussa.


kenelläkään tullut vastaavaa vikaa vastaan matkan varrella. ?
vihjeitä, tietoa otetaan vastaan.


terveisin
Jaska

*ymmärrys loppuu*
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Eipä ole noin tuoreesta kokemuksia, mutta pystärissä takapyörän/vanteen kuumumista aiheutti kulunut laakeri. Varmasti olette tuollaiset jokapäiväiset viat ruksanneet jo pois. ;)

Ettei siellä joku hiano systeemi kuten ajonvakautus, abs tms sähköaivo käyttele ko jarrua omine aikoineen? Tai täytyykö sähköaivoille kertoa, että alla on paksummat palat niin se osaa kalibroida 0-asennon?

Ei tästä kyllä mitään hyötyä tainnut olla, laitoimpa silti. :roll:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Noissa malleissa oli ongelmia noitten sähköjarrujen kanssa ja mercedes korjasi niitä takuuseen. Niissä oli jotain elektronikka ongelmaa.
Avatar
IP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 18.02.2004 19:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja IP »

Niin ja jos arvata saa, niin se vika liittyy siinä järjestelmässä olevaan sateella kuivataan jarrut jarruttamalla joka kymmenen minuutin välein -ominaisuuteen. Arvasin jo TM:n ekaa juttua W211:sta aikanaan lukiessani, että tuosta ominaisuudesta tulee vielä joskus ikuinen riesa, kun se alkaa reistailla.
W124 200E -89
W124 200D T6 -87
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

No. Selviskö vika :?:
Oliko siellä takimmaisesta männistä sisempi jumissa juntturissa :?: :?:
C220 CDI vm.2000
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

jarrujen kuivaus toiminto aktivoidaan pyyhkimien käytöllä, ja sateentunnistimen kautta, eli ei aktivoidu normaalissa ajossa, ja näissä toiminnoissa ei ole vikaa nähtävästi. (ei vikakoodeja)

niin kuin sanoin, normaalit kikat on käytetty, eli männät liikkuvat herkästi jne jne.
samoin sähköpuoli on kunnossa, sbc yksikköön liittyvät aktiot on tehty.

toki jarrusatulan mäntä _saattaa_ lievästi jumia jossain kohti, mutta ei sitä ainakaan huomaa mitenkään, joten vian ei pitäisi olla siinä, mutta niin kuin sanottua mikään ei ole mahdotonta nykyään.

ja laakereissa ei ole vika, kyllä ne palat ottavat levyyn kiinni ja sitä kautta jumii.
varsinaisesti jumimisesta ei voida puhua. pyörää voi pyörittää käsin kuitenkin kokoajan.
mutta tarpeeksi tarraa kiinni jotta aiheuttaa kuumumisen ja hajua
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Onkos oikeat jarrupalat, ettei ole tarvikepalat valmistettu n. 2mm tarkkuudella.
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

Tarvikepaloja ? no ei meillä semmosia käytetä =)
Aika useasti sattuu hyllystä käteen ihan alkuperäis/official osia, jostain kumman syystä :D

ajattelin vain että jos jollekkin muulle asentajalle olisi sattunut samanlainen vika, tai käynyt huollossa tuollaisen vian omaava auto, w211 siis.

siinähän on nämä elektrohydrauliset jarrut, varmaan kallistuu vika sbc yksikön puolelle sitten.

terveisin
Jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
leijonamieli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 14.06.2007 13:46

Viesti Kirjoittaja leijonamieli »

Mikähän mahto olla takajarrussa vikana?

Kaverilla on sama vika omassa autossaan. SBC-yksikkö vaihdettiin takuuseen, ei vaikutusta... :)
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

Re: W211 006. vm 02. toinen takajarru jumii.

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Samanlainen vika kaverin autossa, W211 -05. Hantinpuoleinen takajarrulevy ja -satula käy kuumana ja haisee "jarrulta".

Jarrusatula ei ole jumissa ja kaikki liikkuvat osat toimii normaalisti.
Starin päässä ei ole vielä käyty.

Onko jollain tietoa mistä on kysymys?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6498
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 006. vm 02. toinen takajarru jumii.

Viesti Kirjoittaja MiHe »

CDI203 tuosta joskus kirjoitteli että joskus väärin asennettuna jotain vääntyy ja jää sitten jumimaan - jarrusatula vaihtoon. (laita hakua kehiin tai YV:tä, herra ei enää tälle foorumille kirjoittele mikä on suuri menetys :( )
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1956
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: W211 006. vm 02. toinen takajarru jumii.

Viesti Kirjoittaja tony »

MiHe kirjoitti:CDI203 tuosta joskus kirjoitteli että joskus väärin asennettuna jotain vääntyy ja jää sitten jumimaan - jarrusatula vaihtoon. (laita hakua kehiin tai YV:tä, herra ei enää tälle foorumille kirjoittele mikä on suuri menetys :( )

MIKSI ??? :o :o :o
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: W211 006. vm 02. toinen takajarru jumii.

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Itse hämmästelin jarrujen lämpiämistä, vaikka jarrut ovat kunnossa.
Auto on vuosimallin 2007 S211. Jarrut lämpesivät kesällä venettä vetäessä ainakin
40-asteisiksi, kuumin oli kuskin puolen takajarru. Ilmassa oli palaneen käryä.

Tulin siihen tulokseen, että jarrut toimivat normaalisti ja haju tuli hiukkassuodattimesta.
Nelivedon takia yksittäistä pyörää ei voi pyöritellä vapaasti edes nosturilla, mutta jarrut
eivät jumita. Täytyy vielä ensi kesänä varmuuden vuoksi purkaa, puhdistaa ja voidella
takajarrut. Eteen laitoinkin jo uudet palat.

Tässäkin autossa on kuivaustoiminto sateella ja lisäksi vakionopeudensäädin
käyttää jarruja omin luvin. Silti minusta ainakaan takajarrujen ei pitäisi juurikaan
lämmetä kevyessä käytössä. Seisontajarru on huollossa säädetty hyvin herkästi
kiinni ottavaksi, ehkä sillä on vaikutusta.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=125488" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: W211 006. vm 02. toinen takajarru jumii.

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Oliskohan kyseessä ihan tyyppivika...Vaihdoin omaani jarrulevyt ja -palat, jonka jälkeen vasen takajarru jäi laahaamaan. Voitelin palojen vaihdon yhteydessä jokaisen männän ja tarkastin, että painuu sisään ilman väkivaltaa. Otin vasemman takajarrun uudelleen auki ja liikuttelin mäntää edestakaisin. Vähän oli tahmea, mutta ei mielestäni oikeasti jumissa. Silti laahaaminen/kuumeneminen jatkui edelleen. Veho ja Merteil ovat kesälauantait kiinni, joten uutta jarrusatulaa ei ollut saatavilla. Mökille piti kuitenkin päästä, joten painoin
männän niin ulos kuin uskalsin (ettei tule nesteet ulos). Sen jälkeen hioin männän yläreunasta noin 7 mm matkalta halkaisijaa pienemmäksi ensin 240 ja lopuksi 600 karheuden hiomapaperilla. Mäntä ei ole metallia vaan jonkinlaista "bakeliitin tapaista" ja hioutuu helposti.
Jarrut takaisin kasaan ja koeajolle. => Toimii :shock: 8)
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
TompSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 25.01.2005 12:26
Paikkakunta: Uusimaa

Re: W211 006. vm 02. toinen takajarru jumii.

Viesti Kirjoittaja TompSa »

Palat vaihdettiin taakse ja kuskin puolen jarru jäi laahaamaan. Mäntä liikkui kuitenkin suht herkästi. Ei auttanut muu kuin jarrusatulan vaihto. Ensin kokeiltiin purkaa ja kasata palat uudelleen ja ilmata testerillä, mutta ei auttanut.

Vanhassa sylinterissä ei äkkiä vilkaisten näkynyt mitään likaa ja mäntä oli ok. Olisi pitänyt tutkia sylinterin seinämät tarkemmin, josko olisi jäänyt jotain jälkeä vinoon sisään työnnetystä männästä. Satula taitaa olla alumiinia ja siihen voi tulla helposti jälki, jos huolimattomasti työntää mäntää sisään? Ilmeisesti papukaijapihtejä oli kuitenkin käytetty männän puristamiseen. Paha lähteä korjaamoa syyttämään kuitenkaan...
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Vastaa Viestiin